Maatwerk zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre2000

Berichten: 1000
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:37

enderdoggy schreef:
neetoch schreef:
Ik weet niet waar je woont, maar las laatst een mooi bericht op fb van Annelieke Ten Pas, zadelmaaktster. Die dus voor een klant van haar letterlijk aan de tekentafel is gaan zitten samen met een merk zadels omdat zij voor het paard van die klant ook niets passends konden vinden. Misschien is het te doen om eens contact met haar op te nemen? Het is dat ze tegenwoordig alleen nog maar nieuwe zadels doet anders was ik nog steeds in volle tevredenheid klant bij haar geweest, ik vind haar een topper!

Ik heb haar even opgezocht, de reiskosten zouden alleen al op 150 eu uitkomen... :(


Je zou even op de website van Connect Saddles kunnen kijken naar een fitter bij jou in de buurt! Onze fitters zijn met zorg uitgekozen en opgeleid :) Daarnaast staan wij als een blok achter ze en komen ze er niet uit kunnen we altijd meedenken en overleggen! Just to let you know. Ook ben je altijd welkom om bij ons op bezoek te komen, dat scheelt de reiskosten.

Succes! Annelieke (zadelmakerij ten Pas)

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:59

Hier ook heel tevreden over Graziozo bij 2 paarden.
Zou Jose zeker eens benaderen voor een (gratis) pasconsult.
2 oktober komt ze al in de buurt :).

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 11:11

Laatst Schutte en Harry Dabbs laten komen.

. De zadelmaker was echt ontzettend kundig, maar mijn paard heeft een complexe rug en is heel gevoelig. Hierdoor reageerde hij op het eerste zadel best fel waarna ik vooral met wat spanning heb gereden, dus niet echt een goed oordeel heb kunnen vormen. Woensdag mag ik dat model nog een keer testen met mijn instructrice dus dat is kei fijn. Ik zit vooral ook een beetje met de prijs in mn maag. Ik had het op ong 3300 ingeschat, maar hij komt waarschijnlijk op de 3950 uit...

Ik wilde eigenlijk Hulsebos nog laten komen zodat ik een weloverwogen beslissing kan maken, maar die zijn recentelijk gestopt...

Dus weet nog niet helemaal hoe nu verder...

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Maatwerk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 11:39

Ik heb zelf Schutte gehad en heb nu voor beide paarden een Sella.
Eerlijk gezegd ben ik daar nog tevredener over, dan over mijn Schutte destijds.

Sella is gunstiger qua prijs. Volgens mij zitten ze op eur 2900,00.

Ik wil wel aangeven dat ik destijds ook een paard had met een gevoelige en complexe rug. Maar, dat dat dier achteraf een issue aan zijn knie bleek te hebben. Daar was hij niet kreupel op, doordat hij een meester was in compenseren. En die compensatie kwam terug in zijn rug.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:01

enderdoggy schreef:
Laatst Schutte en Harry Dabbs laten komen.

. De zadelmaker was echt ontzettend kundig, maar mijn paard heeft een complexe rug en is heel gevoelig. Hierdoor reageerde hij op het eerste zadel best fel waarna ik vooral met wat spanning heb gereden, dus niet echt een goed oordeel heb kunnen vormen. Woensdag mag ik dat model nog een keer testen met mijn instructrice dus dat is kei fijn. Ik zit vooral ook een beetje met de prijs in mn maag. Ik had het op ong 3300 ingeschat, maar hij komt waarschijnlijk op de 3950 uit...

Ik wilde eigenlijk Hulsebos nog laten komen zodat ik een weloverwogen beslissing kan maken, maar die zijn recentelijk gestopt...

Dus weet nog niet helemaal hoe nu verder...

Sluit eerst heel goed uit dat je paard geen pijn heeft, door huisvesting/voer en/of training ( ja, heel kritisch naar jezelf kijken)

Zoals ik het lees, is er meer aan de hand, en dan kan je wel alle prof's om je heen verzamelen, maar die kosten ook geld..

Duurt wellicht allemaal wat langer, want je hebt zeker niet de minste, qua zadels, in de arm genomen, maar bijna 4 ruggen voor een zadel neertellen wat je een uurtje kan proberen...

Ik zou pas op de plaats nemen en kritisch naar alles wat niet met het zadel te maken heeft kijken.

Hulsebos gestopt? Wow..

