Springzadels en beugelophanging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 12:59

Waarom zou een 16,5” vlakker van dan een 17”? Het is echt niet dat ze bij de 16,5” een stuk lepel weg gaan laten.

Voor jezelf. Wat voegt een vlakkere zit voor jou toe? Wat neemt een vlakkere zit voor je weg?

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 13:01

Lithya schreef:
Waarom zou een 16,5” vlakker van dan een 17”? Het is echt niet dat ze bij de 16,5” een stuk lepel weg gaan laten.

Voor jezelf. Wat voegt een vlakkere zit voor jou toe? Wat neemt een vlakkere zit voor je weg?


Ik denk dat ze bedoelt dat een springzadel over het algemeen veel vlakker is dan een dressuurzadel. Kan bij mij ook een halve tot zelfs hele inch schelen.

KiKiDo

Berichten: 79
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 14:00

Bowo schreef:
Het is natuurlijk een momentopname, maar die verlichte zit ziet er ook niet heel makkelijk uit. Je lijkt te steunen op je handen en je knieën ipv je beugels. Daarbij komt volgens mij ook je knie over het zadelblad heen. Ik zou in de verlichte zit toch graag meer gewicht in de beugels zien en aangezien je hiel wat omhoog staat (minimaal hoor), lijkt me dat dat niet zo is (of anders moet dat je heel erg veel kracht kosten omdat je met spieren je hiel omhoog moet houden ipv dat je in je enkel kunt 'hangen')


Hier ben ik het wel mee eens.
Ik zou op zoek gaan naar een zadel waarbij je als uitgangspunt al dichter achter de schoft komt te zitten. Misschien heb je club- of stalgenootjes waar je eens een zadel van kan proberen? En dat zij dan filmen? Dat zadel zal dan niet direct passend zijn, maar welicht kom je er dan achter in welke hoek je moet zoeken.
Of weten bokkers welke merken daarvoor in aanmerking komen?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 15:45

Geen stalgenoten die zadel uitlenen helaas. Sta op een zeer kleinschalige stal.
Daarnaast kan ik niet eender welk zadel op m'n paard leggen. Hij heeft boommaat Wijd en de meeste rijden hun paard met Medium.
Mijn paard gaat in protest als een zadel niet goed is, daar is hij gelukkig wel heel duidelijk over.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 15:58

Is er een grotere ruiter sportzaak met zadels? Dan kun je op de bok een beetje voelen of het wat is.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 17:56

Lithya schreef:
Is er een grotere ruiter sportzaak met zadels? Dan kun je op de bok een beetje voelen of het wat is.

Daar heb ik 1x op een zadel gezeten dat was een 16,5inch. Verkoper zei dat het prima kon


Maar moest paard meenemen om te proberen. Helaas vond ik toen geen vervoer.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Springzadels en beugelophanging

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 18:38

Maar als je zo laag springt en ook buitenritten maakt, kun je toch beter een veelzijdigheidszadel nemen. Een springzadel is er echt op gebouwd om met korte beugels te rijden, en dat zit nou eenmaal niet gemakkelijk.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 18:47

pillow schreef:
Maar als je zo laag springt en ook buitenritten maakt, kun je toch beter een veelzijdigheidszadel nemen. Een springzadel is er echt op gebouwd om met korte beugels te rijden, en dat zit nou eenmaal niet gemakkelijk.

Maar kan zijn da ik toekomstig wel hoger spring. Mijn paard is nog maar pas begonnen daarmee da ik nog laag spring. Hij is nog maar 5 dus tijd zat om naar hoger toe te trainen :)
M'n doel zou 1m10 zijn.

Is dat ook mogelijk met vzh zadel? Ik kan m'n zus vragen of ik dan haar zadel kan testen, zij heeft een thorowgood vzh te koop staan nog.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Springzadels en beugelophanging

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 19:14

Je hebt vzh richting springen en je hebt vzh richting dressuur. Dat zit uiteraard anders.

Ik ken bijvoorbeeld diverse mensen die met een kieffer garmisch parcours rijden.
Toch valt die onder vzh

Je zit net wat minder kort dan in een spring. Maar wel korter dan dressuur.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Springzadels en beugelophanging

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 19:43

Ik heb tot en met Z gesprongen en altijd op een veelzijdigheid. Hiermee reed ik ook m2 dressuur en buitenritten. Ik vind een springzadel echt voor als je op niveau springt en niks anders doet.

