Ongebroken, enkel of dubbel gebroken trens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TheDoor
Berichten: 19
Geregistreerd: 21-02-24

Ongebroken, enkel of dubbel gebroken trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 15:10

Hallo Bokkers!

Ik heb een paar vragen over de trens. Vroeger reed ik eigenlijk altijd met een ongebroken trens zonder tongpoort, maar overal waar ik kijk zie ik mensen met een gebroken trens rijden (Vooral manages). Dus wou ik eens aan mensen zelf vragen wat zij daar nu eigenlijk van vinden.

o. Met welk bit rij jij?
o. Wat vind jij van een ongebroken trens?
o. Wat vind jij van een gebroken trens?
o. Waarom heb je gekozen om te rijden met het bit waarmee jij rijd?
o. Waarom denk jij dat de gebroken en dubbel gebroken trens zo standaard zijn?

Alvast bedankt voor het antwoorden!
Laatst bijgewerkt door TheDoor op 23-02-24 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Ongebroken, enkel of dubbel gebroken trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 15:15

Ik wissel af tussen een enkel gebroken trens en ongebroken trens. Mijn paard heeft een hele smalle mond/tong. Bij een dubbel gebroken bit zitten de schanierpunten precies op de rand van de tong bij haar.
De ongebroken trens is stabieler. Mijn merrie neemt erg moeilijk verbinding aan. Maar voor wat meer verfijning/verschil tussen links en rechts gebruik ik daarom liever af en toe een enkel gebroken trens.
Een ongebroken trens met tongboog heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 15:46

Mijn ene pony maakt het niks uit. Die loopt nu met een dubbelgebroken bustrens, maar zelfs al zou ik hem op een halster willen sturen dan doet ie nog braaf wat ik vraag. Mijn andere is een ander verhaal, die heeft weinig ruimte, dikke gevoelige tong en gaat op bijna alle bitten bij aanname teugels achterover slaan. Oftewel hij is heel gevoelig voor druk in zijn mond. Behalve bij een enkelgebroken bustrens en een leren bit die vindt hij oké. Stang naar voren gebogen met tongboog ging totdat ik hem even moest aanpakken dan ging hij gelijk in de staak en daarna weigeren te lopen met normale druk. Ik men namelijk met mijn pony's in plaats van te rijden. Het leren bit ben ik nog bezig met wennen dus hij blijft voorlopig even op de enkelgebroken. Oftewel het hangt helemaal van het paard af. Op de manege hebben we er 2 bitloos lopen en de rest wisselend tussen dubbelgebroken, ongebroken (ook kunstof) en enkelgebroken.

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 16:48

Ik rijd alle drie mijn paarden anders, omdat alle 3 andere behoeftes hebben.
In principe geef ik de voorkeur aan een dubbelgebroken bustrens, omdat ik nogal bang ben dat er een velletje tussen komt in het geval van watertrenzen, en omdat dubbelgebroken trenzen moeilijker per ongeluk verkeerd inwerken dan enkelgebroken trenzen (tong klemmen of in het gehemelte prikken).
Ik rijd echter geen van mijn paarden met zo'n bit, want:
De merrie heeft een dubbelgebroken watertrens met een perfecte pasvorm, waarvoor ik nog geen vervanger heb kunnen vinden. Ik kan haar met niks anders fijn rijden, zelfs niet bitloos.
De senior verdraagt dubbelgebroken niet, die loopt op een enkelgebroken bustrens (tenzij ik lui ben en alleen een halster omknoop).
Mijn paard rijd ik bitloos. Hij had altijd al wat moeite met het bit, maar toen ik er laatst afviel kwam het bit klem te zitten en sindsdien verdraagt hij het bit helemaal niet meer.

Ik heb vroeger verschillende paarden met verschillende ongebroken trenzen gereden, dit waren altijd wat moeilijkere paarden, die liepen best aardig op ongebroken. Ik heb het idee dat ze minder makkelijk onder je hulpen uit kunnen komen met een ongebroken bit, maar de laatste keer dat ik ermee reed is jaren en heel wat kennis geleden dus een echt oordeel durf ik niet te geven.

Net als met verreweg de meeste zaken, hangt wat mij betreft de keuze voor een bit bij het paard sterk af van wat voor dat paard het fijnst is. Voor sommigen is een ongebroken trens zonder tongboog perfect, anderen hebben een grote tongboog nodig, weer anderen lopen het prettigst op dubbelgebroken, en er zijn er dus ook die helemaal niet met bit gereden willen worden.

En je laatste vraag: Ik denk dat (dubbel)gebroken trenzen de standaard zijn uit gewoonte en vanwege de prijs. Er is veel meer (betaalbare) keus in gebroken trenzen dan in ongebroken. Vroeger mocht je er ook geen dressuur mee starten.