Bitloos of met bit jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponyonly

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-02-22
Woonplaats: lunteren

Bitloos of met bit jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 11:50

Ik heb een dingetje.
Ik rij western ter info

Mijn jonge pony wil ik beleren (doe nu lange lijnen) hij houd niet van druk in de mond en word daar heel woest op (tot aan recht om hoog komen op pinken druk) maar als ik Bitloos het zelfde doe gaat hij prc zo als ik vraag af remmen of achter uit.
Zijn er meer mensen met dit probleem?
Ik wil graag de western wedstrijd sport in maar volgens mij moet je dan met een bit rijden?
Hoe ga ik dit aan pakken of wat zijn jullie ervaring hier in?

mika11

Berichten: 11120
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Bitloos of met bit jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:59

Je kan zijn tanden laten controleren door de paardentandarts.
En verder bij het beleren hulp vragen van een ervaren iemand.

laura_estee

Berichten: 151
Geregistreerd: 07-12-21
Woonplaats: Drenthe

Re: Bitloos of met bit jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:34

Ik zit niet echt in de westernwereld, maar mag je niet ook met een bosal rijden tot een bepaalde leeftijd? Zou wel zoals mika11 zegt eerst het gebit laten checken

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Bitloos of met bit jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:41

Hoe is hij aan de normale longe. En kan je aan de hand wel wat buiging met lichte druk vragen?

Er zijn namelijk een aantal dingen die het kunnen veroorzaken. Gewoon omdat hij het niet kent en het raar/eng vindt. Tot lichamelijke ongemakken hoofd, hals, nek, of rug die het veroorzaken.
Het handigste is denk ik om het samen te doen met iemand die verstand heeft en kennis in het beleren van jonge paarden. Zo sluit je al de zaken van het niet kennen of eng vinden van druk op een goede manier uit, omdat iemand met ervaring dit kan herkennen en er aan kan werken.
En deze zal ook herkennen wanneer het abnormaal gedrag is en dus waarschijnlijk uit ongemak komt.

Met bit of bitloos zou dan niet uit moeten maken, want het is beide leren omgaan met goede zachte druk als het iemand met kennis en kunde is.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:54

Een hoop dingen kan dit gedrag veroorzaken. Pijn, onkunde en stress zijn een paar dingen. Heb je les en of begeleiding van een trainer?

Kwa wedstrijden je mag met bosal rijden met de jongere dieren maar het word wel verwacht dat je over gaat naar shanks wanneer ze ouder zijn. Als je officiele wedstrijden wilt rijden. Bij een oop onderlinge wedstrijden is het een stuk soepeler geregeld zoals in Eersel

ik heb trouwens even je topic getemd deze staat beter op het western gedeelte.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Bitloos of met bit jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:07

Bitloos of met bit maakt in principe niets uit, wat jij wil. Maar als je paard zo heftig op het bit reageert zou ik echt op zoek gaan naar een goede paardentandarts. Mijn paard deed ook raar met het bit, het bleek dat ze verschrikkelijk veel pijn had van haar tanden, niet alleen met rijden maar ook met een bitloos hoofdstel en met eten...

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:14

Je mag sowieso je paard opleiden en tot een bepaalde leeftijd ( 5?) uitbrengen met bosal. Bij de officiële wedstrijden moet je nog steeds een "senior" paard ( vanaf 5??) uitbrengen op shanks............wat erg jammer is omdat je een paard prima zijn hele leven ( ook met 1 hand) op bosal kan rijden.
Onderlinge wedstrijden is het makkelijker en mag je vaker op bosal starten.

Andere bitloze optomingen zijn, voor zover ik weet, niet toegestaan binnen het western wedstrijd rijden.

Maar hoe je pony reageert kan ook met het soort bit en jouw handen te maken hebben! Dus wat voor bit heb je nu? Je kan nu natuurlijk altijd bitloos beginnen en kijken hoe het gaat als hij eenmaal wat meer onder het zadel is.
Een bit moet passen, zowel qua breedte als bij de vorm van de mond en tong en de ligging van tanden en kiezen heeft ook nog invloed.
Meestal ben je het beste af met een simpele ongebroken bustrens; die ligt stabiel en rustig. De gebroken versies geven teveel ruis.

