Ervaring en modellen van Passier zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Ervaring en modellen van Passier zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 14:22

Hello!

Ik zoek iemand die verstand heeft van de oude en nieuwe modellen van Passier zadels, dressuur maar ook springen en vzh.

Ik heb een oudere A tempi zadel gekregen en gefit op mijn jonkie. Hij loopt top eronder. Ik moet mijn plaats beter vinden en wel heb ik moeite met glade leer..

Toen nog een oudere Ps Baum gekocht. Wat een top zadel! Perfekt voor mijn beide merries. Beste oudere zadel dat ik heb ooit gehad. (ik heb al zoo veeel zadels gehad ^^ Albion,
Stubben, Jeffries, Wintec, Ikonic, Hulsebos, Prestige, Ghost, Kieffer etc etc..)

Nu dus, toch op zoek naar tweede PS Baum in 17,5 zit. En nog andere dressuur zadel, maar liefs met geen glade leer. Zijn er dressuur modellen gemaakt in dezelfde leer als ps baum?

Wie nog meer fan van Passier zadels?

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Ervaring en modellen van Passier zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 19:36

De PS boom is de binnenkant, hè ;-)
Er zijn vele modellen op gebouwd.
Wat bedoel je precies met 'glad leer'?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34648
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 19:57

Ik ken alleen de Grand Gilbert. Ooit op proef gehad, op zich fijn zadel maar mijn en ik zaten toch net fijner in een Kentaur destijds.

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 20:00

Hier ook een passier fan!
Mijn eerste passier was zo hard en 'plat' dat niemand anders er lekker op zat. Dat zadel werd gestolen en bij een nieuwe uitzoeken zei ik eerst 'het hoeft niet perse een passier te zijn, want niemand anders kan er op zitten :D'.
Maar ja, toen legde hij er een nieuwe Passier op! Iets minder hard, een stuk minder plat en dat voelde zó goed! Dat zadel heb ik 20 jaar gehad.

Toevallig heb ik vorige week een nieuw zadel gekocht voor mijn jonge pre merrie. De Passier was niet meer passend te maken :( haha ik kon het niet eens inruilen.
Nu enorm wennen aan het nieuwe zadel, een monoblad. Zit totaal anders, maar paardje loopt er fijn mee.

Ik had trouwens ook een ps baum, maar nooit last gehad van glad leer.

Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 07:08

Nielojram schreef:
De PS boom is de binnenkant, hè ;-)
Er zijn vele modellen op gebouwd.
Wat bedoel je precies met 'glad leer'?


Deze model heet PS-Baum. Zadel is al oud staat niet in de assortiment op de website.

Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: Ervaring en modellen van Passier zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 07:13

Ha, wat fijn Tilmar, nieuwe zadel is ook passier?
Personelijk als zadel hard is, is niet erg, als het wel goede positie je geeft. Albion is ook niet erg zacht en toch zit je er goed in.

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 07:48

Skogan schreef:
Ha, wat fijn Tilmar, nieuwe zadel is ook passier?
Personelijk als zadel hard is, is niet erg, als het wel goede positie je geeft. Albion is ook niet erg zacht en toch zit je er goed in.



Nee, de nieuwe is een Anatomica :o iets heel anders. Ik heb nog wel een passier monoblad geprobeerd, maar die zat niet lekker.

dieseltje09

Berichten: 1858
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:57

Om gelijk maar je vraag te beantwoorden, nee de PS baum is alleen gemaakt met standaard rundleer..(wat jij als dat glad leer ervaart)
pas sinds een jaar of wat zijn passiers te koop met grip leer. En die verandering heeft het model de PS baum niet meer meegemaakt.

Wbt de nieuwste modellen, ik ben fan! Het zit heeerlijk. Ik ben alleen benieuw wat het gaat doen met de kwaliteit. Leer is gewoon stuk zachter geworden, en feit is gewoon dat dat sneller slijt..

Overigens heb ik maand of 3 geleden met de nieuwste Stubben mogen rijden ook dat zit tegenwoordig fantastisch

Griffioen

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-09-23

Re: Ervaring en modellen van Passier zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:13

De Passier Grand Gilbert vind ik erg fijn. Wel opletten dat deze goed past op het paard, daar moet je dan geluk mee hebben.

Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 09:53

dieseltje09 schreef:
Om gelijk maar je vraag te beantwoorden, nee de PS baum is alleen gemaakt met standaard rundleer..(wat jij als dat glad leer ervaart)
pas sinds een jaar of wat zijn passiers te koop met grip leer. En die verandering heeft het model de PS baum niet meer meegemaakt.


