Welk kinderzadel voor grote pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Welk kinderzadel voor grote pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 07:13

Hoi!

Mijn dochter van 4 jaar vindt het leuk om af en toe een rondje te hobbelen op onze fjord (1,56m hoog). Nu zit ze met voltigesingel waar ze zich aan vasthoudt. Maar ik zou toch liever een zadeltje voor haar kopen.

Ik kom uit op de barefoot Bellis, Barry of Lily. Die zouden sowieso moeten kunnen, als ik het goed begrijp. Maar zijn er ook andere opties? Ik krijg bijvoorbeeld ook een wintec zadeltje aangeboden maar lees op internet dat die geschikt is tot een schofthoogte van 1,20m. Waar zit dat ‘m dan in want zo ver ik zie zijn ze allemaal boomloos. Waarom zou een barefoot kinderzadel dan wel passen en een boomloos wintec of Harry’s Horse zadel niet?

Bedankt voor het meedenken alvast!

Elisa2

Berichten: 37481
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welk kinderzadel voor grote pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:00

Gaat denk ik om de zitmaat, de Wintec zadels zijn 14 inch dat is echt heel klein en kort. Bij een E-pony heb je toch minstens 16 inch nodig.

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 09:36

Elisa2 schreef:
Gaat denk ik om de zitmaat, de Wintec zadels zijn 14 inch dat is echt heel klein en kort. Bij een E-pony heb je toch minstens 16 inch nodig.


Maar 14 inch zou prima zijn voor onze dochter! Dan is dat toch ook oké voor onze fjord?

Celebi
Berichten: 3765
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Welk kinderzadel voor grote pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:44

Je boom moet maar net passen bij je paard. Kleine zadeltjes zijn al snel iets smaller qua kussens, het kussen kanaal, etc.

Zou een barebackpad met steun niet wat zijn? Hoewel een barebackpad ook moet passen zijn die veel vergevingsgezinder dan een zadel.

Monique1963

Berichten: 8671
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Welk kinderzadel voor grote pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:54

Ik heb een inkydinky. Kun je helemaal op maat van het kind aanpassen, groeit dus mee met de bips en je kunt het ook naar het paard aanpassen, het ligt bij mij op een trekpaard.

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:06

Hier een paar jaar geleden voor de keuze gestaan, zadeltje uit de Barefoot-voorraad pakken, of zo'n leuk Wintecje, HH, of ander echt klein zadeltje.

Naar mijn mening zijn de Barefootjes meer geschikt vanaf een jaar of 6.

Voor de echte kleintjes zijn die hele kleine zadeltjes naar mijn mening beter geschikt, omdat ze van die mooie korte zijkantjes hebben en een echt piepkleine zitting voor die kleine korte mini-pootjes van peuters/kleuters +:)+

Ik vond die zadeltjes wel kneiterhard, niet erg comfortabel voor de ponies. Maargoed er zit weinig gewicht op en als het een beetje okee ligt op de betreffende pony dan is het wel te doen. En wellicht zijn er tegenwoordig soepele varianten te vinden...? Als ik even snel Google er op loslaat zie ik eigenlijk alleen nog maar hetzelfde als toen, maar je weet niet :=

Wat ik een echt super leuk zadeltje vind is de Inky Dinky. Ziet er zacht en soepel uit, en heel veilig met grote randen waar kind lekker tussen opgesloten zit. Ik wilde die destijds bestellen maar om 1 of andere reden ging dat niet.

Toen heb ik zelf maar een kinderversie van de Barefoot Lazy Mountain laten maken en dat is ècht een ideaal zadel voor jonge kinderen vind ik. Heerlijk zacht. Ligt goed op een grotere pony (niet op een ukje!). Super veel zachte steun zonder kind in een houding te duwen. En kan je jaren gebruiken.

Maarja dat is niet echt een prijsklasse voor een stapritje eens in de maand....

Nichtje heeft vanaf haar 5e veel plezier gehad van een Barefoot Arizona Bellis, in het begin nog wel met korte nylon kinderbeugelriempjes omdat de fenders nog wat te lang waren. Het is ook wel fijn als die nog even mee kunnen als ze er in groeien want ze groeien zó hard :=

Andere nichtjes hadden volgens mij al jonger zo'n westernmodelletje in gebruik op hun pony :)

Barefoots zijn niet geschikt voor kleine ponies, juist wel voor de grotere ponies (vanaf een B-maatje het beste) en paarden.

