Zadel voor een vrouw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:15


Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 10:21

Ooit heb ik een paar keer met een equipe gereden, maar ik weet niet meer wat ik er van vond :') Ik heb er wel nog foto’s van

Afbeelding

Afbeelding


Bowie, De maten van mijn eigen zadels zijn allemaal 17,5 inch.

Zitlessen en pilates specifiek voor ruiters heb ik allemaal al gevolgd. Maar binnenkort wil ik weer zitlessen inplannen. Uiteraard volgt mijn eigen instructeur dit ook op. Maar ik heb niet maar 1 lesje gevolgd, ik ben al enkele jaren hiermee bezig..

Celebi, het waren er 2 maar geen idee welk type :o

Plutolover, dat merk ken ik niet. Ik zet het op mijn verder te onderzoeken lijstje

Prairy, bedankt voor het aanbod ! ik ga het even opzoeken straks!

Duhelo, ik zit in regio Gent ongeveer :)

Petitparis, ok +7000 ga ik niet uitgeven 8)7
Bij wie heb jij childeric vandaan? Mag ook via pb

Goldyc, bedankt voor je pb ook! Ik ken hem wel van stalgenoten maar zelf geen ervaring mee

Lizenlotte, ik zet Schutte erbij op het lijstje :D

Pluisje, ik denk dat ik inderdaad dat ik voor een 18inch en schuiner zweetblad moet gaan.

Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:31

Ik volg je topic ook even.
Loop namelijk precies tegen hetzelfde aan.

Ben zelf 1,87m met lange benen.
Heb nu een KM zadel maar die is eigenlijk te krap/recht. Ook icm de wrongen.
Hier van een zadelmaker ook de tip gekregen om eens rond te kijken voor een zadel met vlakke zit en korte wrongen of zelfs helemaal zonder.
En inderdaad een wat schuin naar voren gesneden zweetblad.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Zadel voor een vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:55

Een 18inch lijkt me wel een betere keus dan.

Die Equipe lijkt wat voorover te liggen (niet passend op paard), dus dan zal jij ook voorover worden gegooid en dat is niet eerlijk vergelijken/voelen.

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 12:51

Bowo schreef:
Een 18inch lijkt me wel een betere keus dan.

Die Equipe lijkt wat voorover te liggen (niet passend op paard), dus dan zal jij ook voorover worden gegooid en dat is niet eerlijk vergelijken/voelen.


Was ook even een zadel van een stalgenoot om een paar dagen te depanneren :D Paard op foto is er zelfs niet meer ;(

Trouwens ben ik maar 1m67 :+ :+ maar qua beenlengte niet zo in proportie :')

Hieperdi
Berichten: 2546
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 15:34

Celebi schreef:
Ik zou een zadelpasser laten komen met een heleboel merken zadels. Eerst kijken wat op je paard past en daarna gewoon het een en ander gaan testrijden. Dan krijg je een beetje een idee van wat voor jou fijn zit.

Ik ben in ieder geval heel blij met mijn Ikonic light. Die is wat verder uitgesneden naar voor waardoor je heel veel ruimte hebt voor je knie. Dat was in mijn geval met mijn korte benen en dus korte beugels belangrijk, maar ze vertelde me dat lange ruiters daar vaak ook profijt van hadden. Ik kan er zelfs comfortabel een klein sprongetje mee maken met hele korte beugels zonder dat ik ruimte te kort kom bij de wrong. Verder heeft dit zadel een hele smalle zit, ook met de bredere zadels. Op mijn paard lag de Wintec van Isabel Werth vreselijk breed. Ik kon er niet in zitten (terwijl het zadel met een smaller kopijzer voor mij wel lekker zat) en de Ikonic zat met uiteraard een zelfde maat kopijzer wel heerlijk. Een smalle twist wordt vaak gezien als een vrouwenzadel vanwege de bekken. Het lijkt me wel waardevol om een zadelpasser met dit merk te zoeken. :j

Verder ga ik mee op bovenstaande punten. Vaak heb je met lang benen gewoon een grotere inchmaat nodig. Bovendien, als je te ver op de lepel zit word je automatisch naar voren gegooid. Ook als je zadel niet helemaal goed past en wat voorover zakt voel je dit probleem. Zouden natuurlijk ook nog twee opties kunnen zijn.


Wat grappig om te lezen. Hier ook de ikonic hybrid light dubbelflap. Ook ik heb korte benen maar helaas is dit zadel het toch ook niet na een klein jaartje het geprobeerd te hebben. Ik kan me benen niet lang houden, me hakken niet uitdrukken, en ik vind t zadel toch wel erg hard.
Ik rij voornamelijk dressuur in de bak B/L niveau. En maak soms een buitenritje.

