Zadel voor rondgeribte PRE met singelplaats ver naar voor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZenVacu
Berichten: 11
Geregistreerd: 26-03-24

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:52

Zeker! Probeer een zadel met een verstelbare boom en diepe zit voor meer steun, en overweeg een professionele zadelpasser voor advies op maat. Succes!

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 11:54

Duhelo schreef:
Oei, dat legt niet goed aan dan :+
Jij komt idd ook al vrij ver naar voor op het zweetblad.

Nu goed, als het niet werkt, ben ik enkel de huur en verzendprijs kwijt (en dan heb ik die tenminste al getest, hoef ik er niet meer over te dromen :+ ) , maar ik hoop toch dat het wel past.

heb jij de S1 of S2?


Ja, nu vertekend het wel iets op deze foto, deze nog even ter vergelijking maar heb hier de zalea erop. Maar met lange benen wordt wel een uitdaging!

Afbeelding

Ik heb een S2 met maat 38

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 16:14

Op zich ben ik "maar" 10 cm langer dan jou. ik heb ook het idee dat ik met minder buiging in mijn been zit, maar dat is natuurlijk te zien op welk moment.

Mis jij het gevoel van kniewrongen? Want de ronda heeft volgens mij geen wrong, enkel de kussens waar je been wat tussen valt.

Ik vind het erg moeilijk in te schatten wat ik precies nodig heb, ik dénk altijd dat ik een goede wrong nodig heb voor de stabiliteit, maar op mijn ghost heb ik die wrong, maar zit ik niet super stabiel (door de beweeglijkheid van het zadel en de flexibiliteit van het paard).
Ik hoop dus dat het feit dat de deuber een boomzadel is, die ruis wegneemt waardoor ik de wrong niet nodig heb.

die deubers hebben natuurlijk wel meer voorkant dan een gewoon of een boomloos zadel, dus ik hoop dat dat korte stops wel kan opvangen.

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 16:19

Misschien lees je over mijn comment heen, maar heb je weleens een 18 inch geprobeerd? Of is dat geen optie?

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 16:31

Duhelo schreef:
Op zich ben ik "maar" 10 cm langer dan jou. ik heb ook het idee dat ik met minder buiging in mijn been zit, maar dat is natuurlijk te zien op welk moment.

Mis jij het gevoel van kniewrongen? Want de ronda heeft volgens mij geen wrong, enkel de kussens waar je been wat tussen valt.

Ik vind het erg moeilijk in te schatten wat ik precies nodig heb, ik dénk altijd dat ik een goede wrong nodig heb voor de stabiliteit, maar op mijn ghost heb ik die wrong, maar zit ik niet super stabiel (door de beweeglijkheid van het zadel en de flexibiliteit van het paard).
Ik hoop dus dat het feit dat de deuber een boomzadel is, die ruis wegneemt waardoor ik de wrong niet nodig heb.

die deubers hebben natuurlijk wel meer voorkant dan een gewoon of een boomloos zadel, dus ik hoop dat dat korte stops wel kan opvangen.


Ik mis de wrong totaal niet! Vind het een verademing zelfs, geen wrong. Maar ik rijd al jaren met dit type zadel, eerst een startrekk maar daar miste ik wel wat steun. Daarna de Renaissance en nu al ruim 3 jaar de Ronda die ons echt perfect past. Ik denk ook niet dat je het gaat missen, je krijgt echt genoeg steun uit de zitting. Ik heb mijn beugels idd wet korter al voelt dat niet zo.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 17:12

XladyX schreef:
Misschien lees je over mijn comment heen, maar heb je weleens een 18 inch geprobeerd? Of is dat geen optie?

18 inch heb ik nog niet geprobeerd, in mijn buurt zit er niemand met een 18 inch. Kwa zadelruimte zou ik idd ook even moeten bekijken of dat wel kan, nu is ze niet extreem kort, dus ik denk dat dat wel kan lukken.

Als de deuber niets is, vraag ik idd aan de zadelpasser om ook een 18 inch model mee te brengen.


Phrono schreef:
Duhelo schreef:
Op zich ben ik "maar" 10 cm langer dan jou. ik heb ook het idee dat ik met minder buiging in mijn been zit, maar dat is natuurlijk te zien op welk moment.