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welk kinderzadel voor grote pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:19

De Thorowgood 14 inch kinderzadel ligt prima op mijn brede Knabstrupper.
De opbouw is gewoon hetzelfde als de grotere zitmaten dus ze zitten wel breed, maar dat maakt kindjes zelden wat uit.

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 11:24

pmarena schreef:
Hier een paar jaar geleden voor de keuze gestaan, zadeltje uit de Barefoot-voorraad pakken, of zo'n leuk Wintecje, HH, of ander echt klein zadeltje.

Naar mijn mening zijn de Barefootjes meer geschikt vanaf een jaar of 6.

Voor de echte kleintjes zijn die hele kleine zadeltjes naar mijn mening beter geschikt, omdat ze van die mooie korte zijkantjes hebben en een echt piepkleine zitting voor die kleine korte mini-pootjes van peuters/kleuters +:)+

Ik vond die zadeltjes wel kneiterhard, niet erg comfortabel voor de ponies. Maargoed er zit weinig gewicht op en als het een beetje okee ligt op de betreffende pony dan is het wel te doen. En wellicht zijn er tegenwoordig soepele varianten te vinden...? Als ik even snel Google er op loslaat zie ik eigenlijk alleen nog maar hetzelfde als toen, maar je weet niet :=

Wat ik een echt super leuk zadeltje vind is de Inky Dinky. Ziet er zacht en soepel uit, en heel veilig met grote randen waar kind lekker tussen opgesloten zit. Ik wilde die destijds bestellen maar om 1 of andere reden ging dat niet.

Toen heb ik zelf maar een kinderversie van de Barefoot Lazy Mountain laten maken en dat is ècht een ideaal zadel voor jonge kinderen vind ik. Heerlijk zacht. Ligt goed op een grotere pony (niet op een ukje!). Super veel zachte steun zonder kind in een houding te duwen. En kan je jaren gebruiken.

Maarja dat is niet echt een prijsklasse voor een stapritje eens in de maand....

Nichtje heeft vanaf haar 5e veel plezier gehad van een Barefoot Arizona Bellis, in het begin nog wel met korte nylon kinderbeugelriempjes omdat de fenders nog wat te lang waren. Het is ook wel fijn als die nog even mee kunnen als ze er in groeien want ze groeien zó hard :=

Andere nichtjes hadden volgens mij al jonger zo'n westernmodelletje in gebruik op hun pony :)

Barefoots zijn niet geschikt voor kleine ponies, juist wel voor de grotere ponies (vanaf een B-maatje het beste) en paarden.


Ohhh een kinderversie van de lazy mountain klinkt ook wel ideaal zeg! Heb je toevallig een foto?
Nadeel van die inkydinkys vind ik idd dat ze in een positie gedrukt worden, denk ik vanaf de foto te zien. Geen idee of dat ook zo is.


Monique1963 schreef:
Ik heb een inkydinky. Kun je helemaal op maat van het kind aanpassen, groeit dus mee met de bips en je kunt het ook naar het paard aanpassen, het ligt bij mij op een trekpaard.

Heb ik ook voorbij zien komen! Heb je die nieuw gekocht? Tweedehands zijn ze in Nederland niet te vinden.
Ik vraag me af of ze hiermee ook een beetje leren zitten of dat ze opgesloten zitten in een minder handige positie en daarna alsnog opnieuw moeten leren zitten.


Sizzle schreef:
De Thorowgood 14 inch kinderzadel ligt prima op mijn brede Knabstrupper.
De opbouw is gewoon hetzelfde als de grotere zitmaten dus ze zitten wel breed, maar dat maakt kindjes zelden wat uit.


Ik wist niet dat die er zo klein zijn. Ga ik naar kijken, dank je wel!

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 11:25

Celebi schreef:
Je boom moet maar net passen bij je paard. Kleine zadeltjes zijn al snel iets smaller qua kussens, het kussen kanaal, etc.