Dit zadel is leuk als je meer van het afwisselend rijden bent. Dus springen dressuur en recreatief. Ik rij toch wel echt meer dressuur. Springen doe ik nooit en buitenritje hooguit 1 x per week. Hiervoor een arno brandt gehad waarin ik dus wel me benen lang kon houden, maar helaas was dit zweetblad telang en werden mijn benen naar achter geduwd. De twist was denk ook niet geschikt voor mij.

Heb nu een wintec 500 gepast van stalgenoot waar ik over t algemeen wel stuk beter in zit. In ieder geval mijn ervaring met mijn vorige pony. Het Zag er niet verkeerd uit. Maar nog niet mee gereden op dit paard. Ik ga het even overleggen met mijn zadelmaker en anders ga ik denk toch meer richting Kent&Masters of euroriding kijken. Massimo zou ook nog optie kunnen zijn, ook voor jouw! Ik heb een zadel nodig met een wat rechter zweetblad. Niet te lang zweetblad en niet al te diepe zit.

In het geval van ts ik weet niet waar je woont? Anders mag je mijn Ikonic wel proberen als je in de buurt zit.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 16:43

Ik had ook dit probleem, met doof worden van voeten aan toe. Tot ik op een aangepast zadel ging rijden met een versmalde zit en geen wrong. Ook fysio en lenig houden van mijn heup gewricht doet worden. Die blokken in de zadels doet vaak veel meer kwaad dan goed!

Hieperdi
Berichten: 2546
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 18:30

Bralindy schreef:
Ik had ook dit probleem, met doof worden van voeten aan toe. Tot ik op een aangepast zadel ging rijden met een versmalde zit en geen wrong. Ook fysio en lenig houden van mijn heup gewricht doet worden. Die blokken in de zadels doet vaak veel meer kwaad dan goed!

Ja ik vind het altijd knap hoe andere mensen dat volhouden. Geef mij maar de ouderwetse type dressuurzadels maar :') :')

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Zadel voor een vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 18:38

@michelle933 grappig om dat verschil te lezen! Een zadel moet je inderdaad maar net liggen. Ik vond deze niet hard zitten, maar nu ik al 2 jaar een bontje erop heb voelt het wel hard aan als ik deze er een enkele keer eens afhaal. :+

Ze hebben nu ook een optie om het zweetblad verkort te bestellen zag ik. Dat had ik achteraf graag gewild, want voor mij en pony is het best lang. Maar goed het gaat verder prima, het past en ik heb er niet echt last van ofzo. Is meer voor het mooie denk ik.

Dat benen optrekken ken ik wel trouwens, maar dat heeft bij mij weinig te maken met het zadel maar meer de manier van rijden. Scheefheid van mij en pony maakt dat ik inknik. Heb jij dit alleen met dit zadel? Wel interessant om te lezen!

Hieperdi
Berichten: 2546
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:52

Celebi schreef:
@michelle933 grappig om dat verschil te lezen! Een zadel moet je inderdaad maar net liggen. Ik vond deze niet hard zitten, maar nu ik al 2 jaar een bontje erop heb voelt het wel hard aan als ik deze er een enkele keer eens afhaal. :+

Ze hebben nu ook een optie om het zweetblad verkort te bestellen zag ik. Dat had ik achteraf graag gewild, want voor mij en pony is het best lang. Maar goed het gaat verder prima, het past en ik heb er niet echt last van ofzo. Is meer voor het mooie denk ik.

Dat benen optrekken ken ik wel trouwens, maar dat heeft bij mij weinig te maken met het zadel maar meer de manier van rijden. Scheefheid van mij en pony maakt dat ik inknik. Heb jij dit alleen met dit zadel? Wel interessant om te lezen!


Ja ik heb ook voor een zittingbontje gekeken maar ik heb alleen een buitenbak. In de regen of met modder niet zo handig haha. Nouja het is niet zozeer benen optrekken, het is meer door het naar voren gebogen zweetblad. Ik denk dat als je spring of vz gewend bent en iets meer dressuur wilt de light hybrid wel fijn is. Ik kwam van dit zadel af namelijk de arno brandt. Ik heb even me vorige en huidige zadel in de foto’s gezet. Een enorm verschil maar beide zijn het net niet. Een nog korter zweetblad gaat hier denk niet het probleem oplossen haha. Ik moet echt naar een wat minder diepe zit gaan, met een recht zweetblad die ook niet al te lang is. En daarnaast toch eerst even kijken of de wintec500 past op mijn paard (zie foto). En anders ga ik denk kijken of een kent&masters orginal wel wat is.
Of evt euroriding zoals op de foto’s :+
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Zadel voor een vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:09

Zo die eerste zou ik dan weer echt niet op kunnen zitten denk ik. Grappig dat verschil! Bontje gaat trouwens prima hoor, doe er alles mee. Blubber bakken, regen, naar het water te paard.. Het droogt prima. Eigenlijk zit er nooit blubber op. Hooguit als een paard op buitenrit wat omhoog getrapt heeft in galop.

