Pees of beenbeschermers tijdens rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zertab

Berichten: 12230
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Pees of beenbeschermers tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 21:49

Hoi allemaal,

Ik wil graag goede pees/been bescherming kopen voor mijn verzorgpaard. Doel is dressuur gericht met hem trainen. De beschermers moeten vooral luchtig zijn zodat de pezen niet te heet worden.

Echter zie ik nu dat er onderscheid wordt gemaakt tussen peesbeschermers en beenbeschermers. Wat zou ik nodig hebben? Ik heb zelf altijd peesbeschermers gehad.
Beenbeschermers zitten zoals ik het op plaatjes zie meer circulair rondom het been en peesbeschermers alleen van achter. Maar beschermen die wel voldoende als ze geen harde schaal hebben?

LieZ_Horses
Berichten: 2205
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:55

Ik rijdt mijn paard met de LeMieux mesh flextrainers. Deze beschermen voornamelijk de binnenkant van het been.
Zijn benen worden iets warm maar niet heet.
Ik doe de beschermers met uitstappen af en spoel daarna z'n benen af.

Zertab

Berichten: 12230
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 21:57

LieZ_Horses schreef:
Ik rijdt mijn paard met de LeMieux mesh flextrainers. Deze beschermen voornamelijk de binnenkant van het been.
Zijn benen worden iets warm maar niet heet.
Ik doe de beschermers met uitstappen af en spoel daarna z'n benen af.


Ik heb deze ook op het oog maar hebben geen harde buitenkant? Beschermen ze wel voldoende dan?

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:09

Één en ander hangt er uiteraard van af.

De reden dat bandages etc niet toegestaan zijn in de ring is het idee dat je dressuurmatig zo ver moet zijn dat het spul niet meer nodig is.
(Daar zit iets in, maar soms is dat wel erg veel gevraagd.)

Beenbescherming heeft vooral met springen zin.

En een paard dat zichzelf dreigt 'te vangen' kan baat hebben bij een 'doorluchtige' peesbeschermer.
(Uiteraard beschermen ze niet tegen overbelasting.)

Texas02

Berichten: 4615
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Pees of beenbeschermers tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:11

Heeft je paard ze om een bepaalde reden nodig? Want anders is zonder wel zo fijn.

Zertab

Berichten: 12230
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Pees of beenbeschermers tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 22:14

Ik heb het niet over bandages, die beschermen niet en maken alleen de pezen heet. Maar over bescherming.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Pees of beenbeschermers tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:19

Waarvoor heeft het paard ze nodig?

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Pees of beenbeschermers tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:21

Wat wil je precies waartegen beschermen?

Dat bepaalt nl welke beschermer je zou moeten kiezen.
Mijn pony loopt meestal zonder, maar er was een tijd dat hij achter zijn kogel kapot maakte. Die heb ik een tijdje gereden met strijklappen, tot hij sterker was geworden en zich niet meer aantikte.

Voor gebruik ik bij hem met rijden niks, aangezien hij verder niet aantikt en elke vorm van bescherming ook warmte genereert.

Zertab

Berichten: 12230
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Pees of beenbeschermers tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 22:27

Hij raakt in stap aan de longe zichzelf net niet van achter zie ik. Draf en galop nog niet kunnen ontdekken ivm te slechte rijbak

Annabel

Berichten: 4869
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Pees of beenbeschermers tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 23:13

Ik heb Gatusos beschermers. Bevallen erg goed.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Pees of beenbeschermers tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 23:31

'Bescherming' kan van alles zijn.

Oude truc uit de cavalerie:
(ben je op veldtocht, wil je geen beschadigd paard en efkes ergens peeskappen vandaan halen lukt ook niet)
doe een touwtje om het been dat wordt aangetikt.

Zou ik het ooit doen, dan doe ik iets met elastiek. (Of een stukje van een oude, kapot geknipte bandage.)

Bij twee benen die elkaar net niet raken zou ik het in eerste instantie zoeken in werken aan 'laat het paard zijn benen voelen',
afstrijken met een dressuurzweep,
'bodywraps' en 'touches' uit tteam/ttouch, en
veel wandelen over ongelijke oppervlaktes, of
laat iemand komen die 'sure pads' heeft.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 00:32

Janneke2 schreef:
'Bescherming' kan van alles zijn.

