Zadel nog voldoende drukverdelend na aanpassen kussens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Zadel nog voldoende drukverdelend na aanpassen kussens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 15:00

Gezien ik weet dat er ook wel wat zadelpassers op bokt zitten ben ik even benieuwd naar een case die ik onlangs tegen kwam.

Betreffende paard was een hoge schoft model aangemeten in het verleden, ze was toen nog mager. Inmiddels mooi rond en de dropped panel dus eigenlijk niet meer nodig. Nu is dit door een passer aangepast door er best wel wat wol uit te halen. Zo op het oog sluit het best mooi aan en beweegt het paard er ook fijn onder, maar ik ben toch benieuwd of er een bepaalde dikte van kussens onder moet zitten om de drukverdeling goed te houden? De ruggengraat is wel nog mooi vrij.

Ik kon hier online verder weinig over vinden.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:42

Waarom heb je deze vraag niet aan de passer gesteld?
En, in het geval dat je het je nu wellicht beseft, vraag het degene?

Dropped-panel is overigens wel een mooi systeem, tenzij je een Thelwell-pony/paard hebt. Goed gevuld zal het geen schade aanrichten, gezien de ontwikkeling. Maar het luister nauw.

Ik merk vaak dat de zadelpassers de klant graag willen helpen, ipv een nieuw zadel aan te meten, 'meedenken' zoals je hier vaak leest. Dan heb je ook de minpunten van die oplossing gehoord. Hoop ik.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Zadel nog voldoende drukverdelend na aanpassen kussens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 06:18

Deze vraag is aan de passer gesteld. Die gaf aan dat het geen kwaad kon. Maar omdat ik het nooit eerder gezien/gehoord heb bleef ik het me toch afvragen. Daarbij zijn er ook zat mensen die zich passer noemen maar niet perse kundig zijn ;)

Volgens mij zijn er geen minpunten genoemd. Vandaar dat ik benieuwd ben naar hoe andere passers hier tegenaan kijken.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 20:59

darkadia schreef:
. Zo op het oog sluit het best mooi aan en beweegt het paard er ook fijn onder, maar ik ben toch benieuwd of er een bepaalde dikte van kussens onder moet zitten om de drukverdeling goed te houden?


Het moet geen leer op leer worden ( Ongevulde kussens op de huid)
De perfecte hoeveelheid hierin wordt bepaald door de kennis van je zadelmens. Daar huur je diegene immer voor in.

Online is dat ook niet te vinden, de drie-eenheid, paard/ruiter/zadel is slecht uit te leggen in woorden.
Paardenkennis, fingerspitzengefühl, mensenkennis en goed materiaal. Als iemand die website vindt, :PB mij dan?

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 17:20

Nielojram schreef:
darkadia schreef:
. Zo op het oog sluit het best mooi aan en beweegt het paard er ook fijn onder, maar ik ben toch benieuwd of er een bepaalde dikte van kussens onder moet zitten om de drukverdeling goed te houden?


Het moet geen leer op leer worden ( Ongevulde kussens op de huid)
De perfecte hoeveelheid hierin wordt bepaald door de kennis van je zadelmens. Daar huur je diegene immer voor in.

Online is dat ook niet te vinden, de drie-eenheid, paard/ruiter/zadel is slecht uit te leggen in woorden.
Paardenkennis, fingerspitzengefühl, mensenkennis en goed materiaal. Als iemand die website vindt, :PB mij dan?



Het is zeker geen leer op leer. Maar ik dacht dat er wellicht een minimale dikte nodig was om te kunnen veren. Wol zakt immers in gebruik ook nog wat in.

En ik benbenieuwd welke minpunten jij eerder bedoelde bij een dergelijke oplossing?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 19:29

Een dropped panel is optioneel, het heeft een ondersteunende werking maar is geen onderdeel van het basis dragende element.
Als je zadelpasser het zadel netjes aan het paard heeft aangepast zonder putten of knopen dan zou ik niet weten waarom je daar een probleem verwacht.
Als het een heel breed kussen is dan kan ik me hooguit indenken dat het domweg niet mogenlijk is om de wol gradueel te laten aflopen omdat de wol dan te makkelijk kan schuiven binnen het kussen.

Er bestaat verder niet zoiets als een minimale dikte aangezien het inderdaad een samenspel van factoren is.
Kijk maar eens goed naar een close contact zadel, daar is jouw zadelkussen geheid nog massief bij.
Wel kan de hoeveelheid voor jouw zadel uit verhouding zijn, dan zul je dat redelijk snel merken aan het leer en het ontstaan van „bulten‘ in je wol.
Dat zou echter behoorlijk incompetent zijn en dus niet perse te verwachten.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 22:47

Sizzle schreef:
Een dropped panel is optioneel, het heeft een ondersteunende werking maar is geen onderdeel van het basis dragende element.
Als je zadelpasser het zadel netjes aan het paard heeft aangepast zonder putten of knopen dan zou ik niet weten waarom je daar een probleem verwacht.
Als het een heel breed kussen is dan kan ik me hooguit indenken dat het domweg niet mogenlijk is om de wol gradueel te laten aflopen omdat de wol dan te makkelijk kan schuiven binnen het kussen.

Er bestaat verder niet zoiets als een minimale dikte aangezien het inderdaad een samenspel van factoren is.
Kijk maar eens goed naar een close contact zadel, daar is jouw zadelkussen geheid nog massief bij.
Wel kan de hoeveelheid voor jouw zadel uit verhouding zijn, dan zul je dat redelijk snel merken aan het leer en het ontstaan van „bulten‘ in je wol.
Dat zou echter behoorlijk incompetent zijn en dus niet perse te verwachten.


Dank voor je info. Het is ook niet perse dat ik iets geks verwacht hoor. Meer dat ik hier gewoon geen kennis van had en ook graag bij leer en benieuwd was. :)