Welk aanpasbaar zadel(merk) raden jullie aan ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roccokarina
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-09-19

Welk aanpasbaar zadel(merk) raden jullie aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 22:29

Hoii,

Ik ben langzamerhand opzoek naar een nieuw zadel voor mijn jonge paard, dus een zadel die wat mee kan groeien. Hij is pas onder het zadel, dus hij gaat nog groeien in spiermassa.
Nu heb ik wel al wat informatie gekregen van verschillende merken, maarja ze hebben allemaal een mooi verhaal.
Dus ben ik benieuwd waar jullie een goede ervaring mee hebben?
Ohja en in welke prijsklasse ze vallen ;)

martinev

Berichten: 2586
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Welk aanpasbaar zadel(merk) raden jullie aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:50

Ik zweer bij Vivary zadels. Topzadels die altijd aangepast kunnen worden. Mijn paarden lopen er superfijn onder, was echt een groot verschil met voorgaande zadels. Ook mijn driejarige heeft een Vivary zadel, superfijn dat die gewoon de rest van haar carrière mee kan, omdat hij altijd aangepast kan worden. En ook op mijn lichte tour paard ligt een Vivary zadel, dit zadel heb ik al een jaar of tien en lag eerst op mijn andere paard, hij ging moeiteloos over naar dit paard, makkelijk weer op maat te maken. www.vivaryzadels.nl

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Welk aanpasbaar zadel(merk) raden jullie aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:57

Een connect zadel :) prijs gaat vanaf € 2.995.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Welk aanpasbaar zadel(merk) raden jullie aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 23:02

Ikonic! Vgm rond de 2500. Mijn paard heeft lastige rug en het zadel kon perfect aangepast worden op haar

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Welk aanpasbaar zadel(merk) raden jullie aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 23:07

Sella.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 23:17

Edix _O- dan heb je hierbij allemaal verschillende meningen en merken. Zou een zadelpasser zoeken en eerst vragen op basis van bijvoorbeeld een foto wat diegene denkt qua merken en of dat zal passen.

Bijvoorbeeld mijn oude merrie was erg kort in de rug en daar paste edix niet op, bij de huidige wel. Dus wat bij de 1 goed ligt hoeft bij de andere niet te passen ook al is het zadel aan te passen
Laatst bijgewerkt door MarjanB op 05-12-23 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Welk aanpasbaar zadel(merk) raden jullie aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 23:20

Een zadelpasser zoeken met verschillende type zadels is het beste. Er zijn tegenwoordig veel mooie zadels met verwisselbare kopijzers. Wintec, Arena en Bates natuurlijk, maar bijvoorbeeld ook Ikonic. Die laatste ben ik enorme fan van. En zo zijn er nog wel meer. Een goede (!) zadelpasser kan kijken welk merk het beste op jouw paard past en waar jij dan het fijnste in zit. Van te voren iets uitzoeken werkt bijna nooit namelijk.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welk aanpasbaar zadel(merk) raden jullie aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 23:39

Ik ben superblij met mijn aanpasbare Reactor Panel zadel.
Nieuw behoorlijk pittig in prijs.
Ik heb de mijne met veel geluk tweedehands kunnen vinden, kostte toen nog 1.750,00 euro.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Welk aanpasbaar zadel(merk) raden jullie aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 23:43

Prestige, werkelijk alles aanpasbaar

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Welk aanpasbaar zadel(merk) raden jullie aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 23:57

Gfs zadels!

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Welk aanpasbaar zadel(merk) raden jullie aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:06

Fairfax :)

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Welk aanpasbaar zadel(merk) raden jullie aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:07

DK zadels!

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:43

Ik heb een Fairfax, maar heb verschillende zadels geprobeerd. Er was een enorm verschil, zowel voor het paard als voor mijzelf.
Dus ik zou je aanraden een goede zadelpasser te consulteren en zéker op meerdere zadels te gaan zitten.
Ik weet niet waar je woont, maar ik kan je Bianca Liewes in ieder geval adviseren: https://www.paard-praktisch.nl/
Bianca houdt ook rekening met je financiële armslag, dat is ook wel fijn.

