Zadel met boom of boomloos zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33164
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:58

Duhelo schreef:
Ik vind het kort door de bocht als je aangeeft dat een boomloos zadel maar geschikt is tot 60 kilo en korte ritjes.

Ik niet, met als reden dat de meeste mensen die op een boomloos zadel rijden recreatieruiters zijn.
Niks mis mee , echter zijn dat over het algemeen genomen niet de meest in balans zittende ruiters die enorm aan zichzelf werken om hun paard zo min mogelijk in de weg te zitten.

Ze zullen er vast zijn, maar de meesten willen gewoon lekker bosklossen met de daarbij behorende langere buitenritten. Dat kan wel, maar naar mijn mening dan niet met een boomloos zadel.

pmarena

Berichten: 48221
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 07:21

Die mening mag je uiteraard hebben, maar de praktijk wijst uit dat het echt gewoon prima boomloos kan. Er zijn inmiddels natuurlijk ook al jaren boomloosjes die allerlei interne gewichtsverdelende structuren hebben en in veel gevallen zijn die beter dan het gemiddelde niet optimaal passende boomzadel waarmee diezelfde recreatieruiters de bespiering rond de schoft van het paard wegrijden of het zoveelste paard met witte drukplekken ontstaat.

Het is natuurlijk niet zo dat "een boomzadel" alle problemen als sneeuw voor de zon oplost ofzo.
Het stikt van de paarden die allerlei rugproblemen krijgen door hun boomzadel :(:)

pmarena

Berichten: 48221
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 07:30

Vanes_6 schreef:
pmarena schreef:
Je kunt het echt het het beste per zadel bekijken.

Op een rijtje zetten waar je wel al behoorlijk zeker van bent aan welke eigenschappen dat je wilt dat een zadel voldoet. Wat MOET het zadel hebben. Wat zou je graag willen maar is geen ramp als het het niet heeft...dat soort dingen. Wat is het budget. Wil je tweedehands. Wil je een zadelpasser in de buurt hebben. Gewoon eerst even alles op een rijtje zetten zodat je lekker kan schrappen wat er afvalt.


Ja dat is het een beetje: ik sta er redelijk blanco in. Heb niet echt eisen.
Er wordt me afgeraden om een nieuw zadel te kopen voor zo’n jonkie. Maar van anderen hoor ik dat elk zadel wel aan te passen is en het gewoon belangrijk is om de zoveel tijd weer te bekijken hoe het zadel nog zit.
Mocht dat met het zadel dat we willen ook kunnen, dan kunnen we qua budget voor een nieuw zadel gaan.

Maar ja, waar doe je verstandig aan he. Als ik het advies van een tweedehands zadel in de wind sla en dan toch na een tijdje weer een ander zadel moet aanschaffen, dan kan ik mezelf wel voor mn kop slaan want dan blijft er wel steeds minder budget over.
Dus als ik zo de prijzen bekijk, zou ik het liefst tussen de 2000 -2500 willen blijven.


Nouja je hebt altijd wel een paar eisen toch...? :)

Volgens mij is het niet per-sé zoeken naar dat perfecte zadel, maar juist dat voor jullie perfecte zadel vinden door weg te snoeien wat sowieso al niet voldoet, zodat je steeds minder opties overhoudt en het makkelijker wordt om "de ware" te vinden :)

Je geeft bvb. aan dat je een veelzijdigheidszadel zoekt? Vallen dan al alle westernzadels af? En endurance / recreatie / barok / enz. type zadels ook? Springzadels ook? Dressuurzadels? Of kan het zijn dat tussen die modellen toch iets zit dat je wel fijn vindt, omdat je liefst met hele korte of hele lange beugelriemen rijdt?

En wil je een zadel met een diepe, opgesloten zit of juist liever een vlakke zit waarin je meer bewegingsruimte hebt? Heb je een kleine zitting nodig, juist een ruimere? Heb je bvb. hele lange of juist korte bovenbenen?

Wil je een zadel met allerlei steunblokken of juist een zadel met zo min mogelijk wrong?
Gaat je voorkeur uit naar kniewrongen of dijwrongen? Heb je nog een grote voorkeur voor een bepaalde leersoort of een aparte kleur / uitstraling van je zadel?

Grote voorkeur voor bvb. wel of niet wol of lucht gevulde kussens, een extra lichtgewicht zadel of iets?

Met zulke dingen kun je al heel veel snoeien en meer gericht zoeken.

Of wellicht hecht je dus heel veel waarde aan service van dichtbij, en dan zou je kunnen beginnen met kijken welke zadelpasser / verkoper / maker er in de buurt zit, en eens nagaan wat de recensies daarvan zijn en wat hun aanbod is. Wellicht hebben zij iets liggen dat prima passend is voor jullie allebei en je regelmatig kan laten checken of het nog steeds okee is :)

darkadia

Berichten: 5251
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Zadel met boom of boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 07:40

Hoi,

Hier een draver, boomloos gestart, daarna een tijde een boomzadel gehad (fairfax dressuur en kent&masters vzh) en pas op zijn 9e maatwerk laten aanmeten. (Jeremy rudge). Helaas ivm blessure en afvallen paste die niet meer en ook niet meer passend te maken. We rijden inmiddels weer boomloos omdat paardlief dat duidelijk zelf fijner vindt. Zijn rugspieren blijven zachter en waar hij ivm blessure met boomzadel ook echt ging kantelen, doet hij dat nu niet meer.