Mijn zadel is rond 15 jaar oud en wel met gripleder... Er zijn geen vaste modellen in dressuur met gripleder, zou ik begrijpen?
Jammer, want dat ziet echt anders

dieseltje09

Berichten: 1858
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:11

Skogan schreef:
dieseltje09 schreef:
Om gelijk maar je vraag te beantwoorden, nee de PS baum is alleen gemaakt met standaard rundleer..(wat jij als dat glad leer ervaart)
pas sinds een jaar of wat zijn passiers te koop met grip leer. En die verandering heeft het model de PS baum niet meer meegemaakt.


Mijn zadel is rond 15 jaar oud en wel met gripleder... Er zijn geen vaste modellen in dressuur met gripleder, zou ik begrijpen?
Jammer, want dat ziet echt anders


Het is volgens mij nu vooral kalfsleer of soft rundleer wat de klok slaat.(tja dat is nu eenmaal wat verkoopt omdat het zo lekker zacht is, pest alleen dat het ook stuk slijtgevoeliger is)
Dat generfde rund leer is er niet meer.(dat versta ik onder dat grip leer, wellicht dat daar de verwarring in zit zie nu dat passier tegenwoordig het soft rundleer als gripleer aanduid :') voorheen was dat ander leer haha)
Dus weet niet welke jij nog hebt?

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Ervaring en modellen van Passier zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:16

Ik heb paar maanden terug de Passier Performance aangeschaft. Een springzadel. De kniestukken zijn echt heeeel zacht met heel veel grip en goede wrong. Zitting zou extra zacht zijn, maar heel eerlijk, hij is niet zo zacht als mijn Custom dressuurzadel of een Anatomica ;-)

Ik ben er wel blij mee. Top zadel.

Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 11:07


MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 16:09

Ik heb 2 maand geleden een Passier compact comfort dressuur zadel gekocht, wat een zadel is dat _/-\o_ . Na 22 jaar Stubben zadels gehad te hebben na volle tevredenheid. Op mijn huidige paard zat ik niet goed meer in de Stubben Maestoso. Ik kon haar galop niet uitzitten en had altijd het gevoel dat er niet veel nodig is om van het paard af te kunnen vallen :+ Als ze stil stond en aan haar been begon te kriebelen dan kreeg je het gevoel er voorover af te glijden. Ik zat altijd erg voorover en onderbenen ver naar achter. Rechtop zitten moest ik heel hard voor werken. Ik had niet gedacht dat een ander zadel je zo'n gevoel van veiligheid kan geven. Ik wilde eigenlijk geen nieuw zadel, geen diepe zit waarbij je alleen vol op je doos kunt zitten :o en ook niet allerlei poespas op mijn zadel in de zin van strass, printjes en lak. later thuis zag ik een klein lak biesje op het zadel, maar dat maakt het zitten en comfort allemaal goed :D En dat het een nieuw zadel is vergeten we snel :+

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:56

MISTRAL94 schreef:
Ik heb 2 maand geleden een Passier compact comfort dressuur zadel gekocht, wat een zadel is dat _/-\o_ . Na 22 jaar Stubben zadels gehad te hebben na volle tevredenheid. Op mijn huidige paard zat ik niet goed meer in de Stubben Maestoso. Ik kon haar galop niet uitzitten en had altijd het gevoel dat er niet veel nodig is om van het paard af te kunnen vallen :+ Als ze stil stond en aan haar been begon te kriebelen dan kreeg je het gevoel er voorover af te glijden. Ik zat altijd erg voorover en onderbenen ver naar achter. Rechtop zitten moest ik heel hard voor werken. Ik had niet gedacht dat een ander zadel je zo'n gevoel van veiligheid kan geven. Ik wilde eigenlijk geen nieuw zadel, geen diepe zit waarbij je alleen vol op je doos kunt zitten :o en ook niet allerlei poespas op mijn zadel in de zin van strass, printjes en lak. later thuis zag ik een klein lak biesje op het zadel, maar dat maakt het zitten en comfort allemaal goed :D En dat het een nieuw zadel is vergeten we snel :+


Klinkt meer alsof je Maestoso totaal niet paste..Zoals je het beschrijft een veels te brede boom, maar wellicht ook de vorm van de boom die niet op je nieuwe paard past.

Wel top dat je voor Passier hebt gekozen, je bent niet verleid tot de nieuwe merken dus?
Wat gaf de doorslag?

Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 20:20

Nielojram schreef:
Wel top dat je voor Passier hebt gekozen, je bent niet verleid tot de nieuwe merken dus?
Wat gaf de doorslag?


