Horseware AirMax Liner vs Dry liner ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haf_Woezel

Berichten: 462
Geregistreerd: 18-09-21

Horseware AirMax Liner vs Dry liner ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 15:57

Ik heb even een vraagje voor de personen die ze reeds hebben.

ik ben op zoek naar een liner voor onder mijn 0 grams deken van horseware amigo bravo,

die uiteindelijk dezelfde werking zal hebben als bv een bucas "stay dry".


welke van de 2 zou ik dan het beste kiezen?
Niet alleen ivm werken en dan deken opleggen maar ook voor als het overdag nét dat tikkeltje warmer wordt dat het beter kan ademen of opneemt.


note: bucas dekens hebben niet de juiste pasvorm voor mijn paard, die heb ik wel in de horseware amigo bravo gevonden.

Melzazu
Berichten: 1807
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Horseware AirMax Liner vs Dry liner ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:13

Hele goede vraag eigenlijk. Ik heb zelf de dry liner gekocht vorig jaar maar heb hem nog niet gebruikt.

Ik snap het verschil niet goed. Ze zijn beide ongeveer vergelijkbaar met 50 gram en ze lijken ook hetzelfde te doen dus tja.
Ik ben benieuwd of er andere bokkers zijn die er iets zinnigs over kunnen zeggen in tegenstelling tot mij hahaha.

Haf_Woezel

Berichten: 462
Geregistreerd: 18-09-21

Re: Horseware AirMax Liner vs Dry liner ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 16:24

ja ivm het prijsverschil zou er toch iets in de werking moeten verschillen ook, qua "zicht" lijkt de Airmax eerder op een zweetdeken en de Dry liner meer op een effectieve liner (qua stevigheid) maar heb ze zelf nooit in't echt gezien of gevoeld.

grauwman

Berichten: 2686
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:32

Ik denk de dry liner alleen zelf geen ervaring mee.

Je zou ook nog naar de fleeceliner kunnen kijken. Die voert echt vocht af.
De airmaxliner voelt neopreen achtig aan, beetje stug en de pasvorm was ik ook niet helemaal tevreden over. Daarom de fleeceliner erbij gekocht.

https://www.ej.nl/onderdeken-horseware- ... 59631.html

Melzazu
Berichten: 1807
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Horseware AirMax Liner vs Dry liner ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:50

Ik vraag me af of de deken waar je de liner onder legt droog blijft bij de air max en de fleece liner. Dat wordt er namelijk niet bij genoemd en dat doet de dry liner wel.
Voert het vocht af maar maakt de boven deken niet nat.

Ik had eerder bucas welke je dus ook meteen op een bezweet paard leggen kon.
Dat vond ik ook juist zo handig maar dit paard krijgt schuurplekken van bucas dus helemaal over op horseware en vandaar dat ik de dry liner erbij heb gekocht.

Alleen vorig jaar heb ik toch vaak de zweetdeken (dry rug supreme) gedaan en dan was hij ook snel droog.

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Re: Horseware AirMax Liner vs Dry liner ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:43

Ik heb de airmax liner (zat bij mn Rambo deken) en dacht dat ik er weinig aan zou hebben. Maar uiteindelijk vind ik m echt top! (Behalve met wassen...oneindig veel haren blijven eruit komen) ik gebruik hem niet perse om zweet af te voeren (die van mij zweet nauwelijks en is altijd zo droog) maar wel voor als de temperatuur net wat te veel schommelt voor alleen een regendeken. Eigenlijk maakt de airmax liner een soort luchtlaagje tussen paard en de deken. Bij iets lagere temperaturen isoleert dat fijn en bij iets hogere temperaturen ademt het wat meer dan direct de regendeken. En ze komen er als een spiegel onder vandaan.
Maar gezien jij eigenlijk van alle werelden iets wilt weet ik niet of 1 van de 2 de ideale is...

