Hoofdstel met bitringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shannak21
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-02-22

Hoofdstel met bitringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 21:49

Hoiii allemaal,
Sinds kort heb ik bitringen aan mijn hoofdstel gemaakt. (Was al een heel gedoe om ze erop te krijgen). Maar nu ging ik er vandaag dus voor het eerst mee rijden maar kwam ik er achter dat het niet zo makkelijk was om het hoofdstel in te krijgen zonder dat er perongeluk een bitring in mijn paard zijn mond vliegt :( . Ik heb niet zulke grote handen dus het is voormij moelijk om de ene rubbere bitringen links te houden en dan andere rechts en dan het bit in te doen. Heeft iemand hier een oplossing voor? Misschien de rubbere ring ergens met een dun touwtje vast maken zodat hij niet naar binnen kan schuiven als ik het bit in doe? Nu kosten mij het 4x het bit in en uit doen omdat die ring weer in zijn mond zat :(

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes shanna.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Hoofdstel met bitringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 21:52

Bit aan 1 kant losmaken misschien?
Het is vooral een handigheidje om het op de normale manier te doen

_Roxanne

Berichten: 1061
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Re: Hoofdstel met bitringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 22:33

Waarschijnlijk ontwikkel je vanzelf handigheid. En het ergste wat er nu kan gebeuren is dat je paard even twee tellen een bitring in zijn mond heeft. Hoofdstel achter de oren doen, bitring uit zijn mond vissen en de keel- en neusriem dichtmaken. Klaar.

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Hoofdstel met bitringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 23:07

Oefenen! :D
En als je nog een keer de ringen erom moet doen, is een makkelijke manier door twee touwtjes door de rubber ring te doen, de één maak je ergens aan vast en aan de ander trek je hem open dan kun je makkelijk het bit erdoor halen.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoofdstel met bitringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:54

Je ene hand in het midden van het bit houden als je het bit in doet zodat de ringen automatisch naar de buitenkant verplaatsen. Dat is "the trick". Je andere hand op de neus met het hoofdstel in de hand zoals het hoort.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:06

Elisa2 schreef:
Je ene hand in het midden van het bit houden als je het bit in doet zodat de ringen automatisch naar de buitenkant verplaatsen. Dat is "the trick". Je andere hand op de neus met het hoofdstel in de hand zoals het hoort.

Zo dus en mocht er wel 1 in de mond zitten trek je hem gewoon er uit, daar hoeft het hele bit niet voor uit.

DuoPenotti

Berichten: 29513
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:18

pillow schreef:
Elisa2 schreef:
Je ene hand in het midden van het bit houden als je het bit in doet zodat de ringen automatisch naar de buitenkant verplaatsen. Dat is "the trick". Je andere hand op de neus met het hoofdstel in de hand zoals het hoort.

Zo dus en mocht er wel 1 in de mond zitten trek je hem gewoon er uit, daar hoeft het hele bit niet voor uit.

Yup. Die aanvulling wilde ik ook geven. Gewoon het rubber eruit vissen. Niet het hele bit.
Maar is gewoon een handigheid

nicole_floor

Berichten: 3250
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:41

pillow schreef:
Elisa2 schreef:
Je ene hand in het midden van het bit houden als je het bit in doet zodat de ringen automatisch naar de buitenkant verplaatsen. Dat is "the trick". Je andere hand op de neus met het hoofdstel in de hand zoals het hoort.

Zo dus en mocht er wel 1 in de mond zitten trek je hem gewoon er uit, daar hoeft het hele bit niet voor uit.

Zo doe ik het idd ook. En 9 van de 10 keer gaat het goed. En die ene keer moet ik nog de ring uit de mond vissen.

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5015
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: Hoofdstel met bitringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:02

Ik verplaats dit topic van VVDD naar [HAR] Harnachement.

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:02

Bij mij verdween er ook regelmatig een bitring in de mond omdat het paard net iets te gretig was.
Maar dat is een kwestie van even om je vingers denken terwijl je hem er weer uittrekt.
Je krijgt er snel genoeg handigheid in.

Annabel

Berichten: 4869
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Hoofdstel met bitringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:42