Zadel weggeven, tips voor een goed doel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 11:03

cellavie schreef:
Wow, wat een discussie.. Dit betreft een springzadel van Kavalkade. Destijds nieuw gekocht en heel wat jaren heel veel plezier van gehad.
Ik vind het knap dat iemand vanaf 1 foto kan zien dat het een nepzadel is die niet meer te gebruiken is. Leer en de singelstoten zijn nog prima in orde. Ik heb inmiddels iemand gevonden die ik er blij mee kan maken en die het zadel eerst zal laten controleren. Bedankt allemaal voor de feedback. Topic kan wat mij betreft gesloten worden.

Fijn dat je er iemand voor gevonden hebt.
En mooie insteek dat je er iemand blij mee wilt maken :j

Het valt mij vaker op dat Nieljoram heel veel zadels compleet afzeikt.
Heb het bij andere zadels gezien die dan allemaal niets zijn. Maar achteraf helemaal geen zadelmarkt zadels waren.
Hier ook weer.

En dan gaat men los op Germie, maar laten we eerlijk zijn, ze heeft in deze wel gelijk.
Laat het zadel nakijken en ga dan pas oordelen of het slecht is of niet. En nee dat kost geen 300 euro. Uiteraard vullen wel, maar daat gat het nu niet om.
Die zien in 1 opslag of het recht is en hoe de kussens voelen.
Het is niet te zien op 1 foto.

Dus ja geleerd of niet, communicatie is ook een dingetje.
Een zadelmaker die zo uit de hoek komt zou de mijne niet zijn....
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 23-10-23 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 11:16

Mando schreef:
Hoppa, dan heb je daarvoor geleerd.

:')

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 11:37

cellavie schreef:
Wow, wat een discussie.. Dit betreft een springzadel van Kavalkade. Destijds nieuw gekocht en heel wat jaren heel veel plezier van gehad.
Ik vind het knap dat iemand vanaf 1 foto kan zien dat het een nepzadel is die niet meer te gebruiken is. Leer en de singelstoten zijn nog prima in orde. Ik heb inmiddels iemand gevonden die ik er blij mee kan maken en die het zadel eerst zal laten controleren. Bedankt allemaal voor de feedback. Topic kan wat mij betreft gesloten worden.


Tja, soms zegt een foto meer dan duizend woorden, maar soms is navragen bij TS veel verstandiger... :+

Cellavie, fijn dat je nog iemand blij hebt kunnen maken met je zadel! Super dat je dit wilde doen! (en negatieve reacties gewoon lekker negeren) ;)

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 11:54

cellavie schreef:
Wow, wat een discussie.. Dit betreft een springzadel van Kavalkade. Destijds nieuw gekocht en heel wat jaren heel veel plezier van gehad.
Ik vind het knap dat iemand vanaf 1 foto kan zien dat het een nepzadel is die niet meer te gebruiken is. Leer en de singelstoten zijn nog prima in orde. Ik heb inmiddels iemand gevonden die ik er blij mee kan maken en die het zadel eerst zal laten controleren. Bedankt allemaal voor de feedback. Topic kan wat mij betreft gesloten worden.

Mooi dat je iemand gevonden hebt. En ik geloof best dat je heel wat jaren plezier gehad hebt van het zadel.

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 11:55

DuoPenotti schreef:
cellavie schreef:
Wow, wat een discussie.. Dit betreft een springzadel van Kavalkade. Destijds nieuw gekocht en heel wat jaren heel veel plezier van gehad.
Ik vind het knap dat iemand vanaf 1 foto kan zien dat het een nepzadel is die niet meer te gebruiken is. Leer en de singelstoten zijn nog prima in orde. Ik heb inmiddels iemand gevonden die ik er blij mee kan maken en die het zadel eerst zal laten controleren. Bedankt allemaal voor de feedback. Topic kan wat mij betreft gesloten worden.

Fijn dat je er iemand voor gevonden hebt.
En mooie insteek dat je er iemand blij mee wilt maken :j

Het valt mij vaker op dat Nieljoram heel veel zadels compleet afzeikt.
Heb het bij andere zadels gezien die dan allemaal niets zijn. Maar achteraf helemaal geen zadelmarkt zadels waren.
Hier ook weer.

En dan gaat men los op Germie, maar laten we eerlijk zijn, ze heeft in deze wel gelijk.
Laat het zadel nakijken en ga dan pas oordelen of het slecht is of niet. En nee dat kost geen 300 euro. Uiteraard vullen wel, maar daat gat het nu niet om.
Die zien in 1 opslag of het recht is en hoe de kussens voelen.
Het is niet te zien op 1 foto.

Dus ja geleerd of niet, communicatie is ook een dingetje.
Een zadelmaker die zo uit de hoek komt zou de mijne niet zijn....


Ik weet dat de echt goede zadelmakers zelfs bij de nieuwe zadels de boom testen voordat deze de paardenrug op gaat. Want deze kunnen ook gevallen/beschadigd zijn wat je van buitenaf niet altijd ziet. De eerste keer dat ik dit zag heb ik met verbazing staan kijken hoe "flexibel" een zadel was. :+ En bij tweedehandsjes werd zowiezo alle vulling vervangen, en daarna nog aangepast aan het paard.

