Zadel schuift en kiept

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BDC
Berichten: 23
Geregistreerd: 27-08-08

Zadel schuift en kiept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 18:46

Hoi,
Voor onze nu bijna 5-jarige D-pony hebben we vorig jaar een 16 inch wintec veelzijdigheidszadel laten aanmeten.
Omdat het zadel naar voren schoof en naar voren kiepte hebben we het recent laten checken.
Deze zadelpasser heeft aanpassingen gedaan aan het zadel waardoor het even beter leek te liggen.
Hij gaf wel aan dat het door de bouw van de pony op dit moment altijd lastig is een goed passend zadel te vinden. De pony is een beetje overbouwd en heeft smalle schouders en kort oplegvlak.
Helaas is rijden met het zadel nu behoorlijk frustrerend voor mijn dochter. Bij galopsprongen, hindernissen of een bok schuift het zadel naar voren. Bij bokken kiept het ook. Dit zorgt ervoor dat het op de schouder komt te liggen en we het zadel weer goed moeten leggen. Niet handig om dit steeds te moeten doen….
Ik heb de zadelpasser al om advies gevraagd, maar misschien heeft iemand hier nog een goede tip.
Zijn er zadels die meer geschikt zijn voor dit type pony? Of zijn er nog andere oplossingen?
We horen het graag!

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Zadel schuift en kiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 18:56

Andere zadelpasser laten komen. Deze levert een niet-passend zadel en schuift het op de pony.
Niet fair voor de pony om te moeten lopen met een niet-passend zadel - daar zou die (incidentele?) bok dan ook best vandaan kunnen komen.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Zadel schuift en kiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 19:00

Als het zadel verder wel echt goed ligt, misschien een staartriem gebruiken?

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 19:02

Als een zadel niet past dan heeft het paard er last van. En dat is niet goed, geeft weerstand, of bokken of blessures Dus toch maar op zoek gaan naar een passend zadel bij een andere zadelmaker, want bij jonge paarden is het niet raar dat met de groei af en toe een andere pasvorm aangeschaft moet worden.
Je zou een sympanova-pad kunnen proberen, die schuift niet, en een elastieksingel, maar nogmaals; een zadel moet wel passen. Bij een lastige bouw passen de 'standaard' zadels niet zo makkelijk.

BDC
Berichten: 23
Geregistreerd: 27-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 19:10

Ik begrijp wat jullie zeggen, maar wat en wie weet het dan wel? Afgelopen jaar 4 zadelpassers/makers over de vloer gehad. 2 voor deze pony, 4 voor onze andere en nog steeds niet goed genoeg. Iedere zadelpasser zegt ook wat anders… echt heel gek.
Daarom ben ik nu eerst zelf op zoek naar meer info.

Anomien

Berichten: 7389
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 19:12

Klinkt als een zadel met een te ruime boom. Maar advies vragen en geven is zeer gevaarlijk zo vanaf een scherm.

Heb je ook verschillende merken gehad of alleen aanpassingen gedaan?

Heb je foto’s?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Zadel schuift en kiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 19:32

Verwacht je dat de pony nog veel zal veranderen qua bouw?
Spieren of groei?

Dan zou je misschien even met een barebackpad kunnen rijden.
Wel eentje met inlages of met een dekje met inlages eronder ;)

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 19:33

Ik krijg nu vast heel Bokt over me heen, maar je zou nog onder je dekje een anti slip gel pad kunnen leggen. Sowieso is dat niet slecht om te doen, ik rij al mijn paarden er standaard mee omdat het ook voor een fijnere drukverdeling en extra demping zorgt. Ze zijn mooi dun! Ik heb er een van Acavallo, maar BR verkoopt ze ook.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Zadel schuift en kiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 19:42

Ja, zou zelf dus niet simpele oplossingen zoeken, zadel past niet, eer dat het kiept, klappert etc. bij galopsprongen, kun je ervan uit gaan dat het gewoon niet past. Ts, heb je je ooit verdiept in boomloos? Ik heb een Ghost veneto bijv(Met itlay kussens ivm kort ruggetje), en wil niet anders meer. Ik heb ook geen vertrouwen in zadelpassers dus evt. is dit een optie. Er zijn boomloze zadelpassers met enkele zadels die je kunt proberen, altijd zelf onderzoek doen en weten wat je koopt en zelf kijken of het ook écht past.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 20:14

Mijn zadelmaker gaf bij mijn pony ook ooit zoiets aan. Voor het schuiven, niet het kiepen.. Ze kon het zadel wel zo maken dat het niet verschoof, maar dan zou het juist niet meer goed op de pony liggen. Ik heb een poosje met een anti schuif matje gereden en een singel die het schuiven tegen ging. Het verschil is wel dat de twee zadelmakers die daarna kwamen het eens waren met het verhaal van de eerste zadelmaker.

Heb je er MSFC zadelmakers bij gehad met een goede reputatie?

De oplossing was trouwens beter worden in dressuur waardoor ze van achter wat zakte met rijden en het zadel daardoor wel bleef liggeb.

BDC
Berichten: 23
Geregistreerd: 27-08-08

Re: Zadel schuift en kiept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 21:12

Dat laatste zei deze zadelpasser ook.
Ik ben alleen bang dat dat op deze manier niet gaat lukken.

BDC
Berichten: 23
Geregistreerd: 27-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 21:13

Anastasia24 schreef:
Ja, zou zelf dus niet simpele oplossingen zoeken, zadel past niet, eer dat het kiept, klappert etc. bij galopsprongen, kun je ervan uit gaan dat het gewoon niet past. Ts, heb je je ooit verdiept in boomloos? Ik heb een Ghost veneto bijv(Met itlay kussens ivm kort ruggetje), en wil niet anders meer. Ik heb ook geen vertrouwen in zadelpassers dus evt. is dit een optie. Er zijn boomloze zadelpassers met enkele zadels die je kunt proberen, altijd zelf onderzoek doen en weten wat je koopt en zelf kijken of het ook écht past.

Ik heb wel eens gekeken naar boomloos, maar kun je daar ook echt mee springen?

BDC
Berichten: 23
Geregistreerd: 27-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 21:14

Ladyson schreef:
Mijn zadelmaker gaf bij mijn pony ook ooit zoiets aan. Voor het schuiven, niet het kiepen.. Ze kon het zadel wel zo maken dat het niet verschoof, maar dan zou het juist niet meer goed op de pony liggen. Ik heb een poosje met een anti schuif matje gereden en een singel die het schuiven tegen ging. Het verschil is wel dat de twee zadelmakers die daarna kwamen het eens waren met het verhaal van de eerste zadelmaker.

Heb je er MSFC zadelmakers bij gehad met een goede reputatie?

De oplossing was trouwens beter worden in dressuur waardoor ze van achter wat zakte met rijden en het zadel daardoor wel bleef liggeb.

Wat voor matje en singel?

De laatste zadelpasser heeft het zadel een fractie smaller gemaakt, waardoor het beter zou moeten blijven liggen en we moeten nu de twee buitenste singelstoten gebruiken ipv de voorste twee.

Kim_v
Berichten: 1
Geregistreerd: 19-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:23

Hoi,
In welke regio woon je?
Ik volg een opleiding tot zadelpasser en wij zoeken regelmatig combinaties om te oefenen, dit doen we samen met gediplomeerd zadelpassers in Berlicum