Hufterproof halster gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Hufterproof halster gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 08:15

Weet iemand waar ik een echt stevig halster maat Full kan kopen? Eentje die niet meteen breekt als paard een keer gaat hangen. Geen controller en geen touwhalster, de laatste heb ik al maar gebruik ik voor grondwerk.

3heathcliff5
Berichten: 470
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:23

Lastig, ik heb liever dat m’n touw of halster breekt wanneer m’n paard zou gaan hangen dan dat hij z’n nek/atlas breekt of flink beschadigt. Los kunnen komen door te gaan hangen heeft het paard waarschijnlijk al geleerd, dus met een onbreekbaar halster hangen kan dan wel eens een heel vervelend eindresultaat geven.

Kan je niet beter een lange leadrope gebruiken icm bijv een idolo aanbindhulp? Dan kan hij hangen zonder zichzelf te beschadigen, maar is hij ook niet snel succesvol in helemaal losbreken. Leert hij gelijk een beetje zelf van de druk af te komen.

Elisa2

Berichten: 37499
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hufterproof halster gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:35

Dat deden wij vroeger met koehalsters..

Op de handelstal, lieten paarden dan even hangen totdat ze leerden dat dat niet kon en die braken nooit.

Maar het is wel een wat ehm..conservatieve manier zeg maar die ik nu niet meer zo zou gebruiken. Zou eerder kijken naar de redenen waarom het dier wilt gaan hangen en zorgen dat ze niet zo in de paniek komen.

ellepel

Berichten: 47403
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:58

ik heb er een gehad met een kapotte nekwervel door hangen,dus ik raad het echt af om dan maar sterkere halsters te kopen.
en tijd terug nog iemand hier op bokt wiens paard na hangen dus ingeslapen moest worden.

ga oefenen met los staan, of juist aan een heel lang touw zetten wat je kunt laten vieren.
zoek desnoods een deskundige er bij.

Avalanche

Berichten: 16161
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hufterproof halster gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 10:22

Ik raad het ook af, zeker nu we weten hoeveel schade dat kan aanrichten. Ik snap dat je graag wilt dat je halster heel blijft, maar je paard is belangrijker.

Ellen_ov

Berichten: 1324
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Hufterproof halster gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:25

ik heb als weidehalster de bucas dublin, is een nylon halster en echt oerdegelijk, kosten zo rond de 15-20 euro.

zoals hierboven aangegeven: kijk naar de oorzaak, evt kan je oefenen met zo'n klip aan de muur waar je halstertouw doorheen glijd als er druk op komt te staan. zo kan je oefenen, ben je niet meteen paardlief kwijt en allerbelangrijkst: geen blessure aan paard.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 15:19

Cil_ schreef:
Weet iemand waar ik een echt stevig halster maat Full kan kopen? Eentje die niet meteen breekt als paard een keer gaat hangen. Geen controller en geen touwhalster, de laatste heb ik al maar gebruik ik voor grondwerk.


Wat is je budget?

Ik heb (als cadeau) een leren halster laten maken, maat “Shire” echt een geweldig ding:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In deze maat woog het ruim 1,5 kg en hufterproof is die zeker weten wel. De kosten vielen mij heel erg mee.

Mijn tip is alleen wel om een veiligheidsring/bandje tussen het halster en het touw te gebruiken, als je het paard hieraan vast wil zetten, zodat die daar dus wel breekt als er echt gewicht op komt.

Zoals bijvoorbeeld deze:

https://www.kramer.nl/Paard/Halsters-to ... anbindhulp

Melzazu
Berichten: 1808
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Hufterproof halster gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:08

Is dat niet enorm zwaar voor een paard aan zijn hoofd? Een halster van 1,5 kilo?

Ik heb een fijn halster gehad van bucas. Zeer sterk maar zoals hier door meerdere al is aangegeven is het toch misschien handiger en beter als het halster of een touwtje of iets wel kan breken.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:29

Melzazu schreef:
Is dat niet enorm zwaar voor een paard aan zijn hoofd? Een halster van 1,5 kilo?

Ik heb een fijn halster gehad van bucas. Zeer sterk maar zoals hier door meerdere al is aangegeven is het toch misschien handiger en beter als het halster of een touwtje of iets wel kan breken.


Daarom ook de link erbij gezet met een aanbind-hulp onderdeel dat wel kan breken.

En nee, 1,5 kg merken ze weinig van, het zijn paarden van 800 tot 1000 kg en het halster is in dit geval bedoeld als show halster voor foto's en dergelijke.