Qua wel of niet lange afstanden sluit ik me aan bij pmarena. Er zijn zelfs mensen in de endurance die boomloos rijden en ik ken genoeg recreatieruiters die tegenwoordig wel ook aan hun zit willen werken en bijv ook oefenen op joker.

dianaw33

Berichten: 1886
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:48

Wij beleren al onze paarden boomloos, ik vind dat een fijne tussenstap naar een evt boomzadel later vanwege het flexibele, en vanwege het feit dat je alles zelf aan kunt passen aan een veranderend paard (dat is geen hogere wiskunde, als je je er een beetje in verdiept kun je dat echt zelf). Maar: het vraagt nogal wat van de ruiter, je moet als ruiter echt een goede onafhankelijke zit / goede zelfbalans hebben, anders is het geen aanrader voor een jong paard dat zelf nog helemaal geen balans heeft. Ik zou nooit, als je zelf nog nooit op een boomloos zadel gereden hebt, boomloos beginnen op een groen paard, het risico dat je dan direct uit balans raakt is groot, en een mega negatieve ervaring voor je paard.
Ik werk zelf samen met Wellsaddle, Idefix4 hier op Bokt, die heeft een jonge-paarden traject: dat betekent dat je een passend 2e hands zadel koopt, dat je elke keer kunt inruilen voor een ander mocht dat zadel niet meer aan te passen zijn. Zo ben je budgetvriendelijk klaar en heb je na een tijd geen kast vol zadels die niet meer passen. Zij heeft echter alleen boomzadels, geen boomloze, en komt vaak regio den Haag.

Ineke2

Berichten: 33164
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:54

pmarena schreef:
Het is natuurlijk niet zo dat "een boomzadel" alle problemen als sneeuw voor de zon oplost ofzo.

Dat beweer ik ook nergens he ;)
Regelmatig een goede zadelmaker langs laten komen als in zeker elk half jaar voorkomt een hoop problemen.

Endurance ruiters ( dan heb ik het over sportruiters vanaf klasse 3 zo’n beetje ) zie ik weinig met boomloos rijden. Maar misschien ken ik net de verkeerde mensen, dat kan. Dat komt omdat ze veelal staan in de beugels en dat geeft nogal een piekbelasting. Dat lijkt mij niet zo verstandig om dan met een boomloos zadel te gaan rijden.

Ik zelf begin er sowieso niet aan, omdat ik door een neurologische aandoening zelf minder balans heb en dat heb je wel (extra) nodig in een boomloos zadel.

Vanes_6
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 09:58

pmarena schreef:
Vanes_6 schreef:
[quote="pmarena

Ja dat is het een beetje: ik sta er redelijk blanco in. Heb niet echt eisen.
Er wordt me afgeraden om een nieuw zadel te kopen voor zo’n jonkie. Maar van anderen hoor ik dat elk zadel wel aan te passen is en het gewoon belangrijk is om de zoveel tijd weer te bekijken hoe het zadel nog zit.
Mocht dat met het zadel dat we willen ook kunnen, dan kunnen we qua budget voor een nieuw zadel gaan.

Maar ja, waar doe je verstandig aan he. Als ik het advies van een tweedehands zadel in de wind sla en dan toch na een tijdje weer een ander zadel moet aanschaffen, dan kan ik mezelf wel voor mn kop slaan want dan blijft er wel steeds minder budget over.
Dus als ik zo de prijzen bekijk, zou ik het liefst tussen de 2000 -2500 willen blijven.


Nouja je hebt altijd wel een paar eisen toch...? :)

Volgens mij is het niet per-sé zoeken naar dat perfecte zadel, maar juist dat voor jullie perfecte zadel vinden door weg te snoeien wat sowieso al niet voldoet, zodat je steeds minder opties overhoudt en het makkelijker wordt om "de ware" te vinden :)

Je geeft bvb. aan dat je een veelzijdigheidszadel zoekt? Vallen dan al alle westernzadels af? En endurance / recreatie / barok / enz. type zadels ook? Springzadels ook? Dressuurzadels? Of kan het zijn dat tussen die modellen toch iets zit dat je wel fijn vindt, omdat je liefst met hele korte of hele lange beugelriemen rijdt?

En wil je een zadel met een diepe, opgesloten zit of juist liever een vlakke zit waarin je meer bewegingsruimte hebt? Heb je een kleine zitting nodig, juist een ruimere? Heb je bvb. hele lange of juist korte bovenbenen?

Wil je een zadel met allerlei steunblokken of juist een zadel met zo min mogelijk wrong?
Gaat je voorkeur uit naar kniewrongen of dijwrongen? Heb je nog een grote voorkeur voor een bepaalde leersoort of een aparte kleur / uitstraling van je zadel?

Grote voorkeur voor bvb. wel of niet wol of lucht gevulde kussens, een extra lichtgewicht zadel of iets?

Met zulke dingen kun je al heel veel snoeien en meer gericht zoeken.

