Appelbit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac2021

Berichten: 7
Geregistreerd: 26-10-23

Appelbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 22:48

Dag allemaal,

Afgelopen week ben ik naar een ruitersportwinkel geweest om een ongebroken appelbit aan te schaffen en uit te proberen. Daar gaven ze mij echter het advies om deze niet te kopen. Ze zouden een droge mond geven en daarmee (brand)wondjes veroorzaken. Ik was hier verbaasd over, omdat ik juist veel ervaringen had opgezocht en dit niet terug heb gelezen.

Ook naderhand heb ik nog gezocht, maar ik kan deze ervaringen niet vinden. Kortom, zijn er mensen die deze ervaring hebben? Ik zou juist denken dat ze door de smaak meer kauwen en daarmee meer speeksel aanmaken.

Groetjes!

Jolien87

Berichten: 17428
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 23:05

Ik heb me er destijds ook in verdiept maar toen begreep ik dat het bit op den duur scherpe randjes kan krijgen doordat het materiaal een stuk zachter is dan de 'normale' bitten.
En aangezien het idee van het appelbitje is dat het paard er lekker veel op knabbelt, is de kans dat het bit beschadigd raakt en wondjes veroorzaakt wel groot.

Texas02

Berichten: 4616
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Appelbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 23:09

Ik heb laatst een appelbitje bij Kramer gekocht, en mijn paard loopt er heel fijn op. Maar het klopt dat je ze goed in de gaten moet houden, ze kunnen scherp worden als het paard op het bit bijt. Het ene paard maakt ze snel kapot, het andere paard doet er jaren mee. Ik spoel het bit na het rijden altijd af, dan controleer ik hem ook direct altijd even. Maar je moet al je materiaal (dus ook het bit) sowieso regelmatig controleren, of dit nou om een appelbitje of een ander bitje gaat. Want ook een ander bit kan plekken krijgen.

Mac2021

Berichten: 7
Geregistreerd: 26-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 23:10

Bedankt je reactie! Dat las ik inderdaad ook, maar ik begreep dat dit bij de (dubbel) gebroken varianten zo is en bij de ongebroken versie niet. Herken je dat? Of denk jij dat het bij alle varianten zo is?

Jolien87

Berichten: 17428
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 23:16

Ja het checken van je spul is natuurlijk altijd goed.
Maar een appelbit schijnt sneller te slijten.

Ik ben uiteindelijk voor onderstaand bit gegaan, deze zou ook een zoete smaak hebben en ik moet zeggen dat het paard er heel goed op reageerde.
Ik had er nog wel bitringen bij om velletjes ertussen te voorkomen. ;)
https://www.ej.nl/watertrens-epplejeck- ... UAQAvD_BwE

Wellicht hebben ze ook zoiets in een ongebroken variant.

Mac2021

Berichten: 7
Geregistreerd: 26-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 23:17

Texas02 schreef:
Ik heb laatst een appelbitje bij Kramer gekocht, en mijn paard loopt er heel fijn op. Maar het klopt dat je ze goed in de gaten moet houden, ze kunnen scherp worden als het paard op het bit bijt. Het ene paard maakt ze snel kapot, het andere paard doet er jaren mee. Ik spoel het bit na het rijden altijd af, dan controleer ik hem ook direct altijd even. Maar je moet al je materiaal (dus ook het bit) sowieso regelmatig controleren, of dit nou om een appelbitje of een ander bitje gaat. Want ook een ander bit kan plekken krijgen.


Bedankt voor het delen van je ervaring en de tips! Goed om inderdaad extra alert te zijn hierbij.

Mac2021

Berichten: 7
Geregistreerd: 26-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 23:24

Jolien87 schreef:
Ja het checken van je spul is natuurlijk altijd goed.
Maar een appelbit schijnt sneller te slijten.

Ik ben uiteindelijk voor onderstaand bit gegaan, deze zou ook een zoete smaak hebben en ik moet zeggen dat het paard er heel goed op reageerde.
Ik had er nog wel bitringen bij om velletjes ertussen te voorkomen. ;)
https://www.ej.nl/watertrens-epplejeck- ... UAQAvD_BwE

Wellicht hebben ze ook zoiets in een ongebroken variant.


Thanks!

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Appelbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 23:35

Geen ervaring in, maar ik heb wel eens zo'n sweet iron bit voorbij zien komen. Is dat niet iets? Hetzelfde idee, maar het lijkt mij dat dat minder snel slijt.

Misschien kan je daar ook naar kijken?

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Re: Appelbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 23:43

Heb hier tijdje ongebroken appelbit gehad mijn paard kauwde er erg op waardoor er veel scherpe stukken in kwamen maar nooit droge mond gehad.

Heb nu ongebroken BR bitje (zo witte) en die is echt heel fijn

Texas02

Berichten: 4616
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Appelbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 23:48

Ik weet niet of de ongebroken versie sneller slijt. Ik heb de dubbelgebroken sinds eind augustus, en tot nu toe ziet hij er als nieuw uit. Maar als je een paard hebt welke echt bijt op het bit zou ik het niet doen. Dat doet die van mij normaal gesproken niet.

Sweet Iron is wel echt anders hoor, want ik had voor dit bit een dubbelgebroken sweet iron bit. Daar liep hij ook wel fijn op, maar ik merk toch nog een heel verschil nu ik het appelbitje heb. Deze vindt hij toch echt fijner.

Ik heb hem wel met het idee gekocht van als hij over een half jaar of jaar kapot is koop ik een nieuwe, ze zijn maar 30 euro (bij Kramer). En maakt hij er echt een potje van en kauwt hij hem direct stuk, gaat de sweet iron er weer in. Als je niet het risico wilt lopen dat hij eventueel snel stuk kan gaan, moet je er niet aan beginnen. Maar als je een gok van 30 euro niet erg vindt, kun je het proberen.

Deze heb ik, maar ook Kramer heeft verschillende soorten, ook ongebroken (en nu 10% Halloween korting op alles):
https://www.kramer.nl/Paard/Bitten/Dubb ... gebroken-8

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Appelbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 08:37

Ik vind vaak de appelbitjes vrij dik, heb er ook wel over getwijfeld voor mijn jonkie..

tennan
Berichten: 3101
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Appelbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 09:40

Wat de verkoopster jou omschreven heeft, herken ik wel van de ouderwetse dikke zacht rubberen bitten. Die konden idd brandwondjes veroorzaken in een droge mond- als je flink ging lopen breien aan de mond natuurlijk. Misschien heeft ze die redenatie doorgetrokken voor alle niet-metalen bitten?

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Appelbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 07:27

Ik heb het gehad bij mijn oude pony, die kreeg er idd soort brandwonden van.

Mac2021

Berichten: 7
Geregistreerd: 26-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-23 17:09

Bedankt voor al jullie reacties! Ik denk dat ik het bit wel ga uitproberen, maar dan extra goed ga monitoren. Want zo te lezen kan dit bit wel problemen geven. Maar omdat ik ook positieve dingen lees neig ik er naar het toch eens uit te proberen.