Zou een barebackpad met steun niet wat zijn? Hoewel een barebackpad ook moet passen zijn die veel vergevingsgezinder dan een zadel.


Ja, dat is waar. Ik zou het liefst iets met beugels willen daarom keek ik in de eerste instantie naar een BF.

Monique1963

Berichten: 8671
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 11:29

@Willeke, ik rijd er zelf mee ;-) Ik vind het zeker voor kinderen ideaal. Door de hoge achter en voorkant, kun je je kind veilig opsluiten. Je kunt de positie waarin je je kind wilt laten zitten, helemaal zelf kiezen, want alle onderdelen zitten met klittenband. Overigens wel dusdanig stevig dat het niet vanzelf loskomt. Ik had moeite een zadel te vinden met hoge voor en achterkant, zonder boom, dat zou passen op een trekpaard en daarom vind ik het ideaal, zeker voor kinderen. Het heeft dus geen boom en de beugels koop je er los bij, naar je eigen wensen en zitten gewoon normaal zoals andere beugels vast.

Monique1963

Berichten: 8671
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Welk kinderzadel voor grote pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 11:30

p.s. ik wilde dus ook nog eens een licht zadel van kunststof, vandaar dat ik hierbij uitkwam. Bij de prijs moet je wel 50 euro optellen omdat je zelf de invoerrechten betaalt.

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 11:33

Monique1963 schreef:
@Willeke, ik rijd er zelf mee ;-) Ik vind het zeker voor kinderen ideaal. Door de hoge achter en voorkant, kun je je kind veilig opsluiten. Je kunt de positie waarin je je kind wilt laten zitten, helemaal zelf kiezen, want alle onderdelen zitten met klittenband. Overigens wel dusdanig stevig dat het niet vanzelf loskomt. Ik had moeite een zadel te vinden met hoge voor en achterkant, zonder boom, dat zou passen op een trekpaard en daarom vind ik het ideaal, zeker voor kinderen. Het heeft dus geen boom en de beugels koop je er los bij, naar je eigen wensen en zitten gewoon normaal zoals andere beugels vast.



Oh wat grappig! Ik wist niet dat ze zo breed te verstellen zijn dat volwassenen er ooo gebruik van kunnen maken. Wat tof!
Gebruik je hier nog een speciaal dekje onder?

Monique1963

Berichten: 8671
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 11:44

Willeke_ schreef:
Monique1963 schreef:
@Willeke, ik rijd er zelf mee ;-) Ik vind het zeker voor kinderen ideaal. Door de hoge achter en voorkant, kun je je kind veilig opsluiten. Je kunt de positie waarin je je kind wilt laten zitten, helemaal zelf kiezen, want alle onderdelen zitten met klittenband. Overigens wel dusdanig stevig dat het niet vanzelf loskomt. Ik had moeite een zadel te vinden met hoge voor en achterkant, zonder boom, dat zou passen op een trekpaard en daarom vind ik het ideaal, zeker voor kinderen. Het heeft dus geen boom en de beugels koop je er los bij, naar je eigen wensen en zitten gewoon normaal zoals andere beugels vast.



Oh wat grappig! Ik wist niet dat ze zo breed te verstellen zijn dat volwassenen er ooo gebruik van kunnen maken. Wat tof!
Gebruik je hier nog een speciaal dekje onder?


Ik ben niet zo groot, ik kan ook nog meidenkleding aan ;-) Ik heb gevraagd of het voor volwassenen kon. Ze zeiden toen dat er wel meer (kleine) volwassenen mee rijden. Ik ben 165 en ik weeg 54 kilo. Dat was geen probleem zeiden ze. Ik vind wel dat ik voor mezelf de kussens echt op het uiterste heb moeten zetten, maar goed, het zit verder prima.
Ik heb er een westernpad onder. Dat verdeelt goed de druk. Ik heb een 'elastische' banaansingel erbij gekocht, want mijn trekpaard is zo rond dat geen enkel zadel wilde blijven liggen.
Wat ik vooral erg fijn van dit zadel vind, is dat hij mij een heel veilig gevoel geeft.

