Leer of kunststof mentuig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Leer of kunststof mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 19:00

Hi bokkers, specifiek menners :D
Ik men nu sinds medio juni met mijn mérens pony, en hiervoor had ik in eerste instantie een tweedehands leren tuig aangeschaft.
Ik heb echter gemerkt dat ik geen kei ben in leeronderhoud, dus ben ik erover na aan het denken om een kunststof tuig te kopen, specifiek de eurotech van ideal.

Waar gaat jullie voorkeur naar uit en vooral, waarom?

Afbeelding
(Geen zorgen, mijn groom stond nét uit beeld voor haar)

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Leer of kunststof mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:27

Niet specifiek je vraag. Maar ik sta op een menstal waar ze veel rijden met biothane(?) tuig van Arden.

Vind het prachtig spul en makkelijk tereinigen.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Leer of kunststof mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:31

Ik heb alles kunststof behalve sommige van mijn menhoofdstellen,die vind ik mooier in leer.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Leer of kunststof mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:32

Wij rijden met leer, mijn schoonvader met kunststof. Groot voordeel van kunststof is imo toch wel het veel lagere gewicht.

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:32

Ik ben in afwachting op mijn nieuwe arden tuig met een klein beetje voorgevormd borst tuig . Heb ook al meer dan 10 jaar leren mentuig maar wil graag ook kunststof alleen denk wel dat ik met mijn leren hoofdstel blijf gebruiken want die zit top

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Leer of kunststof mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:40

Ik vind kunststof ideaal. Ik ben heel slecht in leeronderhoud, en kunststof kun je gewoon onder de waterstraal zetten.

Mijn tuig is van Zilco.

Gisteren gemend met een leren tuig bij een kennis. En dan merk je toch dat het veel zwaarder is. En op de een of andere manier voelt het ook minder degelijk ofzo. Oh en ik vond dat vettige laagje op het leer heel naar voelen haha.

Anastasia24

Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Leer of kunststof mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:46

Hier ook kunststof bij de shetlander, heb er geen onderhoud aan.. ikzelf vind leder mooier maar qua onderhoud zeker kunststof daarnaast is het hier natuurlijk ook gewicht dat meespeelt.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Leer of kunststof mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:07

Ook team kunststof.

Heb wel mijn eurotech tuigen allemaal vervangen door Zilco.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 20:11

Dennis schreef:
Ook team kunststof.

Heb wel mijn eurotech tuigen allemaal vervangen door Zilco.


Waarom ben je overgestapt op Zilco?

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:31

De ideal schoftjes geven bij de shets/welshjes soms drukplekken door een mindere pasvorm. Zilco heeft dat niet.

Overigens is de Zilco-dealer overgestapt op SAM. Blijkbaar is dat nog mooier spul.

Ik ben heel tevreden over mijn zilco, dus voorlopig komt er niets nieuws, maar als mijn jaarling over 2 jaar aan het werk mag, dan ga ik ook kijken naar SAM. Even voelen :D

Anna_98

Berichten: 454
Geregistreerd: 01-04-13

Re: Leer of kunststof mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:45

Ik men zelf niet veel, maar ben wel bijrijder/verzorger van twee paarden waar mee gemend wordt. Voor enkelspan hebben we ook een kunststof tuig van Zilco. Nu een paar jaar oud en ziet er gewoon nog top uit, terwijl we hem alleen heel af en toe even met de tuinslang afspoelen.

Als ik een nadeel moet noemen zou ik zeggen dat het kunststof tuig iets stugger is dan een goed gebruikt en onderhouden leren tuig en dat de paarden onder het kunststof tuig iets sneller zweten. Maar beiden is verwaarloosbaar en weegt voor mij absoluut niet op tegen het onderhoudsgemak

pjer
Berichten: 1579
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Leer of kunststof mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:55

Ik had in het begin een leren ideal tuig en dat sleet waar je bij stond. Nu een leren Van der Wiel-tuig en dat is en blijft heel mooi en degelijk. Ik poets het 2 a 3x per jaar eigenlijk om het voor het wedstrijd seizoen weer ff netjes te krijgen. Maar ik rijd er dagelijks mee. Als het onder de klei zit dan zetten we de waterstraal er even op, daarna handdoek erover en het gaat zo weer de kast in. Onderhoud valt dus wel mee vind ik.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:14

Nala schreef:
Dennis schreef:
Ook team kunststof.