Bottles
Berichten: 491
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Horseware AirMax Liner vs Dry liner ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:30

Ik had de airmax liner voor mijn inmiddels overleden paard (toen was de dry liner er nog niet). Vond hem ideaal voor onder de 0 grams regendeken, je krijgt zo net een beetje isolatie maar niet overdreven warm. Ook geen schuurplekken etc. Wel wat hierboven genoemd wordt, de haren krijg je er echt niet uit.
Voor ons andere paard hebben we nu de dry liner. Die is echt top! En denk perfect voor wat jij wil. Zit best wat verschil tussen de 2 liners. Ik vind de dry liner qua werking best vergelijkbaar met de bucas stay dry, alleen de fijnere pasvorm van horseware. Fleece liner hebben we overigens ook, maar dat vind ik wel echt wat warmer aanvoelen.

Haf_Woezel

Berichten: 462
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 07:04

Dank jullie voor de reacties, hier heb ik echt wat aan! :j

upendo

Berichten: 22299
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Horseware AirMax Liner vs Dry liner ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 07:53

Ik heb de dry liner, maar ik heb hem nog niet effectief in gebruik gehad vanwege het seizoen. Vind het wel een mooi afgewerkte nette deken, wel echt een liner.

Airmax heb ik geen ervaring mee.

xxxmh

Berichten: 3510
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Horseware AirMax Liner vs Dry liner ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:31

Ik ben wel benieuwd welke voor mij handiger zou zijn. Ga scheren van de week en heb een regendeken en 100 grams. Vind de 100 grams te warm om meteen op te leggen en twijfel of regendeken dan niet te koud is. Vind het jammer dat er geen 50 grams liners zijn. Welke van deze twee zou dan geschikt zijn? Dacht zelf aan de dry liner?

Bottles
Berichten: 491
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Horseware AirMax Liner vs Dry liner ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:37

Ik zou voor de dry liner gaan. Zeker op een geschoren huid is die lekker zacht ook.

Melzazu
Berichten: 1807
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Horseware AirMax Liner vs Dry liner ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:49

De dry liner is een liner van 50 gram *\o/*

DuoPenotti

Berichten: 29874
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:54

Melzazu schreef:
De dry liner is een liner van 50 gram *\o/*

Interresant.
Ik lees nog even mee.

Celebi
Berichten: 3765
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:03

Ik heb ze beide, deed de Airmax wel eens op onder de buitendeken als pony nog heel licht bezweet was. Het is inderdaad erg luchtig dus het zweet kon wat makkelijker verdampen. Maar echt met een nat paard? Nee dat niet. Daarvoor heb ik de Dry Liner uiteindelijk gekocht, maar ik heb hem in de tussentijd niet meer nat met deken weggezet, gewoon niet meer gebeurd. Dat deed ik voorheen met mijn Bucas stay dry wel regelmatig na een training 's avonds en dat ging altijd goed. Met die Dry Liner vind ik het toch wat spannender trouwens. Die vind ik voor mijn teddybeer weer vrij warm. Hij kan bijna de hele winter zonder deken of met 0 grams staan dus het is al snel te warm. Zeker als hij 's nachts op stal gaat zonder deken service. Mijn Rhino met Dry liner is in ieder geval een stuk warmer dan mijn smartex rain met stay dry voering. De werking vind ik toch ook minder dan de stay dry stof. Ik gooi 'm wel eens op zonder buitendeken als mijn paard nat geregend is maar dan wordt hij er niet echt droog onder. Misschien heeft dat langer nodig.. Hij wordt er wel goed warm onder en de deken wordt van binnen dan volgens mij ook niet klam. Dus wat dat betreft werkt het wel goed. Het is in ieder geval een heel zacht dekentje. Die Airmax is dan weer veel ruwer van materiaal. Die Airmax heb ik wel veel gebruikt in de winter om hem droog te stappen na een training. Koelde hij niet te snel af maar door de open textuur wel snel genoeg.

Beide zijn dus wat mij betreft net wat anders en hoewel ze beide 50g aangeven op de verpakking vind ik de Dry Liner een stuk warmer dan de Airmax.

xxxmh

Berichten: 3510
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Horseware AirMax Liner vs Dry liner ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 22:21

Interessant. Denk dat het dan de dry liner wordt.