Of wellicht hecht je dus heel veel waarde aan service van dichtbij, en dan zou je kunnen beginnen met kijken welke zadelpasser / verkoper / maker er in de buurt zit, en eens nagaan wat de recensies daarvan zijn en wat hun aanbod is. Wellicht hebben zij iets liggen dat prima passend is voor jullie allebei en je regelmatig kan laten checken of het nog steeds okee is :)


Ja toch sta ik voor redelijk wat open, stom he

Ik heb 1x in een dressuurzadel gezeten met dikke kniewrongen. Het was in het begin wennen maar einde van de rit vond ik em wel goed zitten. Ik gebruikte het echter op een buitenrit en merk dat ik wel gewend ben om ‘anders’ te zitten op een buitenrit dan als ik in een bak dressuur rijd. Voor dressuur in de bak zou ik het zadel bijvoorbeeld wel fijn vinden. Het helpt je om de goede houding aan te nemen, waarbij je met een vzh zadel toch echt zelf moet doen haha.

Dus valt een dressuurzadel af? Nee, niet per definitie. Ga ik veel dressuur rijden met dit paard? In het begin nog niet, ze moet nog erg veel leren en het belangrijkste vind ik dat zij zich zo vrij mogelijk moet kunnen bewegen en het haar niet in de weg moet zitten maar dat geldt voor elk zadel dat je erop legt. Daarbij wil ik ook nog lekker zitten.

Boomloos heb ik nog nooit gereden, dus ook daar sta ik voor open. Misschien vind ik het geweldig! Maar tegelijk bedenk ik me: ik moet al zoveel leren samen met het paard, dat het voor MIJ misschien beter is om gewoon een boomzadel te nemen, omdat ik dan niet én haar van alles moet leren én mijzelf moet leren rijden op een boomloos zadel. Kan goed gaan natuurlijk maar kan ook niet zo fijn meewerken.
Dus ook daar nog niet over uit.

Westernzadel nog nooit op gereden. Springzadel is vooralsnog niet nodig, ben (nog) niet van plan met haar te springen. Misschien zoonlief tzt wel, dan zien we wel verder.

Ik ben klein, dus korte beentjes. Zit niet met lange beugelriemen.

Qua uiterlijk van het zadel: het liefst echt leer maar dat is meer een ouderwets idee. Zullen vast mooie kunstlederen zadels zijn.
Denk dat veel afhangt van het budget, waar je naar kunt kijken.

Als ik dit zo allemaal opsom, weet ik nog steeds niet wie ik daarvoor moet hebben hahaha!
Dus dan komen we toch op de uitkomst dat ik iemand zoek die me van alles een beetje kan laten voelen, ervaren etc en kijken wat bij mij en het paard het beste past.

Dus ja… iemand in de regio Zoetermeer, Den Haag die kan passen en meten, wordt gezocht! :D

Ben ik me een partij ‘lastig’ dan he hahaha

Vanes_6
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 10:01

dianaw33 schreef:
Wij beleren al onze paarden boomloos, ik vind dat een fijne tussenstap naar een evt boomzadel later vanwege het flexibele, en vanwege het feit dat je alles zelf aan kunt passen aan een veranderend paard (dat is geen hogere wiskunde, als je je er een beetje in verdiept kun je dat echt zelf). Maar: het vraagt nogal wat van de ruiter, je moet als ruiter echt een goede onafhankelijke zit / goede zelfbalans hebben, anders is het geen aanrader voor een jong paard dat zelf nog helemaal geen balans heeft. Ik zou nooit, als je zelf nog nooit op een boomloos zadel gereden hebt, boomloos beginnen op een groen paard, het risico dat je dan direct uit balans raakt is groot, en een mega negatieve ervaring voor je paard.
Ik werk zelf samen met Wellsaddle, Idefix4 hier op Bokt, die heeft een jonge-paarden traject: dat betekent dat je een passend 2e hands zadel koopt, dat je elke keer kunt inruilen voor een ander mocht dat zadel niet meer aan te passen zijn. Zo ben je budgetvriendelijk klaar en heb je na een tijd geen kast vol zadels die niet meer passen. Zij heeft echter alleen boomzadels, geen boomloze, en komt vaak regio den Haag.


Precies dit bedacht ik me dus ook!
Het paard moet al met mij erop leren, als ik dan boomloos ga rijden - wat voor mij ook iets nieuws is - kan dat nooit elkaar gaan versterken is mijn idee…
Dus mssn toch maar eerst met een boomzadel verder beleren en dan later kijken of boomloos iets is.

Thanks voor de tip van wellsaddle! Die ga ik even uitlopen!

