Paard snel achter teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EefK
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-01-20

Paard snel achter teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 22:10

Hoi allemaal,

Mijn paardje, Denver, en ik lopen al een tijdje tegen dit probleem aan. Sinds ik hem weer mag oppakken krult mijn hij zichzelf op en loopt dan enorm achter de teugel/loodlijn. Dit doet hij met bit en zonder bit maar alleen wanneer er contact/aanleuning is. Hij is niet druk met zijn mond oid. Wanneer ik met neckrope rij doet hij dit niet.

Zadel, gebit, hals/rug/bekken is allemaal recent gecontroleerd door professionals.
Half maart komt er weer een osteopaat langs voor de zekerheid. Het enige wat hij nu heeft is een lage weerstand. Na bloedonderzoek krijgt hij nu een supplement van de dierenarts.

In mei 2023 heeft hij een ontzettend naar ongeluk gehad in de wei (zie foto's). Hij is met zijn nek vast komen te zitten in een hooinet aan een zware bak (hoe hij het heeft gedaan, niemand die het weet) en is hiermee door het weiland gerend. Met als resultaat een flinke wond en twee peesblessures waarvan één is geopereerd en de ander gelaserd. Gelukkig was ik net op stal, ik wil niet weten hoe het was afgelopen als dit 's nachts was gebeurd.. |( Beide blessures zijn meerdere keren op de echo geweest en we hebben nu groen licht om verder op te gaan bouwen onder het zadel. Yay...

Ik heb het gevoel dat het rijden voor hem nog te zwaar is. Dit heb ik +- 2 maanden geprobeerd met het schema van de dierenarts, maar we komen niet verder. Hij blijft opkrullen, met zijn hoofd schudden en soms vermijdt hij de aanleuning compleet. Ik rijd altijd met een zachte hand, maar ik gooi hem ook niet los wanneer hij opkrult omdat ik bang ben dat hij dat als beloning ziet. Ik rijd hem naar voren, dat helpt dan heel eventjes en daarna krult hij weer op. Overgangen helpen ook niet, dan doet hij het alleen maar meer.

Ik heb het idee dat hij misschien last heeft van zijn bit of hoofdstel. Ik heb een erg zacht kopstuk en een simpele dubbelgebroken D-trens. Hier liep hij de afgelopen zes jaar super mee. Ik heb het ook geprobeerd met mijn westernhoofdstel, die een smaller kopstuk heeft. Dat werkt ook niet. Het zou me niks verbazen als hij een trauma heeft opgelopen door dat hooinet aan zijn nek, die zat precies waar het hoofdstel ook zit.


De afgelopen maand heb ik hem los in de longeerkraal laten lopen. Nu wil ik hem aan de longeerlijn gaan oppakken en dan in de zomer pas weer rijden, zodat hij op het weiland wat reserves kan opbouwen. Hij is nu natuurlijk al zijn bespiering kwijt, maar hij is ook erg dun en slapjes. Daar wil ik gewoon niet op gaan zitten. Helaas krult hij aan de longeerlijn ook op zodra ik contact vraag, en op deze manier kan ik hem niet fatsoenlijk trainen. Ik wil graag met de dubbele longeerlijn gaan werken, maar ik weet niet wat ik moet doen om dat gekrul eruit te krijgen. Aangezien hij het bitloos/met kaptoom ook doet.

Ik weet echt niet wat ik nog moet proberen, geen idee wat ik fout doe. Misschien een ander bit? Als ik mijn hand meer toesta neemt hij nog geen contact, hij kijkt even tot hoever hij kan strekken en blijft dan ontwijken. Ik sta overal voor open _/-\o_

Hieronder wat foto's van het ongeluk, zijn herstel en het probleem waar we nu mee lopen -O-
Er is op sommige foto's bloed te zien!!
'



Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding


Tot slot nog een positief beeld

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door EefK op 17-02-24 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:17

Betekent het gecontrolleerd zijn, dat er ook daadwerkelijk röntgen foto‘s (en echo’s) van de hals gemaakt zijn?

EefK
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 22:27

Sizzle schreef:
Betekent het gecontrolleerd zijn, dat er ook daadwerkelijk röntgen foto‘s (en echo’s) van de hals gemaakt zijn?