Ik ben trouwens echt geen enorme dressuur ruiter, maar doe wel elke week een paar keer dresuur in de bak, ook intensieve lessen en daar werkt het zadel voor mij prima voor gelukkig. :)

Hieperdi
Berichten: 2546
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:19

Celebi schreef:
Zo die eerste zou ik dan weer echt niet op kunnen zitten denk ik. Grappig dat verschil! Bontje gaat trouwens prima hoor, doe er alles mee. Blubber bakken, regen, naar het water te paard.. Het droogt prima. Eigenlijk zit er nooit blubber op. Hooguit als een paard op buitenrit wat omhoog getrapt heeft in galop.

Ik ben trouwens echt geen enorme dressuur ruiter, maar doe wel elke week een paar keer dresuur in de bak, ook intensieve lessen en daar werkt het zadel voor mij prima voor gelukkig. :)

Nee dat is die arno brandt die ik eerst had en nu heb ik de ikonic. Die Arno brandt was wel echt meer een lange benen zadel of zelfs een mannen zadel. Ik kon er me benen wel gelukkig lang in houden maar dat was ook het enige positieve ervan :+

Nee ik ben eigenlijk ook meer springruiter/houding gaat mij beter af. Maar met dressuurwerk merk ik dat het me enorm belemmerd. Wellicht dat als hij straks wat ouder is (nu 15). En ik ga het bakwerk wat meer inruilen voor buitenrijden dat ik dan wel voor een springzadel ga. Maar hoop nog lang wel echt dressuur te kunnen doen haha

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:24

Niet meteen 18inch willen (laten) afschrijven. Ik ben 1,65m, normaal postuur, heb een pony van 1,59 met een kort rugje en een 18 inch zadel erop. Dit was zitten en rijden voor mij. En dit zadel is korter dan mijn oude 17inch. Je moet lekker zitten in je zadel en hij moet goed op je paard liggen, wat maakt het dan uit welke inch maat er in het zweetblad geslagen staat? De ene 18inch is de andere niet.

De wazige rijfoto van de vorige pagina, is dat met je huidige zadel? Want daar lijkt je echt ontzettend achterin op de lepel te zitten.

Hieperdi
Berichten: 2546
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:26

prugelpiet schreef:
Niet meteen 18inch willen (laten) afschrijven. Ik ben 1,65m, normaal postuur, heb een pony van 1,59 met een kort rugje en een 18 inch zadel erop. Dit was zitten en rijden voor mij. En dit zadel is korter dan mijn oude 17inch. Je moet lekker zitten in je zadel en hij moet goed op je paard liggen, wat maakt het dan uit welke inch maat er in het zweetblad geslagen staat? De ene 18inch is de andere niet.

De wazige rijfoto van de vorige pagina, is dat met je huidige zadel? Want daar lijkt je echt ontzettend achterin op de lepel te zitten.

Op welke bericht doel je dat?
:)

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:53

michelle933 schreef:
prugelpiet schreef:
Niet meteen 18inch willen (laten) afschrijven. Ik ben 1,65m, normaal postuur, heb een pony van 1,59 met een kort rugje en een 18 inch zadel erop. Dit was zitten en rijden voor mij. En dit zadel is korter dan mijn oude 17inch. Je moet lekker zitten in je zadel en hij moet goed op je paard liggen, wat maakt het dan uit welke inch maat er in het zweetblad geslagen staat? De ene 18inch is de andere niet.

De wazige rijfoto van de vorige pagina, is dat met je huidige zadel? Want daar lijkt je echt ontzettend achterin op de lepel te zitten.

Op welke bericht doel je dat?
:)


TS heeft zelf maar 1 bericht gepost met 1 foto op de vorige pagina, dus dat lijkt me niet zo moeilijk. Maar gaat om de foto uit deze post:
Farjen schreef:
*knip*

dresjoepie, helaas heb ik geen recent fotomateriaal (redelijk wat gezondheidsproblemen gehad het afgelopen jaar en daardoor weinig kunnen rijden) maar klopt dat hij meer op de achterhand moet hoor.
Deze vond ik, maar is al een jaar oud :+

[ [url=m/zTjBjA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hieperdi
Berichten: 2546
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:18

Nou in overleg gaan we kijken voor een Massimo Trail, Kent&Masters Sline of wintec500.