Mis jij het gevoel van kniewrongen? Want de ronda heeft volgens mij geen wrong, enkel de kussens waar je been wat tussen valt.

Ik vind het erg moeilijk in te schatten wat ik precies nodig heb, ik dénk altijd dat ik een goede wrong nodig heb voor de stabiliteit, maar op mijn ghost heb ik die wrong, maar zit ik niet super stabiel (door de beweeglijkheid van het zadel en de flexibiliteit van het paard).
Ik hoop dus dat het feit dat de deuber een boomzadel is, die ruis wegneemt waardoor ik de wrong niet nodig heb.

die deubers hebben natuurlijk wel meer voorkant dan een gewoon of een boomloos zadel, dus ik hoop dat dat korte stops wel kan opvangen.


Ik mis de wrong totaal niet! Vind het een verademing zelfs, geen wrong. Maar ik rijd al jaren met dit type zadel, eerst een startrekk maar daar miste ik wel wat steun. Daarna de Renaissance en nu al ruim 3 jaar de Ronda die ons echt perfect past. Ik denk ook niet dat je het gaat missen, je krijgt echt genoeg steun uit de zitting. Ik heb mijn beugels idd wet korter al voelt dat niet zo.

Ik twijfelde over je oude renaissance op marktplaats ook, die heeft ook wel wat wrong en is een stuk goedkoper dan die dat ik nu besteld heb. Echter is het het verkeerde kleur :+ , is het zadel toch al een stuk ouder (na research een jaar of 12 dacht ik?) en kan ik die uiteraard niet terugsturen als het niet past.
Momenteel heb ik al 2 zadels liggen die het niet zijn en nog moeten verkocht worden, dus dat risico neem ik even niet :P

Vroeger had ik op mijn oude merrie een Specialized Saddle. Zalig ding, minimalistisch, geen wrong, maar ik zat als een huis. Die heb ik echter verkocht omdat ik met met deze op haar dochter niét kon zitten (die heeft super grote bewegingen en dan werkte niet). Wist ik veel dat ik jaren later een paard zou hebben die mss wel weer zou passen.
Ik heb echter een tijd met de SS van mijn vriendin gereden die een maat groter viel, zat op Luz ook als een huis, maar wel zo hard dat ik last van mijn rug kreeg. Dus ik hoop dat de deuber er net tussen valt, voldoende stabiliteit, vrijheid genoeg, en toch iets zachter (die SS hebben een soort rubber kussens waar niet veel vering in zit, Deuber heeft wel duidelijk dikkere en zachtere kussens volgens mij).

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 17:17

Ik heb een kent&masters s serie op mijn paard liggen sinds een aantal maanden. Ik heb een kort rondgeribt kwpn paard van 1.65 met flinke schouders. Nou is het bij dit paard altijd wel erg lastig om zadels te vinden vanwege zijn schouders. Die duwen vaak het zadel iets naar achter of beneden. Bij dit zadel valt dat mee gelukkig.

Ik ben 1.67m en heb korte benen maar wellicht dat dit ook fijn is voor lange benen.

Busse bozen zadel zou ook nog wat kunnen zijn voor jouw paard. Mijn vorige pony had vlakke schouderbladen en veel zadels schoven naar voren. Bij de busse niet

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 17:53

Als de Ghost je op zich goed beviel maar niet genoeg steun gaf, dan zou je kunnen overwegen om een andere zitting met meer steun op je ghost te leggen. Dat is eenvoudig te wisselen en je weet al dat het op je paard fijn past :)

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 21:10

Hieperdi schreef:
Ik heb een kent&masters s serie op mijn paard liggen sinds een aantal maanden. Ik heb een kort rondgeribt kwpn paard van 1.65 met flinke schouders. Nou is het bij dit paard altijd wel erg lastig om zadels te vinden vanwege zijn schouders. Die duwen vaak het zadel iets naar achter of beneden. Bij dit zadel valt dat mee gelukkig.

Ik ben 1.67m en heb korte benen maar wellicht dat dit ook fijn is voor lange benen.

Busse bozen zadel zou ook nog wat kunnen zijn voor jouw paard. Mijn vorige pony had vlakke schouderbladen en veel zadels schoven naar voren. Bij de busse niet

Die kent en masters heb ik ook en daar rij ik me net op open.