Oude truc uit de cavalerie:
(ben je op veldtocht, wil je geen beschadigd paard en efkes ergens peeskappen vandaan halen lukt ook niet)
doe een touwtje om het been dat wordt aangetikt.

Zou ik het ooit doen, dan doe ik iets met elastiek. (Of een stukje van een oude, kapot geknipte bandage.)

Bij twee benen die elkaar net niet raken zou ik het in eerste instantie zoeken in werken aan 'laat het paard zijn benen voelen',
afstrijken met een dressuurzweep,
'bodywraps' en 'touches' uit tteam/ttouch, en
veel wandelen over ongelijke oppervlaktes, of
laat iemand komen die 'sure pads' heeft.
wat heeft dat touwtje dan voor zin?

Ik spring met mijn paard maar ik gebruik geen pees kappen of andere beschermers. Ik heb gemerkt dat mijn paard sneller struikelt als ik pees kappen om doe (die netjes passen) en ook zijn benen blijven beter koel als ik zonder rij. Hij tikt zichzelf niet aan (niet meer althans, voorheen door disbalans had hij regelmatig wel eens een beschadigde hoefbal) en heeft ook geen ijzers.

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 00:42

Ik gebruik beenbrschermers met elke keer rijden als paard of zichzelf aantikt of ijzers heeft. Anders enkel met springen been of peesbeschermers, laatste tijd vaker been.
Heb mesh met nog wel wat neopreen voering. Crossbesxhermers zijn het luchtigst. Die gebruik ik met crossen :+

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 08:04

Ik gebruik kogelbeschermers voor het 'springen'. We springen nog zodanig laag dat er geen enkel gevaar is voor pezen aantikken. Kogelbeschermers is voor als hij de balk raakt met de voorbenen. Ik wil niet dat hij zich dan bezeert, is juist de bedoeling dat hij er lol in krijgt. Verder wil ik zo weinig mogelijk om de benen.

Moest ik ooit echt op niveau springen / crossen, dan wil ik die volledig open peesbeschermers van Gatusos of Harry's Horse, dat is het enige type dat de pezen niet verhit.

https://www.minihorseshop.nl/harry-s-ho ... B#578=6545

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Pees of beenbeschermers tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 08:09

En goed opletten hoe ze passen. Veel van de ouderwetse peesbeschermers zijn recht aan de bovenkant en dat is volgens mijn da wat je juist niet wilt. Dat geeft meer druk op de pees aan de bovenkant bij beweging.
Er komen steeds meer die een inkeping hebben aan de bovenkant, als je normale peesbeschermers wilt zou ik die soort kiezen.

Ik heb een soort combinatie. Harde schaal aan de achterkant, zachtere bescherming eromheen en vastmaken met haakjes/gaten en pinnen ipv klittenband.

Reed vroeger zonder op deze, want geen ijzers en tikte niet vaak aan. Helaas was 1 keer genoeg voor blessure en raadde de da het dus wel aan bij ons. Anders had ik alsnog geen bescherming gebruikt.

Zertab

Berichten: 12230
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Pees of beenbeschermers tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 08:51

Ik heb nu die simpele van BR. Die zijn inderdaad recht en ik merk dat zijn benen er nu al warm van worden

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:15

Ik vind de 2xcool van professionals choice heel erg fijn. Of met een harde schaal de lemieux snug boots, of de equilibrium allsports. Is ook maar net wat goed past bij je paard natuurlijk.
Maar voor gewoon dagelijks gebruik vind ik de 2xcool het fijnst en beschermt echt prima. Weet niet of je er fanatiek mee moet gaan crossen oid, dan is een harde schaal misschien wel net even fijner :+

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 20:44

Art_Ificious schreef:
Janneke2 schreef:
'Bescherming' kan van alles zijn.

