Leren bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 08:00

Update:

Een vriendin van mij gaat binnenkort een buitenrit maken met mijn paard, kijken of mijn paard dan rustiger is. :)

Ik wilde vandaag kijken of ik een ontspannen buitenrit kon gaan maken gewoon met hoofdstel omdat dit meer rust geeft, maar nu ben ik verdorie niet zo lekker te pas. :(

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 12:43

Update:

Ik heb niet meer met het leren bitje gereden, het geeft mij te veel onrust en ik had ook echt het idee dat het toch niet vanuit het hoofdstel/drukpunten komt.

Afgelopen week is voor de zekerheid de tandarts weer geweest maar alles was in orde.

Vandaag op buitenrit geweest met mijn Horka Crown hoofdstel, waar ik de laatste jaren mee rij. Vanaf het begin af aan op ontspanning gelet en de hele rit met een losse teugel gereden. Dit ging super goed en ze heeft de hele rit niet met haar hoofd geschut. Toen we een stukje langs een drassig stuk gingen liep ze te snel en nam ik de teugels op omdat ze echt even moest vertragen en toen plots begon ze met haar hoofd te schudden!

Dus nu twijfel ik ook of het met spanning te maken heeft. Ze doet het dus wanneer je na lange tijd rijd met verbinding en dan de teugels los gooit, maar dus ook wanneer je met losse teugels hebt gereden en dan even verbinding vraagt.

Hmm rare situatie het is dus iets met de verbinding wellicht in combinatie met stress. Maar stress had ik vandaag in elk geval 0.0 t was een heerlijke rit. :)

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 15:30

Petrichor nee zo'n bit kunnen ze niet zomaar uitspuwen.
Het zit precies zo als andere bitten. Bij dit bit is het de bedoeling dat ze er meer mee spelen en zo makkelijk in de mond zijn.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 17:08

Helpt het haar om dan meer in verbinding te rijden zodat ze misschien minder gaat “ zoeken”.?

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 17:32

Muze schreef:
Helpt het haar om dan meer in verbinding te rijden zodat ze misschien minder gaat “ zoeken”.?

Op buitenrit loopt ze niet graag in verbinding, komt denk ik ook omdat we vanaf het begin af aan al buiten rijden met een lange teugel.

herr_balou
Berichten: 1456
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:29

Petrichor schreef:
Muze schreef:
Helpt het haar om dan meer in verbinding te rijden zodat ze misschien minder gaat “ zoeken”.?

Op buitenrit loopt ze niet graag in verbinding, komt denk ik ook omdat we vanaf het begin af aan al buiten rijden met een lange teugel.

Zou het kunnen dat ze verbinding dan associeert met spanning? Als je alleen de teugel oppakt als jij iets ziet waar jij gevaar in ziet dan lijkt me dat over spanning gaan.
Praat je met haar als je de teugel opneemt? Ik zou namelijk gewoon zeggen wat en waarom ik iets doe. Nee, ze verstaan geen woorden maar dieren voelen heel veel aan. (Pas nog met een merel. We schrokken beide van elkaar. Merel liet van schrik een worm vallen en keek vervolgens vanaf halve meter naar de worm die een pas voor me lag. Ik zei "pak maar" en nog terwijl ik een stap naar achteren zette, pakte de merel de worm en ging een meter verderop zitten. De merel verstond het niet maar begreep de intentie.)

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 16:09

Update:

Vandaag was even een 'test' dag, ik ben dressuurmatig aan de slag geweest in de bak. Ik heb eerst een gewoon normaal standaard hoofdstel om gedaan en mijn paard begon direct heel erg met schudden. Hier was geen aanleiding voor, er was niks wat spanning kon veroorzaken of wat dan ook. Dus ik ben direct afgestapt en heb het lerenbitje ingedaan. Toen begon ze gek genoeg nog harder te schudden met haar hoofd. Dus ik er weer af en weer het normale hoofdstel in gedaan.

Ik ben echt heel overdreven aan het loswerken gegaan, lang laag links rechts etc. Toch elke keer weer dat schudden zeker als ik mijn hand naar voor deed om wat extra ruimte te geven. Toen draven en galopperen en ze liep echt super fijn, heel flexibel kon hand naar voor doen en direct de ruimte pakken etc. Daarna weer terug naar stap en de ruimte gegeven en toen was het schudden weg.

Oke kortom, ik snap er echt helemaal niets meer van. :+ Het enige wat mij wel helder is is dat het hoofdstel niet de oorzaak is van het probleem.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 16:13

Geef je de misschien te grove hulpen met je hand? En dan bedoel ik niet dat je te hard bent in de mond, maar dat je wat te groot werkt? Dus je handen te ver naar voren steken waardoor zij zich "in de steek gelaten" voelt en dan weer tzo groot terug richting jezelf?

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 16:13

Tanden? Kan overal vandaan komen, zelfs vanuit het achterbeen..

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 16:38

Kaitlyn, ik denk van niet ik ga echt van groot naar klein en probeer van alles uit.

De tanden zijn het sowieso niet, ik heb vorige week voor de zekerheid nogmaals de tandarts laten komen. Alles was helemaal in orde.