Heb wel mijn eurotech tuigen allemaal vervangen door Zilco.


Waarom ben je overgestapt op Zilco?


Zoals gezegd de schoftjes, te hard en een beroerde pasvorm voor mijn shetten. En het Zilco tuig in zijn geheel is minder stug als de eurotech.

Volgend jaar opzoek naar een tuig voor mijn nieuwe pony, een Ctje dus een maatje groter.
Dan staan de Sam tuigen of Arden ook nog op mijn lijstje om te bekijken.
Of gewoon Zilco. Ben nu al een beetje marktplaats aan het af speuren of ik wat tegen kom.

Henrike5

Berichten: 775
Geregistreerd: 26-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:16

Ik heb kunststof en leer, kunststof is super makkelijk in onderhoud. Slang er op en klaar ik heb zilco tuig en vind daar het nadeel van het schoftje dat de kussen best scherp zijn als het ware. Wel zijn de kussen heel makkelijk te verstellen met klittenband. Afgelopen week ook tuig van Sam in handen gehad en vond het heel erg mooi, zachte hoge kussens mooie dunne riempjes overal ook bij het hoofdstel. Iets een voorgevormd bij het kopstuk.

Het leer heb ik van ideal gehad en nu een goedkoop tuigje. Heel fijn tuig alleen ik ben ook geen ster in onderhoud dus het komt nog wel een wat te kort. Des ondanks vind het toch heel fijn vooral in de winter, de riempjes zijn lekker soepel wat bij mijn kunststof tuig een stuk stugger is en met koude vingers toch wat moeilijker los gaat.

Ik zou toch gaan voor kunststof gezien het makkelijke onderhoud, tegenwoordig zijn er ook wat soepelere vormen en het is bijna niet meer van echt te onderscheiden. Vooral van een afstandje lijkt het net leer.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Leer of kunststof mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:30

Ideal vind ik te stug. Ik heb graag Kieffer maar die is bijna gelijk aan Zilco. Hier in de buurt is iemand bezig met nieuwe men hoofdstel ontwerpen, daar kijk ik naar uit.
Mijn Biothane tuig uit Amerika is tot nu toe echt de fijnste die ik heb, hele mooie smalle riempjes voor mijn ponies , maar helaas ook erg duur.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:51

pjer schreef:
Ik had in het begin een leren ideal tuig en dat sleet waar je bij stond. Nu een leren Van der Wiel-tuig en dat is en blijft heel mooi en degelijk. Ik poets het 2 a 3x per jaar eigenlijk om het voor het wedstrijd seizoen weer ff netjes te krijgen. Maar ik rijd er dagelijks mee. Als het onder de klei zit dan zetten we de waterstraal er even op, daarna handdoek erover en het gaat zo weer de kast in. Onderhoud valt dus wel mee vind ik.


Dat dus :j

Mijn laatste enkelspantuig was ook een Van der Wiel, leer was zo soepel als een tuinslang, en verbazingwekkend weinig onderhoud nodig. (Ik ben een poetser)

Leer voegt zich mooi naar het lijf van je paard, wat het dan voor hem/haar weer comfortabeler maakt.

Maar, als je geen Van der Wiel kan betalen èn niet van poetsen houdt,( met regelmatig onderhoud kan zelfs het goedkoopste India-tuig soepel blijven) zou ik inderdaad voor een kunststof tuig kiezen. Dan wel een Zilco. Ik heb 3x gereden met die tech-nog wat van Ideal, maar dat vond ik echt staaldraad..

Tip, op marktplaats staat ene Roelofsen in Rosmalen, adverteert altijd in capslock, daar heb ik toen mijn VdW gehaald, eerlijke kerel, mooie tuigen, nette prijzen, regelmatig heeft hij een VdW te koop.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Leer of kunststof mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:57

Maar een van der Wiel is ook wel weer een flinke stap mooier dan een Ideal tuig.
Ik weet dat ik geen van der Wiel waard ben, dus hou het lekker bij kunststof.

