Veiligheid sprenger bow balance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muchas
Berichten: 15
Geregistreerd: 06-10-19

Veiligheid sprenger bow balance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 10:04

Ik heb veel goeds gehoord over bow balance beugels. En nu mijn merrie en ik steeds verder komen met inrijden ben ik ook aan het kijken naar welke beugels ik wil.

Nu vindt ik zelf ook het idee van een veiligheidsbeugel fijn. Vooral met een jong paard. Ik lees her en der dat bow balance ook heel veilig is omdat de beugel als het ware kan buigen.

Wat is jullie ervaring hierin? Want ik zie niet echt voor me hoe dat werkt.

Friezenkind
Berichten: 82
Geregistreerd: 13-07-21

Re: Veiligheid sprenger bow balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:08

Ik heb ze zelf omdat ik snel last van mijn knieƫn krijg, volgens mij zijn ze vooral daarvoor de druk opvangen van het lichaam. Het enige veilige wat ik me van deze beugels kan indenken is dat ze best zwaar zijn als je ze vergelijkt met bv tech stirrups. Ik denk bij veiligheidsbeugels aan openklapbare beugels.

marjor
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-03-07
Woonplaats: Op hetzelfde adres als mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:30

Muchas schreef:
Ik heb veel goeds gehoord over bow balance beugels. En nu mijn merrie en ik steeds verder komen met inrijden ben ik ook aan het kijken naar welke beugels ik wil.

Nu vindt ik zelf ook het idee van een veiligheidsbeugel fijn. Vooral met een jong paard. Ik lees her en der dat bow balance ook heel veilig is omdat de beugel als het ware kan buigen.

Wat is jullie ervaring hierin? Want ik zie niet echt voor me hoe dat werkt.


Mocht je ze willen kopen. Ik heb ze nog nieuw in de verpakking liggen. Aangeschaft, maar nooit gebruikt.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Veiligheid sprenger bow balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:34

Het zijn geen veiligheidsbeugels. Als je valt kun je er gewoon in vast blijven zitten. Dat heb ik zelf meegemaakt. Ik rijd er daarom ook niet meer mee.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Veiligheid sprenger bow balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:38

Ze worden wel veiligheidsbeugels genoemd.
Maar ik zie dat zelf zo ook niet. Door het mee scharnieren zou je sneller eruit gaan.

Ik heb zelf al 30 jaar beugels die open klappen.
Toen de de enige die er waren de kwik out. Nu heb je die in veel meer varianten.
En wil je veiligheid zou ik daar voor kiezen.

Ik heb de bowbalance wel aan het zadel van mijn ruin hangen, met een buitenrit stappen krijg ik last van mijn enkels, met de BB niet.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Veiligheid sprenger bow balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 12:46

En door de gebogen vorm zou je er makkelijker uit gaan.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Veiligheid sprenger bow balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 01:02

Ik heb de Sprenger Flexcite (Een net iets luxere versie van de Bow Balance) en die zijn echt super fijn! Wel met de metalen inleg en niet de rubberen, voor extra grip. Wat ik ook fijn vind is dat de beugels een breed voetbed hebben, ik heb geen smalle voetjes en met sommige andere beugels kwam ik toch snel tegen de zijkanten aan.
Door het gewicht en de vorm van de beugel is die heel gemakkelijk terug te vinden als je hem per ongeluk toch een keertje kwijt raakt. Die lichtere beugels zwaaien dan alle kanten op, maar deze blijven veel stabieler hangen, zodat je jouw voet er zo weer in hebt.

De beugels zijn super flexibel, je kunt ze met de hand dubbel vouwen, maar niet zo flexibel dat je er nadelig iets van merkt met rijden. Wat wel fijn is met deze beugels is verlichte zit, ze veren mee en ontlasten daarmee je gewrichten.

Zowel de Bow Balance als de Flexcite zijn asymmetrisch gevormd, waardoor je er in theorie minder snel aan blijft hangen.

Ik ben zelf nog nooit van mijn paarden afgevallen, dus kan geen ervaring delen met hoe veilig ze zijn als dat wel gebeurt.

Bedenk goed dat maar weinig beugels echt veilige veiligheidsbeugels zijn.