Creatieve uitspatting: een zadelbontje maken!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celebi
Berichten: 3664
Geregistreerd: 04-11-20

Creatieve uitspatting: een zadelbontje maken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 22:07

Al langere tijd zat ik er aan te denken en ik heb het eindelijk gedaan: zelf een zadelbontje maken voor mijn dressuurzadel.

Ik was altijd al jaloers op die mooie schapenvachten over westernzadels, maar voor dressuurzadels is er bar weinig te koop. De reguliere seat savers waren me net te braaf, dus toen mijn huidige seatsaver versleten en wel was ben ik gaan knutselen. En gezien dit op Instagram zo in de smaak viel dacht ik: ik deel het proces hier ook op Bokt. :D

Wie heeft er ook wel eens zelf een zadelbontje gemaakt? Hoe verliep het bij jou? Vond je het ingewikkeld? Hoe heb je het bevestigd? Maar bovenal: ben je er net zo trots op als ik? *\o/*

Anyhow, hier de foto's van mijn proces voor ieder die dat leuk vindt om te lezen en te bekijken:

1. Het uitzoeken van het schapenvachtje was een werkelijke hel. Zoveel keus in kleur, formaat, vorm en haarlengte.. :') Ik had nogal last van keuzestress, maar gelukkig heb ik een mooi exemplaar gevonden.
Afbeelding

2. Bij het passen werd wel duidelijk dat ik een veel te lang velletje heb gekocht. Aldoende leert men.. Al was ik wel blij met de breedte want die klopte eigenlijk best aardig!
Afbeelding

3. De derde stap was misschien nog het lastigste: De hond overtuigen dat dit echt echt echt niet zijn nieuwe kleedje was.. |(
Afbeelding

4. Nog 100 keer alles op het zadel opmeten en aftekenen en mezelf klaar maken om de eerste schaar erin te zetten. Dat deed wel even pijn!
Afbeelding

5. Maar goed als je dan eenmaal aan het knippen bent gaat het makkelijker en heb je opeens een werkelijk 'slachtveld'. Oeps! :o
Afbeelding
Afbeelding

6. Gelukkig heb ik wat honden trim ervaring en de nodige spullen dus kon ik flink bezig met modelleren en scheren van de vacht. Poedel, schaap.. Bijna hetzelfde toch? :')
Afbeelding

7. De achterzijde heb ik aan twee kanten in moeten knippen om het vachtje strak om de lepel te vormen. Het naaien was een klus wat bloed, zweet en tranen heeft gekost. Tip: of een goed scherpe leer naald of, als je die niet hebt net als ik omdat de leernaald onwijs bot was, een hele dunne naald en heel veel geduld.
Afbeelding

8. Aan de onderzijde heb ik klittenband bevestigd en de flappen bij de wrongen heb ik met leertouwtjes vast gezet aan de singelstoten voor wat extra stabiliteit.
Afbeelding

9. En toen was het toch echt zover: het eindresultaat! Het staat zo stoer!
Afbeelding

10. En zeker niet onbelangrijk: het zit ook vreselijk lekker! Alsof je op een troon zit! Ik heb ermee gereden en het ligt onwijs stabiel en het is fijn warm nu met deze kou. Ik ben helemaal happy. <3
Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden! En ik ben ook heel benieuwd of er nog veel meer creatievelingen met schapenvachtjes zijn geweest. :j

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8312
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Creatieve uitspatting: een zadelbontje maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 22:42

Ik verplaats deze voor je naar [HAR]Harnachement, daar zullen meer mensen dit topic vinden :)

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 22:56

Had t al gespot op Insta, echt tof!

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 23:03

Echt heel mooi geworden +:)+ ik snap je probleem. Ik heb nu ook zo’n standaard en die is mij eigenlijk ook te klein. Toevallig laatste foto’s gemaakt om hier eens te plaatsen waar ik een betere kan kopen _/-\o_

Helaas zie ik mezelf nog niet zelf eentje maken :n

Had jij vergelijkbaar probeer als ik op de foto, te kort aan de zijkanten ?
Afbeelding

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 23:04

Super cool! Daar kom je de winter zeker mee door :brr:
Staat echt leuk <3

Celebi
Berichten: 3664
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 23:09

Bedankt allemaal! Ben er ook wel veel te trots op haha. En inderdaad, heerlijk warm voor de winter. Doordat het bontje voor mijn knieën langs loopt heb ik daar een warme zachte windbreker. <3

@SandraWierda Misschien een maatje groter nemen? Hieronder mijn oude en die paste prima. Meestal gaan ze van 17 t/m 18 inch en ik heb 17 dus heb ik genoeg speling. Of een ander merk?

