Bestaan er "Singel Passers"?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RachelVos
Berichten: 30
Geregistreerd: 13-02-23

Bestaan er "Singel Passers"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 10:27

We hebben zadelmakers en/of passers, bit fitters, bridle fitters, van alles!

Maar zijn er eigenlijk ook "singel passers"?

Ik heb zelf veel moeite met vinden van een geschikte singel.
Ik heb een pony met een hele krappe singelplek, direct achter haar voorbenen.

Alles eindigt vroeg op of laat op haar schouders, niet alleen het zadel, maar ook de longeersingel, of een stoffen barebackpad. Ik heb inmiddels een stuk of 5 singels geprobeerd voor mijn zadel en pad, maar het is iedere keer hetzelfde verhaal. Van simpel recht, naar anatomisch, naar banaan, met of zonder elastiek...

Ik zie het echter niet zo zitten om alsmaar singels te blijven kopen, doordat ze alsmaar in de kast blijven hangen en de singels die aangeraden worden al snel boven de €200 zitten.

Ik vroeg me daarom of, bestaat daar een pas/huur service voor? - Zodat er gewoon wat gepast en getest kan worden.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem.. :')

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Bestaan er "Singel Passers"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:29

Daar kijkt mijn Zadelpasser ook voor mee. Die van jou niet?

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:33

Ik weet ook niet beter dan dat de zadelmaker/passer hier naar kijkt.
Hij beoordeelt juist of alles goed ligt.
Misschien kun je er de volgende keer meer specifiek naar vragen, over de singel?
Maar het geheel moet goed zijn, als het zadel niet goed past, dan krijg je dat met een singel niet goed.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 27-12-23 10:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:33

Maar jij probeert een zadel probleem op te lossen met een singel en dat gaat niet lukken. In andere topic werd er al gezegd je zadel niet lekker lijkt te liggen en je een verkeerde pad er onder gebruikt. Ga het eerst daar eens zoeken zou ik zeggen.

RachelVos
Berichten: 30
Geregistreerd: 13-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 10:37

Spenk schreef:
Maar jij probeert een zadel probleem op te lossen met een singel en dat gaat niet lukken. In andere topic werd er al gezegd je zadel niet lekker lijkt te liggen en je een verkeerde pad er onder gebruikt. Ga het eerst daar eens zoeken zou ik zeggen.

Melzazu schreef:
Daar kijkt mijn Zadelpasser ook voor mee. Die van jou niet?


Zeker wel!

Ik krijg natuurlijk gewoon singels aangeraden qua model en werking. Helaas lijkt dit soms in de praktijk toch niet helemaal te werken.

Mijn pony zou bijvoorbeeld aan de hand van alle kenmerken een banaansingel moeten hebben, helaas geeft dit nog niet voldoende werking. Maar dit kan natuurlijk aan de singel specifiek liggen, en niet perse het soort.

RachelVos
Berichten: 30
Geregistreerd: 13-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 10:38

Spenk schreef:
Maar jij probeert een zadel probleem op te lossen met een singel en dat gaat niet lukken. In andere topic werd er al gezegd je zadel niet lekker lijkt te liggen en je een verkeerde pad er onder gebruikt. Ga het eerst daar eens zoeken zou ik zeggen.


Ik heb inmiddels andere pads besteld hoor :+

Maar een andere pad onder mijn zadel gaat het probleem met mijn longeersingel niet bepaald oplossen.
Vandaar dat ik me alvast verder aan het oriënteren ben.

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:39

RachelVos schreef:
Zeker wel!

Ik krijg natuurlijk gewoon singels aangeraden qua model en werking. Helaas lijkt dit soms in de praktijk toch niet helemaal te werken.

Mijn pony zou bijvoorbeeld aan de hand van alle kenmerken een banaansingel moeten hebben, helaas geeft dit nog niet voldoende werking. Maar dit kan natuurlijk aan de singel specifiek liggen, en niet perse het soort.


Tja maar dan zou ik dus steeds mijn zadelpasser opnieuw aangeven dat wat hij/zij geadviseerd heeft niet functioneert zoals het moet of ik zou eens op zoek gaan naar een andere. Grote vraag of je zadel dan ook wel helemaal lekker ligt.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:40

Een longeersingel heb je ook verschillende types in. Als die niet passen bij je paard blijft het schuiven ongeacht de singel.

Als je zadel niet past bij de vorm van de rug kun je singels passen tot je een ons weegt. Het zal dan nooit blijven liggen.

RachelVos
Berichten: 30
Geregistreerd: 13-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 10:44

Melzazu schreef:
RachelVos schreef:
Zeker wel!

Ik krijg natuurlijk gewoon singels aangeraden qua model en werking. Helaas lijkt dit soms in de praktijk toch niet helemaal te werken.

Mijn pony zou bijvoorbeeld aan de hand van alle kenmerken een banaansingel moeten hebben, helaas geeft dit nog niet voldoende werking. Maar dit kan natuurlijk aan de singel specifiek liggen, en niet perse het soort.