Bagheera_206

Berichten: 25910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 22:15

xxxmh schreef:
Ik ben wel benieuwd welke voor mij handiger zou zijn. Ga scheren van de week en heb een regendeken en 100 grams. Vind de 100 grams te warm om meteen op te leggen en twijfel of regendeken dan niet te koud is. Vind het jammer dat er geen 50 grams liners zijn. Welke van deze twee zou dan geschikt zijn? Dacht zelf aan de dry liner?


Ik heb eerst de Airmax liner gehad, maar die vond ik met een berenvacht een beetje trekken door die mesh stof. Die is dus naar een weidegenootje gegaan. Vorig jaar kwam de Dry Liner uit en heb die toen direct gekocht. :') Ik vind het een hele fijne liner voor onder de 0 grams als die net even fractie te fris is, maar je wilt er nog geen 100 gram liner onder leggen.

xxxmh

Berichten: 3510
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Horseware AirMax Liner vs Dry liner ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 22:21

Heb inmiddels de dry liner binnen en ze staat heerlijk eronder. Van de week als het echt koud wordt kan ze de 100 grams op. Fijn zo'n tussenstapje haha

Bagheera_206

Berichten: 25910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 22:25

xxxmh schreef:
Heb inmiddels de dry liner binnen en ze staat heerlijk eronder. Van de week als het echt koud wordt kan ze de 100 grams op. Fijn zo'n tussenstapje haha


Top! +:)+ Misschien dat ik hem er van het weekend nog even onder leg als de gevoelstemperatuur echt richting 0 graden gaat. Ik wacht het nog even af.

En Dry Liner ook handig om soms je paard mee droog te krijgen.

SandraWierda

Berichten: 1427
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 14:24

Zijn er ook mensen die de Dry Liner Gebruiken terwijl ze normaal een big neck variant deken nodig hebben? Zo ja heb je hem dan in je gebruikelijke maat?

Ik heb nu bucas bigneck 5’6 dat is 125/168, zou ik dan van deze dus een 115/168 moeten hebben?

Celebi
Berichten: 3765
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Horseware AirMax Liner vs Dry liner ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 18:57

Ik had de 125/168 smartex big neck en die was qua formaat perfect. De hals sluiting alleen gewoon veel te hoog. Ik heb nu Rambo's en een Rhino in 115/168 en dat is gewoon nagenoeg hetzelfde qua maat als die Bucas maat. Heb ze geloof ik ooit eens op elkaar gelegd en ik kan me weinig verschil herinneren. Het belangrijkste verschil is wel dat mijn pony vooral een lagere voorsluiting nodig had en ik daardoor gewoon een normale deken kon kopen (geen big neck/XL zegmaar).

Wil je de Dry liner onder een bucas gooien? Want ik vind de Stay Dry stof van Bucas nog steeds wel betrouwbaarder en als dat merk goed past zou ik daar eerder naar kijken.

Marije_jiplover

Berichten: 25351
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Horseware AirMax Liner vs Dry liner ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 19:43

Ik heb de eerste versie van de fleece liner onder een Rambo deken gehad, jaar of 7 geleden.
Die voldeed om er voor een nacht op te leggen als paardlief na een bosrit niet helemaal droog te krijgen was.
De volgende dag wisselde ik weer voor een gewone liner met gladde voering.

Dit omdat mijn paard destijds jeuk kreeg als hij permanent dekens met fleece voering droeg.
Voor ik deze liner had, gebruikte ik een gewone fleece deken, maar de liner paste beter dus dat had mijn voorkeur.

De Rambodeken zelf ademt goed, die kon het prima aan om het vocht wat de fleece liner uit de vacht haalde, verder naar buiten af te voeren.

Inmiddels is betreffende paard al een tijdje overleden en huidige paard heeft een andere bouw, die doet het weer veel beter met Weatherbeeta dekens, dus ik gebruik geen Horseware dekens meer.