KiKiDo

Berichten: 79
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 19:59

DuoPenotti schreef:
Je hebt vzh richting springen en je hebt vzh richting dressuur. Dat zit uiteraard anders.

Ik ken bijvoorbeeld diverse mensen die met een kieffer garmisch parcours rijden.
Toch valt die onder vzh

Je zit net wat minder kort dan in een spring. Maar wel korter dan dressuur.


pillow schreef:
Ik heb tot en met Z gesprongen en altijd op een veelzijdigheid. Hiermee reed ik ook m2 dressuur en buitenritten. Ik vind een springzadel echt voor als je op niveau springt en niks anders doet.



Ik ook! Met een Kieffer Garmisch :D
Daar kon ik ook de blokken in de knieholte vanaf schroeven.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:03

Voor 1,10m kun je zeker prima met een veelzijdigheidszadel rijden. Zit veel lekkerder en de naam zegt het, je kunt er ook mee buitenrijden en dressuur gaat ook prima. Vroeger leerde iedereen er op rijden ook.
Ik zou er gewoon eens een aantal passen/ uitproberen.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:12

jowien schreef:
Voor 1,10m kun je zeker prima met een veelzijdigheidszadel rijden. Zit veel lekkerder en de naam zegt het, je kunt er ook mee buitenrijden en dressuur gaat ook prima. Vroeger leerde iedereen er op rijden ook.
Ik zou er gewoon eens een aantal passen/ uitproberen.

Dat is natuurlijk nogal persoonlijk.

Er zijn ook genoeg mensen die zeggen dat een veelzijdigheidszadel precies niets goed kan. En ik ken dus ook genoeg mensen die met een springzadel L of M dressuur rijden.

Als iemand echt fanatiek wil springen, zou ik op termijn toch zeker een springzadel aanraden. Hoeft op zich niet nu, paard groeit waarschijnlijk ook nog in bespiering, dus misschien dat er tegen die tijd wel een ander zadel moet komen

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 09:15

Ik snap even niet helemaal waarom jij zo bezig bent met die inch maat. 16,5 zijn echt heel kleine zadels. Dat is maar voor heel weinig mensen een goed idee. En dan verschilt de juiste maat voor jou ook nog eens per merk/model.
Dan moet je er ook nog eens rekening mee houden dat er dan niemand anders meer op je paard kan en jij zelf ook echt niet mag aankomen.

Dus ik zou gewoon heel open eens gaan kijken voor een ander zadel als deze niet bevalt.

Overigens is lichte stoelzit in een springzadel echt niet perse verkeerd. Ik heb dat ook maar kijk voor de grap eens naar andere spring (en vooral eventing)ruiters. Die perfecte lijntjes kun je bij heel veel mensen niet trekken.

Tenzij het je in de weg zit of je paard. Dat je niet mee kunt komen.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:38

Art_Ificious schreef:
Ik wil het eigenlijk gewoon negeren.

Maar om even te reageren , op M'n doos zit ik niet. Om daarop te zitten moet ik m'n bekken nóg meer naar voor kantelen.
Maar naar achter kantelen lukt niet zonder mijn benen, buik en rug aan te spannen en de totale ontspanning dus verloren gaat. Ik denk dat geen ontspanning juist minder fijn is voor het paard.


Ik heb niet de meest ideale bouw. Ik ben jaloers op dames met vlakkere billen, waar anderen dan weer jaloers zijn op mijn steekkont :')
Helaas levert die kont ook enorm veel ongewenste mannelijke aandacht op.


Ik snap je reactie over je lijf niet zo goed.

Je bent niet zwaar (wat ik kan zien van je foto's) , maar je botten zitten verkeerd?

'Vlakkere billen' hebben betrekking op de spieren/vet die eromheen zitten, maar zeker vet drukt zich weg als je in balans zit ( Geloof mij, ik heb een dikkere reet dan jij ooit gaat krijgen :o , ik rij alleen geen paard meer)

Waardoor je dus geen ontspanning kan geven in je zit op het paard?

Waarom kan je je benen, buik en rug niet aanspannen?

Excuus voor de eerste directe reactie, ik lees iets, en ik reageer erop. Wellicht had het wat meer ingepakt moeten worden.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:46

Ik denk dat ze juist bedoeld dat ze die dan teveel aan gaat spannen. Dus dan de spieren moet gebruiken ipv ontspannen zitten.
Dus op deze manier fijner voor ruiter en paard.