Lijsken schreef:
Als de Ghost je op zich goed beviel maar niet genoeg steun gaf, dan zou je kunnen overwegen om een andere zitting met meer steun op je ghost te leggen. Dat is eenvoudig te wisselen en je weet al dat het op je paard fijn past :)

Met de ghost looen we tegen andere problemen. Paardje is erg sensibel en elastisch. Ik ben ietminder in evenwicht en mindet elastisch. Met een boomloos zadel werken we elkaar heel erg tegen, waardoor zelfs een simpele halt niet meer lukt en we als twee goudvissen door de piste gaan. Met een boomzadel worden mijn bewegingen zodanig afgevlakt dat we minder ruis hebben en wel enigszins stabiel kunnen rijden.

Camino_S
Berichten: 11
Geregistreerd: 27-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 22:42

Even een bedenking over smalle twist op een breed paard: dit wordt voor zover ik weet gecreëerd door meer opbouw bovenop, wat je juist niet wil als je je aan de voorkant open rijdt. Heb zelf vroeger ook wel dit probleem gehad en ik vind juist een bredere twist helpen. Ook al omdat het steun geeft aan de binnenkant van je bovenbeen en je bekken dus makkelijker in de juiste positie blijft.
Dat kun je trouwens uitproberen door met een klein stukje foam onder de “rok” (waar stijgbeugelhaak zit) geschoven te rijden. Kun je er gewoon los onder schuiven om te testen.
Je zou ook eens kunnen testen (bvb met stuk golfkarton) hoe breed je bekken is en je zitbeenknobbels uit elkaar zitten. Want het kan ook zomaar zijn dat je zadel daar te smal is.

Ik heb op mijn merrie met dezelfde bouw (en ik ben 1.80 lang) een Balance zadel liggen (VSD) (Engels merk, Google op Balance saddle), ligt heel fijn stabiel en ook voor mij fijn om te zitten. Tweedehands best goed te vinden in Duitsland.

Ik ga ook mee met het idee om je huidige zadel eens in een grotere inchmaat te proberen! Dat beetje extra ruimte is misschien al genoeg om het probleem op te lossen. En je weet in elk geval al dat het model fijn ligt op je merrie.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:23

Ehm nee, mijn zadel heeft een smalle twist, maar zeker geen hogere opbouw van voor of bovenop.

Camino_S
Berichten: 11
Geregistreerd: 27-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 12:53

Hoe hebben ze dan bij jouw zadel de overgang gemaakt van een brede boom naar smal bovenop?
Kan ook in dikkere kussens liggen maar dan kom je weer verder van je paard te zitten. In elk geval is er ergens materiaal nodig om die overgang te maken gezien jouw ronde PRE zelf een “brede twist” heeft :D

Eens proberen met een beetje foam of een brede twist fijner zit kost in elk geval niet veel tijd en geld dus daar lijkt me niets mee verloren :)

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 13:13

Ik heb ondertussen dus een beetje getest.

Op stal hebben we een kieffer liggen, ben even vergeten welk model. Voor een paard met een smalle schoft, dus voor het zicht een hoge voorboom. Die even op paard gelegd met een stukje onder de achterkussens zodat die wel in evenwicht ligt. Hier voel ik de voorboom lichtjes maar niet storend.
Ik heb een thorowgood griffin vzh eropgelegd. Alhoewel ik hier ook niet goed in zit, kom ik niet tegen de voorboom aan.
Ik heb er een westernzadel opgelegd, deze is en voelt superbreed aan, maar kom ik met mijn schaambeen ook nergens tegenaan. Door deze denk ik dus ook dat een smalle twist misschien niet zozeer van toepassing is?
Bij de K&m op het paard dus direct wel, zelfs ook op de bok.

Uiteraard heb ik met geen van bovenstaande zadels gereden daar er geen enkele past op mijn paard, maar wel even kunnen voelen.

Vannamiddag komt de Deuber binnen, ik ben dus al heel erg benieuwd hoe die zal liggen en zitten.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 15:06

Phrono schreef:
Duhelo schreef:
Op zich ben ik "maar" 10 cm langer dan jou. ik heb ook het idee dat ik met minder buiging in mijn been zit, maar dat is natuurlijk te zien op welk moment.

Mis jij het gevoel van kniewrongen? Want de ronda heeft volgens mij geen wrong, enkel de kussens waar je been wat tussen valt.

