Op zoek naar fijne teugels. wie heeft een tip?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Op zoek naar fijne teugels. wie heeft een tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 11:33

Op zoek naar fijne teugels, de mijne gaan zo langzaamaan kapot.

Ik rijd altijd buiten en veel aan de lange teugel, dus lengte is erg fijn :D
Maar de passanten aan de gemiddelde teugel vind ik vaak niet prettig en is mijn lengte net er tussenin waardoor je dus telkens met je teugels aan het verpakken bent.
Echt leer is snel glad icm zweet/water is mijn ervaring.

Wat is er nog meer?! Wie helpt mij met DE tip!? _/-\o_

JudithGigi

Berichten: 4226
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Op zoek naar fijne teugels. wie heeft een tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 11:40

Ik heb volgensmij deze https://www.ej.nl/teugels-rambo-micklem ... 61847.html

Mega goede grip en ze slijten ook niet heel snel (ik heb deze al een jaar of 3-4, zien er nog uit als nieuw). Wordt ietsjes gladder dan "normale" teugels als ze nat zijn, maar blijven nog stroef genoeg door die nopjes. Ik weet wel niet of ze lang genoeg zullen zijn, mijn merrie (1,60) komt met haar neus aan de grond als ik het uiteinde vast heb.

tennan
Berichten: 3127
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Op zoek naar fijne teugels. wie heeft een tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 11:55

Ik vind voor wat jij omschrijft touwteugels heel prettig.

lotje5lotje
Berichten: 708
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Op zoek naar fijne teugels. wie heeft een tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:32

Ouderwetse gevlochten teugels vind ik ideaal!

pmarena

Berichten: 48235
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:38

Ik vind (smalle! Max. 10mm doorsnede) ronde touwteugels ideaal, zou niet anders meer willen +:)+

Makkelijk vast te houden, geen gedoe met draaiende teugels enzo.
Goede grip, geen gedoe met glad worden. En ze wapperen ook minder heb ik de indruk, als je echt met een boogje in je teugel rijdt.

jowien
Berichten: 979
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:43

Laat teugels op maat maken in je eigen kleur (zwart en bruin kan ook) bij goedhart.nl ; zonder gesp. Doe er teugelclips aan, dan kun je makkelijk wisselen van teugels.
Ik vind de linnen met rubber (cottongrip) ideaal, worden niet glad en zijn niet dik, geen irritante stops en wel goede grip. En kost niet de wereld (39,- plus clips).
Laatst bijgewerkt door jowien op 02-10-23 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira
Berichten: 26076
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Op zoek naar fijne teugels. wie heeft een tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:46


Prima2Donna

Berichten: 857
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Op zoek naar fijne teugels. wie heeft een tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:12

Ik vind mijn lichte grip teugels van bybaukje heel fijn. Kan me voorstellen dat volledig biothane teugels ook goed bij jouw situatie passen!

Suliko

Berichten: 4346
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:14

Absoluut de biothane teugels lichte grip van By Baukje! https://www.bybaukje.nl/product/2929752/by-baukje-teugels-lichte-grip

Het nadeel van touwteugels, hoe smal ook, is dat als je toch even iets meer de teugels wilt oppakken het echt niet prettig ligt tussen je vingers. Daarnaast wordt het met veel zweet, regen, haren, zand en huidvet ook gewoon vies.

Biothane teugels liggen heel licht en prettig in de hand, de grip maakt ze niet ruw, maar voorkomt dat ze glad worden bij nat weer of zweet. Na het rijden als ze echt vies zijn geworden kan je ze afspoelen en zijn ze zo weer schoon en droog. Lengte kan je zelf doorgeven. Als je van meer grip houdt, dan kan je voor een ander gehalte aan grip kiezen. Ik ben er in ieder geval heel blij mee!

manzano

Berichten: 23989
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:15


Suliko

Berichten: 4346
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Op zoek naar fijne teugels. wie heeft een tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:19

manzano, maar heb je dan gladde biothane teugels gebruikt of met lichte of meer grip? Want dat maakt wel echt een verschil.
Die jij noemt, vind ik dan weer veel te ruw en niet prettig om uren mee te rijden of met meer contact.

Blijft toch zo persoonlijk en een kwestie van uitproberen wat voor jou werkt. Succes TS met alle verschillende opties die worden aangedragen. :')

ikke

Berichten: 37626
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:19

pmarena schreef:
Ik vind (smalle! Max. 10mm doorsnede) ronde touwteugels ideaal, zou niet anders meer willen +:)+

Makkelijk vast te houden, geen gedoe met draaiende teugels enzo.
Goede grip, geen gedoe met glad worden. En ze wapperen ook minder heb ik de indruk, als je echt met een boogje in je teugel rijdt.

Mijn bijrijdsters denken daar heel anders over....