Een bosal is overigens wel een wat prijzige aanschaf ( va. ca. 275,- excl. mecate) en je moet wel met gewicht en benen kunnen rijden en met licht teugelcontact om daarmee uit de voeten te kunnen maar de meeste paarden reageren er goed op. Als je teveel druk zet bij een bosal leren de paarden heel snel om te "doorheen" te lopen ( omdat een goede bosal zacht is) maar een goed getraind en gereden "hackamore horse" is wel heel fijn om te rijden ook als je later zou willen overstappen naar een bit. Maar dan moet je dus wel de juiste maat en dikte hebben en het juiste materiaal; er is op dat gebied een hoop rommel te koop.

Afbeelding

Rocamor

Berichten: 10937
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Bitloos of met bit jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:29

Gaat het om die 2.5 jarige arabier?

Ik zou hier niet zelf mee gaan prutsen, maar gewoon goede instructie bij zoeken.

Rubs

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 14:47

Is dit die uit 2021? Is dat niet een heel klein beetje jong? En helemaal bij een arabier?

ponyonly

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-02-22
Woonplaats: lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 12:57

Rubs schreef:
Is dit die uit 2021? Is dat niet een heel klein beetje jong? En helemaal bij een arabier?

Oefen nu alleen nog lange lijnen maar daar reageert hij al heftig op

Rijden doe ik pas later

Elisa2

Berichten: 37481
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 13:30

mika11 schreef:
Je kan zijn tanden laten controleren door de paardentandarts.
En verder bij het beleren hulp vragen van een ervaren iemand.


Dit, niet zelf mee aan kloten maar er hulp bij halen van een ervaren persoon.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 16:19

ponyonly schreef:
Rubs schreef:
Is dit die uit 2021? Is dat niet een heel klein beetje jong? En helemaal bij een arabier?

Oefen nu alleen nog lange lijnen maar daar reageert hij al heftig op

Rijden doe ik pas later



En hoe doe je dat oefenen? Bij een jong paard kun je niet gewoon dubbele lijnen er aan klikken en dan verwachten dat die het snapt. Kent hij al de basis commando's "stap", "draf", "galop"?

Ik heb vanaf veulen af aan in de wintermaanden grondwerk met mijn merrie gedaan, dat betekende 2x 10 minuten per week in een afgezet stukje: longeerring of roundpen oefeningen doen, niet aan de longe, maar gewoon los. Ik heb daarvoor wel eerst wat grondwerkles genomen van iemand van de Emiel Voets Academy.
Ik kon mijn merrie op mijn lichaamstaal links en rechts sturen, harder laten lopen, laten vertragen en halt laten houden, dat is mijn basis geweest om de commando's "stap", "draf", "galop" en "halt" er op te zetten en pas toen dat er goed op zat zijn we begonnen met longeren op 3 jarige leeftijd.

Bij het dubbele lijnen werk is de eerste paar keer iemand meegelopen naast het hoofd om te helpen met richting aan geven.

Ik heb bij dit verhaal ernstig de indruk dat er heel wat basis stappen overgeslagen zijn.

ponyonly

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-02-22
Woonplaats: lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 23:50

[/quote]


En hoe doe je dat oefenen? Bij een jong paard kun je niet gewoon dubbele lijnen er aan klikken en dan verwachten dat die het snapt. Kent hij al de basis commando's "stap", "draf", "galop"?

Ik heb vanaf veulen af aan in de wintermaanden grondwerk met mijn merrie gedaan, dat betekende 2x 10 minuten per week in een afgezet stukje: longeerring of roundpen oefeningen doen, niet aan de longe, maar gewoon los. Ik heb daarvoor wel eerst wat grondwerkles genomen van iemand van de Emiel Voets Academy.
Ik kon mijn merrie op mijn lichaamstaal links en rechts sturen, harder laten lopen, laten vertragen en halt laten houden, dat is mijn basis geweest om de commando's "stap", "draf", "galop" en "halt" er op te zetten en pas toen dat er goed op zat zijn we begonnen met longeren op 3 jarige leeftijd.

Bij het dubbele lijnen werk is de eerste paar keer iemand meegelopen naast het hoofd om te helpen met richting aan geven.

Ik heb bij dit verhaal ernstig de indruk dat er heel wat basis stappen overgeslagen zijn.[/quote]


Ik heb HO easy stap draf en galop helemaal onder controle achterwaarts voor druk en zonder druk er naast gaat ook helemaal goed ik heb heel veel gelongeerd en nog veeel meer wandelingen en grondwerk achter de rug. Ik merk gewoon dat hij het bit (na al een langere tijd proberen) nog niet accepteert hij word er neidig van terwijl hij het wel weet we oefenen gewoon nog steeds maar ik vroeg me af of het een probleem is waar vaker mensen tegen aan lopen

Elisa2

Berichten: 37481
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bitloos of met bit jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 07:53

Wel ervaring mee bij herscholingspaarden.