Iemand ervaring met de Massimo trail voor dressuur? Ik rij voornamelijk in de bak en ga hooguit 1 x per week op buitenrit

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 22:54

Ik ben benieuwd of je inmiddels iets gevonden hebt?

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 09:36

Duhelo schreef:
Ik ben benieuwd of je inmiddels iets gevonden hebt?


Ik heb uiteindelijk nog verschillende zadelpassers laten komen. Bij de ene had hij een auto vol zadels/merken. Helaas was er maar 1 die volgens hem op het paard goed lag en hij vond mij er prachtig in zitten. Ik vond het zelf niet aangenaam met die hele dikke blokken erop maar zadelpasser vond het een kwestie van wennen -O- Andere zadelpassers beetje hetzelfde verhaal, enkel bij de laatste heb ik met 4 zadels kunnen rijden en goed kunnen voelen. Het zadel waarvan ik op zicht dacht, dit is het niet, zat uiteindelijk zeer gemakkelijk. Alsof het voor mij en mijn benen was gemaakt :D Bij mijn paard was het ook duidelijk zijn favoriet, hij was er ook heel duidelijk in. Ik weet dat er veel tegenstaanders van het merk zijn, maar het is een Custom geworden.

Momenteel heb ik wel al een tijdje niet gereden en ik vermoed dat ik het komende half jaar nog niet zal rijden wegens zwangerschap :) Maar ik heb wel een hele fijne regeling gekregen.
Ik heb een leenzadel gekregen in hetzelfde model. Ik mag deze blijven gebruiken tot het nieuwe zadel er is.
In mijn geval met de zwangerschap mag ik het blijven gebruiken tot na de bevalling en ik weer wat goed mobiel/aan het rijden ben. Op deze manier kan mijn lesgever toch mijn paard rijden (en hij vind het ook een fijn zadel gelukkig :D ) Tot dan houdt de zadelpasser het nieuwe zadel aan de kant en als ik weer ben opgestart, komt ze langs met het nieuwe zadel en heb ik ook nog steeds 2 weken proeftijd. Dat laatste vind ik heel fijn aangezien ik nu al last heb van mijn bekken, dus ik heb geen idee hoe dat gaat zijn na de bevalling.

Met het leenzadel:
Afbeelding

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:08

Kijk eens naar een Prestige met een AS-X boom.
"Het Prestige Rubino zadel is gebouwd op de nieuwste Prestige boom; de AS-X technologie. AS staat voor "Adaptive System"; het revolutionaire aan deze boom is dat de voorkant en de achterkant van de boom apart kunnen bewegen. De voorzijde kan, met de beweging van de schouders mee, van links naar rechts bewegen, zonder dat het zadel aan de achterkant scheef zakt. Daarnaast kan de boom ook zijdelings buigen, wat het comfort van jouw paard ten goede komt in wendingen en in zijgangen waarin lengtebuiging wordt gevraagd.
De X in AS-X staat voor de voor het geïnjecteerde membraam in de boom, dat dit zadel geschikt maar voor zowel dames als heren m.b.t. de anatomische verschillen in het bekken tussen dames en heren.

Door de axiale én laterale beweging van de boom, zal jouw paard veel vrijer en daarmee ruimer kunnen bewegen dan onder elk ander zadel, wat sportprestaties natuurlijk ten goede komt.

Dit model is uitgevoerd met een medium diepe zit.

De boom is evenals bij alle andere Prestige bomen in breedte verstelbaar op een speciale Prestige machine, welke wij ook in onze werkplaats hebben staan in de winkel. Mocht jouw paard dus veranderen qua bespiering of voedingstoestand, dan kunnen wij het zadel snel en op de juiste manier aanpassen aan de veranderde anatomie van jouw paard."
https://www.horses.nl/nieuws-van/nieuws ... ie-zadels/
Laatst bijgewerkt door Albert op 19-03-24 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Zadel voor een vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:12

Dat ziet er idd een fijn zadel uit TS!
Als ik het goed zie, dus wel een vlakkere zit, maar toch voldoende wrong vooraan die steun geven? Of valt deze toch onder een diepe zit?

Gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens!

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Zadel voor een vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 19:25

Gefeliciteerd met je baby opkomst. Ik lag trouwens helemaal in een deuk om je topic titel:

Zadel voor vrouw.

Dat kun je ook anders opvatten :-)