Welk stangbit/kandare zoek ik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Welk stangbit/kandare zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 20:11

Voor mijn opleiding adviseren ze in de latere fase een kandare/stangbit toe te voegen aan het Kaptoom. Dit voor de verfijning in de verzameling ect.

Ik ben zelf totaal niet thuis in stangbitten maar ik heb er wel een menig over. Niet zozeer over het bit zelf, wel over wat mijn paard wel of niet prettig vindt.

Voor haar “normale bit” ben ik heel lang aan het zoeken geweest omdat ze helf heel duidelijk is in wat ze niet wil. Het huidige bit heeft ze duidelijk zelf uitgezocht en daar is ze na jaren nog steeds verliefd op.

Ze heeft nu de anatomische Harry’s horse r-roll.

Afbeelding

Volgens de website;
Citaat:
Dubbel gebroken watertens met speciaal "Roll-R" tussenstuk. Geeft gelijke druk op de lagen en de tong. Door zijn vorm uitstekend geschikt voor paarden met weinig ruimte in de mond. Doordat de takken onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen, is het mogelijk directer op 1 zijde in te werken.

Anatomisch gevormd, voor een goede ligging in de mond.

Het mondstuk is 14mm dik en geheel van RVS.

De ringen zijn tevens van RVS en hebben een doorsnede van 65mm.


Mijn paard heeft weinig ruimte in de mond voor een bit. Vandaar dunne bitten.

De dingen waar een bit/stang aan moet voldoen volgens mijn paard:
-hoe dunner hoe beter. 14 mm is de absolute Max.
- geen tongboog (geen ruimte voor)
- lichtgewicht. Ze houdt van licht en luchtig. Zware stang kan ze niet waarderen)
- RVS bij voorkeur.
- mooie ronding in het mondstuk net als die op het plaatje.

Belangrijk dingetje voor mij: hoe goedkoper hoe beter. Sterke voorkeur voor onder de 100,- want ik ga hem niet veel gebruiken waarschijnlijk.

Ik heb hem nu nog niet nodig maar wil me graag vast inlezen voor als we zover zijn zodat ik haar niet lastig hoef te vallen met een bit wat ze later niet prettig blijkt te vinden terwijl ik dit had kunnen voorkomen.

Is zoiets überhaupt op de markt wat ik zoek? Ik heb wel wat rondgekeken maar je kunt het gewicht, vorm ect natuurlijk niet volledig inschatten van een plaatje. Ik heb me er zelf ook nooit echt in verdiept dus ik weet niet wat er allemaal op de markt is momenteel.