Bit advies gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annabel

Berichten: 4869
Geregistreerd: 17-03-11

Bit advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 17:14

Hi bokkers,

Graag zou ik jullie hulp weer kunnen gebruiken :)

Ik ben op zoek naar een (ander) bitje voor mijn merrie van 5 jaar oud.

Zadel/fysio/gebit/hoofdstel is in orde!

Zij heeft nu een Sprenger duo watertrens, waar ik merk dat zij daar wel oké mee loopt maar ik ben er niet helemaal tevreden over.
Ik merk dat zij soms moeite heeft met het aannemen van het bit, mond openen, onrustig in de aanleuning en soms klappertanden (als er wat spanning bij komt kijken).
Bitloos doet zij dit allemaal niet maar heeft niet helemaal mijn voorkeur.

Ik wilde op korte termijn wel een bitfitter laten komen, maar misschien kunnen jullie wel met mij meedenken en zit er een goede optie tussen.

Alvast bedankt! :)

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Bit advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 17:20

Als ze erg onrustig zijn in de mond zou ik adviseren om eens een ongebroken bit te proberen, dat ligt heel stabiel. Het fijnste is eentje met een milde tongboog zodat niet alle druk op de tong komt waar sommige paarden dan weer erg gevoelig op zijn. Mijn paard loopt erg fijn om een Myler lvl 2, omdat deze wel kan bewegen, maar niet kan dubbelvouwen of onrust veroorzaken. Heb je stalgenoten met dezelfde maat bitten? Vaak kun je er van een ander weleens wat lenen om te proberen, of via marktplaats.

Annabel

Berichten: 4869
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 17:37

XladyX schreef:
Als ze erg onrustig zijn in de mond zou ik adviseren om eens een ongebroken bit te proberen, dat ligt heel stabiel. Het fijnste is eentje met een milde tongboog zodat niet alle druk op de tong komt waar sommige paarden dan weer erg gevoelig op zijn. Mijn paard loopt erg fijn om een Myler lvl 2, omdat deze wel kan bewegen, maar niet kan dubbelvouwen of onrust veroorzaken. Heb je stalgenoten met dezelfde maat bitten? Vaak kun je er van een ander weleens wat lenen om te proberen, of via marktplaats.

:) Dank voor je antwoord!
Die ze nu heeft is ongebroken. Is een flexibel bitje!
Ik zat inderdaad te kijken naar een met inderdaad een milde tongboog. Dat maakt ook verschil gok ik. Ik ga eens rondvragen. Dankjewel :)

Padoertje
Berichten: 1540
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 17:44

Annabel schreef:
Hi bokkers,

Graag zou ik jullie hulp weer kunnen gebruiken :)

Ik ben op zoek naar een (ander) bitje voor mijn merrie van 5 jaar oud.

Zadel/fysio/gebit/hoofdstel is in orde!

Zij heeft nu een Sprenger duo watertrens, waar ik merk dat zij daar wel oké mee loopt maar ik ben er niet helemaal tevreden over.
Ik merk dat zij soms moeite heeft met het aannemen van het bit, mond openen, onrustig in de aanleuning en soms klappertanden (als er wat spanning bij komt kijken).
Bitloos doet zij dit allemaal niet maar heeft niet helemaal mijn voorkeur.

Ik wilde op korte termijn wel een bitfitter laten komen, maar misschien kunnen jullie wel met mij meedenken en zit er een goede optie tussen.

Alvast bedankt! :)


Ik zou wachten op je bitfitter voordat je straks een kast vol hebt hangen met exemplaren die het ook net niet zijn. Een beetje bit kost best wat en voor een paar tientjes meer heb je goed advies over wat wel of niet past bij de mond van je paard en waarvan je kunt voelen of je paard het fijn aanneemt. Ieders advies hier is gebaseerd op eigen ervaring en wij kennen je paard niet en kunnen het dus ook niet voelen. Laat staan een gepast advies geven. Bitten zijn net als zadels heel persoonlijk en je merkt met fitten ook echt waar de voorkeur van je paard naar uitgaat.

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:16

Citaat:
Bitloos doet zij dit allemaal niet maar heeft niet helemaal mijn voorkeur.


Rijden doe je niet met het bit, dus an sich is de mond open, onrustig en klappertanden genoeg aanleiding kritisch te kijken naar hoe je de teugels hanteert. En anders kan een teugeldrukmeter soms ook helpen te leren hoeveel druk je op de teugel hebt staan. Meestal meer dan je zelf denkt.
Je hebt een heel jong paard, met een boterzacht mondje. Met gevende hand rijden helpt al enorm. En anders wellicht toch maar je eigen voorkeur aan de kant zetten.