Nu moet ik wel zeggen het zadel kan veel verschil maken in zit.

Ik was 16 en had een paar verzorgpaarden.
Eigenaar had 2 zadels, 1 fijne een minder. Maar ze paste beide op het paard.
Als hij zelf mee reed had hij het fijne zadel en ik de minder fijne, maar reed ik alleen dan pakte ik de fijne. :+

Kreeg ik les op het niet fijne zadel kreeg ik ook steeds te horen dat ik in stoelzit zat, benen verder naar achter houden bla bla, maar dat gaf juist alleen maar spanning want dan moest ik dat steeds op spierkracht doen.

Had ik dat fijne zadel zat ik gewoon correct. Kreeg ik geen aanwijzingen over de zit.
En kon ik me bezig houden met paardrijden ipv met aanspannen

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Springzadels en beugelophanging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:08

Ik vraag me daarin wel af welke spieren je precies bedoeld.
Je core moet je juist aanspannen en ik kan me voorstellen dat dat gespannen voelt wanneer je de kracht (nog) niet hebt om dat vol te houden. Het is niet mogelijk om volledig ontspannen op een paard te zitten, dan flop je heen en weer als een zak aardappelen. De juiste spieren op de juiste manier aanspannen kost simpelweg kracht, maar dat kun je wel trainen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 22:16

Het gaat er vooral om, als ik me moet focussen op het kantelen van mijn bekken mijn benen nóg meer opgetrokken worden en de stoelzit verergerd en de balans daardoor wegvalt.

Op mijn manier waarop ik zit kan ik prima rijden zelfs zonder handen, dan heb ik dus wel een goede balans.
Het heefr dus geen zin om te gaan hameren op het feit dat mijn bekken verkeerd gekanteld worden. Dit is ook hoe het in het dagelijkse leven is en ik heb er geen hinder van.
Ik heb 1x eens geprobeerd er steeds op te letten dat m'n bekken iets rechter staan, resultaat was vreselijke pijn in de onderrug 's avonds.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Springzadels en beugelophanging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 22:23

Op de manier waarop ik nu zit voel ik ook mijn zitbeenknobbels. Die voel ik niet meer als ik mijn bekken naar voor of achter probeer te kantelen.

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Springzadels en beugelophanging

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:00

Waarom bel je dan niet gewoon een paar zadelmakers en vraag je of ze de ophanging naar achter kunnen verplaatsen? Als je denkt dat het de oplossing is voor het probleem, doe het dan gewoon.

Alles wat hier gesuggereerd wordt ga je toch tegenin, dus het heeft helemaal geen zin om mensen dan om hun mening te vragen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 11:51

gomir schreef:
Waarom bel je dan niet gewoon een paar zadelmakers en vraag je of ze de ophanging naar achter kunnen verplaatsen? Als je denkt dat het de oplossing is voor het probleem, doe het dan gewoon.

Alles wat hier gesuggereerd wordt ga je toch tegenin, dus het heeft helemaal geen zin om mensen dan om hun mening te vragen.

Hoezo ga ik overal tegenin?

Ik heb niet gevraagd om over m'n houding te beginnen want veranderen doet meer slecht dan goed aan mijn lijf.

Ik heb inmiddels al een aantal merken van zadels doorgekregen. Ze vallen helaas wel buiten mijn budget. Maar misschien dat ik wel via een zadelmaker zo'n zadel kan proberen en zien of het beter werkt.
Proberen staat vrij, aankoop is niet verplicht toch?

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 12:47

Een ander zadel kan iets helpen, maar gaat het probleem niet volledig oplossen omdat het ook een houding probleem is. En als je dat niet te paard kan trainen moet je naast het paard gaan werken aan houding, want ook met een ander zadel zal je door de manier van zitten tegen problemen aanlopen of meer spanning krijgen wanneer je in een houding gedwongen wordt. Juist doordat bekken verkeerd gekanteld staat kan je je been niet correct plaatsen. In de verlichte zit zie je idd dat je daar ook niet correct zit. Sommige zadels zullen de houding erger maken, sommige iets beter maar oplossen gaan ze het niet doen, als jij aangeeft dat dit jouw normale houding is.
Zelfs als het natuurlijke houding is kan je er aan werken en dat doe je niet te paard, maar ernaast omdat iedereen die iets moet veranderen eerst meer spanning krijgt. De juiste spieren moeten eerst sterker worden. Het heeft ook niet met veel billen of niet te maken, dan zouden heel plat gezegd zwaardere ruiters nooit correct kunnen zitten.
Degene die aangeven dat zadel veel verschil kan maken, ja dat klopt. Maar ze gaan niet magisch bepaalde dingen oplossen die je in het dagelijkse leven ook doet, daar moet je voor trainen, trainen en nog eens trainen. Naast het paard wel het liefst als het meer spanning geeft, wat logisch is in het begin.

