Welk zadel is goed aanpasbaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Welk zadel is goed aanpasbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 18:08

Ik heb een bijna 4 jarig paard en ben inmiddels al aan zadel nummer 3 bezig, omdat hij zo enorm snel verandert. We rijden 2 a 3x in de week ongeveer 20 minuten. Hij staat regelmatig een weekje stil en we doen rustig aan.

We zijn begonnen met een Fryso Legacy met boommaat medium.
Hier heb ik ongeveer 4 maanden mee gereden. Ik had nog een Arno Brandt zadel liggen met een medium wijde boom, maar deze heeft helemaal nog niet goed gelegen op hem. Deze is inmiddels ook al te smal.
Voor mijn huidige paard had ik een flinke Fries van 1,70 en voor dit paard had ik een Hulsebos zadel met een medium wijde boom.
Dit zadel heb ik laten aanpassen zodat hij ook op mijn huidige paard past, maar zadelmaker gaf aan dat het niet lang meer gaat duren voordat hij hier ook uitgegroeid is.

Nu wil ik graag een nieuw zadel voor hem kopen, maar dan het liefste 1 waarvan de boom aan te passen is. Ik weet dat Passier zadels in de pers kunnen dus dit is zeker een optie.
Zijn er nog meer merken die goed aanpasbaar zijn zodat ik niet nog meer zadels aan moet schaffen.
Het gaat om een KWPN-er van 1,70 (Kardieno x Glock's Zonik).


Afbeelding

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:09

Ikonic? fairfax?

joyce83

Berichten: 5211
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Welk zadel is goed aanpasbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:11

Kent and masters kun je in elk geval met de boom wisselen.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:16

Je kunt ook een boomloos zadel nemen zolang je paard nog zo groeit. Die 'vormen mee' met verandering in bespiering! Er bestaan allerlei verschillende modellen. Kijk bv eens bij Barefoot, dat is een goed merk met een redelijke prijs. Koop er een goede pad bij, want die verdeelt de druk, die is echt onderdeel van het zadelsysteem. Ik heb jarenlang fijn met een Barefoot gereden; dressuur L2, springen L, endurance klasse 3, oefencrossen en eindeloos veel buitenrijden.
(Huidig paard past zoiets helaas niet, heeft een wat aparte rug.)

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Welk zadel is goed aanpasbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:20

Bates is ook goed aanpasbaar

LiannePuthzy

Berichten: 6995
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:20

Gfs, uiteraard wintec/bates/arena

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Welk zadel is goed aanpasbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:22

DK-zadels

Apacheshadow
Berichten: 887
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Welk zadel is goed aanpasbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:27

Wow zadel. Bijna alles is daarbij aanpasbaar

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Welk zadel is goed aanpasbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:42

Gfs zadels! Hele fijne zadels!

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Welk zadel is goed aanpasbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:54

Bates en Wintec lijken hier netjes te liggen op de Friezen, maar de boomvorm is niet optimaal en het is het net niet voor ze.

Hier passen alledrie de Friezen Sella goed. Boom is aanpasbaar in de koudpers.
Maar, er zijn tegenwoordig zoveel zadels met een aanpasbare boom, de keuze is reuze.

Kent en Masters, RS zadel, nieuwe type van Schutte atelier en Kifra Horse heeft ook verschillende zadels die aanpasbaar zijn.

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:07

Ik vind haar huidige paard er op de foto niet uitzien als een Fries of kijk ik nou echt zo scheel :?
En er staat ook bij dat het een kwpn-er is _O-

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:29

Mijn Albion SLK heeft ook een boom die aan te passen is.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:33

Is de verandering omdat hij breder wordt? Of verandert de vorm van rug ook?

Als hij breder wordt, kan je er ook voor kiezen om een breder zadel te kopen en daar een pad met inlages onder te leggen. Als hij groeit kan je inlages verminderen

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 19:38

Hij wordt breder en gespierder.

Hij is inderdaad geen Fries, maar woont wel in Friesland 8-), toch een soort van Fries ....

