Zijn peesbeschermers echt zo slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25489
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 12:35

DuoPenotti schreef:
Vroegah reed ik alle paarden met peesbeschermers. Allemaal jonge paarden die klaar gemaakt werden voor de springsport.
Geen enkele heeft ooit witte plekjes gekregen of een peesblessure.
Dus dat het is slecht verhaal neem ik met een korrel zout. Ook die onderzoeken.
Tuurlijk als je ziet hoe sommige ze aansnoeren, of hoe goor ze zijn, of vergeten af te doen. Ja dan zijn ze zeker slecht. Maar een uur met rijden..... dan waren de top paarden ook allemaal allang afgeknapt op de pezen want die lopen in training allemaal in de bescherming.
Maar slecht gebruik, ja zoals met alles, dan is het slecht.

Hier wel een keer een peesblessure voorkomen met longeren.
Paard maakt een bokkesprong, struikelt en stampt vol op de pees.
Stond ook direct stil met het been omhoog, dacht toen echt dit is heel fout.
Ben direct in de bak gaan koelen en na een minuut of 10 ging hij er weer op staan en even later liep hij weer aan zonder letsel.
Moet er niet aan denken dat deze geen peesbeschermer aan had gehad.

Steun is natuurlijk een onzin verhaal, wat ze horen niet strak te zitten plus 600 kg en alle krachten die er op een been komen doet dat natuurlijk niets. Maar is het natuurlijk ook niet voor bedoeld.

Ik geef toe bij mijn koudbloeden nu gebruik ik ze vaak niet.
al zou ik me ook voor mijn kop slaan als ze er met een struikel op stampen.....


Bij een paard voor een ander is het altijd vragen of het mag.


Ik had nooit beschermers om bij de huidige, want tikte weinig aan. Maar jouw longeer verhaal hadden wij ook en dus wel een peesblessure. Bij 1e scan kon de da aanwijzen waar ze aangetikt had. Advies was dus ook beschermers om, wel met zachte bovenkant bij de aanhechting idd. Sindsdien train ik dus altijd met en 1e dag in het land ook.

Maar niet meer met de ouderwetse peesbeschermers, ander model. En geen bandages meer, die gebruikte ik vroeger alleen bij een die niet tegen peesbeschermers kon, maar wel beschermers nodig had. En toen had die van die 3 in 1 dingen die eigenlijk gewoon bandages waren qua bescherming en warmte. Maar die 2 beschermers waren voor hem wel de oplossing.

Celebi
Berichten: 3819
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 12:53

Vind dit wel interessant. Mijn paard kocht ik met 20 jaar. Had nooit eerder beschermers om gehad, maar mijn eerste instructrice zei dat het wel verstandig was voor hem. Dus ik kocht ze en inderdaad, er zaten meteen enorme krassen op van het langs elkaar schuren, zowel voor als achter, maar vooral achter. Paard loopt vooral achter met zijn hoef rakelings langs zijn been en raakt hier soms zijn eigen been mee aan, of zijn hoef of iets er tussenin. Ook met wijken waarbij hij moet overstappen raakt hij zichzelf nog wel eens. Toch maar standaard beschermers om dus. Voelt heel gek, maar als ik zie wat een schade erop zit dan liever op de beschermer dan op zijn benen. Maar de zin dat paarden er juist lui van worden omdat ze de klap niet zo meer voelen interesseert me nog het meeste. Zou ik hem beter juist kunnen laten aantikken zo nu en dan om hem meer bewust te maken?

Overigens vind ik het lastig om in maat pony goede ventilerende beschermers te vinden. De meeste gaan vanaf maat cob. Als iemand een ietwat betaalbaar paar beschermers weet in die maat, dan is hulp meer dan welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 12:58

Avalanche schreef:
LV19952 schreef:
Wat een vergelijking met mensen… ik heb geen 4 benen waarmee ik met mijn achterbenen mijn eigen voorbenen kan aantikken.