Ik vind het erg moeilijk in te schatten wat ik precies nodig heb, ik dénk altijd dat ik een goede wrong nodig heb voor de stabiliteit, maar op mijn ghost heb ik die wrong, maar zit ik niet super stabiel (door de beweeglijkheid van het zadel en de flexibiliteit van het paard).
Ik hoop dus dat het feit dat de deuber een boomzadel is, die ruis wegneemt waardoor ik de wrong niet nodig heb.

die deubers hebben natuurlijk wel meer voorkant dan een gewoon of een boomloos zadel, dus ik hoop dat dat korte stops wel kan opvangen.


Ik mis de wrong totaal niet! Vind het een verademing zelfs, geen wrong. Maar ik rijd al jaren met dit type zadel, eerst een startrekk maar daar miste ik wel wat steun. Daarna de Renaissance en nu al ruim 3 jaar de Ronda die ons echt perfect past. Ik denk ook niet dat je het gaat missen, je krijgt echt genoeg steun uit de zitting. Ik heb mijn beugels idd wet korter al voelt dat niet zo.

Hoe verstel je de voorboom trouwens? gewoon draaien met de inbussleutel, of een kwartslag en uit elkaar trekken?

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 15:34

Camino_S schreef:
Hoe hebben ze dan bij jouw zadel de overgang gemaakt van een brede boom naar smal bovenop?
Kan ook in dikkere kussens liggen maar dan kom je weer verder van je paard te zitten. In elk geval is er ergens materiaal nodig om die overgang te maken gezien jouw ronde PRE zelf een “brede twist” heeft :D

Eens proberen met een beetje foam of een brede twist fijner zit kost in elk geval niet veel tijd en geld dus daar lijkt me niets mee verloren :)

Het kopijzer is verstelbaar.
Verder heeft het een mono zweetblad, dus gevoel met mijn paard blijft goed.

Camino_S
Berichten: 11
Geregistreerd: 27-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 19:16

Duhelo schreef:
Ik heb ondertussen dus een beetje getest.

Op stal hebben we een kieffer liggen, ben even vergeten welk model. Voor een paard met een smalle schoft, dus voor het zicht een hoge voorboom. Die even op paard gelegd met een stukje onder de achterkussens zodat die wel in evenwicht ligt. Hier voel ik de voorboom lichtjes maar niet storend.
Ik heb een thorowgood griffin vzh eropgelegd. Alhoewel ik hier ook niet goed in zit, kom ik niet tegen de voorboom aan.
Ik heb er een westernzadel opgelegd, deze is en voelt superbreed aan, maar kom ik met mijn schaambeen ook nergens tegenaan. Door deze denk ik dus ook dat een smalle twist misschien niet zozeer van toepassing is?
Bij de K&m op het paard dus direct wel, zelfs ook op de bok.

Uiteraard heb ik met geen van bovenstaande zadels gereden daar er geen enkele past op mijn paard, maar wel even kunnen voelen.

Vannamiddag komt de Deuber binnen, ik ben dus al heel erg benieuwd hoe die zal liggen en zitten.


Ben ook benieuwd, alvast handig dat je het op de bok al voelt, moest dit zadel niets zijn is het dus ook een optie om ergens in een winkel wat modellen te gaan passen zelf.
Ik heb op mijn tweede paard een westernzadel en inderdaad dat is heel breed maar juist comfortabel aan de voorkant. Enige is dat je ruimte genoeg moet hebben in je heupen als de twist zó breed wordt, anders lijkt me dat daar niet prettig. Hangt ook af van hoe lang je je beugels wil hebben, met mijn lange benen kan ik ze op een rond paard sowieso niet heel lang doen want dan zweeft mijn knie ergens in het ijle :D

Camino_S
Berichten: 11
Geregistreerd: 27-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 19:19

Ineke2 schreef:
Camino_S schreef:
Hoe hebben ze dan bij jouw zadel de overgang gemaakt van een brede boom naar smal bovenop?
Kan ook in dikkere kussens liggen maar dan kom je weer verder van je paard te zitten. In elk geval is er ergens materiaal nodig om die overgang te maken gezien jouw ronde PRE zelf een “brede twist” heeft :D

Eens proberen met een beetje foam of een brede twist fijner zit kost in elk geval niet veel tijd en geld dus daar lijkt me niets mee verloren :)

Het kopijzer is verstelbaar.
Verder heeft het een mono zweetblad, dus gevoel met mijn paard blijft goed.


