Springzadels en beugelophanging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 09:46

Haha dat zadel is al in 2021 verkocht. Dat was voor een D pony, en paste niet op de pony die ik daarna had, dus verkocht.

Maar die had ook een MW boom dus had voor mijn huidige paard ook niet gepast

MayoNeighs

Berichten: 166
Geregistreerd: 28-07-15

Re: Springzadels en beugelophanging

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:04

Ik zou eerlijk gezegd eens horen bij een instructrice in zitles. Ik kantelde mijn bekken ook verkeerd, en heb echt heel veel gehad aan een les van Janneke van De Ruiterschool. Ze heeft me les gegeven zowel op de Joker als op mijn eigen paard.
Het zijn vaak kleine dingen waar je op moet letten. En als zij daarnaast nog denkt dat het zadel niet volledig goed is voor jou, kan ze dat ook zeggen en kan je weer verder. Ik heb het gevoel dat het momenteel wat tasten in het duister is.
Veel succes!

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:48

Art_Ificious schreef:
Haha dat zadel is al in 2021 verkocht. Dat was voor een D pony, en paste niet op de pony die ik daarna had, dus verkocht.

Maar die had ook een MW boom dus had voor mijn huidige paard ook niet gepast

Maar hoe zat je in die zadels?
Je hebt er door de tijd wel verschillende gehad.
Dan weet je ondertussen toch ook wel of de beugel ophanging bij jou veel verschil maakt of niet?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 11:30

Goede vraag DuoPenotti
Moet even nadenken hoor.

In die Jeffries vond ik mezelf wel stabiel zitten eigenlijk.

Met de wintec heb ik ook op Joker gezeten. Ik heb toen geen commentaar gehad op mijn bekken, had ook geen problemen of onbalans op Joker.

Wintec springzadel
Afbeelding

Tekna springzadel
Afbeelding

Jeffries springzadel
Afbeelding

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:34

Je ziet op alle foto's dat een zadel jou dus niet in de goede positie laat zitten, maar de ene het probleem op die manier laat zien en de ander op andere manier. Het zadel is dus niet dé oplossing, het kan alleen iets helpen als je verder zelf aan de slag gaat.
Op de wintec is jouw balans te veel voorover. Benen lijken beter, maar je bovenlijf naar voren, kan niet anders door hoe je je bekken kantelt. Op de jeffries zit je ook in stoelzit maar laat je zien dat je wel degelijk jouw bekken kan kantelen. Maar ook daar is de balans dus niet correct, maar weer de andere kant op.

Die tekna kan je echt niks over zeggen.

Blijft dus nog steeds ook een heel groot deel jezelf trainen naast het paard, ookal vind je dat blijkbaar niet leuk om te horen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 11-12-23 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Springzadels en beugelophanging

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:38

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 11:54

Nibbit schreef:
[ [url=m/tZ8z6k.jpg]Afbeelding[/url] ]
ik ken dit plaatje.
Maar ik kan zelf niet voelen wanneer ik recht zit. En heb al zeker 6 lesgevers gehad en geen enkele die me gewezen heeft op mijn bekken.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 13:48

Art_Ificious schreef:
Nibbit schreef:
[ [url=m/tZ8z6k.jpg]Afbeelding[/url] ]
ik ken dit plaatje.
Maar ik kan zelf niet voelen wanneer ik recht zit. En heb al zeker 6 lesgevers gehad en geen enkele die me gewezen heeft op mijn bekken.

Niet elke instructeur let op de zit, sommigen alleen op het paard..

Op veel foto's zit je zoals het 1e plaatje.
Misschien helpt het al, als je je er bewust van bent ;)

En het kan natuurlijk dat een zadel niet bij je bouw past, maar dat is een kwestie van proberen.

Ik heb zelf een zadel gehad waarbij ik zat als plaatje 3, terwijl ik dat nooit eerder had; ook niet fijn en heb m snel ingeruild!

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:10

Heel eerlijk zou ik misschien met het tweede zadel durven springen, de andere 2 beslist niet. Waar moeten je knieën heen.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 18:16

Heel veel instructie let niet op houding en zit. Maar TS zit duidelijk als op het eerste plaatje. Geen idee waar je woont maar je zou je licht eens kunnen opsteken bij trainingsstal Faber in Oudehorne.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 18:24

Ik herken dit wel. Ik heb van mezelf een holle rug en bolle billen, waardoor het optisch nog erger lijkt. Als ik een rechte rug wil maken voor het plaatje, dan zit ik totaal verkrampt en kan ik niet meer meeveren. Dan kan ik beter met een holle rug rijden voor het oog, daar heeft het paard minder last van.