Celebi
Berichten: 3756
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:08

Ik heb zelf een dressuurzadel die iets meer naar voor is uitgesneden waardoor ik met korte beentjes er heerlijk in kan zitten! Ik rij er kilometers mee buiten (vorig weekend nog 45km), maar ook dressuur in de bak en zelfs af en toe een klein sprongetje. Zolang je zadel niet te dwingend is (vaak met die grote blokken heb je 1 ideale beenligging), kun je er vaak heerlijk in zitten buiten, ook als je je beugels een gaatje korter wilt. Voor dressuren in de bak was ik mijn VZH zo zat. Plus met mijn oude knieblessure was die kortere gebogen beenhouding ook funest, maar dat is wel heel persoonlijk natuurlijk. ;)

Als het type zadel je dus verder niet zo uitmaakt zou ik heel veel gaan uitproberen. Misschien op zadels van stalgenoten een rondje stappen om het verschil te voelen en verder een zadelpasser laten komen met een hoop merken. Je gaat vast en zeker wat fijns vinden.

pmarena

Berichten: 48221
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:11

Ik denk dat je dat ook niet groter moet maken dan het is hoor....elk nieuw zadel is even wennen en even je zit moeten vinden. Het is ook weer niet zo dat boomloos an sich meteen altijd een totaal volkomen andere ervaring is := Zeker niet als je 1 van de vele boomloze / flexibele modellen kiest die van zichzelf al veel op het type zadel lijken dat je gewend bent.

Vaak is het vooral erg wennen als je bvb. van een heel erg opgesloten zadel, naar een zadel met een vrijere zit gaat. Of dat dan van boom naar loos gaat...of andersom, maakt weinig verschil.

Ik denk dat dat idee van "boomloos is wel erg heel erg wennen" vooral voortkomt uit ervaringen van mensen die van een boomzadel met veel steun af komen en dan plaatsnemen op een heel soepel boomloos zadel van een model dat nauwelijks steun geeft.

Ik vond dat zelf ook lastig 20 jaar geleden. Had echt het gevoel alsof ik voor het eerst op een paard zat := Maar dat kwam niet door het boomloze an sich maar puur omdat je vanuit een standaard dressuurzadel overstapt op een veredelde BareBackPad. Had ik een modern boomloos dressuurzadel gehad toen dan was de overstap ongetwijfeld een stuk minder heftig geweest :)

Dat zien we nu ook bij ruiters die meer op boomzadels lijkende boomloze / flexibele zadels proberen, die rijden daar veel makkelijker mee weg dan met de veredelde BBP types zeg maar :j

Nu zou ik geen dressuurzadel meer willen. Het was even wennen, maar de nabijheid dicht bij je paard, alleen maar soepel materiaal tussen paard en kont / bovenbenen waardoor je het beestje veel beter aanvoelt (en vice versa) en de bewegingen veel makkelijk kan volgen, zou ik niet meer willen missen.

Een boomzadel voelt voor fervente boomloos ruiters al snel meer als een obstakel in plaats van een hulpmiddel.

Vanes_6
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 10:15

pmarena schreef:
Ik denk dat je dat ook niet groter moet maken dan het is hoor....elk nieuw zadel is even wennen en even je zit moeten vinden. Het is ook weer niet zo dat boomloos an sich meteen altijd een totaal volkomen andere ervaring is := Zeker niet als je 1 van de vele boomloze / flexibele modellen kiest die van zichzelf al veel op het type zadel lijken dat je gewend bent.

Vaak is het vooral erg wennen als je bvb. van een heel erg opgesloten zadel, naar een zadel met een vrijere zit gaat. Of dat dan van boom naar loos gaat...of andersom, maakt weinig verschil.

Ik denk dat dat idee van "boomloos is wel erg heel erg wennen" vooral voortkomt uit ervaringen van mensen die van een boomzadel met veel steun af komen en dan plaatsnemen op een heel soepel boomloos zadel van een model dat nauwelijks steun geeft.

Ik vond dat zelf ook lastig 20 jaar geleden. Had echt het gevoel alsof ik voor het eerst op een paard zat := Maar dat kwam niet door het boomloze an sich maar puur omdat je vanuit een standaard dressuurzadel overstapt op een veredelde BareBackPad. Had ik een modern boomloos dressuurzadel gehad toen dan was de overstap ongetwijfeld een stuk minder heftig geweest :)

Dat zien we nu ook bij ruiters die meer op boomzadels lijkende boomloze / flexibele zadels proberen, die rijden daar veel makkelijker mee weg dan met de veredelde BBP types zeg maar :j

Nu zou ik geen dressuurzadel meer willen. Het was even wennen, maar de nabijheid dicht bij je paard, alleen maar soepel materiaal tussen paard en kont / bovenbenen waardoor je het beestje veel beter aanvoelt (en vice versa) en de bewegingen veel makkelijk kan volgen, zou ik niet meer willen missen.

Een boomzadel voelt voor fervente boomloos ruiters al snel meer als een obstakel in plaats van een hulpmiddel.


Kun je iemand adviseren die boomloze zadels past, in de regio Den Haag?
Ik ben toch wel heel erg benieuwd, al is het maar om te ervaren hoe dat is.. dan weet ik zelf waar ik over praat!

pmarena

Berichten: 48221
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zadel met boom of boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:21

Ik denk dat je dan de meeste kans hebt bij Paula van Freehorse Zadelpasservice, dat zij daar een route langs heeft. Paula heeft verschillende merken en types.

Ik weet niet wanneer je zou willen passen, maar zie tussen de routes dat het wellicht op zaterdag 23 september al zou kunnen om een kronkeltje richting die regio te maken: https://www.freehorsepasservice.nl/diensten/routes

Duhelo

Berichten: 28567
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Zadel met boom of boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:32

De huidige barefoot dressuurmodellen, de ghost classic modellen, en dan heb je natuurlijk ook nog edix, flexee, etc,
Deze zadels gelijken al heel hard op gewone zadels, en heb je toch dat voordeel van een flexibele boom en meegroeien met het paard.

