Leren bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freekfuchs
Berichten: 120
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Ergens op Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 15:20

[/quote]

Ik heb hem idd in die maat laten maken door de tuigmaker hier in de buurt[/quote]

De leerbewerker die ik hier voor heb gevraagd rade het af ivm de looistoffen. Lijkt mij dat een leren bit dit minder of niet heeft. Hoe is dat bij jou opgelost?[/quote]

Het is al een tijdje geleden dat ik hem heb laten maken, maar volgensmij had hij onbewerkt leer gebruikt (?)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 16:08

Hannanasjuh schreef:
Weet iemand toevallig of dit bit ook in een maat 15.5 of 16cm te krijgen is? Het heeft ook al een tijdje mijn interesse alleen kan ik het nergens vinden

Ik denk dat Daan Simoons ‘m wel voor je op maat kan maken: https://junik.nl/?page_id=47

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 16:42

Freekfuchs schreef:



Ik heb hem idd in die maat laten maken door de tuigmaker hier in de buurt[/quote]

De leerbewerker die ik hier voor heb gevraagd rade het af ivm de looistoffen. Lijkt mij dat een leren bit dit minder of niet heeft. Hoe is dat bij jou opgelost?[/quote]

Het is al een tijdje geleden dat ik hem heb laten maken, maar volgensmij had hij onbewerkt leer gebruikt (?)[/quote]

Ongelooid leer kan eigenlijk niet. Dan zou het alsnog ontbinden.

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:25

Het staat haar in ieder geval prachtig, Petrichor. Ik ben benieuwd hoe het bitje jullie bevalt op de lange termijn.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 11:54

Update:

Vandaag weer even gereden, eerst in de bak maar dat was een mega drek bende. Ze schudde dit keer een paar keer 'nee' dat doet ze bijna nooit dus ik denk dat dat komt door de situatie in de bak.

Ik ben een klein stukje naar buiten geweest met haar en dat ging mega goed! Was zelfs het stukje waar ze de vorige keer heel geflipt deed. Dus ik ben voor vandaag super trots. :D
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 23-10-23 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 12:38


Igniss

Berichten: 992
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:46

Mijn merrie vind een leerbit ook het fijnste, probleem is alleen zonder hoofdstel eraan dat ze haar tong erover doet en weer terug probeert te duwen :') dus ik heb wel iets eraan om het omhoog te houden.

Afbeelding
Afbeelding

Dit is zonder hoofdstel eraan
Afbeelding

Dit bit heeft wel bijna een jaar aan de kaptoom gehangen om te vormen naar haar mond. Dan gebruikt ik het ringentje op de neus om mee te longeren.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:55

Ik heb de mijne een paar weekjes terug een leren bitje ingedaan, wel aan t Hoofdstel..
Maar dan gaat het idd rechtop staan. Mijne vond het vreselijk.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 19:40

Wat mooi eigenlijk he zo'n leren bitje, geen hoofdstel niks..

En natuurlijk super mooi dat het naar de mond van het paard gaat staan. :)

@Muze: Ik kan mij voorstellen dat het voor een paard niet fijn is als het rechtop gaat staan.

Igniss

Berichten: 992
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 19:54

Petrichor schreef:
Wat mooi eigenlijk he zo'n leren bitje, geen hoofdstel niks..

En natuurlijk super mooi dat het naar de mond van het paard gaat staan. :)

@Muze: Ik kan mij voorstellen dat het voor een paard niet fijn is als het rechtop gaat staan.


Ik heb het wel eerst een goede week in de zonnebloemolie gehad toen ik het kreeg. En erna meerdere keren per week aan de kaptoom. Daardoor is die zo mooi gaan vormen. In het begin vond ik het maar een stijf onding hoor. Maar nu is die heel mooi. Doe hem regelmatig nog een nachtje in de zonnebloemolie om het soepel te houden gezien ik hem na het rijden afspoel.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 21:03

Ik heb hem 1.5 dag in de zonnebloemolie gehad. Na een halve dag eruit gehaald omdat ik nieuwsgierig was en even wilde passen. Daarna nog een dag terug in de zonnebloemolie, maar tussen een halve dag en 1.5 dag merkte ik geen verschil in soepelheid. Maar 't is sowieso geen stug ding meer.

