lemieux zadeldekjes schuiven, welk ander merk schuift niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

lemieux zadeldekjes schuiven, welk ander merk schuift niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 10:45

Ik heb een gaston mercier zadel op mijn 5 jarige haflinger liggen. En al 2x laten controleren door zadelmaken en het zadel ligt gewoon goed.

maar helaas schuiven mijn lemieux dekjes wat naar achteren. Dit heb ik mijn mijn andere haflinger niet .Daar schoof ook van alles behalve lemieux haha. Nu heb ik ondertussen wel een mooie voorraad lemieux dekjes. En ze schuiven vooral als ik galop heb gedaan. De galop is bij ons nog niet helemaal in balans.

Gaston mercier zijn mono blad zadels. Welke dekjes schuiven niet onder monoblad zadels.

ik heb ze al gewassen en daardoor is het schuiven wel stuk minder. Ik trek de dekjes goed in het zadel.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: lemieux zadeldekjes schuiven, welk ander merk schuift niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:02

Die dekjes kunnen toch bijna niet schuiven als je de lusjes allemaal gebruikt? De D ring lusjes en de singel lusjes (die 3 onder de grote singellus)?
Ik probeer me echt voor te stellen waar je dekje dan nog heen kan?

Ik denk dat je, als le mieux schuift, naar een dekje moet met een stroeve bovenkant moet kijken. Die heeft le mieux maar ook andere merken. Met een siliconen print op de bovenkant.

Alles met grotere stiksels/ ruitjes en slappere dekjes in ieder geval links laten liggen.

Pallatin

Berichten: 2494
Geregistreerd: 30-05-08

Re: lemieux zadeldekjes schuiven, welk ander merk schuift niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:15

Ik vraag me ook af hoe het kan dat dekjes van lemieux schuiven met alle lusjes vast…heb je een foto van je zadel met dekje?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 12:07

ja ik vraag het me ook af, heb al van alles geprobeerd kwa lusjes.

nu zitten de ringen waar de lusjes door heen kan net wat anders dan bij een standaard zadel. ik zal foto zoeken.

eerste foto is zoals ik hem vast maakt
Afbeelding

en 2e foto wel ander dekje is na een galop op buitenrit. maar dit heb ik dus met alle dekjes\

Afbeelding

deze foto is als alleen gestapt heb en gedraaft

Afbeelding

Oretha

Berichten: 3430
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 12:17

Ik had dat ook bij mijn pony. Ik heb er een anti slip matje onder, is super dun dus heeft geen invloed op de ligging van je zadel.
Door haar bouw en manier van lopen schoof het dekje steeds.
Nu we aan het trainen zijn, gaat ze haar lijf steeds beter gebruiken, ligt het zadel nog beter en ga ik als ruiter beter zitten.
We hebben nu bijna gaan last meer van schuivende dekjes.

Heb tevens ook alleen maar Lemieux dekjes

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: lemieux zadeldekjes schuiven, welk ander merk schuift niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:21

Ik heb een WoW zadel waaronder dekjes ook makkelijk verschuiven.
Bij Eskadron dekjes heb ik daar geen last van, die hebben zo’n siliconen ‘grip’ onder het zadel.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: lemieux zadeldekjes schuiven, welk ander merk schuift niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:07

En als je het achterste singel lusje gebruikt voor je achterste singelstoot?

Pallatin

Berichten: 2494
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:11

Wat vervelend TS, ik zie idd niks geks qua bevestiging en als je zadel verder goed ligt heb ik ook geen tips :+
Ik zelf ben niet zo’n fan van siliconen op dekjes of onder je zadel omdat het toch frictie geeft maar snap ook dat dit niet ideaal is. Misschien een dekje van bijvoorbeeld mattes met bont aan de voor en bovenzijde?

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 19:05

Ik zie dat ze bij alle drie de foto's best dicht op de schoft liggen, als jouw Haflinger hoogstwaarschijnlijk een lage schoft heeft dan duikt je dekje naar onderen en naar achteren. Hoe is het als je hem hoog optrekt zodat je een hand voorin kan plaatsen? En dan ook even de gehele kamer in trekken zodat de ruggegraat vrijligt


Afbeelding

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Re: lemieux zadeldekjes schuiven, welk ander merk schuift niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 20:32

Wees juist blij dat de dekjes verschuiven!

Dat betekent dat je een zadel hebt met een boom die meebeweegt, comfortabeler kan niet voor je paard!

Dekje/schabrak zit er puur onder om je zadel te beschermen tegen zweetopname, hè.

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:16

Ik trek m ook echt bij de schoft omhoog, zoals Odetje al zegt. En ik doe onder mn monoblad zadel ( een Wow) altijd de achterste singelstoot door het achterste lusje .