Hmmm... Budget.. :Y) het is moeilijk om goede zadel te vinden in de beperkte budget.. Zeker in Frankrijk, waar je hebt franse merken met prachtig leer en heel erg confortable voor de rijder, maar ze zijn allemaal gemaakt op dezelfde boom uit 1 fabriek.. Ik heb stubben ontdekt vorige jaar maar Passier staat toch boven (kwaliteit/boom kwaliteit/leer) .. Zeker met mogelijkheid om boom te versmallen of te verruimen meerdere keer in het leven. Zadels met warme pers (Prestige) kunnen dat ook, maar zadel moet naar atelier verstuurd worden en ben je hem 1 of 2 weken kwijt.. Hier dus niet, koude pers, 15min werken en hop klaar voor je paard *\o/*

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:54

Skogan schreef:
Hmmm... Budget.. :Y) het is moeilijk om goede zadel te vinden in de beperkte budget.. Zeker in Frankrijk, waar je hebt franse merken met prachtig leer en heel erg confortable voor de rijder, maar ze zijn allemaal gemaakt op dezelfde boom uit 1 fabriek.. Ik heb stubben ontdekt vorige jaar maar Passier staat toch boven (kwaliteit/boom kwaliteit/leer) .. Zeker met mogelijkheid om boom te versmallen of te verruimen meerdere keer in het leven. Zadels met warme pers (Prestige) kunnen dat ook, maar zadel moet naar atelier verstuurd worden en ben je hem 1 of 2 weken kwijt.. Hier dus niet, koude pers, 15min werken en hop klaar voor je paard *\o/*



Stelde de vraag aan Mistral94 :o

Maar, die laatste opmerking
Citaat:
Hier dus niet, koude pers, 15min werken en hop klaar voor je paard
Waarom denk je dat een zadelboom van thermoplastic 24 uur moet drogen? ( Wellicht niet goed opgelet tijdens natuurkunde?)

Weet je hoe vaak een nieuwe boom getest wordt op symmetrie?
Voordat het ooit een paardenrug heeft gevoeld?

Ik heb afgekeken bij een zadelmaker die de Saddle Devil gebruikte. Ik snap waarom ze dat ding devil noemen...

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:02

Nielojram schreef:
Klinkt meer alsof je Maestoso totaal niet paste..Zoals je het beschrijft een veels te brede boom, maar wellicht ook de vorm van de boom die niet op je nieuwe paard past.

Wel top dat je voor Passier hebt gekozen, je bent niet verleid tot de nieuwe merken dus?
Wat gaf de doorslag?


De Maestoso is toen aangepast op mijn huidige paard en lag daarna goed. Dit paard heeft meer beweging dan mijn vorige. Ik ben serieus ziek geweest net nadat ik dit paard gekocht heb en daarnaast wordt je ook steeds ouder natuurlijk. Dat heeft ook geen goed gedaan in mijn zelfvertrouwen. Het zadel is niets mis mee. Maar was geen goede combinatie meer.

Ik heb de zadelmaker aangegeven dat ik een zadel van een goed degelijk merk wilde. Zonder al die biesjes, steentjes enz, zonder diepe gedwongen zit. Wat dat betreft ben ik redelijk ouderwets :+ Gewoon een normaal dressuurzadel wil ik waar ik de komende 20 jaar weer mee vooruit kan. Dan vallen er al een hele hoop zadels af. Hij kwam met dit zadel aan en dat was na het rijden wel direct duidelijk dat het een heel fijn zadel is. Ik was alleen vergeten te melden dat ik een 2e hands zadel wilde.. :') Helaas was dit model er niet 2e hands.
Ik heb niet zoveel vertrouwen in de nieuwe merken. In het begin is het helemaal geweldig lopen de mensen ermee weg en later lees je er steeds meer problemen over. De klassieke merken waaronder Passier zijn de kinderziektes wel kwijt en zijn bewezen degelijk gebleken.

Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: Ervaring en modellen van Passier zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 07:29

Omdat de proces van versmallen of verruimen bij Prestige duurt 24uur. Zadel ligt op hun eigen saddle devil onder infrarood lampen. Elk x uur maken ze iets breder of smaller, tot de gewenste resultaat. En dan moet je je zadel versturen en wachten tot deze terug komt..
Ik heb het al 2x gedaan.

Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 23:57

Hey, kleine oproepje:
als er iemand nog een oudere PS-BAUM dressuur heeft liggen, maat 17,5, met heel boom, mag hij mij schrijven :) Leder hoeft niet meer mooi zooi. Hij kan ook reparaties hebben, wel boom moet in gezonde staat zijn.
Bedankt !

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 00:24

He wat jammer dat het dressuur moet zijn, ik heb nog een oudere veelzijdigheid PS Baum 17,5 inch liggen die me in de weg begint te liggen -O- Mijn oude merrie waarvan hij was is met pensioen, en haar dochter heeft besloten een buffel te worden waar die veel te smal voor is dus helaas geen paard meer om hem op te leggen hier ^)

Hier na 10 jaar verschillende Passier zadels nu toch overgestapt op een ouder model Hulsebos. Hoewel, voor als we ooit zo ver gaan komen dat we gaan springen ligt er stiekem wel nog een Passier springzadel in de kast :))

Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: Ervaring en modellen van Passier zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 07:52

Vientje, ik stuur je een pb.. Mijn stübbens gaan toch de deur uit..