Oude truc uit de cavalerie:
(ben je op veldtocht, wil je geen beschadigd paard en efkes ergens peeskappen vandaan halen lukt ook niet)
doe een touwtje om het been dat wordt aangetikt.

Zou ik het ooit doen, dan doe ik iets met elastiek. (Of een stukje van een oude, kapot geknipte bandage.)
wat heeft dat touwtje dan voor zin?


... Linda Tellington zal zeggen:
'awareness'.
Het dier voelt dat been beter, en gaat, zo leert de praktijk, er met het andere been langs ipv tegen aan.

... ik had het ooit met een jong paard dat zichzelf aantikte bij het hoeven krabben.
Dus deed ik als volgt:
eerst laten we zeggen linksachter voetje vragen,
'braaf' en beetpakken en tegelijkertijd met het borsteltje rechtsachter even 'strelen',
daarna pas uitkrabben.

Het aantikken was snel over.

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Pees of beenbeschermers tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 20:58

Ik heb deze:
https://www.agradi.nl/stubben-peeskappe ... 8LEALw_wcB
Best of both worlds wat mij betreft. Harde schaal voor de bescherming van de pezen, maar met de flexibiliteit van beenbeschermers. Plus luchtgaten. Ze zitten perfect bij mijn paard en ik heb geen warme pezen na afloop.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Pees of beenbeschermers tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 21:12

@janneke,
Oh ok dat wist ik niet dat het zou helpen

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pees of beenbeschermers tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 09:26

Als hij zich aantikt van achter heb je inderdaad peesbeschermers nodig.

Zachte binnenkant, harde buitenkant is het beste zoals al genoemd werd.

Als het niet perse hoeft is het altijd beter om niets te gebruiken.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 09:59

Je zegt dat het paard zich achter net wel/ niet aan tikt. Je bedoelt dan de achterbenen tegen elkaar, bij de kogels? Daarvoor bestaan strijklappen (soms ook wel kogelbeschermers genoemd). Die zitten alleen om de kogel, maken het been verder dus niet warm. Evengoed alleen gebruiken als het echt nodig is. Als je nooit beschadigingen of rare plekjes in de vacht daar ziet, dan is het wellicht niet nodig?
En wat zegt de eigenaar van het paard er van?

Zertab

Berichten: 12230
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Pees of beenbeschermers tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 14:16

Bedankt voor de reacties! Dan zijn peesbeschermers toch beter

DuoPenotti

Berichten: 29524
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:25

Zertab schreef:
Hij raakt in stap aan de longe zichzelf net niet van achter zie ik. Draf en galop nog niet kunnen ontdekken ivm te slechte rijbak

Maar wat bedoel je hiermee?

Neem aan dat hij in stap toch niet op de pees van de voorbenen komt?
Bedoel je dat zijn beide achterbenen elkaar raken?
Daar heb je achterbeen beschermers voor.
https://www.dochorse.nl/zadelkamer/besc ... 0materiaal.

Strijkt hij voor, met zijn beide voorbenen dan heb je geen peesbeschermers nodig.
Dat kan wel, werkt het ook voor.
Dan volstaan flextrainers/ pijpkousen oid ook.

Raakt hij echt de pezen, dus met het achterbeen op het voorbeen komen, dan heb je de bescherming daar ook nodig. Met uiteraard de peesbeschermers.

Of raakt hij de hoefballen?
Dan heb je springschoenen nodig.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:29

Je hebt tegenwoordig ook van die mooie dingen die helemaal luchtig/open zijn.....
Dan heb je toch bescherming, maar ook goede beluchting.

Zelf heb ik een pony die wat toontredend staat, en hier helaas ook wat naar loopt.
Die heeft zichzelf een schiefel op zijn been aan de binnenkant knie bezorgd.

Sindsdien rijdt ik enkel nog maar met van die verschrikkelijke boots (met van dat nepbont aan de binnenkant) en springschoenen aan. Omdat dat de enige zijn die over de schiefel komen, en zacht genoeg zijn om geen irritatie te veroorzaken.

Het liefst heb ik geen beenbeschermers om, maar in dit geval kom ik er gewoon niet onderuit, en is het kiezen tussen 2 kwade.