Er zijn (nog) geen foto's gemaakt nee. Ik wil het wel graag, omdat hij er zo in blijft hangen. Ik vind het alleen gek dat hij nooit raar doet met neckrope of aan een halster, en wel met hoofdstel, terwijl ik altijd met een hele zachte hand rij en longeer. Na zijn vele dierenartsenbezoeken direct na het ongeluk, de operatie, maanden lasertherapie, fysiotherapie en osteopathie moet ik toegeven dat het financieel allemaal enorm oploopt, vandaar dat er nog geen foto's zijn gemaakt.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:28

Zolang er geen foto‘s zijn dan zou ik niets doen met dit paard.
Stap 1 is toch echt wel foto‘s en evtl echo van de nekband.
Eigenlijk vind ik het zelfs vreemd dat die niet gelijk al gemaakt zijn direkt na het ongeluk.

EefK
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 22:34

Sizzle schreef:
Zolang er geen foto‘s zijn dan zou ik niets doen met dit paard.
Stap 1 is toch echt wel foto‘s en evtl echo van de nekband.
Eigenlijk vind ik het zelfs vreemd dat die niet gelijk al gemaakt zijn direkt na het ongeluk.


We waren vooral gefocust op zijn wond en kreupelheid eerlijk gezegd. Wel direct de osteopaat en fysio erbij gehaald, die zijn nu weer twee keer geweest en in maart weer. In maart behandelt een andere osteopaat ook met behulp van infrarood.
Ik wacht haar advies nog even af, en dan kijk ik verder voor eventuele foto's en echo's.
Als ik heel eerlijk ben weet ik niet waarom dit idee niet eerder in mij is opgekomen. Of waarom de dierenartsen het niet hebben voorgesteld. Er is zo ontzettend veel met hem aan de hand geweest, dat ik het overzicht niet meer helemaal had :')
Maar met dit advies kan ik zeker wat _/-\o_ , en alle andere ideeën zijn ook van harte welkom
Laatst bijgewerkt door EefK op 17-02-24 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:56

Dan is dit paard dus niet fatsoenlijk onderzocht en alleen maar bekeken door onbewezen peuten en paten....

De kans is ontzetten groot dat hier nekwervels bij beschadigd zijn. Daarvoor zul je echt foto's moeten maken. Beetje bizar eigenlijk dat dit nie tgebeurd is na het ongeluk. Een scheurtje is zo gekomen in een wervel.

Juist omdat je zegt met neckrope is het niet. Grote kans er nekwervels of atlas blijven beschadigd is.

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:05

Ik denk ook dat röntgen van de nek een heel goede stap is. Imo had het stap 1 moeten zijn. Vreemd van de dierenarts... Vind hem de laatste 3 foto's ook erg stijf ogen in de nek, ook al loopt hij iets met het neusje er uit

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:10

Mijn eerste gedachte is ook schade ergens aan de hals. Paard wat ik rijd met artrose op c6-c7 kon toen ik met hem startte ook totaal de hand niet aannemen en ging vooral sterrenkijken. Bitloos ging het bij hem wel beter. En nu nog steeds heeft hij voorkeur voor een lekker los teugeltje of de neckrope, maar inmiddels kan hij wel weer ook in aanleuning komen maar vind hij enorm lastig.

EefK
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 23:11

Kabayo schreef:
Ik denk ook dat röntgen van de nek een heel goede stap is. Imo had het stap 1 moeten zijn. Vreemd van de dierenarts... Vind hem de laatste 3 foto's ook erg stijf ogen in de nek, ook al loopt hij iets met het neusje er uit


Eerlijk gezegd voel ik me nu echt zo'n slechte eigenaar, dat ik daar niet bovenop heb gezeten!!! Het was echt een traumatische avond, dierenarts was een uur met hem bezig om hem te hechten etc, en daarna zoooo gefocust geweest op die stomme benen :( Dat van zn hals zou in principe toch wel een logische gedachtengang moeten zijn.. Ik heb op het moment dat het probleem naar boven kwam zelfs getwijfeld of het singelspanning was, voordat ik over beschadigingen in de hals na begon te denken

deze topic is wel echt een eye-opener, hoe vervelend ik het ook vind om te horen hoe dom ik bezig ben -O-

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paard snel achter teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:11

Je kan niet alles weten hé! :(:)