Annabel

Berichten: 4869
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 18:34

Padoertje schreef:
Annabel schreef:
Hi bokkers,

Graag zou ik jullie hulp weer kunnen gebruiken :)

Ik ben op zoek naar een (ander) bitje voor mijn merrie van 5 jaar oud.

Zadel/fysio/gebit/hoofdstel is in orde!

Zij heeft nu een Sprenger duo watertrens, waar ik merk dat zij daar wel oké mee loopt maar ik ben er niet helemaal tevreden over.
Ik merk dat zij soms moeite heeft met het aannemen van het bit, mond openen, onrustig in de aanleuning en soms klappertanden (als er wat spanning bij komt kijken).
Bitloos doet zij dit allemaal niet maar heeft niet helemaal mijn voorkeur.

Ik wilde op korte termijn wel een bitfitter laten komen, maar misschien kunnen jullie wel met mij meedenken en zit er een goede optie tussen.

Alvast bedankt! :)


Ik zou wachten op je bitfitter voordat je straks een kast vol hebt hangen met exemplaren die het ook net niet zijn. Een beetje bit kost best wat en voor een paar tientjes meer heb je goed advies over wat wel of niet past bij de mond van je paard en waarvan je kunt voelen of je paard het fijn aanneemt. Ieders advies hier is gebaseerd op eigen ervaring en wij kennen je paard niet en kunnen het dus ook niet voelen. Laat staan een gepast advies geven. Bitten zijn net als zadels heel persoonlijk en je merkt met fitten ook echt waar de voorkeur van je paard naar uitgaat.

Ja precies, was ook een beetje mijn gedachte. Moet nog wel even goed op onderzoek uit naar een goede bitfitter, want daar heb je een hoop van. En misschien ligt het wel aan het hoofdstel. We gaan het meemaken

Annabel

Berichten: 4869
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 18:39

Lindsey_99 schreef:
Citaat:
Bitloos doet zij dit allemaal niet maar heeft niet helemaal mijn voorkeur.


Rijden doe je niet met het bit, dus an sich is de mond open, onrustig en klappertanden genoeg aanleiding kritisch te kijken naar hoe je de teugels hanteert. En anders kan een teugeldrukmeter soms ook helpen te leren hoeveel druk je op de teugel hebt staan. Meestal meer dan je zelf denkt.
Je hebt een heel jong paard, met een boterzacht mondje. Met gevende hand rijden helpt al enorm. En anders wellicht toch maar je eigen voorkeur aan de kant zetten.

Hmm ik denk niet dat het persé aan de teugeldruk ligt. Zou natuurlijk wel kunnen, maar tijdens het rijden ben ik vooral bezig met rechtrichten en daarbij de schouder begrenzen dus dat is hoe ik de teugels gebruik. Wel constante aanleuning en absoluut geen getrek en gepluk. Want ze doet het zodra ze het bit in heeft.

Wat ik bedoelde qua bitloos; misschien een optie voor in de toekomst maar voor nu vind ik het nog niet helemaal geschikt voor haar.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Bit advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:46

Ik heb tig bitten geprobeerd voor mijn paard die hetzelfde ongeveer deed .Bitfitter overwogen maar die hebben vaak 1 of 2 merken in assortiment.

Ben na oa de trust kunstof bitten geprobeerd te hebben uitgekomen op een sprenger watertrens een goedkope variant met 2 kleuren zilver, en een stubben freedom hoofdstel.

Heb wel trust bit medium port te koop nog .
De rest van de probeersels houdt ik nog even

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bit advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 09:18

Het kan natuurlijk dat wat jij allemaal opnoemt dat dit helemaal niks met het bit te maken heeft.

Wbt passend bit is het belangrijk om te kijken naar de anatomie van je paard. Heeft ze een kleine mond met weinig ruimte bijvoorbeeld? Of zware kaken/ hangend rooster.
Ik zou er ook een bitfitter bij halen als ik jou was. Krijg je advies over bovenstaande zaken en je kan het ea uitproberen.