Misschien poging tot proberen waard :)

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Re: lemieux zadeldekjes schuiven, welk ander merk schuift niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:31

Ik had dit ook bij mijn 2e hands aangemeten dressuurzadel. Tot 3x toe de zadelmaker bijgehaald en zou allemaal goed liggen. Dus ook naar dekjes gaan zoeken die bleven liggen. Toen toevallig een andere zadelmaker (vertegenwoordiger van merk van m’n springzadel) voor m’n springzadel erbij gehad en m’n dressuur zadel lag dus gewoon knudde…. Helaas al met atrofie van een schouderspier en bij thermografie (was niet voor de rug maar iets anders) duidelijke drukplekken. Baal er nog van.

Hoop voor je dat het bij jou niet het geval is. Maar misschien eens nadenken over een second opinion zadelmaker. Dekjes horen niet naar achter te schuiven, dan is er iets kwa vulling niet goed in de meeste gevallen.

Bij mij bleven de dekjes van schockemöller goed liggen en die van lemieux waar 3 gaten voor de singelstoten inzaten. Mocht dat nog niet goed gaan dan helpt het soms om de ene singelstoot door de ene lus en ander door een ander gat (evt zelf dichtnaaien mocht er maar 1 gat zijn)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 07:09

Odetje92 schreef:
Ik zie dat ze bij alle drie de foto's best dicht op de schoft liggen, als jouw Haflinger hoogstwaarschijnlijk een lage schoft heeft dan duikt je dekje naar onderen en naar achteren. Hoe is het als je hem hoog optrekt zodat je een hand voorin kan plaatsen? En dan ook even de gehele kamer in trekken zodat de ruggegraat vrijligt


[ [url=m/Z8g0uk.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik deed wel altijd omhoog trekken maar alleen voorin dus niet de gehele kamer. Dus kan ik ik proberen dat nog bewuster te doen.


Hij is ook wat ronder door dat hij op gras staat 2 uur en dus meer eet. Op moment ben ik bezig om hen weer iets te laten afvallen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 07:18

Nielojram schreef:
Wees juist blij dat de dekjes verschuiven!

Dat betekent dat je een zadel hebt met een boom die meebeweegt, comfortabeler kan niet voor je paard!

Dekje/schabrak zit er puur onder om je zadel te beschermen tegen zweetopname, hè.


Dat weet ik maar zo dekje wat strak trekt op schoft lijkt me ook niet comfortabel

Klopt de boom beweegt wat mee.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 19:38

plutolover schreef:
Dat weet ik maar zo dekje wat strak trekt op schoft lijkt me ook niet comfortabel

Klopt de boom beweegt wat mee.


Als je zadel goed meebeweegt hoef je je daar geen zorgen over te maken.

En zo wel, geen dekje meer eronder, wel je zadel gewoon even schoonmaken na het rijden.

Ik vond het altijd echt een significant verschil, rijden zonder schabrak. Terwijl ik uit het tijdperk van dunne gestepte dekjes kom, in de basiskleuren :o

Maarja, dekjes/schabrakken zijn big business, dan laat je als ruiter zien dat je meetelt..
Ongeacht de werking ervan, een duur dek geeft de indruk dat je weet wat je doet met je paard.
(en die onzekerheid was er in mijn tijdperk ook, hoor :Y) )

Pallatin

Berichten: 2494
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 22:43

plutolover schreef:
Nielojram schreef:
Wees juist blij dat de dekjes verschuiven!

Dat betekent dat je een zadel hebt met een boom die meebeweegt, comfortabeler kan niet voor je paard!

Dekje/schabrak zit er puur onder om je zadel te beschermen tegen zweetopname, hè.


Dat weet ik maar zo dekje wat strak trekt op schoft lijkt me ook niet comfortabel

Klopt de boom beweegt wat mee.

Ik zou ook niet blij zijn als m’n dekjes strak trokken op de schoft en geloof ook niet dat dat fijn is voor je paard, ook niet als de stof gaat rimpelen…
@Nielojram, wat is het voordeel van een bewegend dekje? Als zadel en dekje gewoon netjes blijven liggen na t rijden is je zadelboom dan niet flexibel? Snap m niet zo eigenlijk, mij leek het juist een teken dat iets ‘wringt’ ergens… en elke zadelboom is toch iets flexibel?

Pallatin

Berichten: 2494
Geregistreerd: 30-05-08

Re: lemieux zadeldekjes schuiven, welk ander merk schuift niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 22:53

En wat betreft dekjes; stelling vind ik wel erg kort door de bocht; voor mij zijn het functionele items maar comfort van mijn paard is het belangrijkst en dat mag wat kosten. Heb net zoals TS dekjes van lemieux omdat die superzacht zijn en (bij mij :+ ) prachtig blijven liggen. En heb 2 Mattes dekjes; die geven een hele fijne drukverdeling bij een intensieve lange rit… die zijn ‘duur’ misschien maar wel heel nuttig en omdat ik ook maar een mens ben; mooi om te zien :D

Celebi
Berichten: 3662
Geregistreerd: 04-11-20

Re: lemieux zadeldekjes schuiven, welk ander merk schuift niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 08:03

Wat gek dit! Lemieux blijft bij veel mensen juist goed liggen voor zover ik om mij heen hoor. Ook bij mij, terwijl andere dekjes echt doelloos in mijn kast liggen vanwege het strak trekken op de schoft.