Als mijn paard netjes haar rondje loopt dan heeft ze ze ook niet nodig maar nu we wat meer van haar achterhand gaan vragen weet ze soms even niet waar ze met haar achterbenen naartoe moet. Mijn beschermers hebben toch wel duidelijke schade van hoe ze met haar achterhoeven tegen de beschermers is gekomen. Ook de springschoenen heb ik uiteindelijk de container in kunnen gooien omdat ze zo beschadigd waren.

Nee maar je hebt wel pezen in je polsen en bij je enkels, in handen en voeten en een mens kan zichzelf behoorlijk beschadigen.

En toch doen we voor onszelf niet overal bescherming omheen.

Maar een mens kan ook beter de risico’s van bepaalde acties inschatten. Tenminste, de meeste mensen kunnen dat wel. mijn paard zal niet snappen als die eens een keer met 4 benen de lucht in gaat dat hij voorzichtig moet zijn omdat hij zichzelf anders aantikt.

Daarbij zijn er ook genoeg sporten voor mensen waarbij ook gebruik wordt gemaakt van bescherming. Scheenbeschermers bij voetbal, bandages bij het boksen, enkelbeschermers bij de vechtsporten, complete bescherming rondom bij het motorcrossen etc.

DuoPenotti

Berichten: 30168
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zijn peesbeschermers echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:01

Cap ook maar aflaten, die is meestal ook niet nodig....

Eigenlijk valt dit in dezelfde categorie.
Als het goed is heb je ze niet nodig, totdat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:10

LV19952 schreef:
Maar een mens kan ook beter de risico’s van bepaalde acties inschatten. Tenminste, de meeste mensen kunnen dat wel. mijn paard zal niet snappen als die eens een keer met 4 benen de lucht in gaat dat hij voorzichtig moet zijn omdat hij zichzelf anders aantikt.

Daarbij zijn er ook genoeg sporten voor mensen waarbij ook gebruik wordt gemaakt van bescherming. Scheenbeschermers bij voetbal, bandages bij het boksen, enkelbeschermers bij de vechtsporten, complete bescherming rondom bij het motorcrossen etc.
Dus jij doet ook scheenbeschermers om als je gaat wandelen of hardlopen? Want als je een vergelijking wilt maken tussen mensensporten en dressuur, dan is dat een betere vergelijking dan met sporten als voetbal, boksen en motorcross waar de impact van buitenaf komt. En zet je je paard dan ook 24/7 in de beschermers "voor het geval dat"? Dat is ook geen doen. :+

Sky_As

Berichten: 4785
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:22

Een paard die door bijvoorbeeld een standafwijking een andere bewegingsafloop heeft, en zichzelf daardoor aantikt, heeft niks met lui te maken..... je hebt eerder kans dat ze zich vast gaan zetten omdat ze zichzelf dan niet aan willen tikken, maar de beweging dat eigenlijk wel veroorzaakt. Ik denk dat dat 1 van de gevallen is, waarin de gevolgen van geen beschermers aandoen groter zijn, dan de gevolgen van een beschermer.

Luie paarden geloof ik niet zo snel in. Paarden die zich aantikken zijn toch vaak paarden die een standafwijking of bewegingsafwijking hebben.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:32

Hier in IJsland gebruikt niemand ze. Ik zie er absoluut geen nut van in.
Van de beweringen over de noodzakelijkheid van dergelijke "bescherming" zou ik wel eens goede onderbouwing willen zien. Als in harde data over de schadelijke gevolgen van het niet gebruiken van peesbeschermers in bepaalde situaties .
Wat moet er wel niet mis zijn met een paard dat hij niet een absolute basisfunctie als zich voorbewegen kan uitvoeren zonder gevaar zichzelf te verwonden...

Sky_As

Berichten: 4785
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Zijn peesbeschermers echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:39

een dier die licht toontredend, bodemnauw staat en iets licht maait?
dan is er niks heel ernstigs, maar als je dier dan ijzers heeft, en zichzelf regelmatig aantikt, en je kunt dat voorkomen met een peeskapje?