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:47

Wat goed zeg!

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 11:01

Update:

Vandaag een echte buitenrit gemaakt, ik heb het advies van pluisje opgevolgd en ben niet langer dan 20 minuten weggeweest voor ons is dat echt heel kort.

Ik was echt de gehele rit mega gespannen echt dikke stress, allemaal rampscenarios door mijn hoofd. Wat als ze haar tong er over doet, wat als ze nu de kolder in de kop krijgt. Zo erg dat het mijn ritje heeft verpest. Mijn paard was de hele rit echt heel braaf en wederom alsof ze het al jaren deed.

Echter begon ze de terug weg (juist toen ik meer ontspanning kreeg) weer heel erg te klapperen met haar hoofd. Ik denk dus dat ook dit bitje wellicht niet de oplossing gaat zijn.

Ik krijg er zelf ook gewoon te veel spanning door en dat zal nooit weg gaan. Ik had dit namelijk ook toen ik bitloos ging rijden, ik vind het gewoon eng. :(

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:05

Wat een interessant topic! Niet in het minste door de vele adviezen en de fijne reacties van de TS.

Na je laatste reactie gelezen te hebben, denk ik toch dat Pluisje wel eens gelijk zou kunnen hebben en dat het afbouw van spanning is. Je paard kan jouw spanning ook voelen.

Het klapperen met het hoofd is, als ik het goed heb, altijd op buitenrit en altijd op de terugweg, of heb ik het mis en doet ze het ook als jullie na een half uur nog steeds verder van stal wegrijden?

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 11:14

soesita schreef:
Wat een interessant topic! Niet in het minste door de vele adviezen en de fijne reacties van de TS.

Na je laatste reactie gelezen te hebben, denk ik toch dat Pluisje wel eens gelijk zou kunnen hebben en dat het afbouw van spanning is. Je paard kan jouw spanning ook voelen.

Het klapperen met het hoofd is, als ik het goed heb, altijd op buitenrit en altijd op de terugweg, of heb ik het mis en doet ze het ook als jullie na een half uur nog steeds verder van stal wegrijden?


Nee je hebt helemaal gelijk! Ik denk zelf nu ook dat het iets met spanning te maken heeft van mijn kant.

Binnenkort komt de tandarts nog een keer langs (een andere) zodat ik ook iets met het gebit volledig kan uitsluiten.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:15

Zouden het ook iets van pollen kunnen zijn die na een half uur teveel opstapelen?

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 11:32

Pollen denk ik niet want ze heeft het altijd in elk seizoen.

Ik denk dat ik echt het probleem ben van mijn paard ipv dat mijn paard iets mankeert wat ik kan veranderen met andere tools, ik moet zelf veranderen anders kan zij dat ook niet.

Ik denk echt dat als ik ontspan zij eerst alle door mij opgebouwde stress moet weg schudden. Ik krijg zelf soms ook zenuwtrekjes als ik gespannen ben, waarom een paard dan niet? Het is eigenlijk super logisch.

Ik moet dus gaan ontspannen, maar hoe doe je zoiets als je beren ziet?

Lerenbitje is dus wel z'n geld waar geweest want daardoor en door dit topic ben ik mij wel bewust dat ik een 'probleem' ben voor mijn paard.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:34

Als dat de oorzaak is, ben je door je er bewust van te zijn al een hele stap in de richting van oplossingen aan het gaan.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:57

Is ze braaf als je ernaast loopt? Anders zou je eens kunnen kijken wat ze doet als je naast haar loopt ipv erop zit op de terugweg. Scheelt het in spanning als je iemand meeneemt op de fiets of te paard?