Een zadel is zowiezo een product wat zich aanpast door gebruik en met regelmaat gecontroleerd en onderhouden moet worden toch!? :+

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 12:00

Nielojram schreef:
De vulling is vaak van kapok ( gehakte kledingstukken)

Kapok komt gewoon van een plant (de kapokboom) en is een natuurproduct net zoals katoen.
}:0

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 12:05

journee schreef:
Ik weet dat de echt goede zadelmakers zelfs bij de nieuwe zadels de boom testen voordat deze de paardenrug op gaat. Want deze kunnen ook gevallen/beschadigd zijn wat je van buitenaf niet altijd ziet. De eerste keer dat ik dit zag heb ik met verbazing staan kijken hoe "flexibel" een zadel was. :+ En bij tweedehandsjes werd zowiezo alle vulling vervangen, en daarna nog aangepast aan het paard.

Een zadel is zowiezo een product wat zich aanpast door gebruik en met regelmaat gecontroleerd en onderhouden moet worden toch!? :+

Ja na laten kijken dus, niet meteen compleet uit elkaar slopen.
Kijken of hij recht is, idd de boom testen of hij niet buigt waar het niet hoort.
Kussens voelen.
Dat is in 5 minuutjes gedaan en krijg je geen dikke rekening van.
En dan weet je dat je een heel zadel verkoopt/ weggeeft in deze.

En vervolgens is het voor de nieuwe eigenaar om het zadel correct te laten passen.
Dat is niet voor de verkoper. Dus vulling vervangen oid.
Maar bij een weggeef zadel word het ook wel ter decoratie gebruikt of uit elkaar gehaald voor les.
Maar dat is voor ts niet meer van belang.
Die geeft een eerlijk zadel weg en daarmee is het toch oke?! :)

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 12:12

een stal waar brand geweest is oid

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zadel weggeven, tips voor een goed doel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:14

Ik ben het niet zo vaak eens met Germie, maar in dit geval wel. Jemig wat wordt er hier een zadel afgekraakt op basis van 1 foto en halve informatie.

Fijn dat ts iemand heeft gevonden voor het zadel die hem laat nakijken. Hopelijk heeft diegene er nog veel plezier van.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:15

DuoPenotti schreef:
Ja na laten kijken dus, niet meteen compleet uit elkaar slopen.
Kijken of hij recht is, idd de boom testen of hij niet buigt waar het niet hoort.
Kussens voelen.
Dat is in 5 minuutjes gedaan en krijg je geen dikke rekening van.


Je kan een boom alleen kaal controleren of het recht is.
Dan zal je de bovenkant ( waar de zitting zit) inderdaad van de kussens af moeten halen en dat is geen 5 minuten werk.. En terecht dat daar dan een bedrag voor moet worden betaald.

En over je opmerking dat ik vaker dit soort zadels afkraak, bedenk je eens in waarom je meer betaalt voor een zadel uit een zadelmakerij, wat openheid geeft in het maken van hun zadels, tov dit soort zadels.
Ook kavalkade liet dit maken in de lage-lonen-landen... Er is een reden voor dat je meer betaald, iets met kennis&kunde.

Ik verdien er niets aan, ik heb wellicht alleen meer gezien dan de meeste reageerders. En dat deel ik graag.
Als je er niets mee wil doen, ook prima.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Zadel weggeven, tips voor een goed doel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:29

Veel A-merken laten zadels of delen van ook gewoon produceren in lage-lonen-landen. Het is dus niet zo dat alles uit India slecht is.
Zelfs Heather Moffett zadels komen uit India: https://www.youtube.com/watch?v=7uDyRofwe3I

En natuurlijk komt er ook troep uit India. Kartonzadels worden daar nog steeds geproduceerd.

Verder is er nog rebranding wat ook A-merken doen. MFSC had zadels van Ideal en Sanky bijvoorbeeld, Fryso liet zadels bij Ryder produceren.

Kussens loshalen en weer vastzetten met de juiste stiksels kost mij een half uur werk. Maar heel veel 'zadelmakers' vullen op zonder dit te doen. Dus het is ook nog een kunst om de juiste persoon te vinden. Ik was overigens 10 jaar geleden 25 euro kwijt voor een controle van een boom waarbij de kussens losgehaald werden nadat ik met een paard en zadel over de kop gevlogen was. Zal nu wel iets duurder zijn, maar niet direct 200 euro.

Kavalkade valt gewoon onder de B-merken, prima zadels. Geen troep wat je niet op een rug wilt hebben.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Zadel weggeven, tips voor een goed doel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:43

@Nielojram gaat t een beetje? Er zijn heel wat slechtere zadels dan dit. Het is heel nobel van TS dat ze een zadel wat nog perfect bruikbaar is wil schenken aan het goede doel. Kavalkade is geen Zadelmarkt.
En voor deze keer ben ik het eens met Germie: ook veel A-merken worden gemaakt in lage-loonlanden.
Ik denk dat je nog een beetje bijles kunt gebruiken.