Ik rij liever dan dat ik m'n tuig poets :j .

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:01

Dennis schreef:
Maar een van der Wiel is ook wel weer een flinke stap mooier dan een Ideal tuig.
Ik weet dat ik geen van der Wiel waard ben, dus hou het lekker bij kunststof.

Ik rij liever dan dat ik m'n tuig poets :j .

Ja, dat snap ik, maar met goed onderhoud hou je dus zelfs een zadelmarkt-tuigje in leven.
En het feit dat het prettiger is voor je paard.

Maar, shetties zijn natuurlijk veel weerbarstiger en trekken zich nergens iets van aan, die kan je nog met strotouwtjes en tie-raps rondsturen :D

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Leer of kunststof mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:08

Hier ook heel tevreden met kunststof van arden :j

Happinez

Berichten: 8375
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Re: Leer of kunststof mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:52

Ik haak ook aan bij de kunstof.
2 ideal tuigen hangen en met koud weer wat stug als het net van de ophangbeugel afkomt maar verder prima tuigen.
En het onderhoud is ideaal , waterslang erop en klaar.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:52

Nielojram schreef:
Dennis schreef:
Maar een van der Wiel is ook wel weer een flinke stap mooier dan een Ideal tuig.
Ik weet dat ik geen van der Wiel waard ben, dus hou het lekker bij kunststof.

Ik rij liever dan dat ik m'n tuig poets :j .

Ja, dat snap ik, maar met goed onderhoud hou je dus zelfs een zadelmarkt-tuigje in leven.
En het feit dat het prettiger is voor je paard.

Maar, shetties zijn natuurlijk veel weerbarstiger en trekken zich nergens iets van aan, die kan je nog met strotouwtjes en tie-raps rondsturen :D


Zeg dat tegen mijn shetten :') .
Weinig plek voor het borsttuig, singels kruipen altijd tegen de ellebogen aan wat plekken geeft als je niet uitkijk enzo. Ideal was het helemaal niet, Zilco met anatomische singel it is voor nu.

Leer is absoluut mooier, vormt zich naar het paard. Ben ik het meteen mee eens.

Ooit, als ik wel de tijd zou hebben om te poetsen, staat een van der Wiel absoluut op mijn lijstje.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:35

Ik zou zelf voor leer gaan, omdat dat beter ademt en meer vormt naar het paard. Ik heb zelf een biothane hoofdstel waar ik geen afstand van kan doen omdat hij zo mooi past. Maar onder mijn leren hoofdstel zweet ze veel minder.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:56

Dennis schreef:
Ooit, als ik wel de tijd zou hebben om te poetsen, staat een van der Wiel absoluut op mijn lijstje.

Dat is dus de truc van vdW, poetsen is echt te verwaarlozen.
Ga maar een dik spaarvarkentje kopen :Y) :P

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:00

Nielojram schreef:
Dennis schreef:
Ooit, als ik wel de tijd zou hebben om te poetsen, staat een van der Wiel absoluut op mijn lijstje.

Dat is dus de truc van vdW, poetsen is echt te verwaarlozen.
Ga maar een dik spaarvarkentje kopen :Y) :P


Mijn geld-boom-stekjes willen niet zo..... Helaas.

Het is echt zo dat goed kwaliteit spul echt minder poetsen nodig heeft. Maar durf het nu echt nog niet aan voor die prijs.

dierenfan
Berichten: 9620
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:05

Wij hebben leer en eurotech van ideal. We zijn goed in leer onderhoud en was dus een hele stap om naar eurotech over te gaan. Er kwam echter een prachtig 2span set eurotech ideal tuig voor trekpaarden voorbij op marktplaats voor erg leuke prijs. Dus toch genomen en nog geen seconde spijt gehad. Na mennen met handdoek er over bij zweten en dan kast in of zo de kast in. Indien vies even afspuiten en op laten drogen terwijl je andere dingen op ruimt en klaar. Alles wat we aan nadelen bedacht hadden blijkt erg mee te vallen. Kortom het is geslaagd hier.
Eurotech
Afbeelding

Leer

Afbeelding