Flubberboot

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:18

EefK schreef:
Kabayo schreef:
Ik denk ook dat röntgen van de nek een heel goede stap is. Imo had het stap 1 moeten zijn. Vreemd van de dierenarts... Vind hem de laatste 3 foto's ook erg stijf ogen in de nek, ook al loopt hij iets met het neusje er uit


Eerlijk gezegd voel ik me nu echt zo'n slechte eigenaar, dat ik daar niet bovenop heb gezeten!!! Het was echt een traumatische avond, dierenarts was een uur met hem bezig om hem te hechten etc, en daarna zoooo gefocust geweest op die stomme benen :( Dat van zn hals zou in principe toch wel een logische gedachtengang moeten zijn.. Ik heb op het moment dat het probleem naar boven kwam zelfs getwijfeld of het singelspanning was, voordat ik over beschadigingen in de hals na begon te denken

deze topic is wel echt een eye-opener, hoe vervelend ik het ook vind om te horen hoe dom ik bezig ben -O-

Zeer begrijpelijk dat je er op de dag zelf en periode daarna niet aan gedacht hebt hoor! Is niet niks...
Niet te schuldig voelen, nu weet je het en kan je er iets mee/aan doen!

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:19

Naast al het bovenstaande, kan het ook iets "simpels" zijn dat hij door pijn is gaan compenseren en een ontsteking in de hals heeft gekregen bv. Maar in alle gevallen wil je er snel bij zijn zodat het niet erger, of permanent, wordt.

Als mijn paard iets van een ongelukje heeft gehad, laat ik altijd mijn veearts/chiropractor komen. Zij kijkt, voelt en kan eventueel foto's en echo's maken.

Edit: en geen slechte eigenaar voelen, je hebt niet gestudeerd voor veearts gok ik :Y). Ik ben in het verleden bij de beste klinieken geweest zonder resultaat, veearts nummer 6 (gok ik) heeft mijn paard pas weer blij en succesvol weer in het werk gekregen. Zelfs voor die mensen is het dus niet altijd simpel. Konden ze maar praten :')
Laatst bijgewerkt door Bielsje op 17-02-24 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:19

Voel je niet schuldig. :(:)
Vind dat de Da en de andere professionals je daar op hadden moeten wijzen.
Vind dat zij zich meer schuldig mogen voelen dan jij.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:19

Gelukkig sta je er voor open en zie je het in! Ik zou niet dezelfde dierenarts als toen vragen maar naar een goeie kliniek gaan voor onderzoek. Waar in de omgeving voor je? Dan kunnen mensen wat goeie klinieken aanraden.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:21

Spenk schreef:
Dan is dit paard dus niet fatsoenlijk onderzocht en alleen maar bekeken door onbewezen peuten en paten....


Mag het een onsje minder, als je het hebt over mensen die je niet kent, maar wel een fatsoenlijke opleiding hebben gedaan...?

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard snel achter teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:24

Ik ga mee met mijn voorgangers, het is belangrijk om uit te sluiten of hij ergens last van heeft.

Deed hij dit voor het ongeluk niet?

EefK
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 23:25

Spenk schreef:
Gelukkig sta je er voor open en zie je het in! Ik zou niet dezelfde dierenarts als toen vragen maar naar een goeie kliniek gaan voor onderzoek. Waar in de omgeving voor je? Dan kunnen mensen wat goeie klinieken aanraden.


Ik zit in omgeving Noord-Holland. Paard is in behandeling geweest bij de lokale kliniek, maar voor de operatie, echo's en grotere behandelingen zijn we naar Wolvega geweest, of zij naar ons. Dat is toch in mijn ogen een goede kliniek, zij zijn nu erg optimistisch over zijn herstel :S

EefK
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 23:26

Elisa2 schreef:
Ik ga mee met mijn voorgangers, het is belangrijk om uit te sluiten of hij ergens last van heeft.

Deed hij dit voor het ongeluk niet?


Nee, hij heeft eerder nooit zo gedaan. Alleen maar meer reden voor zorgen denk ik nu..

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:26

Janneke2 schreef:
Spenk schreef:
Dan is dit paard dus niet fatsoenlijk onderzocht en alleen maar bekeken door onbewezen peuten en paten....


Mag het een onsje minder, als je het hebt over mensen die je niet kent, maar wel een fatsoenlijke opleiding hebben gedaan...?