Tja maar dan zou ik dus steeds mijn zadelpasser opnieuw aangeven dat wat hij/zij geadviseerd heeft niet functioneert zoals het moet of ik zou eens op zoek gaan naar een andere. Grote vraag of je zadel dan ook wel helemaal lekker ligt.


Daar ben ik ook zeker mee bezig! Het punt is echter, mocht zij iets anders aanraden dat ik dan wéér een singel moet aanschaffen, en mijn verzameling zo flink groeit.
Ik vroeg me daarom af, of er iets van testservices / passers bestaan, zodat ik eerst kan kijken of het daadwerkelijk zijn werk doet, voor ik dadelijk een kast vol singels heb.

Daarnaast ben ik nu noet persee opzoek ben naar een optie voor mijn zadel momenteel. Daar ben ik al voor bezig. Het gaat mij nu vooral voor mijn longeersingel en stoffe barebackpad.

RachelVos
Berichten: 30
Geregistreerd: 13-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 10:46

Spenk schreef:
Een longeersingel heb je ook verschillende types in. Als die niet passen bij je paard blijft het schuiven ongeacht de singel.

Als je zadel niet past bij de vorm van de rug kun je singels passen tot je een ons weegt. Het zal dan nooit blijven liggen.


Exact! En daarom ben ik dus opzoek naar een ander soort singel voor mijn longeersingel, zodat ik de ondersingel kan vervangen.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:50

RachelVos schreef:
Spenk schreef:
Een longeersingel heb je ook verschillende types in. Als die niet passen bij je paard blijft het schuiven ongeacht de singel.

Als je zadel niet past bij de vorm van de rug kun je singels passen tot je een ons weegt. Het zal dan nooit blijven liggen.


Exact! En daarom ben ik dus opzoek naar een ander soort singel voor mijn longeersingel, zodat ik de ondersingel kan vervangen.

Je begrijpt mij niet. Je moet de ondersingel niet vervangen maar de bovensingel. Als je een standaard longeersingel hebt is grote kans dit nooit passend gaat worden.

Investeer in een goeie met kussens en alles erin. Er zijn meerdere types.

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:57

Hmm ja als je op die manier singels verzameld is niet fijn. Bij mijn zadelpasser kun je soms wel tijdelijk testen maar daar heb je nu verder niks aan. Ik heb een hele simpele longeersingel en als ondersingel gebruik ik dan ook de singel die ik voor het zadel heb. Idem bij de bbp.

Ik blijf dus voorstander van een goed passende singel bij je zadel. Die gebruik je dan ook lekker voor de rest.

Blijft dus denk ik toch staan dat een goede zadelpasser (die dus ook singels past) je het beste kan helpen.

En voor overige singels. Je hebt toch bij online bestellen of zo gewoon retourrecht van een aantal weken. Als je het netjes houdt en de kaartjes er aan laat kan je een singel dan toch ook gebruiken en proberen en alsnog terug doen. Bij jouw probleem zie je dan met een kwartiertje al gebeuren volgens mij.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:05

Lijkt me een goed idee.. een singelbank waar je kan testen.

Momenteel heb ik alleen een onbeleerd paard lopen, maar in het verleden ook echt een kapitaal aan singels geprobeerd. Het kan zo veel doen met de ligging van je zadel en het comfort van je paard.

Er loopt een lang topic over singels ergens hier. Mss kun je daar tips krijgen.

Edit.. Google leert me dat je bij
diverse verkopers wel eerst kan testen . Maar dan moet je al weten wat je wilt.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:10

RachelVos schreef:
Spenk schreef:
Maar jij probeert een zadel probleem op te lossen met een singel en dat gaat niet lukken. In andere topic werd er al gezegd je zadel niet lekker lijkt te liggen en je een verkeerde pad er onder gebruikt. Ga het eerst daar eens zoeken zou ik zeggen.


Ik heb inmiddels andere pads besteld hoor :+

Maar een andere pad onder mijn zadel gaat het probleem met mijn longeersingel niet bepaald oplossen.
Vandaar dat ik me alvast verder aan het oriënteren ben.



Op het moment dat je met een pad moet gaan werken past je zadel dus gewoon niet goed. Een zadel hoort gewoon goed te liggen zonder een pad of wat dan ook eronder.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Bestaan er "Singel Passers"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:11

Ts heeft een boomloos zadel dus dan moet een pad wel.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:28

Een singel kan nooit meer dan een handbreedte verschuiving op de schouder ondervangen, dan moet er eerst aan de bovenkant wat veranderen.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bestaan er "Singel Passers"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 12:52

Ben het met de rest eens dat vooral het zadel moet passen. Zou daar eerst naar kijken.

"Vroeger" had je voor dit probleem met boomzadels wel voorsingels, maar dit zou ik nooit gebruiken zonder overleg met de zadelpasser en een goed passend zadel.

De zadelpasser zou de singel moeten adviseren.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:46

Spenk schreef:
Ts heeft een boomloos zadel dus dan moet een pad wel.