Je zou ook ademhalingsoefeningen kunnen doen of een liedje zingen op de momenten dat je zelf spanning voelt. Dat vind ik altijd wel een fijne oefening.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 12:00

Nee met er naast lopen heeft ze nog meer spanning. We hadden een keer schriktraining (een Halloween best heftige schriktraining) aan de hand kreeg ik echt niets voor elkaar. Toen ik erop ging zitten deed ze alles, later zelfs in galop. Het gekke is in de bak heb ik 0.0 stress en doen we de gekste dingen en op buitenrit is het bam de stress slaat toe.

Ik ga wel eens met een stalgenoot op stap, maar die heeft ook iets last van stress.

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:04

Complimenten dat je ook naar jezelf durft te kijken.

Is er op buitenrit ooit iets gebeurd waardoor jij zo gespannen bent?

Igniss

Berichten: 992
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:11

Dit gaat heel stom klinken. Maar is het een idee om gewoon te gaan zingen als ze begint met schudden (en jij denkt spanning op te bouwen)

Dat deden we hier met een stalgenoot die onwijs spanning opbouwde, en waar het paard ook op reageerde. Die lieten we zingen en dan was de spanning direct weg omdat ze bleef doorademen en op iets anders focuste.

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:22

Igniss schreef:
Dit gaat heel stom klinken. Maar is het een idee om gewoon te gaan zingen als ze begint met schudden (en jij denkt spanning op te bouwen)

Dat deden we hier met een stalgenoot die onwijs spanning opbouwde, en waar het paard ook op reageerde. Die lieten we zingen en dan was de spanning direct weg omdat ze bleef doorademen en op iets anders focuste.

Het paard van TS reageert alleen op een ander moment op de spanning. Namelijk op het moment dat TS ontspant. TS moet dus heel bewust zijn van zichzelf om te merken dat er sprake is van spanning.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 12:30

@herr_balou bedankt voor het compliment.

Er is eigenlijk nooit echt iets op buitenrit gebeurd. Ik ben met dit paard zelfs over viaducten van de a1 /a35 geweest, niks aan de hand ze doet alles. Paard is echt wel heel braaf buiten. Alleen is ze wel heet en schrikt soms van de kleinste dingen waar ik dan ook weer enorm van kan schrikken. Soms schrik ik zelfs eerder dan mijn paard omdat ik weet dat ze gaat schrikken. :')

@Igniss niets is gek, ik ben met alle hulp blij! Zingen heb ik nooit geprobeerd, wel voer ik hele gesprekken met mij zelf over wat ik ga eten etc in de hoop minder spanning op te bouwen. Beetje raar als je iemand tegen komt maar ach. :')

Vandaag kwam er van achter een hardloper aan, ik zag hem vrij laat en was direct in de stress omdat ik dacht dat mijn paard hem ook niet had gezien en nog moest schrikken. Neem ik gelijk stelling om haar de hardloper te laten zien, denk dat ze hem allang gezien had want uiteraard zoals vrijwel altijd gaf ze er niks om. Maar dan heb je mij weer met die eeuwige stress..

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:01

Stress en rijden is ook wel een heel lastig iets. Echt heel knap hoe je dit inziet en bekijkt!

Ik denk dat het vaak ook over een stuk controle gaat. Je zou eens kunnen kijken naar een ruiter coach die met je mee gaat op buitenrit en je begeleidt. Je kan dan vraagstukken aankijken op dat moment. Bijvoorbeeld waarom denk je dat ze gaat schrikken en wat is de reden dat je dat eng zou vinden? Al zou ze een honderd meter sprintje trekken... niet tof maar als er verder dan dat niks gebeurd, wat maakt het dan uit?

Dat je zelf eerst schrikt is heel normaal. Het is ook ook wetenschappelijk bewezen met hartslagmeters bij ruiter en bij paard. De hartslag van de ruiter steeg 9 van 10 keer eerst en toen pas die van het paard. Je paard schrikt dus niet van de omstandigheden maar van de ruiter.

En dan kom je dus weer terug bij de vraag, wat gebeurt er met jou op dat moment?