Zadel voor een vrouw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natasja71

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:09

Schleese houdt meer rekening met het vrouwen-bekken én meet ook goed de lengte van de benen van de ruiter.

Tel daarbij goede schoudervrijheid voor je paard bij op en je gaat blij worden. Zijn helaas wel kostbare zadels, maar misschien 2e hands...

Zadelpunt kan jou heel goed uitleggen hoe en wat, rijdt zeker door België maar komt ook paar x per jaar naar mij in NL gelukkig.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Zadel voor een vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 11:08

Ik heb het filmpje van Schleese even bekeken en erg interessant!

Ik denk alleen wel dat wat ze vooral doen, is het etiket erop plakken voor vrouwen... Dat is niet verkeerd bedoeld hoor, maar een heleboel merken hebben zadels met een smallere of bredere twist, hetzelfde met de zitting en ook nog verschil in de ophanging van de zweetbladen :j

En het is zo persoonlijk. De hele Anatomica lijn met extra smalle twist, ik hou daar dus echt niet van.

Dwyne

Berichten: 1974
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Winschoten

Re: Zadel voor een vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 11:55

Een smalle twist in je zadel en een verstelbare beugelophanging gaan je helpen. Zoek dus naar zadelmerken die dat aanbieden.

Ik pas ook nooit goed in standaard zadels, krijg snel last van mijn knieen doordat die op de verkeerde plek uitkomen met mijn langere bovenbenen. Nu met smalle twist en beugelophanging verder naar achteren zit ik eindelijk (al dik 6 jaar inmiddels ;)) lekker. Ik wil niet anders meer!

Ook veel minder last als ik een tijd niet gereden heb en weer opstap. Kan mijn benen nu ook beter indraaien ondanks dat ik een heel rond geribt paard heb. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op Bates. Schleese is ook heel fijn, ook geprobeerd, maar de Bates paste uiteindelijk beter bij mij en mijn paard.

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Re: Zadel voor een vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 22:29

Ik kan alleen goed zitten in een naar voren gesneden zweetblad.. ik heb mijn bekken gekanteld en een holle rug. Als ik in een recht zweetblad zit duwen de blokken mijn benen zo naar achter dat ik naar voren kiep. Ik kan dan niet meer zelf mijn bekken kantelen en op mijn kont zitten. Heb verschillende zadels geprobeerd, de een was nog erger dan de ander :') Ikonic dressuur was echt verschrikkelijk, Edix en Harry Dabbs was ‘m ook niet. 2 modellen van Empire waren ook fijn naar voren gesneden daar kon ik fijn in zitten, wel prijzig! Nu Zaldi, naar voren gesneden en vrouwenzit (dus ietsje breder).

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Zadel voor een vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 23:35

Ik heb een Bates met verstelbare beugelhaak voor de beste zit. Moet ook niks hebben van dikke wrongen.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 08:04

Hier een tegenhanger van Schleese. Mijn ervaring is ronduit slecht. Mag er verder weinig over zeggen, maar het kostte mij en m’n paard de rug. Pure marketing en emotionele chantage.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Zadel voor een vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 08:18

Ik had voor mijn vorige paard een Daaleman (maar die komt niet in België). Hij legde mij uit dat de inch-maat iets zegt over de afstand van je zitbeenknobbel tot aan je knie. Ik had voor mijn eigen lijf een 18 inch zadel nodig, maar mijn paard had een korte rug. Omdat hij helemaal maatwerk leverde (mijn paard was ook al 18 en had een hollere rug gekregen, hij heeft de kussens ook daar helemaal pas voor gemaakt) heeft hij de kussens niet ver naar achteren laten doorlopen, zo ging het net. Als jouw zadelmakers geen zadels met “Franse” kussens maar alleen met zogenaamde “Duitse” of keilkussens in hun assortiment hebben dan is de kans groot dat ze de 18 inch hebben afgeraden vanwege de rug van je paard.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 15:29

Nu zie ik op beide foto s maar een stukje van je paard, maar je paard lijkt ook erg op de voorhand te lopen waardoor jij mee voor over getrokken wordt. Heb je misschien volledige rij foto s of een filmpje?

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 09:50

Allereerst wil ik jullie al bedankt voor de vele reacties en adviezen!
Ik was even een paar dagen in het buitenland, dus ik begin nu met mijn grote bijleesactie.