Ik krijg een beetje 'enge berichtjes via pb' ik wil even extra benadrukken: paard is helemaal op de foto's gezet er zijn echo's gemaakt en is klinisch nagekeken. Ze was helemaal 100% in orde.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 22:43

Update: Vandaag de zadelmaker gehad, ik heb vorige week mijn zadel onder de loep genomen en alles in mij zei dat het toch niet helemaal lekker lag.

Mijn bevindingen waren juist, zadel is te krap en er kon niks meer aan gedaan worden. Dus we gaan nu door het leven met een nieuw zadel. Hopelijk gaat dit het probleem oplossen.

Het schudden was tijdens het test rijden wel iets minder maar nog steeds niet weg. Volgens de zadelmaker kan dat nog wel even duren (als het door het zadel komt) omdat de rug gevoelig is en eerst moet herstellen van het vorige zadel.

Gelukkig heb ik er voor gekozen een andere zadelmaker om handen te namen want volgens de vorige zadelmaker was dit een goed zadel voor haar. :7

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:59

Oei! Wat goed dat je je gevoel hebt gevolgd!

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 14:23

Update:

Ik denk dat het probleem is opgelost! Vandaag een flinke rit gemaakt met mijn nieuwe zadel. Paard was braaf ontspannen en stapte mega snel, normaal moet iedereen altijd lachen hoe sloom ze stapt. Maar het belangrijkste: 0.0 schudden!

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 14:44

Wauw! Wat goed!

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:15

Wat fijn! Echt tof dat je net zo lang doorgezet hebt tot je het echte probleem had gevonden

Celebi
Berichten: 3664
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:16

Stille melezer hier.. Hopelijk was het 'gewoon' het zadel! Ik duim voor je dat je vanaf nu een blij paard onder je hebt zonder dat geschud.

Wel echt zuur dat er zoveel zadelmakers/passers zijn die troep verkopen. Heb het zelf ook al 2x gehad dat me een zadel verkocht is dat perfect zou zijn voor mijn paard maar dat bleek totaal het tegenovergestelde. 8)7

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 15:24

Ik ben ook eigenlijk wel teleurgesteld in deze zadelmaker, krijg echt het idee dat ze een goed toneelstuk heeft opgevoerd.

Ik vertrouw de mensen waar ik iets van koop, ik heb zelf niet geleerd voor zadelmaker dus ik betaal hun voor hun expertise. Helaas blijkt maar weer dat bepaalde mensen echt alles doen voor geld. :(

JudithGigi

Berichten: 4204
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:30

*kruipt onder meeleessteen uit*

Ja hier dezelfde ervaring helaas, duizenden euro's naar een zadelmaker gegooid voor eerst een zadel die mij niet paste en toen een zadel wat na een jaar al uit elkaar begon te vallen... Zo zuur allemaal.

Gelukkig lijkt het nu opgelost! :D

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:30

Ja dat blijft toch altijd lastig. Met zadelmakers, tandartsen, dierenartsen, hoefsmeden en alle andere behandelaars. Je vertrouwt op hun expertise omdat je er zelf geen verstand van hebt maar eigenlijk moet je er in de basis wel verstand van hebben om te kunnen beoordelen of ze hun werk goed doen. Dat blijft zo lastig..

Ik geloof echt dat iedereen z’n werk doet met de beste intenties maar mijn ervaring is dat alleen intenties niet genoeg zijn om je paard goede zorg te kunnen bieden ;)

7September
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-02-23

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:02

Hier een stille meelezer ;).
Hopelijk was het je zadel en gaat het nu in een stijgende lijn! Ik ben benieuwd. Met veel interesse ook de reacties m.b.t. het leerbit gevolgd.

Lastig blijft het wel, je gaat uit van iemands expertise. Met name als jijzelf de expertise niet hebt. Ik sluit mij bij Pluisje aan. Intenties zijn niet genoeg om goede zorg te kunnen bieden.


PS: De spanning als ruiter herken ik. Bij mij met buitenrijden ook nooit iets gebeurd, en toch onbedoeld hou ik spanning. Idem voor het onstuimige weer (als het veel waait met name) bijvoorbeeld of nieuwe locaties.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:41

Geweldig dat het opgelost is :D

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:32

Maar diegene die je nu voor je boomloos erbij had is toch ook geen zadelmaker?
Heeft zij kijk op jouw oude boom zadel?

herr_balou
Berichten: 1456
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:22

Wat een fijne update.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 23:42

Muze schreef:
Maar diegene die je nu voor je boomloos erbij had is toch ook geen zadelmaker?
Heeft zij kijk op jouw oude boom zadel?

Ze is een zadelpasser. :) Ze wist mij precies uit te leggen waarom mijn boomzadel niet paste. En ze kon mij ook echt laten voelen waarom het zadel niet goed opgevuld was. :)

Ik zie inderdaad dat ik het in mijn vorige bericht had over dat de zadelmaker is geweest ik bedoelde dus de zadelpasser. Misschien is ze ook wel zadelmaker maar dat weet ik dus niet.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:46

Ah oke. Zag t hij boomloos in balans denk ik voorbij komen, en ik dacht dat zij “ alleen” boomloos inkoopt en ook verkoopt.
Ziet er wel uit als een prettig zadel!! Hopelijk gaat dit een grote verbetering geven