Oude bellen halsband restaureren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Oude bellen halsband restaureren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 00:26

Aangezien bokt beslist ook vol leerbewerkings enthousiastelingen zit, laat ik hier mijn nieuwste projectje zien en vraag er ook meteen om hulp bij :D

Ik heb een mooie bellen halsband van mijn overbuurman gekregen, die hem vroeger bij zijn welsh tweespan gebruikte. Nu past het bij Nala absoluut niet om haar nek, maar ik heb een manier gevonden om het toch aan het tuig vast te kunnen maken :j

Afbeelding

Het is al tientallen jaren oud, en hing de afgelopen paar jaren werkloos als decoratie, dus er mag/moet flink wat aandacht en liefde in gestoken worden om het weer mooi te krijgen. Wie volgt, wie heeft er tips?


Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Oude bellen halsband restaureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:46

Jammer dat het niet om de nek past. Scheelt het veel qua lengte? Anders kan een singelverlenger misschien een oplossing zijn?

Zo te zien is het leder, dat kan je soepel krijgen door olie of goed oppoetsen met ledervet.

De bellen weet ik niet. Er is vast wel een product waarmee je die kan doen blinken. Misschien eens proberen met tandpasta? Dat werkt namelijk bij zilveren juwelen :)

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Re: Oude bellen halsband restaureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:53

Of om meer lengte te geven een riem gebruiken :j

Ik zou er persoonlijk geen stuk leer aan laten zetten maar het wel gewoon origineel houden.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Oude bellen halsband restaureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:03

Nog nooit een halsband met bellen gezien.
Is het koper dan gewoon met koperpoets. Dasty wil ook wel.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 10:13

Art_Ificious schreef:
Jammer dat het niet om de nek past. Scheelt het veel qua lengte? Anders kan een singelverlenger misschien een oplossing zijn?

Zo te zien is het leder, dat kan je soepel krijgen door olie of goed oppoetsen met ledervet.

De bellen weet ik niet. Er is vast wel een product waarmee je die kan doen blinken. Misschien eens proberen met tandpasta? Dat werkt namelijk bij zilveren juwelen :)


Het scheelt wel zeker 20cm. En ik vind het er eigenlijk zo ook wel gaaf uitzien, ook wat minder storend voor Nala als zo direct achter haar oren.

Ik wil hem inderdaad ook liever origineel houden, vooral omdat het plan is om na Nala een kleinere menpony te hebben.

Ik ga vandaag inderdaad eens beginnen met heel veel leerpoets/vet.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Oude bellen halsband restaureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:28

op deze manier lijkt het me eerder erg irritant, de uitsteeksels gaan precies in dat zacht stukje achter haar ribben gaan klapperen.

Ik zou gewoon een hondenhalsband ertussensteken. Zal prima passen, en valt dan mooi rond de nek waar die hoort.
Betreft poetsen: ik zou hem met een borsteltje en zadelzeep met wat lauw water goed afschrobben. Daarna goed droogmaken met een doek en een paar uur laten liggen in een warme ruimte maar niet bij de kachel.
Daarna een leerverzorging op basis van bijenwax, dunne laagjes smeren en herhalen tot het verzadigd is.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Oude bellen halsband restaureren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 11:28

Zo, de eerste ronde schoonmaak en invetten zit erop. Het is al een stuk soepeler, dus ik heb goede hoop :j
Afbeelding
Afbeelding

Over de positie ervan ben ik nog niet 100% uit, dat wordt uittesten. De tip van de honden halsband ga ik meenemen!

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Oude bellen halsband restaureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:07

of je maakt hem met een snelbinderdje vast aan de riem die naar de broek loopt. Dan zullen de uiteindes niet zo gaan flapperen.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:11

https://www.demenner.nl/product/bellentuig/

Je wilt de halsriem als bellensjaal gebruiken, maar die hoort direct achter het schoftje te liggen.

Je zou ook kunnen kijken of je de riem op één of andere manier kunt vastmaken aan het borsttuig (zie link naar 'echt' bellentuig)

Als alternatief zou je ook kunnen kijken of je 'm aan de halsriem kunt maken. Dat is misschien iets makkelijker te doen.

De bellen kun je poetsen met koperpoets en evt daarna in de blanke lak zetten zodat ze langer mooi blijven.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Oude bellen halsband restaureren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 15:28

Ik had m gisteren vooral even voor de klank uitgeprobeerd, dus dat is zeker nog niet de uiteindelijke positie ervan. Maar bedankt voor de tips!

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 16:01

Ik denk dat je er last van krijgt met de leidsels als je om de hals doet. Zeker bij bochten.
Beter aan de rugriem, achter het schoftje, aan beide kanten los afhangend. Of aan een van de kruisriemen.

Dapnik

Berichten: 3227
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: Julianadorp [NH]

Re: Oude bellen halsband restaureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 22:32

Wat leuk! Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de bellen vast zitten.

Je zou altijd een stuk leer eraan kunnen (laten) zetten zodat hij wat langer wordt, mocht je dat willen.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:55

ik zou 'm achter het schoftje leggen (zoals in de link die Ibbel postte) en omdat hij daar eigenlijk wat te klein voor is zou ik 'm meer body en kleur geven door er aan elke kant een mooie, rode kwast aan te knutselen.

Sandrabokt
Berichten: 56
Geregistreerd: 03-02-22

Re: Oude bellen halsband restaureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 23:29

Deze belleriem word in (zuid) Spanje nog steeds verkocht. Hij wordt aan het hoofdstel met de gesp achter de oren vast gemaakt. Vaak met een strotouwtje. Het word gebruikt bij menpaarden die sterk op omgevingsgeluiden reageren of geluiden van de wagen. De bellen overstemmen het geluid uit de omgeving. Bij muildieren word het ook veel gebruikt.
De paarden krijgen de bellen in stal om om aan het geluid te wennen en later tijdens de training als ze het geluid niet meer eng vinden. Is niet mijn werkwijze, maar ter info over dit voorwerp.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 09:36

Sandrabokt schreef:
Deze belleriem word in (zuid) Spanje nog steeds verkocht. Hij wordt aan het hoofdstel met de gesp achter de oren vast gemaakt. Vaak met een strotouwtje. Het word gebruikt bij menpaarden die sterk op omgevingsgeluiden reageren of geluiden van de wagen. De bellen overstemmen het geluid uit de omgeving. Bij muildieren word het ook veel gebruikt.
De paarden krijgen de bellen in stal om om aan het geluid te wennen en later tijdens de training als ze het geluid niet meer eng vinden. Is niet mijn werkwijze, maar ter info over dit voorwerp.


Heel interessant, dankjewel!

Sandrabokt
Berichten: 56
Geregistreerd: 03-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 14:40

Afbeelding

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Oude bellen halsband restaureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:03

Oh my de schelle herrie achter de oren...
Leuk geluidje als je de kar hoort aankomen, dat wel, maar zou 'm nooit zo dicht bij z'n oren willen. Snap dat het een doel heeft daar, maar goed.

Is al een stuk opgeknapt TS!

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 18:00

Jeetje die foto := Dier ziet niets, behalve de oogkleppen, en hoort niets behalve de bellen. En kan ook nog eens niet trekken met dat minigareeltje :=

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Oude bellen halsband restaureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:32

Ha wat leuk, die heb ik ook!
Altijd weer erg leuk rond deze tijd

Afbeelding