Achter oren beschadigd door hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Achter oren beschadigd door hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 06:25

Ons nieuwe paard heeft snel dat hij beschadigingen heeft achter de oren door het hoofdstel of halster. Halster heeft hij al omweg alleen als ik wil gaan rijden of borstelen doen wij hem om. Het is al kaal achter zijn oren. Zijn baasje heeft dit ons ook verteld en smeerde er vaseline op na het rijden. Wat zou ik kunnen doen om het voor hem nog beter te maken zodat hij er gewoon geen last meer van heeft.of in iedergeval minder.

Farjen

Berichten: 8018
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 06:32

Laatst bijgewerkt door Farjen op 12-10-23 06:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Achter oren beschadigd door hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 06:34

Ergonomisch hoofdstel nemen waarbij het leer niet tegen de oren komt.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 06:48

Mijn paard is ook heel gevoelige achter zijn oren.
De hoofdstellen van deze site liggen heel mooi ruim en los achter de oren en geven geen druk:
https://eqviptus.com/en-eu/collections/trans

Verder inderdaad zacht onderlegde halsters die niet te strak zitten.
Ik heb een back on track halster wat bij mijn paard heel fijn zit.

ellepel

Berichten: 47392
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:15

heb je een foto van het hoofd met hoofdstel om?
past alles wel goed, klinkt me dan toch wel wat alsof er iets te krap zit en dat druk kan geven.
heb zelf een ruin gehad die van frontriem een maat groter moest anders knelde het ook achter de oren.

996981
Berichten: 9816
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Achter oren beschadigd door hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:19

(Hoe) verwijder je zweet na het rijden? Over het algemeen is het puur een kwestie van slechte na verzorging.

Na het rijden goed afsponsen en als het kan zelfs met de slang het hoofd afspoelen werkt het beste tegen kaalheid op het hoofd

tiwi1969

Berichten: 7662
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:25

Wat hierboven ook al geschreven is, een langere frontriem kan heel veel verschil maken.
Anatomisch kopstuk kan heel fijn zijn, maar dan moeten de uitsparingen voor de oren wel precies op de juiste plaats zitten. Het kan ook te dik zijn door de polstering die extra ruimte inneemt, sommige paarden zijn juist gebaat bij een dun ingevoerd kopstuk.

Pas op met synthetische bont en fleece beschermers, als daar zand en zweet in gaat zitten schuurt dat juist extra. Dan beter echt lamsvel kiezen die je regelmatig schoonmaakt met een borstel en uitkloppen of een stofzuiger. Niet wassen, dat maakt het harder.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 14:39

ellepel schreef:
heb je een foto van het hoofd met hoofdstel om?
past alles wel goed, klinkt me dan toch wel wat alsof er iets te krap zit en dat druk kan geven.
heb zelf een ruin gehad die van frontriem een maat groter moest anders knelde het ook achter de oren.


Ik heb zo geen foto. Maar misschien dat het bij de vorige eigenaar te krap was. Ik heb hem nog maar een weekje maar ze gaf het aan. Ik heb laatst met de zadelmaker gekeken of hij goed zat. Maar ik zal zelf ook nog eens goed kijken misschien moet ik ook een grotere frontriem

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 14:41

tiwi1969 schreef:
Wat hierboven ook al geschreven is, een langere frontriem kan heel veel verschil maken.
Anatomisch kopstuk kan heel fijn zijn, maar dan moeten de uitsparingen voor de oren wel precies op de juiste plaats zitten. Het kan ook te dik zijn door de polstering die extra ruimte inneemt, sommige paarden zijn juist gebaat bij een dun ingevoerd kopstuk.

Pas op met synthetische bont en fleece beschermers, als daar zand en zweet in gaat zitten schuurt dat juist extra. Dan beter echt lamsvel kiezen die je regelmatig schoonmaakt met een borstel en uitkloppen of een stofzuiger. Niet wassen, dat maakt het harder.


Daar ben ik ook een beetje bang voor dat het dan te breed wordt.ik had inderdaad een bontje gekocht en deze moet ik dan misschien regelmatig uitwassen? Of worden die dan ook hard?

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 14:42

996981 schreef:
(Hoe) verwijder je zweet na het rijden? Over het algemeen is het puur een kwestie van slechte na verzorging.

Na het rijden goed afsponsen en als het kan zelfs met de slang het hoofd afspoelen werkt het beste tegen kaalheid op het hoofd


Ik weet niet hoe zij dit deden. Om eerlijk te zijn deed ik dit ook niet. Ik heb alleen koud water in de stal. Maar zou het inderdaad even met een natte doek of spons schoon kunnen maken

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Achter oren beschadigd door hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 14:44

Bedankt voor de tips allemaal. Als ik een bontje er omheen doe moet ik waarschijnlijk wel even het bit weer een gaatje naar beneden doen? Omdat het het kopstuk dan wat hoger komt te liggen

tiwi1969

Berichten: 7662
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Achter oren beschadigd door hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:06

Even kijken hoe je bit zit met bontje, ligt er ook aan hoe dik die is.

Kunstbont wordt niet zo snel hard van wassen, maar kijk met wassen wel uit met je wasmiddel. Liefst iets zonder parfum (Neutral) en geen wasverzachter om allergische reactie te voorkomen, of uitspoelen zonder zeep.

Echt bont is wel veel zachter en comfortabeler dan kunstbont, blijft ook langer veerkrachtig en gaat langer mee.

996981
Berichten: 9816
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:49

appiesjappie schreef:
996981 schreef:
(Hoe) verwijder je zweet na het rijden? Over het algemeen is het puur een kwestie van slechte na verzorging.