Hutcherson

Berichten: 7356
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 02:40

RS saddles. Goed over nagedacht en niet alleen aanpasbaar voor het paard maar ook de ruiter om houding te finetunen.
En prima prijs €1500

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 07:25

Hutcherson schreef:
RS saddles. Goed over nagedacht en niet alleen aanpasbaar voor het paard maar ook de ruiter om houding te finetunen.
En prima prijs €1500


Ik ken het zadel, is inderdaad fijn ;)

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 08:48

Ik zou kijken wat je zoekt in een zadel. Boom, boomloos, western, Engels etc.

Ik heb een ghost. Zit smal wat voor mij belangrijk is en erg aanpasbaar, inclusief de zitting. Zowel ik als paardlief zijn er blij mee. :D

Tweedehands is er regelmatig ook wat te vinden. Zowel op bv marktplaats als bij de zadelpassers.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 08:48

Ik gooi er voor het gemak nog een merk bij: Deuber & Partner. Volledig traploos verstelbaar, hele goede kwaliteit. Dat gezegd zijnde: je moet echt proefrijden, het is bijna niet te voorspellen waar je lekker in zit én wat je paard ook nog fijn vindt.

Maaike_Ma
Berichten: 1254
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:14

Hutcherson schreef:
RS saddles. Goed over nagedacht en niet alleen aanpasbaar voor het paard maar ook de ruiter om houding te finetunen.
En prima prijs €1500


Ik heb er sinds 3 weken 1
Super fijn zadel en zit ook een stuk beter rechtop

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:15

Had een zadel met een flair systeem (lucht) voor mijn paarden. Dat was ingebouwd in een Kieffer, die heeft een aanpasbare boom maar dat hebben er meer en dan is aanpassen ook wat makkelijker. Vriendin van mij heeft een zadel wat bestaat uit allemaal losse panelen die met klittenband precies op maat kunnen worden gemaakt. Geen idee hoe het heet, kan ik navragen.

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 11:54

Kent & Masters/Thorowgood. Goed aanpasbaar, zowel door het verwisselbare kopijzer als door de aanpasbare bevestigingsplaats van de singel. Fijn ook voor korte rugggetjes, vooral de Thorowgood.

Prijsklasse Thorowgood vanaf ca. 600/700 euro en Kent & Masters (leer) vanaf ca. 1200 euro. Tweedehands natuurlijk nog goedkoper.

Fairfax is van dezelfde fabrikant en weer een duurdere versie.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 06-12-23 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 11:58

Marije_jiplover schreef:
Ik ben superblij met mijn aanpasbare Reactor Panel zadel.
Nieuw behoorlijk pittig in prijs.
Ik heb de mijne met veel geluk tweedehands kunnen vinden, kostte toen nog 1.750,00 euro.

Dit inderdaad. En als je een ander paard krijgt is het ook daar weer op aan te passen.
Heb nu nog een 'gewone' Comfort Elite Cadence op mijn Lusitano liggen, maar een RP van dat model gaat er wel komen.
Het is inderdaad een investering en ze zijn er nauwelijks nieuw, maar blijven wel aanpasbaar.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:18

miereneter schreef:
Ik gooi er voor het gemak nog een merk bij: Deuber & Partner. Volledig traploos verstelbaar, hele goede kwaliteit. Dat gezegd zijnde: je moet echt proefrijden, het is bijna niet te voorspellen waar je lekker in zit én wat je paard ook nog fijn vindt.


Hier nog een grote Deuber fan. Ik heb zowel de Maxima Jump als de dressage en ze zitten geweldig. Nu heb ik geen paard meer, maar ik zit dus echt te dubben of ik ze zal verkopen. Want het zijn zulke fijne zadels.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Welk aanpasbaar zadel(merk) raden jullie aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:48

Ik ben optisch verliefd op de zadels van Ninon Schutte.
Toevallig staat er nu een prachtig bruin exemplaar op marktplaats, hogere prijsklasse.