Zadel met boom of boomloos zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48217
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 23:03

Uiteraard moet elk zadel gewoon passen, boom of boomloos :j

Alleen ik vind uitspraken zoals "mijn voorkeur gaat uit naar een boomzadel, want beter drukverdelend" ook te kort door de bocht. Je kan wel bedoelen een goed passend boomzadel, maar als je dat er niet bij zet dan denken hele volksstammen lezers "oh een boomzadel is beter" en knallen er dan alsnog het eerste de beste boomzadeltje van Marktplaats op.

Ik ben het er overigens ook niet mee eens dat onder gelijke omstandigheden een goed passend boomzadel altijd beter zal zijn voor een paard dan een goed passend boomloos. De drukverdeling van een goed passend, goede kwaliteit boomloos zadel hoeft helemaal niets onder te doen voor de drukverdeling van een idem boomzadel.

Ik zie zelf geen enkele reden om ooit nog een boomzadel te kopen voor een paard. Niet omdat ik er tegen ben, helemaal niet. Maar voor mezelf zou ik het gewoon niet meer willen. Niet voor een zware ruiter, niet voor een scheef zittende of wat dan ook. Want zo'n ruiter maakt de nadelen van een zadelboom ook alleen maar groter.

En imo is het een utopie om uit te gaan van dat altijd, tijdens alle bewegingen en eventuele lichaamveranderingen, perfect passende en druk verdelende boomzadel. Al zou je 1, 2 of meer keer per jaar een zadelpasser laten komen.

Als je paard na 4 maanden eigenlijk een aanpassing aan het zadel nodig heeft. En het duurt nog 2 maanden tot de zadelpasser komt. Dan rij je in principe toch 2 maanden rond met een niet optimaal passend zadel. En dan moet je nog maar hopen dat die zadelpasser kundig genoeg is en geen slechte dag heeft ofzo, waardoor het probleem alsnog niet opgelost wordt na die 2 maanden....

Dan heb ik liever een boomloosje dat zèlf de rondingen van het zadel op elk moment automatisch aanpast wanneer dat nodig is *\o/* En dat ik dan zelf af en toe even check of de pommelmaat nog goed is. Daar hoef je geen expert voor te zijn. Ik werd echt te onrustig en onzeker van boomzadels :=

Boomloos is niet heilig. Boomzadels zijn niet heilig. Perfecte zadels bestaan niet. Maar imo verschillen de problemen die je met zowel boomzadel als boomloze kan krijgen, eigenlijk maar heel weinig onder dezelfde omstandigheden.

Avalanche

Berichten: 16131
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zadel met boom of boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:19

Ik vergelijk onder gelijke omstandigheden, anders is het appels en peren vergelijken imo. Uiteraard is passend boomloos beter dan niet passend boomzadel, maar dat is een beetje hetzelfde als zeggen dat een rijpe appel beter is dan een rotte peer :)

En dat jij voorkeur hebt voor boomloos is prima he, maar alles moet goed passen :) en dan geef ik de voorkeur aan mijn boomzadel.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 16:32

pmarena schreef:
Uiteraard moet elk zadel gewoon passen, boom of boomloos :j

Alleen ik vind uitspraken zoals "mijn voorkeur gaat uit naar een boomzadel, want beter drukverdelend" ook te kort door de bocht. Je kan wel bedoelen een goed passend boomzadel, maar als je dat er niet bij zet dan denken hele volksstammen lezers "oh een boomzadel is beter" en knallen er dan alsnog het eerste de beste boomzadeltje van Marktplaats op.

Ik ben het er overigens ook niet mee eens dat onder gelijke omstandigheden een goed passend boomzadel altijd beter zal zijn voor een paard dan een goed passend boomloos. De drukverdeling van een goed passend, goede kwaliteit boomloos zadel hoeft helemaal niets onder te doen voor de drukverdeling van een idem boomzadel.

Ik zie zelf geen enkele reden om ooit nog een boomzadel te kopen voor een paard. Niet omdat ik er tegen ben, helemaal niet. Maar voor mezelf zou ik het gewoon niet meer willen. Niet voor een zware ruiter, niet voor een scheef zittende of wat dan ook. Want zo'n ruiter maakt de nadelen van een zadelboom ook alleen maar groter.

En imo is het een utopie om uit te gaan van dat altijd, tijdens alle bewegingen en eventuele lichaamveranderingen, perfect passende en druk verdelende boomzadel. Al zou je 1, 2 of meer keer per jaar een zadelpasser laten komen.

Als je paard na 4 maanden eigenlijk een aanpassing aan het zadel nodig heeft. En het duurt nog 2 maanden tot de zadelpasser komt. Dan rij je in principe toch 2 maanden rond met een niet optimaal passend zadel. En dan moet je nog maar hopen dat die zadelpasser kundig genoeg is en geen slechte dag heeft ofzo, waardoor het probleem alsnog niet opgelost wordt na die 2 maanden....

