Finesse bridles

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bielsje

Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-09-09

Finesse bridles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 09:47

Aangezien ze me, vanaf dag 1 ongeveer, intrigeren en ik links en rechts wat reacties van bokkers heb gevonden die een Finesse hoofdstel hebben, is het tijd voor een topic denk ik!

Mijn paard wil een recht kopstuk, dat is vrijwel niet meer te vinden en toen zag ik Finesse met een recht en volgens mij geen enorm breed kopstuk?

En nu wil ik alles weten :Y). Hoe zijn de ervaringen? Hoe is het leer? Hoe verstelbaar is alles met maar 2 maten? Wat is geweldig, wat is jammer? Vertel alles! :+

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 15:20

Ik heb er 2. Kwaliteit vind ik mwa, vooral voor dat geld. Maar op een of andere manier zijn het toch de fijnste hoofdstellen die ik ooit gehad heb. En ik kocht altijd passier etc.
Ze hebben een hele fijne pasvorm en paarden reageren er fijn op. Vooral als ze wat gevoelig zijn achter de oren. Ook zitten ze mooi ‘los’ maar toch aansluitend.
In eerste instantie denk je ‘t is net plastic’ vooral dat dikke kopstuk maar door de tijd heen gaat dat mooi vormen en dan zit het echt heel fijn. Kortom, ik hoef niet anders meer!

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Finesse bridles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 17:25

Ik volg even mee. Ben eigenlijk prima tevreden over mijn Schockemöhle Equitus Beta maar als het nog beter kan ben ik er nieuwsgierig naar.

Nog nooit gehoord van deze hoofdstellen maar klinkt interessant.

Ze zijn wel behoorlijk prijzig zeg :oo

Maar vraagje aan xmarliez: ziet dat hoge achter de oren er niet heel lelijk uit?
Het lijkt wel 5 cm hoog of zo en ziet er eerlijk gezegd niet heel fraai uit. Ik ben helemaal voor comfort voor het paard maar vind het toch ook wel erg leuk als het er mooi uit ziet als ik eerlijk ben :o

Bielsje

Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 18:21

xmarliez schreef:
Ik heb er 2. Kwaliteit vind ik mwa, vooral voor dat geld. Maar op een of andere manier zijn het toch de fijnste hoofdstellen die ik ooit gehad heb. En ik kocht altijd passier etc.
Ze hebben een hele fijne pasvorm en paarden reageren er fijn op. Vooral als ze wat gevoelig zijn achter de oren. Ook zitten ze mooi ‘los’ maar toch aansluitend.
In eerste instantie denk je ‘t is net plastic’ vooral dat dikke kopstuk maar door de tijd heen gaat dat mooi vormen en dan zit het echt heel fijn. Kortom, ik hoef niet anders meer!


Kwaliteit mwah als in na 3 jaar valt het uit elkaar? :+
Of is het leer wel goed maar net iets minder soepel?

Heb je ze gewoon in de winkel gekocht en alles past? Aangezien we volgens mij geen fitters ervoor hebben....

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Re: Finesse bridles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 19:43

Ik heb ze gewoon besteld bij Emmers. 1 rij ik 2 paarden mee en de ander maar 1 paard. Het leer wordt een beetje ‘smoezelig’ als je t met gewoon vet schoonmaakt. Vooral in t begin.
Het hoge kan je als lelijk ervaren inderdaad. Het zakt naar verloop wel hoor. Ik vind het niet lelijk eerlijk gezegd haha.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Finesse bridles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 11:28

Heb je er foto’s van nu je het hoofdstel langer gebruikt? Ik ben benieuwd hoe het vormt en zich houdt.

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 13:00

[RIJ-ITP] Nero de Ferrero (v. For Ferrero)

2e foto is met het finesse hoofdstel (plus ook de rij foto’s en video’s. Alleen de eerste foto is met een passier)

[RIJ-ITP] Orange Pip Marilla 3 jarige topper

En m’n andere hoofdstel. Zijn beide ongeveer even oud maar bij de vos blijft ie best ‘bol’ staan en bij de zwarte is hij achter de oren redelijk gaan vormen. Denk toch het dan per paard verschilt hoe ze vormen en of ze gaan vormen.

