Bitloos of met bit jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponyonly

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-02-22
Woonplaats: lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 19:31

ElCid schreef:
Soms moet je gewoon tussen de regels doorlezen ;-).
Alle adviezen zijn goed bedoelt en ja, jouw pony is nog erg jong, dat weet je zelf ook wel. Dus rustig aan opbouwen is belangrijk.
Voorlopig zou ik het bit achterwege laten en gebruik maken van een kaptoom of evt. een touwhalster voor het grondwerk. Nu loop je de kans dat je de mond verpest voor later als de pony nu al zo reageert. Daarbij is een mond van 2,5 jarige ook nog volop in ontwikkeling dus kan je er beter afblijven.

Wij werken onze jonge paarden altijd eerst op kaptoom bij het grondwerk en dan op bosal vanaf de 1e keer onder het zadel. Soms komt er dan later een bit in.

Je zou ook een sidepull kunnen proberen ( ik ben er niet zo'n fan van maar het is een redelijk alternatief voor bitloos) en daar eerst mee aan de gang gaan i.p.v. met bit.

Overigens zijn gebroken bitten ( enkel en dubbel) niet zo fijn als vaak beweerd wordt en accepteren veel paarden die niet. Ongebroken is een beter alternatief voor straks, maar nu nog niet.


Ik ga hem voor nu ook gwn maar met sidepull oefenen en het bit maar eff laten ik gebruik nu een goed kope versie van daf bit die zoveel levels heeft op snavel en Shank (kan nu eff ni de naam verzinnen) en bosals zijn erg duur. Zou eigenlijk heel graag dit willen maar ben ni mega rijk ofz ik werk met grond werk ook gwn met een touwhalster (op de manier van Clinton) veder met gwn longeren (voor bespiering) longeer ik ook gewoon met een touwhalster en een hoofdstel voor het idee (de longeerlijn zit aan touwhalster vast) ik kijk wel veder als de tand arts is geweest want ja niks heeft haast ofz

ponyonly

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-02-22
Woonplaats: lunteren

Re: Bitloos of met bit jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 19:32

Ik heb ook btw een insta als iemand wil zien wat ik echt doe met hem (ducht_county_girll)

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 21:01

Een bosal is inderdaad prijzig maar je doet er wel een heel paardenleven en langer mee ;-). Maar een goede bosal kopen ( in de juiste maat en dikte en van het juiste materiaal) is een vak apart. Mocht je er een keer meer over willen weten mag je me een PB sturen.

Elisa2

Berichten: 37497
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 21:45

Volgens je profiel ben je 16 en werk je bij de Mill Ranch? Dat is hier vlakbij en ik weet wat voor een soort paarden die hebben.

Wbt ervaring en groen, dat is op te maken uit je bericht en bevestigd door de informatie uit je profiel.

Het is niet slecht bedoeld, feit is gewoon dat groen + groen niet goed werkt. Zeker niet als je een extra gevoelig paard hebt. Het hoeft niet perse aan jou te liggen. Maar juist ervaren mensen hebben vaak al vele paarden beleerd waarbij er verschillende problemen voorbij zijn gekomen en weten hoe ze dat soort zaken moeten oplossen. Vandaar dat ik bij mijn advies blijf om er een ervaren africhter bij te halen/ les oid.

Je pony moet op een goede manier leren omgaan met (lichte) druk op de neus en in de mond.

Zou ook even controleren eerst of hij niet aan het wisselen is. Dit kan pijn geven in de mond en aan de kaken. Ze wisselen sowieso de voortanden met 2,5- 3,5 en 4,5.