Dan heb ik liever een boomloosje dat zèlf de rondingen van het zadel op elk moment automatisch aanpast wanneer dat nodig is *\o/* En dat ik dan zelf af en toe even check of de pommelmaat nog goed is. Daar hoef je geen expert voor te zijn. Ik werd echt te onrustig en onzeker van boomzadels :=

Boomloos is niet heilig. Boomzadels zijn niet heilig. Perfecte zadels bestaan niet. Maar imo verschillen de problemen die je met zowel boomzadel als boomloze kan krijgen, eigenlijk maar heel weinig onder dezelfde omstandigheden.


Er is een beroepsvereniging voor gediplomeerde zadelpassers https://www.vztd.nl. stuk voor stuk zadelpassers waar je gewoon 100% vertrouwen in mag en kan hebben. En zo niet dan is er een geschillen commissie waar je dit kan melden. Het is soms zo lastig om al met 1-0 achterstand bij een klant aan te komen als zadelpasser mede doordat de klant gewoon zelf geen goed vooronderzoek doet wie ze laten komen, en de wel goede fitters dan de boel mogen op lossen.

Avalanche

Berichten: 16131
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zadel met boom of boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 16:40

Maar is het redelijk om dat van de klant verwachten? Ik bedoel, ik heb onwijs veel huiswerk gedaan, maar dat is wel een beetje uit nood geboren. Ik zou het super fijn vinden als ik een fitter zou kunnen laten komen met een paar merken en we gewoon op een passend zadel voor mij en mijn paard uitkomen.
Ik heb een Antares Cadence, waarvan de boom in de lengte rigide is, maar lateraal wat flexibel met takken die naar achter wijzen en de singelstoten en het zwaartepunt in het midden.
En een Prestige waarvan de voorste stoot naar achter in geplaatst waardoor ook dit zadel goed in balans ligt, met een boom die aan te passen is door infrarood.

Vanes_6
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 17:07

Kitty_ schreef:
Er is een beroepsvereniging voor gediplomeerde zadelpassers https://www.vztd.nl. stuk voor stuk zadelpassers waar je gewoon 100% vertrouwen in mag en kan hebben. En zo niet dan is er een geschillen commissie waar je dit kan melden. Het is soms zo lastig om al met 1-0 achterstand bij een klant aan te komen als zadelpasser mede doordat de klant gewoon zelf geen goed vooronderzoek doet wie ze laten komen, en de wel goede fitters dan de boel mogen op lossen.


Dank je, hier ben ik mee geholpen! Heb zojuist eentje uit Voorburg benaderd hopelijk op korte termijn een afspraak om een zadel te kunnen passen.

pmarena

Berichten: 48217
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zadel met boom of boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:38

Duimen dat het vlotjes kan er iets fijns voor je bij zit, of je op zijn minst een heel stuk wijzer bent daarna :)

Vanes_6
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 20:40

pmarena schreef:
Duimen dat het vlotjes kan er iets fijns voor je bij zit, of je op zijn minst een heel stuk wijzer bent daarna :)

Volgende week woensdag een afspraak *\o/*
Hoop idd dat er iets bij zit!

pmarena

Berichten: 48217
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zadel met boom of boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:43

Kijk dat is alvast een goed begin +:)+

Vanes_6
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 20:43

pmarena schreef:
Kijk dat is alvast een goed begin +:)+

Idd, blij om! Heb nu eindelijk het gevoel dat ik een richting op ga hahaha

beegee
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Zadel met boom of boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 21:12

Wat fijn dat het op zo’n korte termijn kan. Wie laat je komen? Ik zit ook in Zoetermeer en heb Karin Boer voor mijn draver. Daar ben ik heel tevreden over :), heb twee fijne zadels bij haar gekocht. Beide boomzadels.

Vanes_6
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 21:14

beegee schreef:
Wat fijn dat het op zo’n korte termijn kan. Wie laat je komen? Ik zit ook in Zoetermeer en heb Karin Boer voor mijn draver. Daar ben ik heel tevreden over :), heb twee fijne zadels bij haar gekocht. Beide boomzadels.

Ik heb Joyce de Boer van JdBzadelservice gevraagd.
Heb haar van de site met gediplomeerde zadelpassers die Kitty_ stuurde.
Zij zit in Voorburg, lekker dichtbij mocht ik in de toekomst bij haar het zadel aan laten passen.

beegee
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 21:18

O ja, daar heb ik ook van gehoord. Een oud stalgenoot van mij liet haar komen en die was erg tevreden. Ik hoop dat je wat vindt! En (alvast) gefeliciteerd met je toekomstige draver :)

Vanes_6
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 21:20

beegee schreef:
O ja, daar heb ik ook van gehoord. Een oud stalgenoot van mij liet haar komen en die was erg tevreden. Ik hoop dat je wat vindt! En (alvast) gefeliciteerd met je toekomstige draver :)

Ah kijk, dat zijn fijne reviews!
Dank je wel! Het leven is gaver met een draver he :D

Avalanche

Berichten: 16131
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zadel met boom of boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 21:22

Super zeg!! Hopelijk ben je straks tevreden :j

beegee
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 21:25

Vanes_6 schreef:
beegee schreef:
O ja, daar heb ik ook van gehoord. Een oud stalgenoot van mij liet haar komen en die was erg tevreden. Ik hoop dat je wat vindt! En (alvast) gefeliciteerd met je toekomstige draver :)

Ah kijk, dat zijn fijne reviews!
Dank je wel! Het leven is gaver met een draver he :D

Ooo ze zijn zo leuk. Ik ben echt dol op m’n ruin <3 terwijl ik heel stellig was dat ik géén draver wilde.