Afbeelding

Het zelf maken viel me uiteindelijk mee hoor. Het op maat knippen is niet vreselijk moeilijk. Je gaat strook voor strook gewoon steeds iets korter en ik tekende aan de binnenkant ongeveer uit waar ik de kniplijnen wilde hebben. Alleen de delen die ik met de hand gestikt heb waren wat lastiger want ik ben geen held met naald en draad. Had alleen een goedkoop setje action garen en naaldjes liggen. De leer naald van mijn moeder deed helemaal niets meer dus dat was een tegenvaller. Ik denk oprecht dat iedereen dit wel zelf kan, mits je de materialen ervoor koopt (of van een oude seat saver af knipt). :j

Edit: die getekende lijn op de foto was van hoe ik mijn nieuwe bontje wilde hebben. Was de eerste foto van mijn oude seat saver die ik in mijn bokt gallerij tegen kwam.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 23:29

Celebi schreef:
Het zelf maken viel me uiteindelijk mee hoor. Het op maat knippen is niet vreselijk moeilijk. Je gaat strook voor strook gewoon steeds iets korter en ik tekende aan de binnenkant ongeveer uit waar ik de kniplijnen wilde hebben. Alleen de delen die ik met de hand gestikt heb waren wat lastiger want ik ben geen held met naald en draad. Had alleen een goedkoop setje action garen en naaldjes liggen. De leer naald van mijn moeder deed helemaal niets meer dus dat was een tegenvaller. Ik denk oprecht dat iedereen dit wel zelf kan, mits je de materialen ervoor koopt (of van een oude seat saver af knipt). :j


Heb op mp hier in de buurt iemand gevonden die vachten verkoopt, dus gevraagd of ik langs mag komen er eentje uit te zoeken. Kan ik meteen even goed passen welke model/ maat beste is en dan ga ik mij er ook aan wagen.
Die van jou is zo super gaaf geworden <3

Celebi
Berichten: 3664
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Creatieve uitspatting: een zadelbontje maken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 23:42

Wat gaaf! Leuk dat je het ook gaat proberen!

Ik heb heel erg gelet op de lange symmetrische voetjes omdat ik ze over mijn wrongen wilde hebben. Dan moet dat deel heel goed symmetrisch en lang zijn. Maar voor meer het seatsaver model is dat veel minder belangrijk. Ik zou in ieder geval kijken naar een vachtje die in de gehele lengte mooi breed en symmetrisch is, dan kun je er het meeste mee.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 23:48

Is er nu ook niet een klein stukje schaap over voor je hondje?

Celebi
Berichten: 3664
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 23:52

Afbeelding

Zeker! Deze kleine pluis krijgt toch alles wat hij maar wil. :+

Maar hij vindt het wel een karig stukje. :') Ik was helaas niet heldhaftig genoeg om een groter stuk eraf te knippen omdat ik bang was dat ik te ver zou knippen. Heb nu dus dit over plus veel dunne stroken.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 09:55

Ach gos <3 Als hij strategisch gaat liggen past 't volgens mij precies. En dan ligt hij net zo lekker als dat jij in het zadel zit :)

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Creatieve uitspatting: een zadelbontje maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:12

Ik vind het knap! Ben zelf niet zo creatief helaas.

Moest wel lachen om die moeilijkste 3e stap.

Celebi
Berichten: 3664
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Creatieve uitspatting: een zadelbontje maken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 10:37

Haha ja het is mazzel dat hij zo klein is. Past precies! :j

Ik heb straks les en ik ben heel benieuwd wat mijn instructeur van mijn creatie vindt. :')

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Creatieve uitspatting: een zadelbontje maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:29

Stap 3 vond ik het leukste :D

Verder echt knap gedaan! +:)+

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Creatieve uitspatting: een zadelbontje maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:36

Mooi geworden! Kan je die dunne stroken niet aan die lap vast naaien om hem wat groter te maken?