Na het rijden goed afsponsen en als het kan zelfs met de slang het hoofd afspoelen werkt het beste tegen kaalheid op het hoofd


Ik weet niet hoe zij dit deden. Om eerlijk te zijn deed ik dit ook niet. Ik heb alleen koud water in de stal. Maar zou het inderdaad even met een natte doek of spons schoon kunnen maken

Echt, dat is het allerbelangrijkste. Vooral in de zomer krijg je snel kale plekken door opgedroogd zweet. Zorg dat je tuig ook goed schoon is. Na het rijden even schoonmaken met een beetje zadelzeep. Bontjes ed werkt ook niet als de hygiëne niet goed is. Juist bontjes moet je echt goed schoon houden om schuren te voorkomen.

dierenfan
Berichten: 9652
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Achter oren beschadigd door hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:55

Ga er in elk geval geen vaseline op smeren! Dat brand in in de zon en dat wil je niet mee maken. Het sluit af en doet verder niets. Beter honingzalf of Sudocrem smeren als je wil smeren

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Achter oren beschadigd door hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:56

Nouja elke keer zadelzeep is niet het beste voor het behoud van je leer...

996981
Berichten: 9816
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:00

Kaitlyn schreef:
Nouja elke keer zadelzeep is niet het beste voor het behoud van je leer...

Dat zal wel meevallen. Ik heb een aantal hoofdstellen ouder dan 10 jaar die er nog prima uitzien met intensief (meerdere paarden per dag) gebruiken.

Niks geen fancy zeep, gewoon een vochtig sponsjes met een beetje van de “oude” glycerine zeep van stubben voor je ze weghangt.

Nielojram

Berichten: 7833
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 19:43

appiesjappie schreef:
Ons nieuwe paard heeft snel dat hij beschadigingen heeft achter de oren door het hoofdstel of halster. Halster heeft hij al omweg alleen als ik wil gaan rijden of borstelen doen wij hem om. Het is al kaal achter zijn oren. Zijn baasje heeft dit ons ook verteld en smeerde er vaseline op na het rijden. Wat zou ik kunnen doen om het voor hem nog beter te maken zodat hij er gewoon geen last meer van heeft.of in iedergeval minder.

Zeker geen vaseline, maakt dat huid alleen maar weker!

Zo te lezen heeft hij gewoon nog geen eelt genoeg voor een hoofdstel, als het mogelijk is met zo lang mogelijk buiten met een halster zetten ( wel een veilig halster) dan went de huid aan het gewicht.

Je ziet vaak bij hoog-in-het bloed staande men-paarden dat ze ook even een beetje 'eelt' moeten opbouwen voor het tuig.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 20:32

Bedankt voor de tips ik ga sudocreme halen morgen.

Bontje ga ik morgen er proberen aan te zetten.

Ik ga naar de ruitersportwinkel kijken of ik een andere frontriem kan halen....

Het omdoen van het halster twijfel ik nog over omdat ik het sowieso niet echt fijn vindt om hem in de wei met een halster om te hebben. I.v.m ergens vast komen te zitten. Maar ik ga de tip wel onthouden.

Wassen met neutral doe ik sowieso

Nielojram

Berichten: 7833
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Achter oren beschadigd door hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 20:51

Laat dan de huid met rust, laat het harder worden. Geen crème of wasmiddelen.

SandraWierda

Berichten: 1427
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 21:17

appiesjappie schreef:
Daar ben ik ook een beetje bang voor dat het dan te breed wordt.ik had inderdaad een bontje gekocht en deze moet ik dan misschien regelmatig uitwassen? Of worden die dan ook hard?


Echt bonten bontjes kun je prima met speciaal wasmiddel wassen en daarna in de droger. Worden ze weer als nieuw

Maddy_Paola

Berichten: 1338
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Achter oren beschadigd door hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:35

Ik zou juist de huid zo veel mogelijk rust geven, zacht onderlegd leren halster gebruiken, en bij hoofdstel heel goed opletten dat er genoeg ruimte achter de oren is, desnoods hoofdstel met teruggesneden kopstuk gebruiken

san4nie
Berichten: 3576
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Achter oren beschadigd door hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:41

Kamferspiritus maakt de huid stugger. Maar echt niet gebruiken als de huid open is!

paars

Berichten: 5601
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 00:17

ellepel schreef:
heb je een foto van het hoofd met hoofdstel om?
past alles wel goed, klinkt me dan toch wel wat alsof er iets te krap zit en dat druk kan geven.
heb zelf een ruin gehad die van frontriem een maat groter moest anders knelde het ook achter de oren.

Dit! Hier ook een andere frontriem nodig gehad omdat het kopstuk anders tegen z’n oren kwam. Bontjes ertussen maakt het allemaal nog krapper en is denk ik geen oplossing.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 06:30

paars schreef:
ellepel schreef:
heb je een foto van het hoofd met hoofdstel om?
past alles wel goed, klinkt me dan toch wel wat alsof er iets te krap zit en dat druk kan geven.
heb zelf een ruin gehad die van frontriem een maat groter moest anders knelde het ook achter de oren.

Dit! Hier ook een andere frontriem nodig gehad omdat het kopstuk anders tegen z’n oren kwam. Bontjes ertussen maakt het allemaal nog krapper en is denk ik geen oplossing.


Dankjewel ik ga vandaag even bij de ruitersportwinkel kijken of ik iets kan vinden

_Charlot
Berichten: 1267
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:51

Een kopstuk welke goed past?

Er zijn zoveel verschillende kopstukken en het ene paard vind het een fijner als het andere.

Hier 3 paarden, met 3 verschillende kopstukken en 3 verschillende neusriemen.

We hebben het wel laten aanmeten :j