Bielsje

Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Finesse bridles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 13:17

Het valt mij helemaal niet zo op dat het kopstuk zo hoog is eigenlijk. Vooral die hele gesploze zijkant lijkt me erg fijn ook voor paarden :j

Emmers heeft testhoofdstellen schijnbaar! Dus dat gaat op de planning voor als paardlief wat minder zakgeld uitgeeft als deze maand :')
Je moet dan alleen zelf een soort van fitten, mocht je er 1 willen, wat ik best spannend vindt met zijn Xfull, full, cob door elkaar, maten :+

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 13:31

Jeetje wat een bedrag voor een hoofdstel! Ik heb een hoofdstel van SD design die een stuk goedkoper was en er wel op lijkt :') Afbeelding

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 13:40

Ik heb die van mij inmiddels 2 jaar in gebruik en ben er nog steeds ontzettend blij mee en het geld meer dan waard (al was het wel een rib uit m'n lijf daar niet van :'))

Ik heb zowel een lage als hoge neusriem en mijn paard is gewoon echt fijner gaan lopen. Meer balans, meer door het lijf.
Ik vind het van heel zachte kwaliteit leer gemaakt en maak het alleen schoon met hun eigen cleaner en heel sporadisch een vettig sponsje erover. Eigenlijk verwaarloos ik het en het blijft nog net zo soepel.

Mijn enige ergenis is dat maat Cob voor mijn merrie eigenlijk te groot is in de bakstukken, dus ik heb heel veel gaatjes bij moeten prikken. Doordat het een rondgenaaid hoofdstel is past het net niet meer lekker door de passanten op het kopstuk en trekt het bit daardoor soms scheef.

Daarnaast is het een beetje een priegelig systeem om de neusriem op de juiste hoogte te krijgen. Maar als het eenmaal zit is het prima.

Lage Neusriem:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoge Neusriem:
Afbeelding
Afbeelding

De vergelijking met het SD Design hoofdstel snap ik en toch is het achter de oren wel anders. Finesse is (volgens mij:+) smaller en heeft maar 1 sluiting bovenlangs.

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:53

Ja precies. Er zijn meer hoofdstellen met een dikker kopstuk maar deze is mooi smal en laat ook echt de riempjes vrij van het hoofd liggen. Dat is denk ik wel het grootste voordeel wat ik ervaar bij dit merk. Het hoofdstel ligt overal los en vrij maar sluit toch goed aan. Klinkt raar maar het lijkt mij voor het paard heel fijn voelen haha :')

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 20:57

Bielsje schreef:
Het valt mij helemaal niet zo op dat het kopstuk zo hoog is eigenlijk. Vooral die hele gesploze zijkant lijkt me erg fijn ook voor paarden :j

Emmers heeft testhoofdstellen schijnbaar! Dus dat gaat op de planning voor als paardlief wat minder zakgeld uitgeeft als deze maand :')
Je moet dan alleen zelf een soort van fitten, mocht je er 1 willen, wat ik best spannend vindt met zijn Xfull, full, cob door elkaar, maten :+



Nou op de foto’s van xmarliez vind ik het er ook heel goed uit zien.

En wat goed dat jij dat zegt over de test hoofdstellen want dat was dus ook een vraag van mij of je ze eerst kan testen.

Vind het heel positief te lezen dat de paarden er blijkbaar nog fijner van gaan lopen. Dat lijkt me het proberen wel waard.
Ik ga eens kijken naar zo’n test hoofdstel :j

Bielsje

Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 21:37

MariekeS_ schreef:
Ik heb die van mij inmiddels 2 jaar in gebruik en ben er nog steeds ontzettend blij mee en het geld meer dan waard (al was het wel een rib uit m'n lijf daar niet van :'))

Ik heb zowel een lage als hoge neusriem en mijn paard is gewoon echt fijner gaan lopen. Meer balans, meer door het lijf.
Ik vind het van heel zachte kwaliteit leer gemaakt en maak het alleen schoon met hun eigen cleaner en heel sporadisch een vettig sponsje erover. Eigenlijk verwaarloos ik het en het blijft nog net zo soepel.