Nogmaals: ik ben ook geen voorstander hoor, en als het zonder kan, zeker zonder doen!

maar er zijn echt wel situaties, waarbij peeskappen beter zijn, dan het alternatief. In sommige gevallen is het wel een better safe than sorry. (net zoals wanneer je paarden die elkaar niet kennen voor de eerste keer bij elkaar zet. Ik heb een pony, mij maakt het niet uit. Maar als ik een sportpaard van 30.000 euro zou hebben, zou ik liever het eerste half uurtje even beschermers aan doen).

Het is ook niet perse zo, dat als je een paard peeskappen om doet, het hele been er gelijk vanaf valt......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:58

Mkango schreef:
LV19952 schreef:
Maar een mens kan ook beter de risico’s van bepaalde acties inschatten. Tenminste, de meeste mensen kunnen dat wel. mijn paard zal niet snappen als die eens een keer met 4 benen de lucht in gaat dat hij voorzichtig moet zijn omdat hij zichzelf anders aantikt.

Daarbij zijn er ook genoeg sporten voor mensen waarbij ook gebruik wordt gemaakt van bescherming. Scheenbeschermers bij voetbal, bandages bij het boksen, enkelbeschermers bij de vechtsporten, complete bescherming rondom bij het motorcrossen etc.
Dus jij doet ook scheenbeschermers om als je gaat wandelen of hardlopen? Want als je een vergelijking wilt maken tussen mensensporten en dressuur, dan is dat een betere vergelijking dan met sporten als voetbal, boksen en motorcross waar de impact van buitenaf komt. En zet je je paard dan ook 24/7 in de beschermers "voor het geval dat"? Dat is ook geen doen. :+

Met hardlopen heb ik wel compressiekousen ja. Voor de ondersteuning. Wat bij mij wel eens gebeurd met hardlopen is dat ik een misstap maak en met de zool van mijn schoen langs mijn andere enkel schuur. Enige wat ik daar aan over houd als ik zonder kousen loop is een schaafplek. Niet meteen een peesblessure waardoor ik enkele weken/maanden uit de running ben. En als ik die schade aan de beschermers van mijn paard zie zou ik niet weten hoe ik met hardlopen zulke grote schade zou kunnen veroorzaken. Een echte vergelijking maken is helemaal niet mogelijk. Wij hebben geen 4 benen waarmee wij met zoveel kracht en gewicht zoveel schade kunnen uitoefenen op ons eigen lichaam. Scheenbeschermers met hardlopen? Zou niet weten waar die goed voor moeten zijn en tegen welk letsel dat zou moeten beschermen? Tegen vallen? Dan val je meestal eerst op je knieën ipv op je schenen. Dus ook die vergelijking klopt niet helemaal gezien scheenbeschermers in dat geval voor helemaal
0 bescherming zorgen. Beenbeschermers bij een paard doen dat wel.

En een paard 24/7 in de beschermers zetten is niet te vergelijken met die 3 uurtjes per week die die van mij bescherming om heeft. De enige keer dat mijn paard beschermers om krijgt op de wei is als ze straks weer voor het eerst de graswei op mogen nadat ze de winter op de paddock heeft gestaan. Dan krijgt die van mij even beschermers om totdat ze is uitgeraasd (meestal zo 10 minuutjes) en dan gaan ze weer af. De keren dat ik dat niet had gedaan had ze zichzelf verwond met een dik been als gevolg of een afgetrapt ijzer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:22

Volgens mij ontgaat het punt van mijn reactie je, maar dat geeft niet. Ik doelde met die vergelijking namelijk impliciet op wat Kuggur zegt: als je paard zoiets basaals als zichzelf voortbewegen al niet kan zonder zichzelf zwaar te verwonden, gaat er toch echt wel wat mis.