Celebi
Berichten: 3664
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Creatieve uitspatting: een zadelbontje maken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 12:36

Zou misschien kunnen ja! Al past het voor die kleine hond wel en dat naaien was geen pretje dus ik denk dat ik het zo laat. Hij heeft al 1000 kleedjes en ligt toch het liefste op schoot haha. :')

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Creatieve uitspatting: een zadelbontje maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 12:44

Leer bewerken is makkelijker als je de gaatjes voor prikt met een leervork. Vooral bij dik leer is dat belangrijk.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 12:52

Celebi schreef:
Zou misschien kunnen ja! Al past het voor die kleine hond wel en dat naaien was geen pretje dus ik denk dat ik het zo laat. Hij heeft al 1000 kleedjes en ligt toch het liefste op schoot haha. :')

Alle stukken en strookjes op een stukje stof plakken dan? Wie weet kun je nog een mooi mozaïek maken van het geheel :')

Leer naaien vind ik zelf het prettigste met voorprikken met een els en dan naaien met zadelmakersnaalden. Maar dat is runderleer, ik heb nog nooit schapenleer genaaid.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:08

Wat creatief en slim! Ziet er heerlijk uit zeg, dat wil ik ook wel op buitenrit haha. En wat een geweldige dieren heb je! Zowel paard als hond haha.

Celebi schreef:
@SandraWierda Misschien een maatje groter nemen? Hieronder mijn oude en die paste prima. Meestal gaan ze van 17 t/m 18 inch en ik heb 17 dus heb ik genoeg speling. Of een ander merk?


Ik heb een bontje voor op mijn zadel, ooit eens gekocht door moeder voor 18 inch zadel. Maar mijn 17 en 17,5 inch zadel was die toch klein voor. Heel apart, je zou zeggen dat het makkelijk moet passen maar nee. Later eens gekeken in winkels maar die waren niet groter, dus waarom het niet goed past terwijl het wel zou moeten weet ik niet.

Celebi
Berichten: 3664
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Creatieve uitspatting: een zadelbontje maken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 14:04

Dankjewel allemaal! <3

Dat van het gaatjes voorprikken kwam ik ook achter. Oeps.. Maar zo'n vorkje had ik natuurlijk ook niet. Ach het is gelukt!

De les ermee rijden ging perfect net. Mijn instructeur noemde me erg wollig. :+ Had ook mijn wollen poncho aan dus ik snap het wel haha. Net nog even twee gaten geknipt voor de lusjes van mijn dekjes. Blijft het daar ook wat stabieler liggen.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 17:29

Och nou ja, ik kreeg toen ik een nieuw zadel had en er voor het eerst mee in de les reed te horen: ik blijf me verbazen hoe fijn hij loopt onder dat gekke ding.

Dus ja. Een beetje wollig moet kunnen hoor :P En jullie zijn in elk geval helemaal klaar voor de winter: jij en je hondje met een schapenbontje en je paard met een door hemzelf gemaakt paardenbontje.

Celebi
Berichten: 3664
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Creatieve uitspatting: een zadelbontje maken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 17:37

Nu ben ik wel nieuwsgierig wat voor raar zadel je hebt haha.

En inderdaad, mijn paard heeft zijn eigen bontje ontwikkeld. Wat een haar heeft die mammoet elk jaar.. :')

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 17:55


Celebi
Berichten: 3664
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Creatieve uitspatting: een zadelbontje maken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 18:14

Wat een maf ding! Die zie je niet vaak. Maar ja als het past en je er goed op zit is het altijd prima natuurlijk. Onwijs leuk ook dat je dat dekje zelf gemaakt hebt! Heerlijk creatief hier. :D

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Creatieve uitspatting: een zadelbontje maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:26

Ik heb gewoon een hele vacht over het zadel gemikt, niks genaaid alleen met strotouwtjes aan de d ringen vastgeknupt. Ligt keurig op het zadel en is lekker warm! Hier op de foto met een reflectiedinges om N billetjes.Afbeelding