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 22:57

Ieder paard is natuurlijk anders en ik heb alleen met de mijne ervaring wat betreft zadels passen maar in mijn optiek moet het goed voelen, zowel voor je paard als voor jou. Mijn paard heeft wel een lastige rug maar is niet mieperig….onder het Schutte zadel stapte hij veel ruimer weg voor mijn gevoel en dat werd bevestigd door vriendin/stalgenootje die er bij was, die zag wat ik voelde. Ik mocht het Schutte zadel een paar weken op proef zodat ik het uitgebreid kon testen, dat was echt superfijn. Vooral omdat ik met m’n eerste zadel op dat moment problemen had; ik wilde idd zeker weten of paard blij bleef en ik geen pijn zou krijgen. Als je nu al twijfelt zou ik idd ook eerst nagaan waar de gevoeligheid vandaan komt en of een nieuw zadel wel de oplossing gaat geven.
Nog een edit: toen mijn Schutte zadel besteld was mocht ik van m’n zadelmaakster een iDeal clown zadel lenen omdat ik mijn eigen zadel pijn had. De ideal lag niet 100% ideaal op m’n paard en dat heb ik opgelost door met een mattes sjabrak te rijden; die hebben de wol aan de onderkant en zorgt voor een betere drukverdeling. Dat werkte bij mijn paard prima om de tijd te overbruggen tot m’n nieuwe zadel er was.

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 08:55

Nielojram schreef:
enderdoggy schreef:
Laatst Schutte en Harry Dabbs laten komen.

. De zadelmaker was echt ontzettend kundig, maar mijn paard heeft een complexe rug en is heel gevoelig. Hierdoor reageerde hij op het eerste zadel best fel waarna ik vooral met wat spanning heb gereden, dus niet echt een goed oordeel heb kunnen vormen. Woensdag mag ik dat model nog een keer testen met mijn instructrice dus dat is kei fijn. Ik zit vooral ook een beetje met de prijs in mn maag. Ik had het op ong 3300 ingeschat, maar hij komt waarschijnlijk op de 3950 uit...

Ik wilde eigenlijk Hulsebos nog laten komen zodat ik een weloverwogen beslissing kan maken, maar die zijn recentelijk gestopt...

Dus weet nog niet helemaal hoe nu verder...

Sluit eerst heel goed uit dat je paard geen pijn heeft, door huisvesting/voer en/of training ( ja, heel kritisch naar jezelf kijken)

Zoals ik het lees, is er meer aan de hand, en dan kan je wel alle prof's om je heen verzamelen, maar die kosten ook geld..

Duurt wellicht allemaal wat langer, want je hebt zeker niet de minste, qua zadels, in de arm genomen, maar bijna 4 ruggen voor een zadel neertellen wat je een uurtje kan proberen...

Ik zou pas op de plaats nemen en kritisch naar alles wat niet met het zadel te maken heeft kijken.

Hulsebos gestopt? Wow..


Geen zorgen ik train onder intensieve begeleiding, mijn paard gaat om de 3 maanden naar de fysio en is gecheckt door de dierenarts. ;) Ik heb een paard welke goed laat zien en voelen wat hij wel en niet fijn vindt. Wat betreft de tijd ben ik sinds maart 2023 al bezig met het vinden van een fijn passend zadel, dus ik denk dat mijn paard niks te klagen heeft. ;)

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 08:59

Pallatin schreef:
Ieder paard is natuurlijk anders en ik heb alleen met de mijne ervaring wat betreft zadels passen maar in mijn optiek moet het goed voelen, zowel voor je paard als voor jou. Mijn paard heeft wel een lastige rug maar is niet mieperig….onder het Schutte zadel stapte hij veel ruimer weg voor mijn gevoel en dat werd bevestigd door vriendin/stalgenootje die er bij was, die zag wat ik voelde. Ik mocht het Schutte zadel een paar weken op proef zodat ik het uitgebreid kon testen, dat was echt superfijn. Vooral omdat ik met m’n eerste zadel op dat moment problemen had; ik wilde idd zeker weten of paard blij bleef en ik geen pijn zou krijgen. Als je nu al twijfelt zou ik idd ook eerst nagaan waar de gevoeligheid vandaan komt en of een nieuw zadel wel de oplossing gaat geven.
Nog een edit: toen mijn Schutte zadel besteld was mocht ik van m’n zadelmaakster een iDeal clown zadel lenen omdat ik mijn eigen zadel pijn had. De ideal lag niet 100% ideaal op m’n paard en dat heb ik opgelost door met een mattes sjabrak te rijden; die hebben de wol aan de onderkant en zorgt voor een betere drukverdeling. Dat werkte bij mijn paard prima om de tijd te overbruggen tot m’n nieuwe zadel er was.
Ik merkte inderdaad ook dat hij veel ruimer wegstapte onder een aantal schutte modellen! Woensdag mag ik het zadel nog een keer proberen, dus hopelijk geeft dat wat duidelijkheid, dan is mijn instructrice er ook bij. Misschien heb ik t verkeerd gemeld, maar bij het eerste model welke wat smaller na de schoft was werd hij gevoelig. Dit was bij een aantal modellen, waaronder de Legend, helemaal weg. Dit verklaard ook waarom ik er bijna 99% zeker van ben dat hij fijn aangeeft wat hij wel en niet fijn vindt. Bij de Legend liep hij heel fijn, maar ik zat er zelf ook, ivm priveomstandigheden, niet fijn op.