Ah oke dat wist ik niet. Dan heb ik niets gezegd :o

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Bestaan er "Singel Passers"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:49

Ben niet anders gewend dat een goede zadelpasser ook de singel bij het pasconsult meeneemt.
Ik heb dan ook geen problemen met niet goed passende singels.

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Bestaan er "Singel Passers"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 15:30

Mijn zadelmaker had verschillende singels. Zo kon ik met diverse een proefrondje rijden. Het voordeel van een merrie die vrij snel aangeeft wat ze ergens van vindt was een groot voordeel.

Zijn er geen stalgenoten of kennissen waar je eens een singel van kan lenen en uitproberen. Zo hoef je niet direct te kopen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 15:36

Soms helpt het ook om de singelstoten te kruisen en het zadel een fractie achterover te leggen.
Let op: dit kan ook het probleem juist erger maken.
Wordt het beter dan zit het „probleem“ richting het kruis, wordt het slechter dan zit het waarschijnlijker in het schoftgebied/schouder.

Loopt de pony wellicht met met een hoog kruis/rechte benen? Dan kun je passen tot je een ons weegt, maar dan blijft het schuiven met zo‘n korte rug. Dan moet hij eerst over de rug leren lopen.

Ik denk dat je in jouw geval een zadelpasser moet zoeken met met meer dan gemiddeld paarden ervaring (bijv. fysio) en het liefst ook instructie ervaring.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 16:13

RachelVos schreef:
We hebben zadelmakers en/of passers, bit fitters, bridle fitters, van alles!

Maar zijn er eigenlijk ook "singel passers"?

Ik heb zelf veel moeite met vinden van een geschikte singel.
Ik heb een pony met een hele krappe singelplek, direct achter haar voorbenen.

Alles eindigt vroeg op of laat op haar schouders, niet alleen het zadel, maar ook de longeersingel, of een stoffen barebackpad. Ik heb inmiddels een stuk of 5 singels geprobeerd voor mijn zadel en pad, maar het is iedere keer hetzelfde verhaal. Van simpel recht, naar anatomisch, naar banaan, met of zonder elastiek...

Ik zie het echter niet zo zitten om alsmaar singels te blijven kopen, doordat ze alsmaar in de kast blijven hangen en de singels die aangeraden worden al snel boven de €200 zitten.

Ik vroeg me daarom of, bestaat daar een pas/huur service voor? - Zodat er gewoon wat gepast en getest kan worden.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem.. :')


Heb je de harry`s horse e-motion al eens geprobeerd?
(Is mooi smal, licht elastisch, niet eens duur.)
Dat is het enige wat hier werkt op een zelfde soort 'model', ook ik heb van alles geprobeerd en kon op een gegeven moment zelf wel een winkel starten :+ :Y)

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 16:33

Even gekeken welk zadel je hebt, het nadeel van die knie/dijblokken is dat je wellicht bij elke beweging het zadel een duw naar voren geeft, en daar kan geen singel tegenop... Ik weet niet hoe je zelf in het zadel zit, zo diep heb ik je berichten nu ook weer niet uitgespit, maar als je redelijk achter op de lepel neerkomt, wip je ook telkens de voorkant van het zadel een tikkeltje omhoog.
Dus die wippende werking, plus een duwtje tegen die blokken, is gewoon elke galop sprong hop hop hop, zadel naar voren.
Is de bouw van je pony dan nog niet optimaal, als in redelijk rond en redelijk wat buik, dan kan je zadel gewoon niet blijven waar die hoort.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Bestaan er "Singel Passers"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 17:31

Ik heb al heel wat ruiters met hun paarden geholpen om de goede singel te vinden, heb zelf ook een aardige voorraad oudere singels, die ik gebruik om passessies te doen (allemaal als amateur hoor), en dan bepalen we samen aan de hand van de passessie en het budget welk singel model, lengte, materiaal en gesp positie het beste zou kunnen passen bij zowel het paard als het overige tuig en natuurlijk ook wat de ruiter graag wil. Maar ik zou jou op dit moment niet kunnen helpen…

Je pony is nu veel te dik, als je dat probleem niet oplost gaat geen enkele singel of zadel jouw probleem oplossen, ook een proffesionele zadel/singel fitter kan niet toveren.
Dit klinkt hard en oneerlijk, maar het is ook niet eerlijk tegenover je pony om te blijven rijden met niet passend tuig en het dier obese te laten blijven. Daar is de pony al helemaal niet mee geholpen.

Ik zou zeggen, pony op dieet (er zijn hier op bokt ook best wat topics die je hiermee kunnen adviseren) en elke dag goed aan het werk zetten, dan kan ook zonder rijden en ook zonder longeersingel als die ook niet past. Goede beweging, flink aan het werk, conditie en spieren bouwen is nu het belangrijkste.
Laat het beestje 30-40 kilo afvallen en bekijk de situatie dan weer opnieuw, ik durf te wedden dat je singel en zadel probleem dan ook is opgelost.

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Bestaan er "Singel Passers"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 17:57