Mijn vriend heeft nu een flexee, verwisselbare kopijzers en lederen boom, zadel zit gewoon als een boomzadel voor mijn gevoel. Voor mij is deze te breed op mijn brede paarden, dus ik prefereer mijn ghost.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:29

dianaw33 schreef:
Wij beleren al onze paarden boomloos, ik vind dat een fijne tussenstap naar een evt boomzadel later vanwege het flexibele, en vanwege het feit dat je alles zelf aan kunt passen aan een veranderend paard (dat is geen hogere wiskunde, als je je er een beetje in verdiept kun je dat echt zelf). Maar: het vraagt nogal wat van de ruiter, je moet als ruiter echt een goede onafhankelijke zit / goede zelfbalans hebben, anders is het geen aanrader voor een jong paard dat zelf nog helemaal geen balans heeft. Ik zou nooit, als je zelf nog nooit op een boomloos zadel gereden hebt, boomloos beginnen op een groen paard, het risico dat je dan direct uit balans raakt is groot, en een mega negatieve ervaring voor je paard.
Ik werk zelf samen met Wellsaddle, Idefix4 hier op Bokt, die heeft een jonge-paarden traject: dat betekent dat je een passend 2e hands zadel koopt, dat je elke keer kunt inruilen voor een ander mocht dat zadel niet meer aan te passen zijn. Zo ben je budgetvriendelijk klaar en heb je na een tijd geen kast vol zadels die niet meer passen. Zij heeft echter alleen boomzadels, geen boomloze, en komt vaak regio den Haag.



Ik ben het echt zo met je eens! Boomloos is echt wel anders en een goede basis en balans is daarbij wel heel belangrijk. Met mijn lengte (en gewicht) vond ik het voor lange ritten echt niet te doen. Ik zat ook meer opgesloten in verschillende modellen Barefoot dan in al mijn boomzadels daarna.

TS:

Pmarena is redelijk negatief over boomzadels, maar alles valt of staat bij regelmatige controles van je zadel, zowel bij boomzadels als bij boomloos. Voor beide geld dat als jij je er in verdiept dat je snel zelf kunt zien en voelen of er iets aangepast moet worden, waarbij je dit met boomloos vaak net wat makkelijker zelf kunt dan bij boomzadels.
Maar voor beiden geld ook dat als je er geen kennis/verstand van heb, laat controles en aanpassingen a.u.b. doen door iemand die dat wel heeft. Liever een controle te veel, zonder dat iets aangepast moet worden, dan een controle te laat met spieratrofie of drukplekken en weet ik veel wat voor een ellende nog meer. Ik heb van zowel boomloos als boomzadels genoeg ellende gezien al en bijna standaard is er al minstens een jaar (soms zelfs 2-3 of meer jaar) geen professional er bij geweest of een zadel aangemeten op een jong paard in training en vervolgens bijna een jaar niet meer naar gekeken. Veel zie je ook bij jonge paarden dat er een ouder zadel gebruikt wordt dat niet goed ligt, want "een zadel aan laten meten is duur en ze veranderen nog zoveel"
Ook begrijp ik nog steeds niet dat men durft te gaan rijden met 2e hands gekochte zadels, zonder er eerst een zadelpasser bij gehad te hebben.

Wat je ook kiest, zorg dat het goed voelt, voor jou en je paard als combinatie.
Kijk trouwens uit met grote blokken op je zadel, ze geven valse zekerheid en werken imo niet ten goede van een onafhankelijke zit. Een beetje wrong is prima, maar ik zou echt niemand aanraden om die grote blokken op een zadel te nemen.

Vanes_6
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 12:34

Daphara schreef:
dianaw33 schreef:
Wij beleren al onze paarden boomloos, ik vind dat een fijne tussenstap naar een evt boomzadel later vanwege het flexibele, en vanwege het feit dat je alles zelf aan kunt passen aan een veranderend paard (dat is geen hogere wiskunde, als je je er een beetje in verdiept kun je dat echt zelf). Maar: het vraagt nogal wat van de ruiter, je moet als ruiter echt een goede onafhankelijke zit / goede zelfbalans hebben, anders is het geen aanrader voor een jong paard dat zelf nog helemaal geen balans heeft. Ik zou nooit, als je zelf nog nooit op een boomloos zadel gereden hebt, boomloos beginnen op een groen paard, het risico dat je dan direct uit balans raakt is groot, en een mega negatieve ervaring voor je paard.
Ik werk zelf samen met Wellsaddle, Idefix4 hier op Bokt, die heeft een jonge-paarden traject: dat betekent dat je een passend 2e hands zadel koopt, dat je elke keer kunt inruilen voor een ander mocht dat zadel niet meer aan te passen zijn. Zo ben je budgetvriendelijk klaar en heb je na een tijd geen kast vol zadels die niet meer passen. Zij heeft echter alleen boomzadels, geen boomloze, en komt vaak regio den Haag.




Ik ben het echt zo met je eens! Boomloos is echt wel anders en een goede basis en balans is daarbij wel heel belangrijk. Met mijn lengte (en gewicht) vond ik het voor lange ritten echt niet te doen. Ik zat ook meer opgesloten in verschillende modellen Barefoot dan in al mijn boomzadels daarna.