Mijn enige ergenis is dat maat Cob voor mijn merrie eigenlijk te groot is in de bakstukken, dus ik heb heel veel gaatjes bij moeten prikken. Doordat het een rondgenaaid hoofdstel is past het net niet meer lekker door de passanten op het kopstuk en trekt het bit daardoor soms scheef.

Daarnaast is het een beetje een priegelig systeem om de neusriem op de juiste hoogte te krijgen. Maar als het eenmaal zit is het prima.

Lage Neusriem:
[ [url=m/86u2Cx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/E7Y6NT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xU3Ds7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoge Neusriem:
[ [url=m/vnccJg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RCliLD.jpg]Afbeelding[/url] ]

De vergelijking met het SD Design hoofdstel snap ik en toch is het achter de oren wel anders. Finesse is (volgens mij:+) smaller en heeft maar 1 sluiting bovenlangs.



Ik vond uiteindelijk foto's van de bevestiging van de bakstukken in de catalogus. Snap dat dat lastig is :')
Ik heb ze direct even gemaild met de vraag of er ook maten te combineren zijn want bij mij zit er 2 maten verschil tussen kopstuk en bakstukken :+

Heb je nou iets om je hoge neusriem zitten of lijkt dat zo? Bij de bitringen zeg maar...

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Finesse bridles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 09:06

Ik denk dat de maat van het kopstuk wat minder nauw komt dan de maat van de neusriem en lengte van de bakstukken. Als het niet gecombineerd kan zou ik in eerste instantie de keus baseren op de maat bakstukken.

Ik heb mijn hoofdstel bij Bridle&Ride vandaan in België. Verzenden gewoon naar NL en reageren snel op de mail. Zij heeft ook een testhoofdstel op de site staan maar met een lange levertijd, je zou daar dus ook een mailtje aan kunnen wagen of het sneller kan.

Op de laatste foto bedoel je denk ik? Daar heeft ze een neusnetje om. Mede de reden dat ik er een hoge neusriem los bijgekocht heb, omdat een neusnetjes minder fijn zit op een lage neusriem.

Bielsje

Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Finesse bridles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 20:11

Ah, dat neusnetje is vrij onzichtbaar als je het niet weet :D

Ik zal een full hoofdstel gaan testen en dan maar kijken hoe of wat. Echt jammer dat er niet gewoon fitters zijn met die hoofdstellen!

Ben echt enorm benieuwd, het ziet er op jullie foto's erg fijn uit!

magootie

Berichten: 3763
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 20:31

Ik heb sinds kort ook een Finesse hoofdstel! Wat een mooie kwaliteit! Hij is superzacht en het kopstuk is heel fijn! Het is speciaal ontwikkeld en als het hoofdstel vast zit kan je gewoon je hand nog onder het kopstuk doen, geeft wel aan hoe weinig druk het geeft boven op het hoofd! Ik ben er erg blij mee!

Afbeelding

Afbeelding

Bielsje

Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Finesse bridles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 20:51

Mooi Magootie! Ik hou ervan met goud :j

Ook gewoon in een winkel gekocht neem ik aan?

magootie

Berichten: 3763
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Re: Finesse bridles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 20:52

Dankjewel! Ik heb hem bij Emmers besteld ;) goede snelle service!

Bielsje

Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Finesse bridles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 11:34

Ik ben er ondertussen achter dat je een hoofdstel kunt bestellen met verschillende maten onderdelen! *\o/*

Bielsje

Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 21:33

Zijn er ondertussen nog mensen die getest hebben?

Het lijkt erop dat ik hem morgen ga proberen :o
Ik heb ergens het idee dat mijn paard er enorm blij gaat worden, en automatisch ga ik dan altijd denken 'maar ken ik mijn paard wel?' :')
Jeetje wat spannend dit! _O-

magootie

Berichten: 3763
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Re: Finesse bridles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:06

Ik ben nog altijd erg blij met mijn Finesse hoofdstel!!

Ik ben heel benieuwd hoe jij het hoofdstel gaat vinden morgen!

Bielsje

Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 19:04

Nou, onze test sessie is achter de rug!