Woensdag ga ik er nog eens met een frisse blik naar kijken en nog eens voelen.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:01

Ik zou echt zeker een connect zadel testen. Dan ben je voor €3000 klaar en het is stukken beter aanpasbaar dan schutte en harry dabbs..

En ook aanpasbaar aan de ruiter. Jij moet ook goed kunnen zitten.

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 09:01

Spenk schreef:
Ik zou echt zeker een connect zadel testen. Dan ben je voor €3000 klaar en het is stukken beter aanpasbaar dan schutte en harry dabbs..

En ook aanpasbaar aan de ruiter. Jij moet ook goed kunnen zitten.

ik ga het eens opzoeken, thanks!

AnSibin
Berichten: 10
Geregistreerd: 18-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:30

Hier ook een tevreden amazone met een Schutte zadel (overigens niet door Ninon aangemeten). Belangrijkste voordeel van Schutte en Harry Dabbs is dat er meerdere modellen boom in de collectie zitten. Veel merken maken wel meerdere modellen zadels, maar allemaal op dezelfde boom en als die niet qua vorm niet bij de rug van het paard past, wordt het niks. Je hebt mogelijk niet eens zoveel verschillende merken nodig, als de merken die komen maar verschillende boomvormen leveren.

Zowel Harry Dabbs als Schutte werken desgewenst met Treeclix-systeem om hun vaste bomen toch de mogelijkheid te geven een maat te krimpen of te groeien in de kop. Natuurlijk geldt hiervoor dat dit -zoals bij elk kopijzer- op maat moet zijn. Elke te krappe of te wijde kop zal een paard last bezorgen en een zadel persen is een delicate procedure, daar gaat ook wel eens wat bij mis (bijv. scheef).

Naast het voordeel van verschillende bomen geeft Schutte ook nog keuze uit drie soorten kussens (Harry Dabbs twee meen ik), die bijdragen om het zadel zo fijn mogelijk naar en voor het paard te modelleren.
Voor de ruiter zijn er ook voldoende mogelijkheden om een zadel 'pas' te maken, waarin de vorm en maat van de wrongen veel doen en daarin is bij deze merken ook voldoende te kiezen (denk ook aan de mogelijkheid van wrongen op klittenband, dat geeft vrijheid om ze in de toekomst te veranderen). Daarnaast zijn er keuzes in bladlengte, bij in ieder geval de Schutte Sentrix in lepelhoogte en mono of dubbelblad.

Zelf heb ik ook de mogelijkheid gehad om testzadels een week te gebruiken om te ervaren wat het beste lag. Zo kon ik er ook een les mee rijden en mijn instructrice laten meekijken. Mijn paardje heeft ook een vrij rechte en korte rug en ik pas helaas door een holle rug en lange bovenbenen op maar weinig 17,5 inch dressuurzadels. We waren daarom een lastige combinatie waar een hele hoop merken niet passend voor konden komen.

Sella heb ik bijvoorbeeld ook benaderd, daar zijn ook meerdere bomen waarvan de meeste goed aanpasbaar zijn. Helaas vallen Sella zittingen overwegend erg klein voor de ruiter en viel daarom af voor ons. Erreplus heeft meerdere boomvormen en zijn goed te persen, maar ze vallen aan de achterkant in verhouding smal en waren daarom niet geschikt voor mijn koudbloed. Prestige kent meerdere bomen, maar het verschil zit meer in de samenstelling in materiaal dan de vorm en mijn ervaring is dat niet lekker bij een (erg) rechte rug passen. Dit geldt ook voor Passier, al zijn deze wel weer makkelijk op een pers traploos aan te passen.

Succes met de zoektocht!

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maatwerk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:32

Bij connect is dat inderdaad ook die hebben 3 verschillende types boomvormen.

Maar dan wel een onbeperkt aanpasbare maat ipv 1 pf 2 maat met treeclix :)

Ik vind het een groot voordeel! Zoveel beter aanpasbaar.Maar het is de keuze van de ruiter.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:00

In feite verschillen de meeste merken niet zo heel veel, ze hebben allen meerdere soorten bomen, kussens, twist en wrongen. Ze zijn modulair opgebouwd en je kan zo kiezen wat jou en je paard het beste past.

Blijft over de kwaliteit en service van de fitters en het merk zelf. Daarin de juiste keuze maken is denk ik nog wel belangrijker dan het merk zelf.

Lizenlotte
Berichten: 405
Geregistreerd: 17-01-20

Re: Maatwerk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:47

Ik heb het geluk dat mijn instructrice ook meteen mijn schutte zadelpasser is, als het zadel dus niet meer goed zou passen of zo kan het snel gesignaleerd en aangepast worden en ik heb nu een Schutte zadel van haar te leen tot mijn eigen zadel arriveert :-) super Service dus!

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:41

Hier ook goede ervaringen met Graziozo. Kundig, kijkt ook naar de houding van de ruiter, dat doen niet alle zadelmakers. Kijkt ook goed naar de bewegingen van het paard. Na rugproblemen bij mijn paard, toch maar over stag gegaan. En heel blij mee.