Osteopaten en chiropractoren zijn nog altijd geen wetenschappelijk bewezen methodes ;)

En zeker met een paard met neklachten wil je eerst zien hoe het er van binnen uitziet.

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:26

Je kan ook kliniek emmeloord proberen voor second opinion

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:26

EefK schreef:
Spenk schreef:
Gelukkig sta je er voor open en zie je het in! Ik zou niet dezelfde dierenarts als toen vragen maar naar een goeie kliniek gaan voor onderzoek. Waar in de omgeving voor je? Dan kunnen mensen wat goeie klinieken aanraden.


Ik zit in omgeving Noord-Holland. Paard is in behandeling geweest bij de lokale kliniek, maar voor de operatie, echo's en grotere behandelingen zijn we naar Wolvega geweest, of zij naar ons. Dat is toch in mijn ogen een goede kliniek, zij zijn nu erg optimistisch over zijn herstel :S

Je zou misschien Emmeloord kunnen overwegen.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:27

... qua rijkunst en biomechanica:
je dier loopt in principe netjes op de neckrope, maar wel erg op de voorhand.
'Kan gebeuren', door alle blessureleed zijn de spieren waarmee het dier jou moet dragen hun training kwijtgeraakt.

En dan kan opkrullen ook een kwestie zijn dat je dier de belasting voor zichzelf zo licht mogelijk maakt.

Maar een rondje overleg over de hals kan geen kwaad, gezien de eerste foto.
Wat een schrik...!!!! :(:)

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:29

EefK schreef:
Spenk schreef:
Gelukkig sta je er voor open en zie je het in! Ik zou niet dezelfde dierenarts als toen vragen maar naar een goeie kliniek gaan voor onderzoek. Waar in de omgeving voor je? Dan kunnen mensen wat goeie klinieken aanraden.


Ik zit in omgeving Noord-Holland. Paard is in behandeling geweest bij de lokale kliniek, maar voor de operatie, echo's en grotere behandelingen zijn we naar Wolvega geweest, of zij naar ons. Dat is toch in mijn ogen een goede kliniek, zij zijn nu erg optimistisch over zijn herstel :S


Dat is een goede kliniek, maar ook goede klinieken kunnen een soort van tunnelvisie krijgen. Dat je met 1, of in jouw geval 2, problemen begint wil niet zeggen dat daardoor geen nieuw probleem ontstaat wat aangepakt moet worden. Soms is een frisse blik dan heel verhelderend!

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:31

EefK schreef:
Elisa2 schreef:
Ik ga mee met mijn voorgangers, het is belangrijk om uit te sluiten of hij ergens last van heeft.

Deed hij dit voor het ongeluk niet?


Nee, hij heeft eerder nooit zo gedaan. Alleen maar meer reden voor zorgen denk ik nu..


Dat denk ik ook, dit is een uiting van ongemak.

EefK
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 23:38

Janneke2 schreef:
... qua rijkunst en biomechanica:
je dier loopt in principe netjes op de neckrope, maar wel erg op de voorhand.
'Kan gebeuren', door alle blessureleed zijn de spieren waarmee het dier jou moet dragen hun training kwijtgeraakt.

En dan kan opkrullen ook een kwestie zijn dat je dier de belasting voor zichzelf zo licht mogelijk maakt.

Maar een rondje overleg over de hals kan geen kwaad, gezien de eerste foto.
Wat een schrik...!!!! :(:)


Die voorhand is zo erg hè, dat was al een lastig punt voordat alles zo fout ging. Ik heb sinds ik hem kreeg in 2017 om de week les gekregen via de 4dd methode, ik zweer erbij, het werkte echt perfect voor ons. Al die tijd dezelfde instructrices en stapje voor stapje richtte hij wat meer op en kon hij zichzelf al wat beter dragen. En nu beginnen we weer vanaf 0.. We beginnen nog niet eens, want ik heb hem nu weer één keer aan de enkele longeerlijn gehad.
Ik kan me idd voorstellen dat hij het zichzelf makkelijker probeert te maken, voor mij nóg meer reden om hem vanaf de grond op te pakken wanneer dat mogelijk is. Hij mag nu meer op de volte dus dat is een mogelijkheid.

Het was ook idd een enorme schrik, ik had de eerste week echt een soort shock-reactie. Daarna heb ik een soort blind gedaan wat de dierenarts adviseerde, zonder echt verder te kijken :( :(