Ik wil wel nog eens herhalen, ik heb geen goede houding in het dagelijks leven en dat gaat natuurlijk ook verder op het paard helaas. Ik moet echt de hele tijd er op letten en ben me ook bewust dat een zadel alleen niet de oplossing is Maar zoals ik al zei, loop ik bij een osteopaat en kiné en doe ik oefeningen.

Verder heb ik eens geteld en heb ik al 5 verschillende zadelpassers laten komen (concurrenten van elkaar, dus ze werken niet samen). Verder loop ik steeds tegen hetzelfde probleem aan, ze kijken hoe het ligt op het paard en of ik er fijn op zit. Maar echt kijken hoe de wrongen zitten, hoe liggen mijn benen en dit en dat, kijken ze niet naar mee. Dat moet echt van mij uit komen.
Maarja als je met het passen een stuk of 8 zadels probeert en dan lijkt een zadel wel ok te zjin, denk je gewoon dat je nog even moet “wennen” eraan. Zeker als de zadelpasser zegt dat het verder wel goed is qua inch grootte en dergelijke..

Op het springzadel zit ik inderdaad te lang hoor, ik ging daar ook niet springen. Mijn dressuurzadel is opgestuurd om te laten aanpassen (maar is niet gelukt, lang verhaal) Dus ik rij nu “noodgedwongen” de hele tijd op mijn springzadel maar ik kan voor mijn gevoel er niet zo fijn mee dressuur rijden, ik zit ook niet graag heel kort. Maar voor het springen gaan ze wel 2 of 3 gaten korter dan op de foto.
Dus ik kijk uit om terug op een dressuurzadel te kunnen zitten :D

Ik zou het ook kunnen oplossen met langere stijgbeugels. Dan klopt het plaatje meer, maar als ik dan ga lichtrijden ga ik op mijn tenen staan om recht te komen. Dus dat is ook niet de manier..
Mijn huidige zadel heeft ook een verstelbare beugelophanging. Ik heb 4 of 5 “gaatjes” en ik heb ze allemaal al geprobeerd. Als ik ze net verzet heb, lijkt het weer beter qua beenligging maar een kwartier later zit uiteindelijk toch de blok nog steeds teveel in de weg en heb ik schuur- en blauwe plekken.
Mijn tenen wijzen inderdaad snel opzij, ik vind het heel lastig om ze naar voren te doen wijzen en dan nog iets of wat normaal te kunnen rijden.

Graziozo lijkt me ook erg gesloten zo op het eerste zicht? Maar waarschijnlijk hebben ze wel meerdere opties. Ik zal het eens uitgebreider bekijken

Een 18inch gaat denk ik te krap zijn voor mijn paard, maar elke zadelpasser zegt ook dat het te groot zou zijn voor mij. Ik heb volgens hen voldoende ruimte achter mijn kont (ok ik was toen wel iets slanker :o ) Maar ik ga er bij een volgend consult toch even goed op doorhameren.

Een Ikonic dressuurzadel heb ik geprobeerd maar Ik zat in stap al direct met mijn knie over de wrong. Ook de zitting vond ik niet fijn.
Verder heb ik zelf deze merken al gehad:
Kieffer, Erreplus, Albion, Harry dabbs. Ook al Custom, Ikonic, Zaldi, Anatomica, Wintec en Bates geprobeerd, sommige op paard, andere enkel op de bok (en dan bij het zadelpassen nog andere merken maar die namen weet ik niet meer)
Hulsebos weet ik dus niet, maar vermoed van niet. Ik kom ze in België ook nooit tegen.

Zadelpunt vind ik een interessante! Zij heeft enkel Schleese denk ik? Ik zie enkel de namen van de types staan op haar website. Geen merknaam verder?

Iemand ervaringen met Childeric?

Met een BBP heb ik nog nooit gereden, ik durf het ook niet meteen op mijn paard :o Hij is over het algemeen erg braaf maar kan soms wel eens verrassend uit de hoek komen :P Dus ik kan niet antwoorden op die vraag.