TS:

Pmarena is redelijk negatief over boomzadels, maar alles valt of staat bij regelmatige controles van je zadel, zowel bij boomzadels als bij boomloos. Voor beide geld dat als jij je er in verdiept dat je snel zelf kunt zien en voelen of er iets aangepast moet worden, waarbij je dit met boomloos vaak net wat makkelijker zelf kunt dan bij boomzadels.
Maar voor beiden geld ook dat als je er geen kennis/verstand van heb, laat controles en aanpassingen a.u.b. doen door iemand die dat wel heeft. Liever een controle te veel, zonder dat iets aangepast moet worden, dan een controle te laat met spieratrofie of drukplekken en weet ik veel wat voor een ellende nog meer. Ik heb van zowel boomloos als boomzadels genoeg ellende gezien al en bijna standaard is er al minstens een jaar (soms zelfs 2-3 of meer jaar) geen professional er bij geweest of een zadel aangemeten op een jong paard in training en vervolgens bijna een jaar niet meer naar gekeken. Veel zie je ook bij jonge paarden dat er een ouder zadel gebruikt wordt dat niet goed ligt, want "een zadel aan laten meten is duur en ze veranderen nog zoveel"
Ook begrijp ik nog steeds niet dat men durft te gaan rijden met 2e hands gekochte zadels, zonder er eerst een zadelpasser bij gehad te hebben.

Wat je ook kiest, zorg dat het goed voelt, voor jou en je paard als combinatie.
Kijk trouwens uit met grote blokken op je zadel, ze geven valse zekerheid en werken imo niet ten goede van een onafhankelijke zit. Een beetje wrong is prima, maar ik zou echt niemand aanraden om die grote blokken op een zadel te nemen.


dank je wel voor je reactie. Ik sta er ook wel echt zo in hoor: iemand laten komen die er verstand van heeft en dat we goed 'zitten', aangezien ik er gewoon te weinig verstand van heb. Ik zal het wel leren, maar nu weet ik het gewoon nog niet en laat ik me graag goed adviseren.
Kortom: om het half jaar zet ik een reminder in mijn agenda om het zadel nog eens te laten bekijken op het paard, of alles nog goed zit :D

Nu maar eerst een goede zadelpasser benaderen tzt.

Vanes_6
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 12:37

pmarena schreef:
Ik denk dat je dan de meeste kans hebt bij Paula van Freehorse Zadelpasservice, dat zij daar een route langs heeft. Paula heeft verschillende merken en types.

Ik weet niet wanneer je zou willen passen, maar zie tussen de routes dat het wellicht op zaterdag 23 september al zou kunnen om een kronkeltje richting die regio te maken: https://www.freehorsepasservice.nl/diensten/routes


Dank je, deze had ik idd eerder voorbij zien komen!
Ik ga eens kijken wanneer we al een zadel kunnen laten aanmeten of dat we wachten tot ze echt officieel van mij is.
De opmerking die eerder gemaakt werd om haar met een 'niet passend' zadel verder zadelmak te maken, zit ook even in mijn achterhoofd..

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:04

Vanes_6 schreef:
Daphara schreef:
TS:

Pmarena is redelijk negatief over boomzadels, maar alles valt of staat bij regelmatige controles van je zadel, zowel bij boomzadels als bij boomloos. Voor beide geld dat als jij je er in verdiept dat je snel zelf kunt zien en voelen of er iets aangepast moet worden, waarbij je dit met boomloos vaak net wat makkelijker zelf kunt dan bij boomzadels.
Maar voor beiden geld ook dat als je er geen kennis/verstand van heb, laat controles en aanpassingen a.u.b. doen door iemand die dat wel heeft. Liever een controle te veel, zonder dat iets aangepast moet worden, dan een controle te laat met spieratrofie of drukplekken en weet ik veel wat voor een ellende nog meer. Ik heb van zowel boomloos als boomzadels genoeg ellende gezien al en bijna standaard is er al minstens een jaar (soms zelfs 2-3 of meer jaar) geen professional er bij geweest of een zadel aangemeten op een jong paard in training en vervolgens bijna een jaar niet meer naar gekeken. Veel zie je ook bij jonge paarden dat er een ouder zadel gebruikt wordt dat niet goed ligt, want "een zadel aan laten meten is duur en ze veranderen nog zoveel"
Ook begrijp ik nog steeds niet dat men durft te gaan rijden met 2e hands gekochte zadels, zonder er eerst een zadelpasser bij gehad te hebben.

Wat je ook kiest, zorg dat het goed voelt, voor jou en je paard als combinatie.
Kijk trouwens uit met grote blokken op je zadel, ze geven valse zekerheid en werken imo niet ten goede van een onafhankelijke zit. Een beetje wrong is prima, maar ik zou echt niemand aanraden om die grote blokken op een zadel te nemen.


dank je wel voor je reactie. Ik sta er ook wel echt zo in hoor: iemand laten komen die er verstand van heeft en dat we goed 'zitten', aangezien ik er gewoon te weinig verstand van heb. Ik zal het wel leren, maar nu weet ik het gewoon nog niet en laat ik me graag goed adviseren.
Kortom: om het half jaar zet ik een reminder in mijn agenda om het zadel nog eens te laten bekijken op het paard, of alles nog goed zit :D

Nu maar eerst een goede zadelpasser benaderen tzt.