Mijn ervaring is dat als ze vanaf het begin slechte associates met het bit hebben dit een probleem wordt. Het is echt zo belangrijk hoe ermee omgegaan wordt.

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:45

ponyonly schreef:
dat hij het bit (na al een langere tijd proberen) nog niet accepteert hij word er neidig van terwijl hij het wel weet we oefenen gewoon nog steeds maar ik vroeg me af of het een probleem is waar vaker mensen tegen aan lopen


Dus de vraag; wat voor bit heb je? Past het in de mond van de pony? Wat doe je met het bit qua gebruik van je handen? Heb je de mond van de pony nagekeken? Als een bit niet past, of als paard/ pony het niet fijn vinden of het pijn doet, is het logisch dat zo'n dier nijdig wordt. Daarbij, niet alle paard accepteren een bit........wij denken altijd dat het "logisch" is om een bit in een paardenmond te stoppen maar dat is dus niet zo; vandaar alle problemen en alle soorten bitten. Meestal, als je het perse wil, is een ongebroken bustrens de fijnste oplossing, die ligt stabiel en geeft minder druk op de lagen dan een (dubbel)gebroken bit.
Overigens kan je grondwerk en werken aan de hand ook prima, en beter!, met een kaptoom doen. Niet met een seretta ( zo'n ding met ketting in het neusdeel) maar een echte kaptoom met een metalen beugel op de neusriem voor de stabiliteit en gepolsterd aan de binnenkant. Dit model; veel fijner voor je pony en beter om mee te beginnen i.p.v. een bit in de mond stoppen! https://www.kramer.nl/Merken/CLARIDGE-H ... ofessional

.

Rocamor

Berichten: 10937
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:43

ponyonly schreef:
Ik heb HO easy stap draf en galop helemaal onder controle achterwaarts voor druk en zonder druk er naast gaat ook helemaal goed ik heb heel veel gelongeerd en nog veeel meer wandelingen en grondwerk achter de rug. Ik merk gewoon dat hij het bit (na al een langere tijd proberen) nog niet accepteert hij word er neidig van terwijl hij het wel weet we oefenen gewoon nog steeds maar ik vroeg me af of het een probleem is waar vaker mensen tegen aan lopen


Nogmaals, gaat dit om die 2.5 jarige arabier van je?

ponyonly

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-02-22
Woonplaats: lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 11:02

Rocamor schreef:
ponyonly schreef:
Ik heb HO easy stap draf en galop helemaal onder controle achterwaarts voor druk en zonder druk er naast gaat ook helemaal goed ik heb heel veel gelongeerd en nog veeel meer wandelingen en grondwerk achter de rug. Ik merk gewoon dat hij het bit (na al een langere tijd proberen) nog niet accepteert hij word er neidig van terwijl hij het wel weet we oefenen gewoon nog steeds maar ik vroeg me af of het een probleem is waar vaker mensen tegen aan lopen


Nogmaals, gaat dit om die 2.5 jarige arabier van je?


Ja ik ga hem volgend jaar in rijden (ik hoef geen reacties dat hij te jong zou zijn ofz)

Rocamor

Berichten: 10937
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Bitloos of met bit jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:56

Maar je probeert dus al langere tijd met een 2.5 jarige om hem terug te zetten aan het bit en hij kent al veel longeren en nog meer grondwerk.

Ik denk dat hij gewoon gran-di-oos is overvraagd. Hij snapt het bit niet en je gaat hem ook nog op druk zetten door aan het bit te raggen om hem op druk naar achteren te zetten, aan de lange lijnen.

Waarom niet eerst gewoon in alle rust aan het bit laten wennen, zonder er met je vingers verder aan te komen. Gewoon wat grondwerk aan de kaptoom met bit in, gedurende een paar minuten. Tengels af van het bit. En als hij over dagen, weken, maanden, whatever durft te ontspannen eens via bit + kaptoom vragen of hij wil afwenden. Of als je toch achterwaarts wilt met bit eerst op lichaamstaal en daarna combi bit / kaptoom.

Jouw paard schreeuwt letterlijk dat wat jij doet voor hem niet oke is. Pas daar je aanpak op aan.