Met mijn grote kolenschoppen heb ik ze liever iets dikker maar verder ben ik het volledig met je eens.
Mijn twee bijrijdsters kunnen er niet mee om gaan en gebruiken de endurance-teugel met wat rubber erin.
Die FRA-tjes die Manzano ook al aan geeft.

Dat is geen punt omdat we alle teugels met klipjes hebben en daarmee is wisselen een fluitje van een cent :D

manzano

Berichten: 23989
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:20

Suliko schreef:
manzano, maar heb je dan gladde biothane teugels gebruikt of met lichte of meer grip? Want dat maakt wel echt een verschil.
Die jij noemt, vind ik dan weer veel te ruw en niet prettig om uren mee te rijden of met meer contact.

Blijft toch zo persoonlijk en een kwestie van uitproberen wat voor jou werkt. Succes TS met alle verschillende opties die worden aangedragen. :')


Ik heb 2 paar biothane teugels.... met bolletjes grip. Geen idee of dat licht is of niet.

pol013

Berichten: 9012
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:23

manzano schreef:
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/fra ... eugel.html
Deze heb ik net gekocht om die reden. De 280 is een standaard full, maar ze zijn er dus ook in 300. Ik ben er enorm blij mee.


Ik heb ook alleen nog maar deze teugels aan alle hoofdstellen zitten. Heel blij mee. Extra lang en ik vind dat dunne heel fijn en de grip is top.

Bijkomend voordeel vind ik de klip als je eens moet afstappen en er een flink stuk naast moet lopen.
Ik klik ze ook vaak even aan 1 kant los als ik een een paard aan de hand leer een afsprong of greppel te nemen voor de eerste keer.

pmarena

Berichten: 48235
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:36

ikke schreef:
pmarena schreef:
Ik vind (smalle! Max. 10mm doorsnede) ronde touwteugels ideaal, zou niet anders meer willen +:)+

Makkelijk vast te houden, geen gedoe met draaiende teugels enzo.
Goede grip, geen gedoe met glad worden. En ze wapperen ook minder heb ik de indruk, als je echt met een boogje in je teugel rijdt.

Mijn bijrijdsters denken daar heel anders over....

Met mijn grote kolenschoppen heb ik ze liever iets dikker maar verder ben ik het volledig met je eens.
Mijn twee bijrijdsters kunnen er niet mee om gaan en gebruiken de endurance-teugel met wat rubber erin.
Die FRA-tjes die Manzano ook al aan geeft.

Dat is geen punt omdat we alle teugels met klipjes hebben en daarmee is wisselen een fluitje van een cent :D


Ik denk dat de kolenschoppen het verschil maken dan :D

Ik heb geen smalle dameshandjes, maar klein formaat werkknuisten zeg maar. Dikke touwteugels vind ik vervelend want als je die gewoon tussen pink en ringvinger door laat lopen dan wordt dat na een poosje oncomfortabel vind ik. Met een dun touw is het echt i-de-aal. Niet dat getrut met steeds checken of je platte teugels niet gedraaid zitten enzo....

XladyX

Berichten: 1357
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:43


ikke

Berichten: 37626
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:46

pmarena schreef:
ikke schreef:
Mijn bijrijdsters denken daar heel anders over....

Met mijn grote kolenschoppen heb ik ze liever iets dikker maar verder ben ik het volledig met je eens.
Mijn twee bijrijdsters kunnen er niet mee om gaan en gebruiken de endurance-teugel met wat rubber erin.
Die FRA-tjes die Manzano ook al aan geeft.

Dat is geen punt omdat we alle teugels met klipjes hebben en daarmee is wisselen een fluitje van een cent :D


Ik denk dat de kolenschoppen het verschil maken dan :D

Ik heb geen smalle dameshandjes, maar klein formaat werkknuisten zeg maar. Dikke touwteugels vind ik vervelend want als je die gewoon tussen pink en ringvinger door laat lopen dan wordt dat na een poosje oncomfortabel vind ik. Met een dun touw is het echt i-de-aal. Niet dat getrut met steeds checken of je platte teugels niet gedraaid zitten enzo....

De maat moet passen bij je handen.

Ik gebruik 18mm, de dunnere versie levert voor mij minder grip.
Ik gebruik ook katoen. Dat is minder slijtvast maar geeft ook geen brandplekken, trekken ze de boel een keer door je hand.

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:57

Teugels zijn zo persoonlijk.
Ik rij het liefste met dikke rubberen teugels met van die nopjes.
Dunne kan ik niet fijn vasthouden.
Kan mijn handen niet goed sluiten daarmee.

Vroeger reed ik met leren met van die ingewerkte stops, en heb nu 2 paar liggen en kan er niet meer mee rijden.

De webband die je er meestal bij krijgt vind ik vaak te hard.

