Bitproblemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smre
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-06-23

Bitproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 01:23

Sinds een aantal maanden rij ik op de hengst van de stal met de bedoeling hem te kopen.
In het begin al een probleem met zijn bit , bij vele bitten die ik erin stak deed hij zijn tong erover. Ik heb dan maar een tijdje bitloos gereden en is hij door de tandarts nagekeken. Volgens hem had hij gewoon haken en zou het probleem opgelost zijn. Maar hij deed nogsteeds zijn tong over het bit. Nu rij ik hem met een dubbel gebroken appeltrens met tongboog maar dit accepteert hij totaal niet. Als ik veel vraag van hem gaat hij hangen en wanneer ik hem dan oppak overreageerd hij, hij gaapt en kauwt ook super veel.

De dierenarts komt hem nakijken maar zou graag willen weten of jullie hier ervaringen mee hebben.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Bitproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 02:13

Gooit hij ook zijn tong erover wanneer je met een lange teugel rijdt? Of aan de longe?

Op wat voor momenten gooit hij zijn tong erover en wanneer gaapt en kauwt hij?

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 08:27

Heb je verschillende bitten geprobeerd? Die van mij vindt ongebroken 10 keer niks en gooit zijn tong erover, onder, over, onder.. Ook heeft ie weinig ruimte waardoor hij een dun bit nodig heeft. De myler en dubbel gebroken anatomische bit van 10 mm vindt ie geen enkel probleem en doet ie zelf in zijn mond.

Smre
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 09:45

Bowo schreef:
Gooit hij ook zijn tong erover wanneer je met een lange teugel rijdt? Of aan de longe?

Op wat voor momenten gooit hij zijn tong erover en wanneer gaapt en kauwt hij?



Ja zodra het bitje erin zit gooit hij zijn tong erover.
Hij doet dit het meeste wanneer ik meer druk zet bv sturen en stoppen of wanneer hij stil moet staan. Als ik met lange teugel rij is dit veel minder.

Smre
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 09:47

puppy1128 schreef:
Heb je verschillende bitten geprobeerd? Die van mij vindt ongebroken 10 keer niks en gooit zijn tong erover, onder, over, onder.. Ook heeft ie weinig ruimte waardoor hij een dun bit nodig heeft. De myler en dubbel gebroken anatomische bit van 10 mm vindt ie geen enkel probleem en doet ie zelf in zijn mond.


Ja , hij heeft ook erg weinig ruimte en ik heb ook al een paar bitjes geprobeerd, gewone dunne trens , dubbel gebroken trens , bustrens , sweet iron bitjes en nu een appeltrens. En het probleem is dat hij dit op al deze bitjes doet en wij nu nog geen honderden euros kunnen uitgeven omdat hij nog niet van ons is.

Utixo

Berichten: 6584
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 09:49

Heb je al een dun bitje met een tongboog geprobeerd? Soms luistert het heel nauw en is het even zoeken. Heb je de kans om ergens wat Mylers te lenen?

Harry's Horse heeft betaalbare look a likes. Dan kun je in ieder geval even testen of de vorm goed is.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Bitproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:04

Je kunt ook een bitfitter laten komen, dan kun je meerdere bitten uittesten zonder ze allemaal aan te schaffen

Moet je perse met bit rijden of kun je ook gewoon bitloos blijven rijden

Smre
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 10:09

Utixo schreef:
Heb je al een dun bitje met een tongboog geprobeerd? Soms luistert het heel nauw en is het even zoeken. Heb je de kans om ergens wat Mylers te lenen?

Harry's Horse heeft betaalbare look a likes. Dan kun je in ieder geval even testen of de vorm goed is.


Welke bitjes bedoel je , kan je een foto sturen?
Laatst bijgewerkt door Smre op 09-12-23 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Smre
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 10:14

Amber_anne schreef:
Je kunt ook een bitfitter laten komen, dan kun je meerdere bitten uittesten zonder ze allemaal aan te schaffen

Moet je perse met bit rijden of kun je ook gewoon bitloos blijven rijden


Als hij klinisch in orde is dan laten we zeker een bitfitter komen. En met bit is het handigste ivm de sport.

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:14

Je hebt het over veel kauwen, gapen en hij trekt zijn tong op om hem daarna er overheen te gooien. Dit zijn allemaal dingen die meer te relateren zijn aan spanningen in het lijf dan aan het bit. Denk aan het kaakgewricht en de spieren naar het tongbeen. Ook kan rijtechniek hier een grote rol in spelen.

Als osteopaat en bitfitter zou ik je aanraden om je paard eerst eens goed te laten behandelen en daarna met een bitfitter op zoek te gaan naar het juiste bit. Ipv honderden euro’s in bitten te stoppen die het allemaal net niet zijn en waarschijnlijk ook je probleem niet volledig zullen oplossen. :)

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:18

Smre schreef:
Amber_anne schreef:
Je kunt ook een bitfitter laten komen, dan kun je meerdere bitten uittesten zonder ze allemaal aan te schaffen

Moet je perse met bit rijden of kun je ook gewoon bitloos blijven rijden


Als hij klinisch in orde is dan laten we zeker een bitfitter komen. En met bit is het handigste ivm de sport.


Dan zou ik tot die tijd gewoon bitloos rijden en dan verder kijken