Zadel met boom of boomloos zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 08:42

niet alle reacties gelezen maar adviseer je om alles te testen. Ik wilde boomloos maar uiteindelijk is er toch een boomzadel gekomen. boomloos gaf mij heupklachten en de anderen lagen niet lekker op mijn paard. ook boomloos moet goed liggen.. maar meerdere merken schoven tijdens het rijden.

Elisa2

Berichten: 37208
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zadel met boom of boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 08:46

Ik wil nog even de tip geven van semi boomloos.

Heb een Trekker zadel gehad en dat was zo'n fijn zadel, lag goed op het paard, aanpasbaar en zat als een huis.

pmarena

Berichten: 48134
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zadel met boom of boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 08:47

Wat precies semi-boomloos is daar valt ook over te twisten :)

Barefoot zou je daar ook onder kunnen scharen en mensen noemen dat toch vaak boomloos.

Vanes_6
Berichten: 173
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 09:37

Elisa2 schreef:
Ik wil nog even de tip geven van semi boomloos.

Heb een Trekker zadel gehad en dat was zo'n fijn zadel, lag goed op het paard, aanpasbaar en zat als een huis.

Wat houdt semi boomloos in en hoe is die aan te passen?

BoktVerlaten
Berichten: 431
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:07

Vanes_6 schreef:
BoktVerlaten schreef:
Inmiddels de Fairfax teruggegeven na de proefperiode en via Akash overgestapt op de Edix Tariq dressuur
Paard loopt super, zitten is erg wennen….maar dat komt wel!
Dus ik ben een beetje om…boomloos kan dus best een goede oplossing zijn

Wat fijn dat je zo tevreden bent over boomloos. Wat was precies het wennen met zitten?



Het is een jong scheef paard met weinig balans….en dat voel je extra goed met dit zadel. Dus doorzitten gaat niet zo zonder moeite als op mijn andere paard met custom zadel. En de bokjes in galop voel ik ook goed. Het gaat prima maar gewoon minder “vanzelf” dan met mijn Custom zadel bijvoorbeeld.
Als mijn paard wat meer balans krijgt etc zal het ook makkelijker gaan.

Elisa2

Berichten: 37208
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:39

Semi boomloos zijn zadels met een flexibele of verstelbare boom en een verstelbare pommel.

https://greendistance.nl/trekker-flexibele-zadels/

Ik heb weleens een Barefoot uitgeprobeerd maar vond het verschrikkelijk zitten, de Trekker daar in tegen vond ik geweldig zitten. Ook niet te breed.

Ook een simpel boomloos zadeltje uitgeprobeerd maar vond ik ook niks.

Natuurlijk is alles afhankelijk van paard en ruiter, dit zijn gewoon mijn eigen ervaringen.

pmarena

Berichten: 48134
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:04

Het is niet alleen afhankelijk van paard en ruiter maar ook van welk model en maat zadel je precies van een merk hebt geprobeerd. Als iemand zegt "ik heb weleens een merk A geprobeerd maar vond het verschrikkelijk zitten, merk B daarentegen vond ik geweldig" dan is de kans groot dat het ook prima andersom zou kunnen zijn want beide merken hebben dermate verschillende types zadels binnen hun assortiment dat je het ene model 3x niks kan vinden terwijl het andere model voelt als thuiskomen.

Wat precies semi boomloos is daar kan je ook een hele discussie over houden :)

Wanneer vind je de interne structuur precies een boom, flexibel of boomloos. Er zijn boomloze zadels met een gewichtsverdelende kern (zoals het VPS van Barefoot, sindsdien adverteert Barefoot niet meer met "boomloos") maar ook boomzadels met een flexibele boom. En alles er tussenin.

Ik denk dat het zinvol is om je niet blind te staren op zeg maar de benaming van het type zadel of bij voorbaat al boom of boomloos of het 1 of andere merk uit te sluiten op basis van een gevoel of een blauwe maandag 1 of 2 modelletjes proberen, of inmiddels verouderde kennis van het assortiment dat er destijds was.

Maar gewoon per zadelmodel te beoordelen of het iets zou kunnen zijn dat past bij je wensen :)

Vanes_6
Berichten: 173
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Re: Zadel met boom of boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 21:39

Zo, vandaag hebben we de zadelpasser langsgehad en hebben nu 2 weken een zadel op de proef > een GFS Monarch dressuurzadel. Zit echt als een fauteuil! Wat een heerlijk zacht zadel is het.
We hebben het op de proef omdat we tijdens het rijden tegen wat dingen aanliepen die meerdere oorzaken konden hebben (ijzer lag er sinds vanochtend af, ze had gespannen spieren in haar rug volgens de zadelpasser, ze was wat geprikkeld). Het zadel zit iig goed. Dus we gaan het 2 wkn aankijken en dan beslissen we hoe of wat. We kunnen iig even aan de slag zo.