Dit halster is XX-Full, dus bijna 2x zo groot als een full halster. Ik heb echt geen kleine handen, maar vergelijk het formaat van het halster maar eens met mijn handen. Ik denk dat het in een full best mee kan vallen wat betreft gewicht.

Het halster is hand gemaakt van een dubbele laag leer dat daartussen ook nog nylon gevoerd is. Vandaar dat het ook zo sterk is.

Melzazu
Berichten: 1808
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:36

Daphara schreef:
Melzazu schreef:
Is dat niet enorm zwaar voor een paard aan zijn hoofd? Een halster van 1,5 kilo?

Ik heb een fijn halster gehad van bucas. Zeer sterk maar zoals hier door meerdere al is aangegeven is het toch misschien handiger en beter als het halster of een touwtje of iets wel kan breken.


Daarom ook de link erbij gezet met een aanbind-hulp onderdeel dat wel kan breken.

En nee, 1,5 kg merken ze weinig van, het zijn paarden van 800 tot 1000 kg en het halster is in dit geval bedoeld als show halster voor foto's en dergelijke.

Dit halster is XX-Full, dus bijna 2x zo groot als een full halster. Ik heb echt geen kleine handen, maar vergelijk het formaat van het halster maar eens met mijn handen. Ik denk dat het in een full best mee kan vallen wat betreft gewicht.

Het halster is hand gemaakt van een dubbele laag leer dat daartussen ook nog nylon gevoerd is. Vandaar dat het ook zo sterk is.


Oh ja dat laatste stukje over dat het handig is dat er iets kan breken was ook niet richting jou bedoeld Daphara.

Ah ja voor show en foto’s vind ik hem wel echt heel mooi maar dagelijks dat gewicht op de weide leek me niet zo prettig haha.

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:40

Elisa2 schreef:
Dat deden wij vroeger met koehalsters..

Op de handelstal, lieten paarden dan even hangen totdat ze leerden dat dat niet kon en die braken nooit.

Maar het is wel een wat ehm..conservatieve manier zeg maar die ik nu niet meer zo zou gebruiken. Zou eerder kijken naar de redenen waarom het dier wilt gaan hangen en zorgen dat ze niet zo in de paniek komen.

:j
En ook wel in halster vorm.

Met de kennis van nu zou ik het echt nooit meer doen.

Met google vind ik er zo een paar maar ik heb meer de vraag waarom heb je het nodig?

MarliesV

Berichten: 15229
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hufterproof halster gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 17:41

Menhalster kopen, ik heb ooit tijdens een menwedstrijd een dubbel dik, zwaar halster op die manier gekocht en nooit meer een kapot halster.

Die van mij hangt overigens niet! Maar dan weer een ring kapot, dan weer een gesp enz enz.

Als ze echt gaan hangen, dan toch een veiligheid inbouwen hoor. Je wilt niet hebben dat ze zichzelf beschadigen.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Hufterproof halster gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 17:51

Ik ga ook mee met niet oplossen met sterker halster. Verhangen, nek breken of andere ernstige blessures opdoen is bijna onvermijdelijk met een notoire hanger die weet dat een halster breekt, omdat die doorgaat.

Ik heb paarden hangen afgeleerd door erbij te blijven en gewoon met de borstelkant van de bezem tegen de kont duwen alsze gaan hangen. Daar schrikken ze genoeg van om het niet meer te doen.

Een andere truc die je kunt gebruiken is aanbinden aan een rubberen lijn (of oude fietsband). Omdat die meerekt hebben ze niet zoveel om tegen af te zetten en meetsal geven ze het dan op.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Hufterproof halster gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:47

Zo’n goedkoop nylon halster van Agradi. Heb ik toendertijd voor mijn jonge houdini een bos van gekocht. Nu is meneer wat minder houdini en wat ouder, ruim 16, maar ik kom die halsters og steeds tegen tussen mijn paardenspullen. Dus ja, heel stevig!

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:29


Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 11:08

Bedankt voor alle reacties en waarschuwingen!
@Daphara, dat halster is werkelijk prachtig maar waarschijnlijk te duur voor mijn doel.
@Elisa2, blijft een koehalster wel zitten, ik zie alleen een kopstuk en neusriem, floept dat niet af?
@MarliesV en Barvrouwke, menhalster zou iets kunnen zijn, ik ga het aanbod bekijken.