Beetje stomme foto van ons, maar ter illustratie het zadel. Mijn paard is overigens heel laag, maar 1.35m


Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8671
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Welk kinderzadel voor grote pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 11:45

ps dit is nog zonder banaansingel

Celebi
Berichten: 3765
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 12:32

Willeke_ schreef:
Celebi schreef:
Je boom moet maar net passen bij je paard. Kleine zadeltjes zijn al snel iets smaller qua kussens, het kussen kanaal, etc.

Zou een barebackpad met steun niet wat zijn? Hoewel een barebackpad ook moet passen zijn die veel vergevingsgezinder dan een zadel.


Ja, dat is waar. Ik zou het liefst iets met beugels willen daarom keek ik in de eerste instantie naar een BF.



Ja snap ik wel hoor. Moet zeggen dat ik dat veel zie gebeuren met de barebackpads van Werner Christ in combinatie met de pad met extra inlages eronder. Zeker in Duitsland wordt dat volgens mij nog veel als een fellsattle gebruikt. Ik zie het in Nederland ook regelmatig voorbij komen voor kinderen en dan inderdaad in combinatie met beugels. Door de dubbele set inlages zit er best een flinke gewichtsverdeling in heb ik me laten vertellen. Maar een goed passend zadel is natuurlijk ook erg fijn. Je vindt vast wel wat moois!

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 12:55

Wat zou een zadel moeten bieden voor jou/je dochter? Waarom liever een zadel dan een dekje? Dekjes zijn namelijk heel prima voor je zit, net zo veilig (en zonder risico van klem komen in de beugels), en je hebt veel meer vrijheid wat juist voor jonge kinderen helemaal prima is. Die hoeven niet opgesloten te zitten, die hebben juist wat aan de mogelijkheid om dat zelf te ontdekken.

Bij ons begonnen eigenlijk alle ruiters (paardrijden voor mensen met een beperking, maar dat was ook inclusief jonge kinderen die geen fysieke beperking hadden) op een dekje want goed voor de balans, heel ontspannend en lekker vrij. En de meeste jonge kinderen bleven daar nog een hele tijd op rijden, inclusief draf, gewoon omdat je van alles kunt doen. En iets als lichtrijden gaat gewoon niet als je nog te klein bent op een brede pony, dus daarvoor heeft het ook geen meerwaarde. Bij kleine smalle pony's is dat nog weer anders (een welsh A'tje bv) maar bij een fjord van 1.56 niet.

In plaats van een voltigesingel heb je ook nog de longeersingels met handvat - dan heb je 1 houvast in het midden. Misschien zit dat prettiger: https://www.kramer.nl/Themas/Longeren-g ... et-handvat

(Ik vind die barefoot zadeltjes er ook prima uitzien trouwens, maar ze voegen volgens mij niet heel veel toe voorlopig. Die Inkydinky's lijken mij persoonlijk niets, zo benauwend en de voorboom lijkt de kinderen in de weg te zitten met de teugels.)

Elisa2

Berichten: 37481
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 14:05

Willeke_ schreef:
Elisa2 schreef:
Gaat denk ik om de zitmaat, de Wintec zadels zijn 14 inch dat is echt heel klein en kort. Bij een E-pony heb je toch minstens 16 inch nodig.


Maar 14 inch zou prima zijn voor onze dochter! Dan is dat toch ook oké voor onze fjord?


Nee, want 10,12,13, 14 inch zijn echt hele kleine zadeltjes die ook echt alleen geschikt zijn voor kleinere pony's. A/ B/ C pony. Alles is er kort en klein aan.

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 14:14

Ik kon net even niet op de naam komen, maar die Pinokkio-zadeltjes gingen hier op zich wel op de Fjord, behalve dan dat het erg plankerig was. Ik vind het alleen wel heel weinig steun geven. Bij die Inky Dinky en de kids Lazy Mountain had ik een veel beter gevoel voor onze jongen :j

Hier een foto van toen het nog echt een klein guppie was, jaar of 3 denk ik?