Ik kan ook wel tegen jou in een voor jou onbegrijpelijke taal zeggen dat je nu een pak strooisel moet halen voor mijn paarden. Maar dat snap je niet. Kan ik diezelfde opmerking wel schreeuwen, maar je snapt het nog steeds niet. Kan ik je ook wel duwen in de richting van het strooisel en tegelijk blijven schreeuwen; grote kans dat je mijn een keer een knal voor mijn snufferd geeft --> ik moet mijn vraag aanpassen aan de taal die jij wel kent OF ik moet jou die taal leren.

rien10
Berichten: 14757
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bitloos of met bit jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:58

Bovendien moeten je spieren sterkt (en oud) genoeg zijn om een pak strooisel te kunnen dragen.

Popstra
Berichten: 13813
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:32

je wil de western in, welke discipline? Heb je al zelf ervaring hier in?
En ga je dan omdat ze daar de Quarters jong beleren jou 2,5 jarige arabiertje ook maar vast beginnen?

Zet dat beestje nog even lekker weg in opfok.
Groen bij groen dat past niet namelijk en het zou doodzonde zijn het dier al zo jong verkloot word en jij er geen plezier aan beleefd later.
Je kan het ze maar 1x GOED leren. Breng liever weg naar een ervaren vriendelijke trainer die weet waar die mee bezig is.

Rocamor

Berichten: 10937
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 13:28

rien10 schreef:
Bovendien moeten je spieren sterkt (en oud) genoeg zijn om een pak strooisel te kunnen dragen.

Nou inderdaad.

ponyonly

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-02-22
Woonplaats: lunteren

Re: Bitloos of met bit jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 11:38

ik ga hier veder niet meer op in

er zijn alleen maar voor oordelen die nergens op slaan als jullie ook maar iets meer vertrouwen zouden hebben in jongere meiden ik stelde hier 1 simple vraag waar nu niemand nog een goed antwoord op heeft kunnen geven

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:26

ponyonly schreef:
ik ga hier veder niet meer op in

er zijn alleen maar voor oordelen die nergens op slaan als jullie ook maar iets meer vertrouwen zouden hebben in jongere meiden ik stelde hier 1 simple vraag waar nu niemand nog een goed antwoord op heeft kunnen geven


Er zijn, als ik zo teruglees een heleboel antwoorden gegeven waar ook wel eens de goede tussen zou kunnen zitten maar als jij geen verder informatie geeft over het soort bit wat je gebruikt of een foto plaatst van jouw pony met bit of laat zien hoe je met jouw handen werkt is het erg moeilijk om een sluitend antwoord te geven................
Dus kijk even goed in de spiegel want het lijkt er meer op dat je niks wil aannemen van een ander.

ponyonly

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-02-22
Woonplaats: lunteren

Re: Bitloos of met bit jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 16:59

Ik heb een simpel stang bitje met rollertje die misschien voor het mooie 0,5 cm kleiner had gemoeten maar dat zou niet zo’n mega verschil moeten zijn
Ik ben gwn zacht met mijn handen
Maar hier komen allemaal antwoorden als je kan geen groen met groen (niemand heeft me zien rijden of grond werk doen dus dit is een voor oordeel)
je paard is te jong (ik ben gwn rustig begonnen zodat ik alle tijd had)
Ik ben ook te jong
En niet sterk genoeg ofz wat al helemaal nergens op slaat.

Ik ga het nu gwn aan kijken af en toe oefenen en in januari gaaf hij naar de tandarts en kijk ik of daar het misschien zit anders weet ik het niet
Ik ben al van bit gewisseld want een gewone snaffel (enkel gebroken) was nog veel erger dan dit

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Bitloos of met bit jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 17:27

Soms moet je gewoon tussen de regels doorlezen ;-).
Alle adviezen zijn goed bedoelt en ja, jouw pony is nog erg jong, dat weet je zelf ook wel. Dus rustig aan opbouwen is belangrijk.
Voorlopig zou ik het bit achterwege laten en gebruik maken van een kaptoom of evt. een touwhalster voor het grondwerk. Nu loop je de kans dat je de mond verpest voor later als de pony nu al zo reageert. Daarbij is een mond van 2,5 jarige ook nog volop in ontwikkeling dus kan je er beter afblijven.

Wij werken onze jonge paarden altijd eerst op kaptoom bij het grondwerk en dan op bosal vanaf de 1e keer onder het zadel. Soms komt er dan later een bit in.

Je zou ook een sidepull kunnen proberen ( ik ben er niet zo'n fan van maar het is een redelijk alternatief voor bitloos) en daar eerst mee aan de gang gaan i.p.v. met bit.

Overigens zijn gebroken bitten ( enkel en dubbel) niet zo fijn als vaak beweerd wordt en accepteren veel paarden die niet. Ongebroken is een beter alternatief voor straks, maar nu nog niet.