Halster kleiner maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nick_en_ik

Berichten: 201
Geregistreerd: 30-09-20

Halster kleiner maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-23 22:06

Hoi!

Ik heb al een tijdje een halster die echt prachtig is maar eigenlijk ligt te verstoffen omdat ie net niet helemaal mooi past.
Het een halster maat Pony, en ik heb Shetlander formaat pony.

Zo ziet het eruit, net iets aan de grote kant.
Afbeelding

Nu vroeg ik me af, behalve wat extra gaatjes maken in het kopstuk, wat moeilijker zal gaan ivm het stuk bont. Zou het misschien helpen om bijvoorbeeld een stukje van de bakstukken in te korten?
Of zouden jullie dit wellicht anders aanpakken? Wil ook graag dat ie er mooi uit blijft zien :D

Vind het zo zonde om ‘m helemaal niet te gebruiken, dus wie weet heeft iemand de gouden tip om ‘m op maat te krijgen!

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 08:21

ik zou die gewoon verkopen.
Die halstertjes met nepbont kosten 10-20 euro, bakstukken laten inkorten zal al even duur zijn en ziet er nooit mooi uit.
Online voor een tientje en die raak je wel kwijt.

of een grotere pony erbij kopen *D

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Halster kleiner maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:21

Als je zelf een goede naaimachine hebt kun je bakstukken wel korter maken. Als je het moet laten doen kun je idd beter een andere kopen.

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:52

Het is wel te doen maar best veel werk, zeker als je zoiets niet eerder hebt gedaan.
Zelfs met de hand kan het wel.
Ik ben er erg handig in en zelfs ik zeg: nieuwe kopen.

Heb het overigens wel gedaan met een leren halster waar ik aan gehecht ben, maar die zijn een stuk duurder.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 04:06

Die halsters in maat pony hebben voor een shet vaak net te lange bakstukken terwijl halstertjes in maat shet overal net te krap zitten. Met mijn shet loste ik dat inderdaad op door de bakstukken wat in te korten. Heerlijk werkje.

Van dit halster zou ik het stukje waar de gesp aan zit (tussen het ringetje en de gesp) een klein beetje korter maken. Ook de keelriem en de bakstukjes loshalen en op de juiste maat weer aan het halster zetten. Dan is het helemaal op maat voor je pony.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:51

Je kan een knoop leggen in de kaak/keel riem misschien scheelt dat al .Het neus stuk kun je denk ik een gaatje bij maken (met een scherpe punt van een mes of een schaar bijvoorbeeld).

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:29

Als je gaatjes maakt of het band waar het halster van is gemaakt gaat knippen, dan moet je de randjes dicht smelten met een soldeerbout of een (storm) aansteker. Anders gaat het rafelen.

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Halster kleiner maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:48

Bakstukken inkorten, passen en keelriem inkorten. Neusriem zal beter passen als die wat hoger zit en neus dus wat breder is. Om van te leren leuk om te doen, met zo'n 2 maten hoofd misschien ook wel een stuk makkelijker dan een direct uit de winkel passend halster vinden.
Gaatjes bijprikken wordt altijd lelijk en de pasvorm gaat er niet op vooruit.