Padoertje
Berichten: 1540
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:46

Mijn fitter werkt met verschillende merken. Die zegt zelfs dat als iemand er een goedkoop HH bitje in heeft hangen en paard loopt er fijn op, je echt niets anders hoeft te kopen. Ze zal je echt niets adviseren als het geen verbetering geeft. Zoals Elisa2 hierboven zegt, is kennis van de anatomie zo belangrijk als je echt een fijn passend bit wilt voor je paard. Die 5 tientjes extra aan consult kosten, daar hoef je het niet voor te laten en voorkomt dat je een kast vol hebt hangen met van alles wat toch net niet lekker zit.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2418
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Bit advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 11:00

Hier ook een paard dat niet lekker het bit aannam. Verkeerd was het ook niet, maar lekker liep hij ook niet.

Ik heb toen een winderen dubbel gebroken stang besteld. En wauw wat loopt hij hier fijn op! https://www.winderen.com/nl/shop_item/2 ... stang.html

Is misschien het proberen waard

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Bit advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 11:05

En simpel even een bustrens proberen? Dat kan je al proberen voor de afspraak met bitfitter.

Ik heb vorige keer bij Drunens ruiterhuis 2 bitten besteld, die mocht je een aantal keer proberen en anders terug sturen. Nu weet ik wat ik wilde voor mijn paard dus was dit ideaal. In jouw geval is de bitfitter wel fijn denk ik.

Maar alleen al een water of bus trens kan veel verschil maken.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 11:07

Padoertje schreef:
Ik zou wachten op je bitfitter voordat je straks een kast vol hebt hangen met exemplaren die het ook net niet zijn. Een beetje bit kost best wat en voor een paar tientjes meer heb je goed advies over wat wel of niet past bij de mond van je paard en waarvan je kunt voelen of je paard het fijn aanneemt. Ieders advies hier is gebaseerd op eigen ervaring en wij kennen je paard niet en kunnen het dus ook niet voelen. Laat staan een gepast advies geven. Bitten zijn net als zadels heel persoonlijk en je merkt met fitten ook echt waar de voorkeur van je paard naar uitgaat.


Ik ben het eens met Padoertje. Ik zou even wachten op de bitfitter.
Een onrustige aanleuning wordt niet veroorzaakt door het bit (laat ik een slag om de arm houden vrijwel niet, in ieder geval heb ik dat nooit meegemaakt). Met het bit dat je nu hebt lijkt er niet zoveel fout te kunnen. Daarmee niet gezegd dat paarden een ander bit fijner kunnen vinden, maar dan heb je het over de puntjes op de I.
De oorzaak van aanleuningsproblemen, zoals mond open, klapperen op het bit, tong erover, etc. komen in de regel uit het lichaam, zijn vaak van rijtechnische aard. Het paard is niet voldoende van achteren naar voren gereden. Of het paard is toch ergens niet helemaal gezond, is scheef/houdt zich ergens vast, is onregelmatig/kreupel.
Als het paard recent onder het zadel is, kan het zijn dat ze gewoon nog aan het bit moet wennen, maar daar was ik nu niet vanuit gegaan.
Voor ons dus zo niet te beoordelen wat de oorzaak is en welk bit passend zou zijn.

goldyc

Berichten: 754
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Bit advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 12:01

Inderdaad eens met degene die zeggen te wachten op de fitter.

Ik heb ooit een fitter naar mijn paard laten komen en het verschil in aanleuning voor-na was enorm. Zij was zonder bit ook veel rustiger in de aanleiding dan met, maar dan ook wel stug, dus dat vond ik het toch ook maar niet. Ze liep met een flexibel kunstig bitje, watertrens, van nathe. Reageerde ze goed op, maar mijn aanleuning bleef rommelig. Ik heb met dat bitje gereden van haar 3.5-5.5 zeg maar, ik dacht dat de aanleuning deels aan mij lag. Toen het bitje te klein werd, maar ineens een bitfitter laten langskomen. We zijn geëindigd bij een Sprenger sensogan turnado trens en ze was opeens echt veel stabieler in de aanleuning terwijl ik echt niet opeens beter reed. Er waren ook een aantal bitten, zowel goedkope als dure, waarop ze haar hoofd als een giraf omhoog stak en haar kaken volledig vast zette. Ik vond het verschil dat ze liet zien, zelf echt enorm verrassend. Er was 1 bit waarmee ze dpontaan staakte. En toen ging haar huidige bit erin en liep ze vanzelf.
De bitfitter die ik had, was ook tandarts en verkocht zelf geen bitten. Ze had alleen een gigantische hoop pas-bitten bij. Ik heb dus enkel het consult betaald, en het bit nadien ergens online besteld. Het ging haar dus zeker niet om het willen verkopen van een bepaald, duur bit.