Ah sorry, dacht dat dat een reactie van TS was. Vandaar dat ik het over een ronde PRE had.

Gewoon uit nieuwsgierigheid : als je het kopijzer heel breed zet, zou de twist dan nog smal blijven voor je gevoel? Want als je het kopijzer smal zet om een smalle twist te hebben, wordt de boommaat natuurlijk ook smal. Dat bedoelde ik met opmerking over smalle twist en breed paard.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 19:28

Camino_S schreef:
Ah sorry, dacht dat dat een reactie van TS was. Vandaar dat ik het over een ronde PRE had.

Gewoon uit nieuwsgierigheid : als je het kopijzer heel breed zet, zou de twist dan nog smal blijven voor je gevoel? Want als je het kopijzer smal zet om een smalle twist te hebben, wordt de boommaat natuurlijk ook smal. Dat bedoelde ik met opmerking over smalle twist en breed paard.

Ja, want mijn zadel staat nu iets smaller als in de zomer. Iets met grasbuik in de zomer :')
In de zomer heb ik het ena breedste kopijzer erin en ik krijg geen last van mijn bekken. Iets dat ik wel snel krijg bij een zadel met een brede twist.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 21:54

Duhelo schreef:
Hoe verstel je de voorboom trouwens? gewoon draaien met de inbussleutel, of een kwartslag en uit elkaar trekken?


Insteken en draaien. Naar rechts is breder, naar links is smaller. Ben benieuwd! Ik las je bericht nog over een zachte zitting. Die heeft Deuber, ze zitten heel zacht. De Renaissance ia inderdaad al een ouder zadel, die worden niet meer gemaakt.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 23:19

Nou, de deuber wordt het niet.

Qua zit is die erg fijn, heel erg zacht, geen last vooraan. Wel kom ik met mijn knie op/over dat voorkussen en ga ik licht in stoelzit, maar zou niet dramatisch zijn.
Echter ligt die voor geen meter op het paard. De boom moet bijna op het breedste, en die boom die dan ronder wordt is wel duidelijk, de achterkant zweeft in de lucht.
Als ik hem smaller zit ligt die iets mooier, maar vind ik hem te smal vooraan. Ze heeft ook de neiging om tempo te gaan steken, loopt kort en buigt niet.
Met mijn zaldi campera had ik precies hetzelfde. Te weinig contact achteraan. Pony is niet barok genoeg om een echte spanjaard te zijn :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:25

Ow jammer zeg! Ik moet zeggen, die kussens lijken ook wel erg vol gevuld? Staat het kussen kanaal ook op het breedst? Dit kan 6 of 8 cm zijn. Het lijkt zo smal van achter. Ter vergelijking.

Afbeelding

Wel jammers!

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:34

Ik geef Thorowgood nog eens als optie.
Ik ben ook op maat gemaakte zadels gewend maar hier zit ik ook goed op.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 00:00

Phrono schreef:
Ow jammer zeg! Ik moet zeggen, die kussens lijken ook wel erg vol gevuld? Staat het kussen kanaal ook op het breedst? Dit kan 6 of 8 cm zijn. Het lijkt zo smal van achter. Ter vergelijking.

[ [url=m/Qt2mnN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wel jammers!

Hmm, dat is wel een serieus verschil inderdaad. Hoe verplaats je de kussens dan? Het is idd vrij smal en ik heb het idee dat ze er niet recht onder zitten.
De boom stond wel op het breedst, maar het zag/voelde alsnog smal aan idd.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 07:38

Dat kan alleen een zadelmaker doen, ik zou niet weten hoe het moet. Ik denk dat er een andere vorm boom in jouw zadel zit. Mijn merrie is namelijk erg recht in haar rug en ik heb mijn zadel ook heel breed staan. Bij mij sluit het zadel achter heel anders aan.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 08:22

Ja inderdaad. Wel bizar eigenlijk. Ik ga met dit zadel niet aanklooien. Mijn zadelmaakster zei ook dat dit wss niet passend te krijgen is. En de zit is voor mijn kwa been ook niet helemaal ideaal. Dus jammer, maar die kan van het lijstje af.