Na het wisselen van het hoofdstel, leek paardlief eerst lichtelijk verward :'). Maar hij ging wat vrijer lopen en kwam wat meer omhoog aan de voorkant, positief dus! Maar ik was een beetje van slag door zijn oren :Y). Die staan normaal naar voren en bungelen daar wat, nu waren zijn oren naar achter gedraaid, wel ontspannen. Kan positief zijn dat hij focust op mij (lijkt mij wat vreemd om dat ineens te gaan doen na jaren) of zou het zijn dat hij denkt het kopstuk te moeten tegenhouden... Ik weet het niet dus ik mag er nog een paar keer mee rijden gelukkig! Dingen overdenken is gewoon een vak :+

Dit is wel een rondgenaaid hoofdstel en ik hou niet van rondgenaaid... Maar als dit positief afloopt, denk ik niet dat ik plat leer durf te bestellen :x

magootie

Berichten: 3763
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Re: Finesse bridles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:27

Klinkt goed! Die oren is miss ook omdat hij moet wennen en zijn focus. Gewoon even een paar keer testen. Als hij verder fijn voelt is het goed toch!

Bielsje

Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 21:30

Nou, ik heb het testhoofdstel 4 dagen gehad.

Voor de beeldvorming, ik liep tegen wat dingetjes aan met zijn huidig aangemeten hoofstel. Op nummer 1 staat de jeuk, heel veel jeuk. Zodra ik het hoofdstel af doe ben ik geen mens meer maar een object om tegenaan te jeuken :'). Op nummer 2 staat de onderlegger die hij overduidelijk koos onder het kopstuk. Het is een enorme zweter en als de onderlegger net uit de was komt is het top, dag 2 laat mijn prins op de erwt al weten dat hij het er niet helemaal mee eens is. Dus ik was dat iedere dag en ik ben er wel een beetje klaar mee dat ik meer voor mn paard was dan voor onszelf :x.
Rijtechnisch wil hij graag te diep lopen en als het moeilijk is dan kan hij soms wat gaan mini pullen, hij trekt me dan niet uit het zadel maar geeft rukjes aan de teugels.

Waar alle hoofdstellen uit het verleden (er zijn er 3 aangemeten) uit maat Xfull, Full en Cob samengesteld waren, past van de Finesse de Full eigenlijk perfect! Hij kwam iets hoger aan de voorkant tijdens het rijden en het mini pullen was stukken minder. Maar aangezien ik dat vooral als iets rijtechnisch zag, heeft me dat niet direct overtuigd. Maar de jeuk bleek stukken minder! Ik heb er mee gelongeerd en toen liep hij overduidelijk ook minder diep maar vooral bleek de jeuk nog minder te zijn dus ik heb het hoofdstel besteld :j
Vandaag mocht hij weer met zijn "oude" hoofdstel en ik moet zeggen, wat deed hij zijn best! Om me duidelijk te maken dat dat hoofdstel echt niet meer goed genoeg is tenminste _O-.

Naast dat mijn paard een prins op de erwt is, wat ikzelf veroorzaakt heb waarschijnlijk, heeft hij een scheve schedel waardoor anatomische kopstukken geen optie blijken te zijn. Hij bleef dan met zijn hoofd slaan, soms zelfs mijn tand door mn lip... Waar recht de oplossing leek, lijkt het er nu op dat er toch nog ergens wat teveel druk zit waardoor hij soms gaat pullen. En misschien komt daar het te diep lopen toch ook vandaan, dat hij denkt dan minder druk te hebben. De jeuk lijkt nu te komen door plat leer dus hoewel ik graag de Finesse met plat leer wilde, krijgt hij dus rondgenaaid zoals bij het testhoofdstel. Volgende week komt het hoofdstel binnen, en zodra hij zich weer kan gedragen mag hij hem om :')

Afbeelding
Lekker dutten met het testhoofdstel om blijkt iig geen probleem :+

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Finesse bridles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:39

Wel fijn dat je een verschil hebt gemerkt !

Op de foto waar je paard heerlijk staat te soezen lijkt de neusriem me wel te hoog zitten. Die ligt zo te zien tegen het jukbeen aan?