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Welk zadel is goed aanpasbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 19:41

Bedankt voor de reacties. Er zijn een aantal merken die ik niet ken. Daar zal ik me eens in gaan verdiepen.
Boomloos zie ik niet zo zitten.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Welk zadel is goed aanpasbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:45

Ik ga voor m’n jonkie 1000 procent voor ikonic!! Heeerlijke zadels

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Welk zadel is goed aanpasbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:00

Absoluut connect zadels :) hebben verchillende boomvormen (3 stuks) en het kopijzer is in de pers onbeperkt verstelbaar. Is een kunststof boom.

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:09

Horseloverl schreef:
Ik ga voor m’n jonkie 1000 procent voor ikonic!! Heeerlijke zadels


Wel op gezeten een paar keer maar ik vond zelf Bates toch prettiger zitten, hahaha, kan zo persoonlijk zijn hè. Ikonic vind ik verder wel echt hele mooie zadels die ook goed aanpasbaar zijn. Ik vond het bijna jammer dat ik ze niet zo fijn vond zitten :D

martinev

Berichten: 2586
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:10

Vivary! Wil nooit meer anders, heb ze voor al mijn paarden en ook voor mijn 3-jarige. Altijd aan te passen en onwijs fijne zadels met veel ruimte voor de beweging van het paard.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Welk zadel is goed aanpasbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 22:42

Ik heb voor mijn jonkie een Sommer, deze zijn traploos te verstellen. Hele fijne zadels, en helemaal naar wens te maken.

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Welk zadel is goed aanpasbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:08

Ik heb een RS saddle. Daaraan is zo goed als alles aanpasbaar. Boom, wrongen, singelpositie, stijgbeugelriem positie, etc.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Welk zadel is goed aanpasbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:11

Ik begrijp dat je boomloos niet ziet zitten maar kijk ook eens naar Trekker zadels. Die zijn semi boomloos. De kussens kun je zelf aanpassen en de boombreedte is traploos verstelbaar. Kan gewone dekjes onder, geen speciale pads. Ik ben er al jaren tevreden over zeker met mijn paard die nogal veranderd van bouw nu ook ivm ouder worden juist.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:49

Zaldi heeft ook erg fijne zadels en ze kunnen in de pers.

Er is veel keuze in model, wrong, kleur, zitting etc mogelijk zonder meerprijs
Goede prijs kwaliteit verhouding

Er zijn ook modellen met verwisselbare boom, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Re: Welk zadel is goed aanpasbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:13

Wij hebben Kent en Masters gehad; voor nu Graziozo. Volledig op maat te maken. Ik was het getob zat met boomwijzigingen, zadels die niet meer pasten.

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 17:14

Graziozo heb ik ook al naar gekeken, maar het lijkt me gewoon vervelend dat ik het zadel dan niet door mijn huidige zadelmaker kan laten aanpassen en ik steeds moet wachten totdat ze weer een route naar Friesland hebben. Als het niet meer goed ligt wil ik het direct aangepast hebben en niet na 3 a 4 weken pas een keer.

Mijn Hulsebos zadel is altijd door Hulsebos nagekeken en aangepast, maar dat deed ik maar 1x per jaar. Dan plande ik gewoon een afspraak in om het even na te laten kijken en eventueel te vullen. Mijn Fries veranderde nagenoeg niet. Ik heb hier dus nooit mee te maken gehad.
Ik heb ook nog nooit een ander merk zadel gehad dan Hulsebos. Helaas zijn ze er mee gestopt.

Nu met het jonge paard ben ik bang dat ik straks elke 2 a 3 maanden het zadel wel kan laten controleren en dan vind ik het wel prettig dat dit gewoon "om de hoek kan" en ik dus niet weken moet wachten op een afspraak.
Mijn huidige zadelmaker verkoopt alleen maar Stubben, Kieffer, JC en Passier. Hij heeft wel het Hulsebos zadel passend gemaakt op mijn huidige paard, maar ik vraag me af of ik dus ook met een Graziozo zadel bij hem terecht kan en hoe het dan komt met evt. garantie.

Ik neig er nu naar om naar Country Mill te gaan en daar een zadel te laten aanmeten. Zij verkopen wel meerdere merken die in de pers kunnen volgens mij.