Wow zadels durf ik niet aan, je moet een kundige passer hebben voor zoiets en ik vrees dat ik niet zo iemand ga vinden in mijn omgeving. Is ook niet echt een populair merk in België. Een oude stalgenoot had een wow-passer laten komen en haar paard ging er meteen vandoor als ze er op zat. Was dus geen succes :P

dresjoepie, helaas heb ik geen recent fotomateriaal (redelijk wat gezondheidsproblemen gehad het afgelopen jaar en daardoor weinig kunnen rijden) maar klopt dat hij meer op de achterhand moet hoor.
Deze vond ik, maar is al een jaar oud :+

Afbeelding

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:01

Farjen schreef:
Verder heb ik eens geteld en heb ik al 5 verschillende zadelpassers laten komen (concurrenten van elkaar, dus ze werken niet samen). Verder loop ik steeds tegen hetzelfde probleem aan, ze kijken hoe het ligt op het paard en of ik er fijn op zit. Maar echt kijken hoe de wrongen zitten, hoe liggen mijn benen en dit en dat, kijken ze niet naar mee. Dat moet echt van mij uit komen.
Maarja als je met het passen een stuk of 8 zadels probeert en dan lijkt een zadel wel ok te zjin, denk je gewoon dat je nog even moet “wennen” eraan. Zeker als de zadelpasser zegt dat het verder wel goed is qua inch grootte en dergelijke..


In mijn ervaring kijken zadelmakers wel hoe je zit, maar gaan ze inderdaad ook voor een groot deel uit van wat jij zegt. Het paard kan niet zeggen wat hij ervan vindt, maar jij wel. Als ik aangeef dat ik teveel tegen de wrongen aan zit, dan wordt dat zeker mee genomen. Overigens ook omdat dingen die jij voelt, te maken kunnen hebben met hoe het ligt voor jouw paard, ik weet ondertussen dat wanneer ik in de knoop kom met mijn wrongen, de kans groot is dat mijn zadel teveel voorover ligt. Dat verschil wat ik voel is echter zo klein, dat het voor de zadelmaker niet zichtbaar is (maar als het het probleem van teveel voorover liggen is, dat ziet ze dat wel op andere punten).
Een goede zadelmaker kijkt en vraagt aan jou hoe het zit, maar het is ook aan jou om dat aan te geven.

Overigens is het passen van meerdere zadels achter elkaar ook juist ideaal om de verschillen te voelen. Vaak kun je dan al heel duidelijk van een aantal zeggen dat ze het echt niet zijn en van anderen juist wel. Dat je de eerste paar rondjes na een wissel moet wennen is normaal, maar als het daarna niet beter wordt dan 'oke', dan is dat geen goed teken. Ik had met het uitzoeken van mijn zadel niet het directe 'perfect' gevoel, maar dat was omdat de zadelmaker het zadel niet precies in mijn specificaties had (ook de reden dat ik een op maat gemaakte heb), maar de 'losse onderdelen' voelden voor mij wel prettig. Toen ik mijn eigen zadel voor het eerst probeerde, voelde dat wel gelijk goed (na een rondje wennen)

Welke maat is het zadel op die laatste foto? Want die is ook wel echt te klein voor je.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:12

Goh ik heb die ervaring helemaal niet. Zadelmaker kijkt juist of je goed zit. Maar inderdaad hoe iets voelt moet wel vanuit jouw komen.

Ik heb een connect zadel dat is een nieuw merk. Die heeft ook verschillende blokken en wrongen die verstelbaar zijn en dus aan jouw worden aangepast. Op jouw laatste foto knal je tegen de blokken aan. Het hele idee van blokken is dat je knie eronder komt en je hele bovenbeen vrij ligt.

Maar ik denk zolang jij in de basis niet goed op je paard kan zitten het heel lastig wordt.
Ik zou daarom ook eerst investeren in een goede zitles.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Zadel voor een vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:19

Je tenen niet naar binnen kunnen draaien zou hopelijk met een smal zadel beter moeten zijn. Ligt uiteraard ook een beetje aan hoe breed je paard zelf is. Een extra bontje of gel pad op je zitting doen die niet naar de zijkant van de zitting loopt zou eventueel nog extra kunnen helpen het geheel iets op te hogen. En het zit lekker zacht.

Welke Ikonic heb je geprobeerd trouwens? De meesten met vast blok zijn vrij recht. De Ikonic light met dubbele flap is enorm ver uitgesneden naar voor en lijkt nieuw haast op een vzh zadel zo rond. Later zakt het allemaal iets in en valt dat mee, maar die heeft enorm veel ruimte voor de knie en een verplaatsbare wrong zodat je daar ook een klein dun modelletje op kunt plakken op de plek die voor jou het beste zit.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:44

Misschien is een Gaston Mercier zadel wel wat voor je en voor je paard? Geen gedwongen zit.