Helaas kan ik je niet helpen met een fijn springzadel/eentje met verplaatsbare beugelophanging. Wel zou je nog kunnen kijken naar een vzh zadel. Misschien niet prettig voor het hoogste niveau, maar je komt er een eind mee.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Springzadels en beugelophanging

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 18:38

Ik vind het wel opvallend dat je het zelf continu over je bekken hebt, maar dat is slechts een onderdeel van je zit. Je zit ook op veel foto's voorover, dat los je niet op met alleen het kantelen van je bekken.

Waar komt die focus op bekken vandaan? En wat vindt je van de rest van je houding?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 23:38

Er zijn helaas zeer weinig CR instructeurs in België. Heb eentje in Vlaams-Brabant gevonden via een website die ook niet meer up-to-date is. Maar heb een bericht gestuurd, nu afwachten of ze tot bij mij kan komen. Ikzelf zit in Limburg dicht bij Equitom.

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 00:12

_bloempje01_ schreef:
Bij Harry Dabbs kan je de plaats van de beugelophanging zelf kiezen.
Ik heb deze dus inderdaad ook met die reden anders gezet.

Je kunt ook een klein stukje tuinslang om je beugelhaakje doen en dan je beugelriem. Heeft hetzelfde effect.


Harry dabbs klopt, mijn dressuurzadel heeft het.
Ik heb er toevallig een foto van omdat het zadel te koop staat :)
Of het bij de springzadels ook kan, weet ik niet..

Afbeelding

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 00:20

KiKiDo schreef:
Zit je zo altijd het lekkerst? Of zit je zo het lekkerst op dit zadel? Want het lijkt of jouw zadel je in stoelzit laat zitten. Meestal ligt het zwaartepunt dan te ver naar achter in verhouding tot het zwaartepunt van je paard. Of de twist is te breed voor jouw bekken, maar dan draaien ook meestal je knieën naar buiten. Vaak kan je dat ook zien aan het lichtrijden. Of je aan je zadel geplakt blijft, of juist snel omhoog pingt.
Je klinkt alsof je al wat jaren rijdt. Met jouw ervaring zou je geen moeite meer hoeven doen, niet hoeven nadenken over lichtrijden of beenligging of knieën zakken of druk op je beugels of.. En dat doe je wel.. dan is het toch vaak je zadel zelf, wat jou niet juist laat zitten i.c.m. jouw paard. Ik zou eerst wat andere zadels proberen voordat je je op de beugelophanging gaat focussen.

Ik ga nu even op een andere manier naar de foto's kijken :)


Hier kan ik mezelf ook in vinden.
Ik moest heel veel moeite doen qua zit, zitlessen, verschillende merken zadels geprobeerd, ... Bij vorige zadel ook de optie voor de beugelriemophanging te veranderen maar ik kon nooit helemaal lekker zitten.
Nu toch een merk gevonden waar ik vrij in zit en mijn houding lijkt vanzelf te gaan. Dus ik zou ook echt verschillende passers en merken uitproberen :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 09:05

Haha ja misschien ook een zadel met smalle twist? Al weet ik zelf niet welke merken dat zijn. En hoe zie je bv dat het een smalle twist is?

De CR instructrice neemt helaas geen nieuwe klanten aan :\

MayoNeighs

Berichten: 166
Geregistreerd: 28-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:55

Art_Ificious schreef:
Er zijn helaas zeer weinig CR instructeurs in België. Heb eentje in Vlaams-Brabant gevonden via een website die ook niet meer up-to-date is. Maar heb een bericht gestuurd, nu afwachten of ze tot bij mij kan komen. Ikzelf zit in Limburg dicht bij Equitom.

Janneke van de Ruiterschool komt regelmatig in België. Zij is een tijdje geleden nog tot in omgeving Lier geweest. Je kan haar altijd eens vragen wanneer ze nog eens komt en of ze nog plek heeft?

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:45

Farjen schreef:
Harry dabbs klopt, mijn dressuurzadel heeft het.
Ik heb er toevallig een foto van omdat het zadel te koop staat :)
Of het bij de springzadels ook kan, weet ik niet..

[ [url=m/TpWIjI.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is een simpele feature die je als zadelmaker/verkoper/passer kan kopen, bij inkoop van bomen.

Overigens heeft mijn favoriete merk dit al tientallen jaren in het bestand...Een dubbele stijgbeugelriem-haak.