"Wij hebben geen vier benen," nee, maar onze twee benen hebben weer andere nadelen dan een achterbeen dat tegen een voorbeen aankomt. En een paard is gemaakt op vier benen, dus het zichzelf simpelweg voortbewegen zou geen belemmering mogen zijn. Anders wordt het wanneer er sprake is van obstakels e.d., want daar is het risico op een tik tegen een been of een onhandige pas of landing veel groter, maar een dressuur- of buitenrijpaard dat niet zonder beschermers kan, vind ik wel zorgelijk.

Ik moet ook altijd wel grinniken als ex-renpaarden vanuit Ierland of Engeland naar Nederland verkocht worden en zogenaamd ineens vierkant in de beschermers "moeten." 90% gaat zonder beschermers met 40-60km/u hier over de baan en zodra ze voet op Nederlandse bodem zetten, is het zogenaamd niet mogelijk om ze zonder bescherming te rijden zonder dat ze hun nek of benen breken.

Avalanche

Berichten: 16290
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:26

Paarden die zichzelf niet beschadigen op het land doen dat ook met rijden niet. Als ik zie hoe gek ze soms doen als ik ze buiten zet, en dan staan ze alle dagen zonder en komen ook heel weer op stal.

En dan zouden ze dat met rijden ineens wel doen?

Het is ook helemaal niet te vergelijken met iets als motorcross of paardrijden voor een mens. Het is gewoon hetzelfde als lopen of hardlopen. Daar zijn paarden overigens beduidend beter in dan mensen.

DuoPenotti

Berichten: 30168
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:32

Een paard in de wei heeft geen ruiter die ze uit balans kan halen.
Nee in het prefecte theoretische plaatje doet een ruiter dat niet, in het echie kan dat toch wel anders zijn als een paard opzij springt en de ruiter dat niet verwacht

Avalanche

Berichten: 16290
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zijn peesbeschermers echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:38

Paarden in de wei halen zichzelf ook regelmatig uit balans :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:39

Maar volgens mij heb jij mij ook niet helemaal begrepen. Als ik zie dat mijn beschermers schade hebben door het aantikken? En mijn springschoenen complete gaten hebben na een tijd gebruiken. En mijn paard zichzelf al een paar keer beschadigd heeft. Moet ik dan mijn paard maar zonder laten lopen omdat mensen roepen “hij hoort zonder te kunnen?”. En ja, de reden van aantikken is bekend. We zijn er mee bezig (met dierenarts en hoefsmid). Maar helaas heb je sommige dingen niet van vandaag op morgen opgelost.

DuoPenotti

Berichten: 30168
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:41

ik zeg ook niet dat ze dat niet doen avalanche....zucht.... jij draait dingen weer eens om.....


:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:48

LV19952 schreef:
Maar volgens mij heb jij mij ook niet helemaal begrepen. Als ik zie dat mijn beschermers schade hebben door het aantikken? En mijn springschoenen complete gaten hebben na een tijd gebruiken. En mijn paard zichzelf al een paar keer beschadigd heeft. Moet ik dan mijn paard maar zonder laten lopen omdat mensen roepen “hij hoort zonder te kunnen?”. En ja, de reden van aantikken is bekend. We zijn er mee bezig (met dierenarts en hoefsmid). Maar helaas heb je sommige dingen niet van vandaag op morgen opgelost.
Dat staat nergens, maar geeft niet.

Captain

Berichten: 21420
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:48

Het kan best zijn dat je paard met beschermers wel aantikt en zonder niet. Immers leg je een extra laagje over het been wat misschien anders net die 1 tot 2 cm ruimte is die ze anders wel hebben en nu niet.

Sky_As

Berichten: 4785
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:49

Maar goed, dit is natuurlijk ook een heel persoonlijk iets. Als jij je beter voelt met peesbeschermers, en je weet wat de gevolgen kunnen zijn, dan is het natuurlijk ook je eigen ding.

Ook ik weet dat peesbeschermers niet optimaal zijn en schade aan "kunnen" richten.
Daarentegen zijn er voor mij toch situaties, waarbij ik er wel voor kies.