Maar wat al gezegd is: op alle fotos ligt je dekje echt op je paard ipv opgetrokken in de kamer. Doe je dit voor het rijden echt zo hoog mogelijk? Dat de achterkant van een dekje na een flinke rit op de rug ligt zie ik wel vaker, daar zit vaak toch wat beweeglijkheid en na de kussens heeft het dekje geen druk meer dus met die combinatie zakt het sneller. Maar aan de voorkant zit juist die zwanenhals die enorm goed omhoog blijft staan. Zeker in combinatie met de kleine lusjes voor de singel en de klittenbandjes bij de d ringen zou het niet zo makkelijk moeten kunnen verschuiven.. Maar als het geheel zo naar beneden zakt vraag ik me af of de kussens van je zadel wel helemaal juist aansluiten. Als daar veel ruimte is zakt het dekje natuurlijk ook makkelijker terug. Maar dat was gewoon een hersenspinsel, kan natuurlijk niets van je zadel zien verder.

@pallatin, dekjes geven zeker wel comfort voor het paard. Het leer kan stroef zijn op de paardenrug en irritatie veroorzaken. Maar vooral: er zijn tegenwoordig heel veel kunststof zadels of hybride zadels met kunststof onderkant. Mijn zadelpasser laat haar klanten nog wel eens testrijden zonder dekje voor het beste zicht, maar met kunststof doet ze dat pertinent niet omdat dat nog sneller irritatie kan veroorzaken. En zo zijn er nog wel meer functies. Ik denk dat zeggen 'zonder is beter' niet altijd opgaat en daar dus iets genuanceerder mee omgegaan kan worden. ;)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 08:10

Je zou Eskadron met de anti slip streepjes of letters bovenop kunnen proberen.
Ik heb bij mijn wow ook wel eens dat dekjes wat naar achteren glijden, maar bij die gebeurt dat eigenlijk nooit.

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 08:11

Dat zegt Pallatin juist ook :D

Alleen degene erboven niet

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 08:22

Getup schreef:
Dat zegt Pallatin juist ook :D

Alleen degene erboven niet


Ik las het meer als dat ze het eens is met Pallatin :D

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 08:29

Ik vind het ook gek dat je dekjes schuiven. Juist LeMieux staat erom bekend goed te blijven liggen. Reden waarom ik gek ben van dat merk maar inmiddels ook enkele andere dekjes heb die liggen als een huis.

Heb wel eens een dekje van Kramer gehad. Nou die welke ik had schoof echt enorm naar achteren en vastmaken met de singelstoten kon niet want die zitten op een hele vreemde plek, tenminste voor mijn zadel dan. Dus voor mij een les dat ik geen echt goedkopere dekjes meer op mijn paard leg.

Ik zou toch denken dat je zadel niet helemaal lekker ligt maar aangezien je zegt dat de zadelpasser geweest is zou je dat dan toch ook niet verwachten. Erg vreemd hoor.

In ieder geval heb ik zelf nu ook wat dekjes van DressagePro. Daar kun je alleen je singelstoten ergens doorheen leiden maar die liggen ook echt als een huis bij mij en zijn ook verder heeel erg fijn. Voeren het vocht binnen no-time af naar boven. Onderkant dekje is dan zo goed als droog. Misschien is dat het proberen eens waard? Ik heb geen idee waar je woont. Als je in de buurt zit mag je best eens een dekje van me lenen om te proberen.

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 08:37

Even over een andere boeg.
Kan het zijn dat je een gaatje na moet singelen?
Je zegt het gebeurd vooral bij de galop.
Is dat dan niet omdat dan de singel eigenlijk net een haartje te los zit ?

Celebi
Berichten: 3662
Geregistreerd: 04-11-20

Re: lemieux zadeldekjes schuiven, welk ander merk schuift niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 08:40

Sorry, ja dat bedoelde ik. Correct taggen is moeilijk op de vroege ochtend. :+

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 14:08

little_birdy schreef:
Even over een andere boeg.
Kan het zijn dat je een gaatje na moet singelen?
Je zegt het gebeurd vooral bij de galop.
Is dat dan niet omdat dan de singel eigenlijk net een haartje te los zit ?


Daar zat ik laatst ook over te denken ja. Ik ga er eens op letten.

Bij m’n vorige haf schoof ook alles behalve lemieux.