Ik heb precies hetzelfde als jij met andere zadels. Maar met mijn Gaston mercier juist niet. En ik heb ook niet meest geweldige zit dus daarom nu ook houding en zit lessen maar merk wel dat nu eindelijk de houding en zit lessen wel effect hebben omdat mijn zadel mij niet dwingt in een houding.

ik heb ook een gaston mercier zadel.Terwijl ik juist korte benen hebt.


Dit was na mijn eerste houding en zit les. Dus zeker nog niet goed.
Afbeelding

Als je wilt kan ik je nummer geven van diegene die hier in Nederland ze verkoopt en aanmeet.

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:25

Farjen schreef:
Ik wil wel nog eens herhalen, ik heb geen goede houding in het dagelijks leven en dat gaat natuurlijk ook verder op het paard helaas. Ik moet echt de hele tijd er op letten en ben me ook bewust dat een zadel alleen niet de oplossing is Maar zoals ik al zei, loop ik bij een osteopaat en kiné en doe ik oefeningen.


Even deze ertussen uit gepakt, dit kan een zadel zo veel oplossen. Het doet geen wonderen, maar ik kon mijn benen ook nooit goed neerleggen, totdat mijn instructrice zei "ik zie dat je het probeert, maar het lukt gewoon echt niet, heb je wel is naar je zadel gekeken". Ik heb nu een ander zadel en het probleem is als sneeuw voor de zon weg.

Ik vind het wel heel apart dat de zadelmakers niet kijken naar hoe jij zit met je wrongen. Dat was bij mij echt het eerste wat hij zei, en wilde zien (nadat hij natuurlijk eerst gekeken had of het zadel op het paard pastte)
In België ken ik ook geen zadelmakers, maar het is wel echt heel lastig als je al zoveel merken hebt geprobeerd! Ik kan je verder niet helpen ben ik bang, maar wil je wel veel succes wensen met de zoektocht!

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Re: Zadel voor een vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:33

Zoals anderen ook al aangeven; het zadel past niet bij jou lichaamsbouw. Je hebt een zadel nodig wat jouw zit ondersteunt, en niet eentje die jouw zit tegenwerkt. Ik heb zelf een holle rug (en dus de neiging om 'naar voren te vallen'), dus zo'n modern zadel met van die grote blokken die mijn bovenbenen naar achter duwen en mijn billen naar voren, vergroten dus het 'probleem' wat ik van nature al heb.

Ik heb ooit op een prachtige nieuwe Albion gereden, ik kon er werkelijk niet op zitten, het paste absoluut niet bij mijn lichaamsbouw. Ik werd helemaal naar voren geduwd met mijn zitvlak en onderrug, en mijn bovenbenen naar achteren, onmogelijk om mijn bekken te kantelen. Ik kreeg er echt pijn in mijn heupen van, en ik kon niet stabiel zitten. Op een klassiek model Passier GG zonder grote wrongen reed ik zo weg, geen gedwongen zit en ik kan 'onderuit' gaan zitten en mijn bekken kantelen. Jarenlang met plezier mee gereden.

Er is dus geen pasklaar antwoord op welk zadel je dan moet hebben; mijn advies zou zijn om een echt goede zadelmaker te laten komen (bijv van Rijs), en vantevoren te vragen of ze ook zadels met een meer open zit mee kunnen nemen, zonder de dwingende blokken.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:35

Maar dat is het nu juist. Die blokken mogen niet dwingen dat is het doel helemaal niet.

Als je vastgezet wordt door de blokken past het zadel niet. Je benen moeten vrij liggen en niet tegen de blokken aan geklemd. Dus als je benen naar achteren geduwd worden pas je simpelweg niet in dat zadel.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:12

SuperRocky schreef:
Zoals anderen ook al aangeven; het zadel past niet bij jou lichaamsbouw. Je hebt een zadel nodig wat jouw zit ondersteunt, en niet eentje die jouw zit tegenwerkt. Ik heb zelf een holle rug (en dus de neiging om 'naar voren te vallen'), dus zo'n modern zadel met van die grote blokken die mijn bovenbenen naar achter duwen en mijn billen naar voren, vergroten dus het 'probleem' wat ik van nature al heb.

