Echt goede zweet deken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:18

De hals eruit scheren helpt echt goed tegen veel zweten. Dan krijgen ze het simpelweg niet veel te warm door het werk wat wij als mens van ze vragen :)
De juiste zweetdeken is ook afhankelijk van de vacht, een haflinger heeft een flinke vacht, dan zou ik zelf juist niet met wol aan de slag gaan. Dit is warm en je wilt niet dat ze nog erg gaan na zweten door de te warme zweetdeken.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Echt goede zweet deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:21

Je wilt idd nooit dat een paard z’n warmte niet meer kwijt kan.
In die zin ben ik meestal niet zo’n fan van zweetdekens.
Op ongeschoren paarden tenminste.
Hoogstens idd als ze op de tocht ( trailer, poetsplaats..) staan en nog té nat op de huid zijn.
Ik zoek daarvoor zelf ook nog een fijne, voor precies dat soort gevallen of idd op de trailer als het guur weer is en een normale deken net wat te warm is

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:35

Ik vind wol veel ademender als fleece, dus gooi sneller de wollen deken op, vooral op de trailer. Maar heb verschillende, zowel fleece (handig met instappen juist) als wol en een ander stofje. Hier dus de cooling down zonder deken en als ze op adem zijn en niet meer te warm gaat er een deken op. Ik scheer liever niet en maak wel gebruik van dekens. Is ook niks mis mee hoor. Ik vind het weer niet eerlijk om van een paard met een hele dikke vacht intensief werk te verwachten, of van een paard dat minder vacht aanmaakt dat ze fijn te trainen zijn als ze de rest van de tijd het koud gehad hebben. Je moet per paard kijken en hoe zwaar de trainingen zijn. De ene moet je scheren, de ander redt het met alleen dekens en de ander kan zonder.

Voor dekens zonder buiksingels heb je gewoon dekensingels, die zijn net zo oud als de wollen dekens :') Blijven ze nog beter mee liggen ook.

JanneJ2001

Berichten: 272
Geregistreerd: 22-11-17
Woonplaats: Haps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:56

plutolover schreef:
Ga ik daar eens op googelen

Zie ze zonder buik singels wil wel graag met buiksingel.

Ik heb er ooit 1 gehad maar geen buiksingels Max wilt nog wel eens rollen op stal en dan ligt dat ding op z’n nek, dat heb ik namelijk met 1 van mij gewone fleece zweet deken

Deze vind ik erg mooi maar werkt het ook
https://www.ej.nl/zweetdeken-horsegear- ... gLNXfD_BwE


Zover ik weet worden de buiksingels meegeleverd. Anders zijn ze gemakkelijk aan te schaffen van bucas zelf. Er zitten namelijk wel bevestigingen aan het deken daarvoor.

Zelfde geld bij de shamrock cooler

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 19:29

Ineke2 schreef:
De hals eruit scheren helpt echt goed tegen veel zweten. Dan krijgen ze het simpelweg niet veel te warm door het werk wat wij als mens van ze vragen :)

Of je ziet niet dat je ze overbelast, omdat je geen zweet ziet, doordat je de haren kort hebt geschoren :)*
Hartslag, dat is de enige graadmeter.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Echt goede zweet deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 20:02

Het gaat hier niet over (over) belasting…
Weten wat je paard aan kan is sowieso aan te raden. Zweten of niet zegt niets over of je een paard teveel belast of niet, dus ik snap deze opmerking niet zo in een topic over een zweetdeken.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:16

Ik wil ook graag een fijne zweetdeken kopen.
Ik wil kruis singels en een goede sluiting op de borst.
Wol vind ik zelf erg zwaar, voorkeur is fleece.
Wel goede kwaliteit, ook geschikt voor een breed gebouwde.
Met name voor trailer of een enkele keer bv na wassen of wat dan ook.
Ongeschoren paard.

Doppers
Berichten: 467
Geregistreerd: 15-01-07

Re: Echt goede zweet deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:26


ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:29

Fleece droogt slecht, dat zou mijn keus niet zijn.
Ik heb een Rambo dry rug, is net zo licht als een fleece deken en droogt snel. Deze deken heeft een hals die je kan oprollen als je hem niet nodig hebt en singels. Ik vind het een superfijne deken.
Wol is prachtig maar droogt ook weer langzaam en is inderdaad zwaar.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Echt goede zweet deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:45

Rambo Dry rug vind ik een fantastische "badjas" voor mijn paard.
Die gaat erop als die wel op adem maar nog niet volledig droog is na de les, zet hem op de trailer, rijd naar huis, kwartier later komt ie droog van de trailer af.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 15:56

Ineke2 schreef:
Het gaat hier niet over (over) belasting…
Weten wat je paard aan kan is sowieso aan te raden. Zweten of niet zegt niets over of je een paard teveel belast of niet, dus ik snap deze opmerking niet zo in een topic over een zweetdeken.


Precies! De vraagstelling was ook niet OF er een zweetdeken gebruikt moet worden :roll: maar welke!

Ik vind wollen zweetdekens het meest ideaal. Enige nadeel vind ik dat ze zo zwaar zijn. Met een pijnlijke arm vind ik dat geen pretje. Bucas schijnt ook een fijne zweetdeken te hebben met een tussenlaag oid. Weet zo even niet welke dat precies is
Maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 16:09

Ik heb ook een wolle zweetdeken. Na het rijden ga ik met de trailer naar huis. Als ik terug ben dan liggen op de deken allemaal druppeltjes en mn paard is droog. Ideaal.

De mijne is niet heel zwaar trouwens.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:58

Supervixen schreef:
Ik vind een zweetdeken maar iets raars. De vacht van een paard is toch prima geschikt om zweet af te voeren?
Als ik heb hardgelopen en ik zweet, ga ik ook echt geen deken omdoen of extra trui aantrekken.
Ik vind het echt iets nutteloos.

Ik ga wel droog binnen verder afkoelen en daarna onder de douche.
En ik kan wel degelijk een lange broek aantrekken als ik na een training nog in de auto naar huis moet.

Mijn paard moet soms nog deels vochtig mee de trailer op en dan mag die van mij ook zijn trainingspak aan.
Isie helemaal droog alsie van de trailer afkomt en kan die dan weer zijn buitendeken op en de wei in.