Een zadelmaker met nieuwe zadels langs laten komen als je niet van plan bent om er 1 te kopen vind ik lastig. Ik heb wel zadelmakers laten komen waar ik geen zadel gekocht heb, maar dat was omdat er niks passends was. Niet omdat ik al niet van plan was iets te kopen, omdat het sowieso boven budget lag.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:16

MyWishMax schreef:
Een ander zadel kan iets helpen, maar gaat het probleem niet volledig oplossen omdat het ook een houding probleem is. En als je dat niet te paard kan trainen moet je naast het paard gaan werken aan houding, want ook met een ander zadel zal je door de manier van zitten tegen problemen aanlopen of meer spanning krijgen wanneer je in een houding gedwongen wordt. Juist doordat bekken verkeerd gekanteld staat kan je je been niet correct plaatsen. In de verlichte zit zie je idd dat je daar ook niet correct zit. Sommige zadels zullen de houding erger maken, sommige iets beter maar oplossen gaan ze het niet doen, als jij aangeeft dat dit jouw normale houding is.
Zelfs als het natuurlijke houding is kan je er aan werken en dat doe je niet te paard, maar ernaast omdat iedereen die iets moet veranderen eerst meer spanning krijgt. De juiste spieren moeten eerst sterker worden. Het heeft ook niet met veel billen of niet te maken, dan zouden heel plat gezegd zwaardere ruiters nooit correct kunnen zitten.
Degene die aangeven dat zadel veel verschil kan maken, ja dat klopt. Maar ze gaan niet magisch bepaalde dingen oplossen die je in het dagelijkse leven ook doet, daar moet je voor trainen, trainen en nog eens trainen. Naast het paard wel het liefst als het meer spanning geeft, wat logisch is in het begin.

Een zadelmaker met nieuwe zadels langs laten komen als je niet van plan bent om er 1 te kopen vind ik lastig. Ik heb wel zadelmakers laten komen waar ik geen zadel gekocht heb, maar dat was omdat er niks passends was. Niet omdat ik al niet van plan was iets te kopen, omdat het sowieso boven budget lag.


Zo kan je het ook zeggen :D

Hopelijk komt het aan bij de TS!

Overigens, TS, je had toch een hele mooie afgemeten Jeffries, what happend?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 21:56

Die Jeffries heeft spieratrofie veroorzaakt bij het paard. (paard gaf ook duidelijk aan dat het niet meer goed lag dmv stijgeren en bokken) En voor breder te laten maken zou ik het zadel ook maanden kwijt zijn want zou dan opgestuurd moeten worden naar de fabrikant. Kans dat die dan weer niet past na die aantal maanden was te groot (ivm verder trainen van het paard want had nog een reservezadel toen wintec met wijdere boom) . Dus dat zadel is verkocht.

En ook de keuze gemaakt te gaan springen, die Jeffries was een dressuurzadel.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:05

Art_Ificious schreef:
Die Jeffries heeft spieratrofie veroorzaakt bij het paard. (paard gaf ook duidelijk aan dat het niet meer goed lag dmv stijgeren en bokken) En voor breder te laten maken zou ik het zadel ook maanden kwijt zijn want zou dan opgestuurd moeten worden naar de fabrikant. Kans dat die dan weer niet past na die aantal maanden was te groot (ivm verder trainen van het paard want had nog een reservezadel toen wintec met wijdere boom) . Dus dat zadel is verkocht.

En ook de keuze gemaakt te gaan springen, die Jeffries was een dressuurzadel.

:?

Art_Ificious schreef:
Bij hem zijn we uiteindelijk op een Jeffries Jump 17 inch uitgekomen met iets kortere kussens.
[ [url=m/Ffx3NF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Afbeelding