Ik heb ooit op een prachtige nieuwe Albion gereden, ik kon er werkelijk niet op zitten, het paste absoluut niet bij mijn lichaamsbouw. Ik werd helemaal naar voren geduwd met mijn zitvlak en onderrug, en mijn bovenbenen naar achteren, onmogelijk om mijn bekken te kantelen. Ik kreeg er echt pijn in mijn heupen van, en ik kon niet stabiel zitten. Op een klassiek model Passier GG zonder grote wrongen reed ik zo weg, geen gedwongen zit en ik kan 'onderuit' gaan zitten en mijn bekken kantelen. Jarenlang met plezier mee gereden.

Er is dus geen pasklaar antwoord op welk zadel je dan moet hebben; mijn advies zou zijn om een echt goede zadelmaker te laten komen (bijv van Rijs), en vantevoren te vragen of ze ook zadels met een meer open zit mee kunnen nemen, zonder de dwingende blokken.


Dit had ik met een Bates zadel.

Zelf geen fan van Van van rijs. MAar zo zijn over elke zadelmaker wel verschillende meningen. Zo staat country mill ook erg goed aangeschreven. Zelf daar mijn springzadel vandaan. Maar ook daarvan ken ik mensen die er geen fan van zijn. Het is hoe dan ook lastig om een goede zadelmaker te vinden die zowel naar ruiter als naar paard kijkt.

Er zijn ook zo veel merken en zo heeft elke zadelmaker zijn eigen voorkeur voor merk.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:32

Even een heel andere boeg dan zadels. Er zijn personen waarbij spieren in de bil en bovenbenen te strak staan. Welk zadel je ook gaat proberen, niets is passend. Heb je al eens geprobeerd om, specifiek op ruiters, gerichte rek- strekoefeningen te doen om te kijken wat dit voor je been positie doet?

Wil niet zeggen dat je dan opeens in een dwingend zadel moet kunnen gaan zitten, maar heb er wel mooie verbeteringen qua beenligging mee gezien.

Paarden met een wat kortere rug kunnen echt een puzzel zijn om een fijn passend zadel voor beide te vinden. In ieder geval succes bij je zoektocht.

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:37

Een compleet ander zadel, maar ik vind mijn Malibaud Guardian zadel heerlijk rijden. Is een cavalerie zadel. Ik gebruik hem nu niet meer, ik woon op de grens bij Hamont. Je mag hem best een keer lenen om te kijken of het wat voor je is (en overnemen als je het wat vindt). Het is een kort zadel. Deze heeft wel zweetbladen. Er zitten geen wrongen op, het is dus een zadel waarin je tot op zekere hoogte vrij kunt bewegen.

Het zit als een huis, ook bij wat enthousiaste bewegingen van het paard ;)

Ik ben zelf 174 en heb ook lange benen.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 21-08-23 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Zadel voor een vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:55

Welke regio in België woon je?
Ik heb een kent en masters, een ghost (dressuurmodel) en een flexee dat je wel eens mag proefrijden. En ik heb net een hidalgo meegegeven met mijn zadelmaker om te verkopen.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:27

@TS: persoonlijk vind ik alle zadels buiten de 18 inch "te klein" tov jouw bovenbeen. Je wordt veel te veel gedwongen en zo leer je nooit ontspannen en onafhankelijk zitten. In het springzadel lijkt je houding al iets beter dan tov je huidige dressuurzadel, dus ik zou al naar een "vlakkere" zitting kijken. Hoe dieper de zitting ook hoe "kleiner" hij wordt.

Of een 18inch op jouw paard past heeft ook met de vorm van de kussens te maken. Bij het zadel op de schimmel zijn de kussens langer dan de zitting, maar je hebt ook merken/modellen waar dit miner bij is.

Gezien je ernaar vraagt: hier een fan van Childeric. Heel zachte zitting, niet enorm diep en zeker en vast niet dwingend. Ik ben wel klein waardoor ik een 17inch heb, maar voel me niet verloren in de 18inch van mijn vriendin. Ik heb verschillende modellen uitgetest en voor mijn paard zelf maakte dat niet zoveel verschil (ze liep veel ruimer met alle modellen dan met mijn toenmalige WoW), maar voor mij was het verschil wel enorm qua gevoel.
Met een DAC, voelde mijn paard 2x zo breed aan en voelde ik dat in mijn liezen. De DPG voelde wat dwingend aan en bij de DNL leek mijn paard een garnaal en voelde het alsof ik erbovenop zat. Uiteindelijk is het de DPL geworden.