6 maanden bij een jong paard in training is te weinig, in ieder geval wel bij de mijne. 6 maand zou IMO de standaard controle moeten zijn, maar bij een jong paard kan het echt zoveel sneller gaan.

Hieronder 2 foto's genomen met 9 weken tijd er tussen, op de eerste foto (eind februari 2022) was de zadelmaker net geweest en op de tweede foto (1 mei 2022) kun je zien dat het kopijzer echt veel te smal is geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb meteen de zadelmaker gebeld toen ik de foto's later thuis bekeek en niet meer gereden tot er een (twee maten) breder kopijzer in gezet was en de vulling aangepast. Ook meteen een andere singel besteld, want ook de singel was veel te kort geworden en dit was al een 80 of 85 cm. Zo snel kan het dus gaan, zeker met een jong paard of een paard dat net in training staat.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 12-09-23 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48221
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:09

Zo dat is ook wel een buffeltje met een bouw die spieren aan kan maken zeg maar :=

Het kan inderdaad in een paar weken al enorm veranderen. Met de juiste training kan je wel zien dat jonge paarden, of herstellende paarden, in 2 maanden tijd 1 of zelfs 2 breedtematen groeien. En dat hoeft echt geen enorm pittige training te zijn, maar gewoon doelgericht en met goed voer...dan kan het heel hard gaan.

Maar voor de meeste paarden eigenaren is het denk ik al heel wat als ze eens per jaar iemand hun zadel laten checken....

Voor mij was dat ook een reden om voor een eenvoudige boomloos te kiezen.
Dat hou je veel makkelijker zelf in de gaten. Om nou elke 3 maanden een zadelmaker / passer te laten komen, waarvan je eigenlijk ook niet zeker weet of die het wel goed beoordeelt.... daar werd ik ook niet enorm enthousiast van.... steeds die twijfel van zou er iets klemmen als paardje het niet helemaal lekker doet.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:25

pmarena schreef:
Zo dat is ook wel een buffeltje met een bouw die spieren aan kan maken zeg maar :=

Het kan inderdaad in een paar weken al enorm veranderen. Met de juiste training kan je wel zien dat jonge paarden, of herstellende paarden, in 2 maanden tijd 1 of zelfs 2 breedtematen groeien. En dat hoeft echt geen enorm pittige training te zijn, maar gewoon doelgericht en met goed voer...dan kan het heel hard gaan.

Maar voor de meeste paarden eigenaren is het denk ik al heel wat als ze eens per jaar iemand hun zadel laten checken....

Voor mij was dat ook een reden om voor een eenvoudige boomloos te kiezen.
Dat hou je veel makkelijker zelf in de gaten. Om nou elke 3 maanden een zadelmaker / passer te laten komen, waarvan je eigenlijk ook niet zeker weet of die het wel goed beoordeelt.... daar werd ik ook niet enorm enthousiast van.... steeds die twijfel van zou er iets klemmen als paardje het niet helemaal lekker doet.


Hihi, ja ik heb Shires, dus met recht spierbundels.

Dit was ook opgebouwd met bijna alleen maar buitenritten, 1 of 2x per week 8 tot 10 km. Lekker recht toe recht aan kilometers maken, spieren bouwen en in balans komen. Ik pakte hooguit 2x per maand 15 tot 20 minuten wat bakwerk erbij, maar met een jong paard ga ik het liefst naar buiten. Deze merrie is dus al gelijk nadat basis sturen was bevestigd, “ho” was bevestigd en een keer los in de bak stap-draf-gelop, gewoon mee genomen op buitenritten. Krijg je IMO de fijnste paarden van.

pmarena

Berichten: 48221
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zadel met boom of boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:30

Als dat goed gaat: altijd doen :j

Dan zit je er ook niet zo tegen aan te hikken van oei-oei denk je dat we al naar buiten kunnen...? :=
weet je wel.

Maar dan zijn de spieren inderdaad snel gegroeid. Zal ook wel aanleg zijn wellicht, dat er toch al wat breedte bij zou zijn gekomen ook van alleen in de wei lopen zeg maar.

Vanes_6
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 13:48

Daphara schreef:
Vanes_6 schreef:


6 maanden bij een jong paard in training is te weinig, in ieder geval wel bij de mijne. 6 maand zou IMO de standaard controle moeten zijn, maar bij een jong paard kan het echt zoveel sneller gaan.

Hieronder 2 foto's genomen met 9 weken tijd er tussen, op de eerste foto (eind februari 2022) was de zadelmaker net geweest en op de tweede foto (1 mei 2022) kun je zien dat het kopijzer echt veel te smal is geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb meteen de zadelmaker gebeld toen ik de foto's later thuis bekeek en niet meer gereden tot er een (twee maten) breder kopijzer in gezet was en de vulling aangepast. Ook meteen een andere singel besteld, want ook de singel was veel te kort geworden en dit was al een 80 of 85 cm. Zo snel kan het dus gaan, zeker met een jong paard of een paard dat net in training staat.