Vanes_6
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 14:57

beegee schreef:
Ooo ze zijn zo leuk. Ik ben echt dol op m’n ruin <3 terwijl ik heel stellig was dat ik géén draver wilde.


Hoe grappig, ik hoorde vandaag van Ruitje dat we op dezelfde stal staan hahahaha! Dus dan ken je Lily wel :D

DuoPenotti

Berichten: 29852
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 15:07

Ik heb mijn 1e tinker zadelmak gemaakt met een Barefoot london. Met ik meen de xl pommel.
Dat zadel lag echt perfect op hem. En jee wat zat je daar stevig in.
Nadeel, ik zat daar te breed in op het brede paard en mijn heupen wilde dat niet.

Later heb ik nog eens een Deuber Startrek dressuurzadel gehad. Engels lijkend.
Dat zat wel heerlijk smal.
En ook een trekker Luxus, maar persoonlijk zat dat nergens naar vond ik

En heb toch besloten dat VZH mij op de brede paarden fijner zit. En bij massimo met boom uitgekomen voor beide paarden.

Toch vond ik die deuber heel fijn. Geen idee of het vzh op mijn merrie past en hoe zij daar mee zal lopen.
Ben zelf ook de lichtste niet. En dat houd me tegen om toch nog eens er naar te kijken.

Molfre

Berichten: 2644
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 15:21

Hier ook een Draver.

Begonnen op mijn Barefoot waar ik al meer dan 10 jaar fantastisch mee gereden heb op veel verschillende paarden. Helaas was deze voor mijn Draver niet geschikt.

Ik heb uiteindelijk geînvesteeds in een voor hem en mij aangemeten boomzadel van Sommer. Kostte 2x zoveel als het paard gekost heeft, maar is het dubbel en dwars waard geweest.

Ik raad je aan een zadelpasser te laten komen. Boomloos is niet persé slechter of beter dan een boom, dat hangt helemaal van jullie als combinatie af en alleen een ervaren zadelpasser/zadelmaker, kan dat goed bekijken.

Sintara

Berichten: 7433
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 15:41

Ik ben met mel boomloos begonnen omdat ze wat scheef gereden was met bijbehorende scheve spieren. Met een flexibel zadel kun je dan flexibel ingrijpen. Inmiddels is ze al een jaar of anderhalf jaar behoorlijk recht en stabiel, en had toen een boomzadel erbij gekocht. Het boomloze had inmiddels weer aangepast moeten worden, maar door het andere zadel kwam ik erachter dat een veelzijdigheidssingel prettiger is voor mel

Daarom heb ik besloten de trekker te verkopen en alleen mijn boomzadel aan te houden

beegee
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 23:03

Vanes_6 schreef:
beegee schreef:
Ooo ze zijn zo leuk. Ik ben echt dol op m’n ruin <3 terwijl ik heel stellig was dat ik géén draver wilde.


Hoe grappig, ik hoorde vandaag van Ruitje dat we op dezelfde stal staan hahahaha! Dus dan ken je Lily wel :D

Ja! Ze vertelde het, hoe toevallig. Ik had er echt geen erg in :'). Lily ken ik zeker, knapperd hoor!

BoktVerlaten
Berichten: 433
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 00:35

Inmiddels de Fairfax teruggegeven na de proefperiode en via Akash overgestapt op de Edix Tariq dressuur
Paard loopt super, zitten is erg wennen….maar dat komt wel!
Dus ik ben een beetje om…boomloos kan dus best een goede oplossing zijn

pmarena

Berichten: 48217
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 07:26

Natuurlijk kan dat :j

Je hebt ook boomloos dermate veel merken en modellen dat er eigenlijk altijd wel iets geschiktst te vinden moet zijn :j

Super dat je een fijn zadel gevonden lijkt te hebben *\o/*

Vanes_6
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 07:31

BoktVerlaten schreef:
Inmiddels de Fairfax teruggegeven na de proefperiode en via Akash overgestapt op de Edix Tariq dressuur
Paard loopt super, zitten is erg wennen….maar dat komt wel!
Dus ik ben een beetje om…boomloos kan dus best een goede oplossing zijn

Wat fijn dat je zo tevreden bent over boomloos. Wat was precies het wennen met zitten?

beegee
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Zadel met boom of boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 08:38

Waar ben jij op uitgekomen vanes_6?

Vanes_6
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 08:39

beegee schreef:
Waar ben jij op uitgekomen vanes_6?

Helaas nog niks. De koop van ‘ons’ paard is even uitgesteld, dus afspraak voor de zadelpasser is verzet naar een nader te bepalen moment.