De dame van zadelpunt vond ik wel erg interessant van uitleg, maar sorry ik zag het niet zitten om een zadel van +7k te kopen zonder eerst te kunnen testen (combi paard met korte rug en ruiter met korte beentjes). Maar haar opmetingen etc gaven wel wat inzicht over waar ik op moest letten bij het uitkiezen van een zadel.

goldyc

Berichten: 752
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Zadel voor een vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 07:27

Een merk dat over het algemeen ook smal valt in de twist, is prestige. Ook Equippe valt vrij smal. Ik heb zelf het probleem dat ik klein en fijn ben, op de meeste zadels zit ik met mijn knie tegen de dijwrong (ook pijnlijk, schuurplekken en blauwe plekken van zadels zijn me bekend) omdat die te langs is voor me. Maar daarnaast heb ik ook heel vaak het probleem dat de twist te breed is, waardoor ik mijn voeten naar buiten draai. Ik reed vroeger altijd met een equippe emporio, zat heerlijk voor me. Prestige zit soms goed en soms met de stijgbeugel ophanging te ver naar achter, afhankelijk van het model. maar goed, jij bent een heel pak langer, dus die andere stijgbeugelophanging is voor jou wellicht wel een optie.

Bates is vrij breed van twist vind ik, dat was mijn eerste zadel. Op Zaldi heb ik ooit op de bok gezeten bij een zadelpasser omdat die dacht dat dat wel op mijn (korte) paard zou passen, maar die zadels waren duidelijk bedoeld voor mensen met langere benen. Misschien is dat voor jou dus wel een optie.

Ik ben ook van België, ik herken de struggle met zadelmakers. De eerste heeft me een zadel verkocht dat achteraf niet voor mij en niet voor mijn paard paste.

Lizenlotte
Berichten: 405
Geregistreerd: 17-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 07:50

Ik heb hetzelfde probleem als jij, ben ook lang (1.80) en heb een holle rug, en een paard met een kort ruggetje. Ik heb een Schutte zadel met franse kussens laten aanmeten. We zijn uitgekomen bij een smalle Twist, 18 inch en een model zadel waar het zwaartepunt meer naar voren ligt, mijn paard kan mij in dat zadel duidelijk makkelijker dragen dan in het andere model wat het zwaartepunt meer naar achteren heeft, en ik kan niet meer voorover vallen omdat ik al voorin zit. Ik heb overigens een diepe zit gekozen omdat ik daarmee stabieler zit waardoor mijn benen ook stiller liggen, maar het voelt niet gedwongen. Ik heb ervoor gekozen de kniewrongen met klittenband vast te laten zetten zodat ik de standaard wrongen die ik nu heb gekozen eventueel later nog kan verruilen voor dunnere. En ja, bij mij ligt het ook zeker aan mijn houding en daar word aan gewerkt maar dat veranderd nou eenmaal niet na 1 zitles en ook niet na 2, dat kost nou eenmaal tijd. Goed paardrijden in de juiste houding duurt nou eenmaal jaren.

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:23

Ik heb een masters dressuurzadel en dat zit heerlijk. De versiert verplaatsbare wrongen en die heb ik eraf gehaald. Al die blokken wrongen en andere poespas is alleen maar storend voor je zit. In plaats van op zoek te gaan naar een speciaal dames zadel zou ik eens proefrijden op een zadel zonder al die wrongen meuk eraan. Goede kans dat dat al genoeg is en dan hoef je niet eens voor fancy zadels te gaan met een nog fancyer prijs.

De zadels op de foto houden je been te ver naar achteren waardoor je voorover kukelt in je been en dan je been nog verder naar achteren glijdt. Als je een zadel hebt met iets meer ruimte naar voren zodat je been ontspannen op de juiste plek kan liggen dan is dat probleem opgelost.

Lizenlotte
Berichten: 405
Geregistreerd: 17-01-20

Re: Zadel voor een vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:35

Ik denk dat je je daar in vergist, to geeft aan ook in het dagelijks leven een verkeerde houding te hebben net als ik en ik kan in elk geval echt niet in de juiste houding zitten zonder wrongen. Bij mij word het probleem dan juist nog groter.