Dus de dikke rubberen hier.
https://www.agradi.nl/schockemohle-teug ... ZPEALw_wcB

Soepblik
Berichten: 1156
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:02

https://www.hooks.nl/paard/paardenuitru ... airfield-3

Ik heb deze. Heel soepel en zacht aan je vingers met heel veel grip. Glippen niet weg - als je ze eenmaal vast hebt op gewenste lengte heb je ze vast. Ze zijn ook nog eens mooi. Ik wil nooit meer terug. Ze gaan overigens al drie jaar mee - nog geen scheurtje in te bekennen. Je hoort weleens anders over rubberen teugels maar echt, topkwaliteit. Ze zijn overigens, in tegenstelling tot andere rubberen teugels, een hele fijne "smalle maat". Je heb niet meteen enorm veel in de hand. Ik heb van die smalle dameshandjes waar gewoon niet veel tussen past. en deze zijn ideaal.

Ik had vroeger die gevlochten of touwen teugels waar men het eerder in het topic over had, maar ik kreeg daar altijd blaren van en vond ze stug.

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:08

Soepblik schreef:
https://www.hooks.nl/paard/paardenuitru ... airfield-3

Ik heb deze. Heel soepel en zacht aan je vingers met heel veel grip. Glippen niet weg - als je ze eenmaal vast hebt op gewenste lengte heb je ze vast. Ze zijn ook nog eens mooi. Ik wil nooit meer terug. Ze gaan overigens al drie jaar mee - nog geen scheurtje in te bekennen. Je hoort weleens anders over rubberen teugels maar echt, topkwaliteit. Ze zijn overigens, in tegenstelling tot andere rubberen teugels, een hele fijne "smalle maat". Je heb niet meteen enorm veel in de hand. Ik heb van die smalle dameshandjes waar gewoon niet veel tussen past. en deze zijn ideaal.

Ik had vroeger die gevlochten of touwen teugels waar men het eerder in het topic over had, maar ik kreeg daar altijd blaren van en vond ze stug.

Die zijn daar goedkoop!
Mooi om te weten...want ben ok verliefd op een hoofdstel daar, kan ik die er mooi bij doen als ik jarig ben :D

Sorry voor de offtopic :D

Soepblik
Berichten: 1156
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:10

DuoPenotti schreef:
Soepblik schreef:
https://www.hooks.nl/paard/paardenuitru ... airfield-3

Ik heb deze. Heel soepel en zacht aan je vingers met heel veel grip. Glippen niet weg - als je ze eenmaal vast hebt op gewenste lengte heb je ze vast. Ze zijn ook nog eens mooi. Ik wil nooit meer terug. Ze gaan overigens al drie jaar mee - nog geen scheurtje in te bekennen. Je hoort weleens anders over rubberen teugels maar echt, topkwaliteit. Ze zijn overigens, in tegenstelling tot andere rubberen teugels, een hele fijne "smalle maat". Je heb niet meteen enorm veel in de hand. Ik heb van die smalle dameshandjes waar gewoon niet veel tussen past. en deze zijn ideaal.

Ik had vroeger die gevlochten of touwen teugels waar men het eerder in het topic over had, maar ik kreeg daar altijd blaren van en vond ze stug.

Die zijn daar goedkoop!
Mooi om te weten...want ben ok verliefd op een hoofdstel daar, kan ik die er mooi bij doen als ik jarig ben :D

Sorry voor de offtopic :D



Ja hahaha, ik heb een tijdje terug een voorraad ingeslagen voor het geval dat. :')

Ellen_ov

Berichten: 1324
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:18

https://www.ej.nl/dressuurteugels-epple ... yzEALw_wcB

Ik heb deze 25€ ong, worden vanzelf wat soepeler na gebruik en zijn enorm lang. Op mijn kwnp-er van 1.71 al, nu met een haflinger heb ik ze bij de schoenmaker laten inkorten. Binnenkant blijft altijd wat stroef, ik vind ze ideaal, doe er alles mee.

dieseltje09

Berichten: 1861
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:22

Blijkt maar weer eens hoe persoonlijk teugels zijn. Ik kan namelijk zelf echt niet zonder mijn leren teugels met stopjes. Al het andere vind ik snel te veel materiaal in mn hand en daar stoor ik me dan mateloos aan haha

Al moet ik zeggen dat ik laats eens keer met biotane teugels met stops heb gereden op paard van stalgenoot en dat beviel ook wel heel erg! Die waren van Tess volgens mij(athans ze heeft ze bij dr tess hoofdstel gekocht dus ga ee maar vanuit dat ze ook van dat merk zijn)
Kwam ze met google-en ook al van andere merken tegen.

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Op zoek naar fijne teugels. wie heeft een tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:17


Nielojram

Berichten: 7834
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 19:42

Wat jij met die passanten had, had ik ook.
Ik heb 2 paar lederen teugels, gevlochten en deze ( niet dat merk overigens) Die laatste vond ik echt heel prettig.