Afbeelding

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 14:25

Hier een still van een filmpje, op 8 jarige leeftijd in de kids Lazy Mountain. Er zit nog zat groeiruimte in :)
De zitting is van lamsvel, je zit als het ware in een soort super knus wolkje verzonken, voelt heel knus en veilig maar het is zacht en niet dwingend. De dijblokken en cantle zijn gevuld met zacht schuim :)


Afbeelding

hobbelheks

Berichten: 8845
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 14:31

onze dochter van destijds 3 op een bf lilly op pony van 145, later hebben we hetzelfde zadeltje kunnne grbuiken op een shet van 1.05, werkte prima totdat ze echt wat meer ging lichtrijden, toen gaf de pony duidelijk de voorkeur aan een boomzadel.
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 14:40

Op een gegeven moment worden de benen ook echt te lang voor deze zadeltjes, zeker met lichtrijden gaan ze dan niet lekker in balans met de beweging mee. En als kinderen wat zwaarder worden dan is een "echte" pad met inlages wel fijner er onder :)

Ik merk dat sinds we voor de Kids Ride-on-Pad ook een schaap-zitting hebben, deze ook wel prettig gevonden wordt. Het is maar net wat je zelf als ouder (of als kind) prettiger vindt: de steun van stijgbeugels (en dus meer een zadel-idee) of juist een soort BBP zonder beugels zodat ze dat geklooi daarmee niet hebben. Geen focus op het in de beugels houden van de voeten, maar gewoon lekker ZITTEN op je billen en een goed evenwicht krijgen vanuit je zit :)

Afbeelding

Ik vind persoonlijk iets van een omranding wel een must eigenlijk, dat ze er niet zomaar afstuiteren of super makkelijk uit het zadel getrokken worden en er voorover af rollen :(:)

(zelf zou ik overigens niet kiezen voor de manier van gebruik zoals op deze foto, ik zou de singelpatches er af halen en kiezen voor een langere singel. Maar wanneer je dit padje op een groter dier gebruikt dan kunnen die patches wel handig zijn natuurlijk)

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 15:04

pmarena schreef:
Ik vind persoonlijk iets van een omranding wel een must eigenlijk, dat ze er niet zomaar afstuiteren of super makkelijk uit het zadel getrokken worden en er voorover af rollen :(:)


Een handgreep is wat dat betreft wel fijn, dat geeft houvast. Maar verder houdt een zadel niet zoveel tegen qua eraf rollen (maar maken beugels wel dat je er anders afvalt), en tegen uit het zadel getrokken worden helpt het ook niets - dat is iets waar je gewoon de gelegenheid niet voor moet geven.

Getup

Berichten: 8315
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Welk kinderzadel voor grote pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 15:33

Ik legde dat kleine wintecje gewoon op onze (minder grote ) fjord en dat lag prima !

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 15:59

Elisa2 schreef:
Alles is er kort en klein aan.

Klopt en daardoor heel geschikt voor kleinere kinderen die goed in het zadel passen en hun voeten onder de zweetbladen uitkomen.

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 16:38

Shadow0 schreef:
pmarena schreef:
Ik vind persoonlijk iets van een omranding wel een must eigenlijk, dat ze er niet zomaar afstuiteren of super makkelijk uit het zadel getrokken worden en er voorover af rollen :(:)


Een handgreep is wat dat betreft wel fijn, dat geeft houvast. Maar verder houdt een zadel niet zoveel tegen qua eraf rollen (maar maken beugels wel dat je er anders afvalt), en tegen uit het zadel getrokken worden helpt het ook niets - dat is iets waar je gewoon de gelegenheid niet voor moet geven.


Precies, de meeste kinderzadeltjes doen daar niets tegen. Voor onze situatie vond ik die dan ook ongeschikt. Zelf zit je ook wat steviger en kinkel je er ook minder snel af als je in een soort kuipje zit met een rand achter je billen en dijwrongen aan de voorkant :)

Daarmee heb je gewoon wat extra houvast, een extra begrenzing. In de meest extreme gevallen ga je natuurlijk toch gewoon er af. En je kan er nog steeds zijwaarts af glijden. Maar een heleboel vaker voorkomende situaties tackel je er wel mooi mee +:)+

En het VOELT ook gewoon veiliger waardoor een kind dat het wat spannend vindt, beter achterover op de billen durft te gaan zitten en dan vanuit zijn eigen evenwicht al steviger zit. In plaats van dat voorover wat in elkaar gebogen gedoe weet je wel :=

Dus het werkt op meerdere manieren :)