Wow, das wel een verschil ja! We gaan het in ieder geval goed bijhouden! Dank voor de tip!

dioni

Berichten: 832
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:41

Paula van Freehorse is echt wel goed, ben fijn geholpen door haar. Ze heeft veel verschillende typen en merken. En ze komt primair voor een passervice niet een verkoopservice.
Van een aantal merken is het ook mogelijk om een zadel op proef te huren, zodat je het wat langer kan uitproberen.

Ik heb geen probleem met boomzadels, zit ik ook prima op. Maar boomloos kan ook een hele goede keuze zijn. Ik ben in ieder geval al jaren blij met mijn barefoot arizona nut voor mijn tinker.

Nielojram

Berichten: 7825
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 19:31

Matheno schreef:
Om die reden heb ik een DK zadel. Volledig aanpasbaar en was zon beetje het enige wat ik écht passend kreeg op mijn paard. ( met soortgelijke bouw )


Een DK zadel is qua boommaat alleen aan te passen in een pers. Als je weet hoe een boom gefabriceerd wordt, zal je begrijpen dat je deze nooit in een pers wil aanpassen.

Prestige heeft een boom die middels infrarood verbreed of versmalt wordt, dit zadel ligt zéker 24 uur in de pers, i.v.m. symmetrie.

( Je kan bij deze boommaker een video opvragen hoe een boom wordt gemaakt, dan snap je wellicht beter waarom je je zadel niet wil laten aanpassen in een pers)


Voordeel van dit zadel is dat er flair in de kussens zit.
Dat maakt, als de boom van het zadel past, het makkelijker aanpasbaar.

DK is kwalitatief een goed zadel, alleen het feit dat hij leunt op het succes van luchtgevulde kussens, en voor de rest met zijn zadels in geen enkele buurt komt van de producten van First Thouht Equine is het een wat overbetaald product.

Gelukkig past het jouw paard goed, maar zou toch voorzichtig zijn met hem aanraden.

TS, er staat hier een topic over GFS zadels nog onbekend in NL, maar lijkt een heel eerlijk merk.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 21:29

Ik ben 20 jaar geleden begonnen met boomloos rijden. Toen voornamelijk met Barefoot zadels, maar uit interesse alles gezien en geprobeerd. In de praktijk zie ik dat een boomloos zadel niet voor iedere paard-ruiter combinatie geschikt is. Dat geeft helemaal niets, want voor de combinaties waar het wel een fijne match voor is werkt het vaak ook perfect. Vroeger waren er geen zadelpassers voor boomloze zadels, daar is ook het probleem qua drukverdeling ontstaan, iedereen deed maar wat met alle gevolgen van dien. Niet alleen het zadel, maar ook advies voor een juiste pad en type inlagen zijn belangrijk. Uit de wetenschappelijke onderzoeken die er zijn gedaan komt boomloos niet perse slecht uit de test. Maar alles valt en staat met een kundige (èn gediplomeerde ;-)) zadelpasser die jou een eerlijk een goed advies kan geven, of dat nu voor een boom of boomloos zadel is. Ook ik verkoop boomloze zadels en adviseer mensen weleens na het testrijden om gewoon lekker voor een boomzadel te gaan. Zoals gezegd, niks mis mee ;-)

Avalanche

Berichten: 16138
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 22:45

Duhelo schreef:
Dat vind ik wel wat kort door de bocht Ineke.

Er zijn heel veel verschillende modellen boomloze zadels dat je echt niet over een kam mag scheren, en dan staat en valt alles nog met de accesoires dat je gebruikt, de manier waarop je rijdt, je rijstijl, etc.

Bij gelijke accessoires, rijstijl, gewicht en bouw gaat mijn voorkeur uit naar een boomzadel, want betere drukverdelend. Dat gezegd hebbende, ben ik er wel meer genuanceerd over. Ik zie hele mooie dingen boomloos, die techniek is enorm verbeterd.
pmarena schreef:
Zo dat is ook wel een buffeltje met een bouw die spieren aan kan maken zeg maar

Het kan inderdaad in een paar weken al enorm veranderen. Met de juiste training kan je wel zien dat jonge paarden, of herstellende paarden, in 2 maanden tijd 1 of zelfs 2 breedtematen groeien. En dat hoeft echt geen enorm pittige training te zijn, maar gewoon doelgericht en met goed voer...dan kan het heel hard gaan.

Maar voor de meeste paarden eigenaren is het denk ik al heel wat als ze eens per jaar iemand hun zadel laten checken....

Voor mij was dat ook een reden om voor een eenvoudige boomloos te kiezen.
Dat hou je veel makkelijker zelf in de gaten. Om nou elke 3 maanden een zadelmaker / passer te laten komen, waarvan je eigenlijk ook niet zeker weet of die het wel goed beoordeelt.... daar werd ik ook niet enorm enthousiast van.... steeds die twijfel van zou er iets klemmen als paardje het niet helemaal lekker doet.

Ik laat echt minimaal eens in het half jaar mijn zadels checken, en als ik intensief met paard bezig ben, vaker.

Dat veel mensen onzorgvuldig zijn met passend tuig is imo geen argument. Ook een boomloos zadel moet natuurlijk gewoon passen, en mensen zijn daar imo te laks in.