Aan iedereen die gevraagd heeft voor welk doel het halster is. Allereerst bedankt voor de waarschuwingen in verband met nekletsel wat ik natuurlijk ook wil vermijden. Dit 4-jarige paard is weinig in de hand geweest en kent inmiddels de eigen kracht goed. Ik wil het halster bij de hoefsmid gebruiken, ze loopt dan op drie benen dwars door mij (en de smid heen) en is niet te houden. Dus touw om een stevige in de grond geankerde ijzeren stelling gedraaid en dan proberen vast te houden maar het valt niet mee. Als ik haar kan vastzetten, wint ze het niet, mits het halster niet breekt. Ik ben trouwens ook nog op zoek naar een smid (in Rivierengebied/Betuwe) die hiermee kan omgaan dus als je iemand weet graag een (prive)bericht.

ellepel

Berichten: 47403
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:22

neem eens contact op met haar

https://naturalhorsemo.nl/


denk dat je van het idee af moet dat dat paard “wint”
want zo zit het niet

BoktVerlaten
Berichten: 434
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Hufterproof halster gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:47

Dat trekken en hangen is wel af te leren maar kost even handigheid en tijd. Tot die tijd: weaver halsters…..oersterk

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:09

Ik zit in West-Betuwe en heb Arno Molenaar als hoefsmid, hij is heel rustig in omgang met ons rugzakpaardje.
https://www.hoefsmederijmolenaar.nl/

Qua halster gebruikte ik een Monty Roberts Dually halster en hielden we haar vast. Deze is sowieso ideaal voor paarden trainen. Zet je paard nóóit vast aan de "correctieringen" (de extra neusriem), altijd aan de ring onder het halster (die een standaard halster ook heeft). Ik raad dit halster alleen aan als je het paard zelf vasthoudt. Dit halster is gemaakt zodat het paard zichzelf tegenwerkt, dus als hij tegenkracht geeft, zet hij zelf druk. Vastzetten aan de "correctieringen" wordt afgeraden omdat een paard zijn neus ook kan beschadigen als het zonder begeleiding wordt gebruikt (vrij logisch, het werkt met tegendruk maar een paniekerig paard trekt daar doorheen).
Even inlezen in hoe het werkt (er zijn zat video's online) en met goed gebruik kun je hiermee ook je paard trainen qua grenzen stellen.

Onze rugzakmerrie is waarschijnlijk ook weinig in de hand geweest en ze is door het trainen met het MR Dually halster echt verbeterd in omgang, dus ik raad dat halster aan voor als de hoefsmid komt maar ook om mee te trainen (zoek dan video's van Monty Roberts op over Join-Up).

Hopelijk kun je hier iets mee. :)

Elisa2

Berichten: 37499
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hufterproof halster gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:56

Hm voor zoiets zou een hengstenketting wellicht ook behulpzaam zijn, of gewoon een hoofdstel/ bit in doen als dat mogelijk is.

De koehalsters die wij gebruikten hadden wel een keelband, https://www.macrovet.nl/Stierenhalster- ... 8mm/603691 zoiets en dan van sterk nylon spul.

Marije_jiplover

Berichten: 25351
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hufterproof halster gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:32

Manmatt heeft heel fijne en echt degelijke halsters.

rien10
Berichten: 14760
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:35

BriPi schreef:
Ik zit in West-Betuwe en heb Arno Molenaar als hoefsmid, hij is heel rustig in omgang met ons rugzakpaardje.
https://www.hoefsmederijmolenaar.nl/

Qua halster gebruikte ik een Monty Roberts Dually halster en hielden we haar vast. Deze is sowieso ideaal voor paarden trainen. Zet je paard nóóit vast aan de "correctieringen" (de extra neusriem), altijd aan de ring onder het halster (die een standaard halster ook heeft). Ik raad dit halster alleen aan als je het paard zelf vasthoudt. Dit halster is gemaakt zodat het paard zichzelf tegenwerkt, dus als hij tegenkracht geeft, zet hij zelf druk. Vastzetten aan de "correctieringen" wordt afgeraden omdat een paard zijn neus ook kan beschadigen als het zonder begeleiding wordt gebruikt (vrij logisch, het werkt met tegendruk maar een paniekerig paard trekt daar doorheen).
Even inlezen in hoe het werkt (er zijn zat video's online) en met goed gebruik kun je hiermee ook je paard trainen qua grenzen stellen.

Onze rugzakmerrie is waarschijnlijk ook weinig in de hand geweest en ze is door het trainen met het MR Dually halster echt verbeterd in omgang, dus ik raad dat halster aan voor als de hoefsmid komt maar ook om mee te trainen (zoek dan video's van Monty Roberts op over Join-Up).

Hopelijk kun je hier iets mee. :)

Arno is een heel fijne en rustige smid inderdaad.

Je kunt ook een halster en een halsband gebruiken en het paard aan beiden vastzetten.