Wat andere bij hun paarden doen, moeten ze zelf weten.....
Zal je altijd zien dat je ze een keer aflaat vanwege alle verhalen, en dat je paard dan een ernstige blessure op loopt.

Ieder geval is een op zich staande zaak, en het advies is ook bij ieder paard anders.

Zo heb ik ook altijd geroepen een paard met een peesblessure in de wei te gooien....tot ik er zelf 1 had staan (verstapt in de wei), en dusdanig erg, dat prognose niet zo best was. Die MOEST boxrust, het was of dat, of in laten slapen/slachten.
Die ging dus niet de wei in, maar kreeg de boxrust (paard kon ook niet meer lopen). Op een gegeven moment heel rustig op gaan bouwen (paard hield zich perfect, was niet druk, maar echt megabraaf gedurende het herstel).
1,5 jaar gedaan over het opbouwen, en blessure was perfect genezen.
Sindsdien hoor je mij dus niet meer zeggen dat paarden met een blessure maar gewoon in de wei moeten. Dat geldt gewoon niet voor ieder paard. Alle gevallen zijn op zichzelf staand, en moeten ook zo behandeld worden.

En het zelfde geldt voor peesbeschermers. Beter van niet, maar soms is het niet anders, en dan is het juist beter van wel.

Anoniem

Re: Zijn peesbeschermers echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:51

@Sky_as: daar sluit ik mij helemaal bij aan.

Avalanche

Berichten: 16290
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:54

DuoPenotti schreef:
ik zeg ook niet dat ze dat niet doen avalanche....zucht.... jij draait dingen weer eens om.....


:evaw:

Jij zegt dit: een paard in de wei heeft geen ruiter die ze uit balans kan halen. Volgens mij suggereer je daarmee dat een paard zonder ruiter veel meer in balans is.
Punt is dat paarden zichzelf ook uit balans halen op een vrij regelmatige basis en dat overleven ze over het algemeen prima.

DuoPenotti

Berichten: 30168
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:59

ja ze zijn ook meer in balans, dat is niet gelijk aan altijd in balans, of wel dan!
Dat schrijf ik niet, suggereer ik niet, dat is jou hoofd op hol die dat fantaseert....

En of paarden dat overleven in de wei.... daar zullen meningen best over verdeeld zijn....

Ik neem dat risico in de wei omdat uren aan een stuk met bescherming elke dag echt niet oke is.
Maar of iemand dat wil nemen voor die paar uurtjes in de week met rijden...doe mij de nuance van Fly high maar. Dat praat een stuk gezelliger dan alles uit zijn verband rukken

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:00

Tja, heb bijna mijn hele leven met bescherming en bandages gereden. Allerlei soorten en maten en eigenlijk weinig problemen door gehad.

Maar we weten nu dat de benen er warm onder worden, dus als het niet nodig is, doe ik ze niet om. Een paard dat goed bekapt wordt en goed in balans loopt zal zichzelf ook niet snel aantikken, IN THEORIE!!

Maar naar buiten doe ik wel iets om. Ik weet dat we weleens te hard gaan, gek doen en dan weeg ik de risico's tegen elkaar af. Dan gewoon harde peesbeschermers en bellboots.
Laatste stuk stap ik altijd en heb ik ze altijd af. Dan hang ik ze aan mn zadel. Ik stap eigenlijk ook al jaren zoveel mogelijk op het harde uit zonder bescherming en dat wordt bij onderzoeken niet meegenomen. Hoe wordt een paard verder gehouden, getraind en kan het herstellen. imo wel van belang.

Mijn ruin is nu 24, heeft in de basissport reining gelopen en is zijn hele leven gebandageerd en heeft mooie, sterke en droge benen.

edit; als ik straks mn jaarling ooit ga beleren, doe ik misschien zo nu en dan iets om. Ligt eraan hoe dingen gaan. Maar bij iets nieuws kan ik ervoor kiezen, uit voorzorg. Gaat het goed kunnen ze af.

Skid boots bijv voor stoppen doe je pas om als je gaat stoppen en rij je niet onnodig mee. Zo zie ik het met andere bescherming ook.
Warm rijden en uit rijden zonder, maar tijdens werk iets om, met name bij nieuwe onderdelen/oefeningen.

Tenzij ik het gevoel heb dat het niet nodig is. Aan longe net zo. Mijn merrie kan een paar rondjes tekeer gaan. Moet ze zelf weten en ze is heel handig, maar ga er niet naar staan kijken of ze haar benen kapot trapt, terwijl ik kan proberen dat te voorkomen.

Avalanche

Berichten: 16290
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:06

DuoPenotti schreef:
ja ze zijn ook meer in balans, dat is niet gelijk aan altijd in balans, of wel dan!
Dat is toch ook wat ik zeg?


Avalanche schreef:
Volgens mij suggereer je daarmee dat een paard zonder ruiter veel meer in balans is.


DuoPenotti schreef:
En of paarden dat overleven in de wei.... daar zullen meningen best over verdeeld zijn....

Ook daar bracht ik een nuance aan, namelijk "over het algemeen". Niet altijd.

Avalanche schreef:
Punt is dat paarden zichzelf ook uit balans halen op een vrij regelmatige basis en dat overleven ze over het algemeen prima.



DuoPenotti schreef:
Maar of iemand dat wil nemen voor die paar uurtjes in de week met rijden...doe mij de nuance van Fly high maar. Dat praat een stuk gezelliger dan alles uit zijn verband rukken

Praat zeker gezelliger, dus misschien zelf ook lezen wat er staat :)

koend
Berichten: 1264
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:12

Celebi schreef:
Mijn paard kocht ik met 20 jaar. Had nooit eerder beschermers om gehad, maar mijn eerste instructrice zei dat het wel verstandig was voor hem. Dus ik kocht ze en inderdaad, er zaten meteen enorme krassen op van het langs elkaar schuren, zowel voor als achter, maar vooral achter. Paard loopt vooral achter met zijn hoef rakelings langs zijn been en raakt hier soms zijn eigen been mee aan, of zijn hoef of iets er tussenin. Ook met wijken waarbij hij moet overstappen raakt hij zichzelf nog wel eens. Toch maar standaard beschermers om dus. Voelt heel gek, maar als ik zie wat een schade erop zit dan liever op de beschermer dan op zijn benen.


Zie jij een oorzaak waardoor je paard 20 jaar zonder beschermers kan en nu plots niet meer?

Slijtage, ander werk, plots hoefijzers ... ???


Verder zijn we het eigenlijk allemaal met elkaar eens: peesbeschermers alleen als het niet anders kan.
Alleen is het de vraag wanneer het dubbeltje de ene dan wel de andere kant op valt. Ieder paard is anders, maar elke paardenhouder maakt zijn risicianalyse blijkbaar ook anders.

Ikzelf ben eerder terughoudend. Als ik twijfel, volg ik de meest natuurlijke weg.

Celebi
Berichten: 3819
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Zijn peesbeschermers echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:23

Heel ander werk, dat sowieso. Hij heeft in zijn tijd in het buitenland alleen maar rechtdoor hoeven te racen. Wel heel ruig terrein. Rondom ijzers. Nu alleen nog voorijzers dus een verandering achter. En hij heeft het vooral met wijken en bochten draaien, dus in de bak met dressuur. Maar ook gewoon rechtuit merk ik slijtage op de hoefschoenen en beschermers na buitenritten.

Er zijn talloze verschillen in ieder geval. Misschien zelfs wel dat hij vroeger wel aantikte maar geen schade kreeg? Een aanname. Of nu pas daadwerkelijk echt aantikt op zijn benen nu er een laagje beschermer tussenzit. Ook aanname, want lastig testen. Hij staat inderdaad in het land en op de paddock zonder bescherming en dat gaat goed. Maar hij doet niet extreem gek. Plus hij zal in de wei niet uit zichzelf een stukje gaan wijken, een stap pirouette proberen of over een sprongetje gaan. :+