Rendierhuid onder je zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 07:30

Afbeelding

Ik heb een rendier onderlegger via Zadellogisch (zadelmaker) die ze speciaal in Canada laat maken. Helaas wel alleen maat full dus voor mijn pony is het wat aan de grote kant. Het dempt wel goed. Ik vind een lamswollen onderlegger wel mooier, rendierhuid is een beetje grof. Maar het doet zijn werk. Het was een flinke aanschaf, 260 euro destijds.

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:00

Er zit een winkel vlakbij Oslo, daar wilde ik er 1 kopen toen ik in de buurt was. Bleek het een feestdag te zijn in Noorwegen :')
Voor ons Nederlanders is bestellen via Hooks nog het meest praktische denk ik, of via marktplaats.

Enige wat ik me afvraag hoe het zit met ruggengraat vrijheid. Of het niet gaat trekken op de rug (ik heb nu wollen dekjes met ruggengraat uitsparing).

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 08:12

Macs schreef:
Er zit een winkel vlakbij Oslo, daar wilde ik er 1 kopen toen ik in de buurt was. Bleek het een feestdag te zijn in Noorwegen :')
Voor ons Nederlanders is bestellen via Hooks nog het meest praktische denk ik, of via marktplaats.

Enige wat ik me afvraag hoe het zit met ruggengraat vrijheid. Of het niet gaat trekken op de rug (ik heb nu wollen dekjes met ruggengraat uitsparing).

Voordeel van een barokzadel is wel dat die een heel grote kamer hebben dus daar kan ik hem goed in trekken.
Ik moet nu wel zeggen dat het mij niet ideaal lijkt op echt warme dagen, maar goed. Ik heb nog een dun dekje en als het echt warm is dan rijd ik sws niet. Maar als het bv opeens warm is terwijl ze nog wintervacht heeft zou ik er niet voor kiezen.

MZorro

Berichten: 829
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Rendierhuid onder je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:19

Ik heb ook een pad van ZadelLogisch met rendiervachtje, zoals Shalimar. Mooi product en zeker een aanrader.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:25

Ja qua warmte maakt het niets uit en in de pad zit gewoon ruimte bij de ruggengraat, net als bij lamswol. Het enige is dat het als geheel bij een pony zadel dus wel een beetje veel en breed is, het kan net.

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:45

Waidida schreef:
Macs schreef:
Er zit een winkel vlakbij Oslo, daar wilde ik er 1 kopen toen ik in de buurt was. Bleek het een feestdag te zijn in Noorwegen :')
Voor ons Nederlanders is bestellen via Hooks nog het meest praktische denk ik, of via marktplaats.

Enige wat ik me afvraag hoe het zit met ruggengraat vrijheid. Of het niet gaat trekken op de rug (ik heb nu wollen dekjes met ruggengraat uitsparing).

Voordeel van een barokzadel is wel dat die een heel grote kamer hebben dus daar kan ik hem goed in trekken.
Ik moet nu wel zeggen dat het mij niet ideaal lijkt op echt warme dagen, maar goed. Ik heb nog een dun dekje en als het echt warm is dan rijd ik sws niet. Maar als het bv opeens warm is terwijl ze nog wintervacht heeft zou ik er niet voor kiezen.

Ik heb ook een D&P barokzadel. Ik trek mijn gewone lemieux dekje ook de kamer in maar die zakt van achter tot midden toch weer op de rug.
Ik maakte vnml lange ritten ook met 25 graden, en wol is juist beter daarvoor. Als ik met warm weer 1 uur met katoen rij heb ik een garantie op witte haren. Dat zegt voor mij iets over de hitte regulatie. Kan me voorstellen dat rendier alleen nog maar beter is.
Scheerwol was echt vreselijk op de rug, dus de vilten dekjes van DP durf ik niet eens aan. Gelukkig voor mijn portemonnee!

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 08:53

Macs schreef:
Ik heb ook een D&P barokzadel. Ik trek mijn gewone lemieux dekje ook de kamer in maar die zakt van achter tot midden toch weer op de rug.
Ik maakte vnml lange ritten ook met 25 graden, en wol is juist beter daarvoor. Als ik met warm weer 1 uur met katoen rij heb ik een garantie op witte haren. Dat zegt voor mij iets over de hitte regulatie. Kan me voorstellen dat rendier alleen nog maar beter is.
Scheerwol was echt vreselijk op de rug, dus de vilten dekjes van DP durf ik niet eens aan. Gelukkig voor mijn portemonnee!

Oh oké, dat wist ik niet! Zeker geen vilt voor mij dan. Ik denk dat het sowieso een beetje trial and error wordt en gewoon bekijken wat wel en niet goed gaat
EDIT: wel gek, die dingen kosten je dan een fortuin en dan zijn ze niet eens goed

marga1
Berichten: 903
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Rendierhuid onder je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:41

Zadelmakerij Texel heeft het mij laten zien toen ik voor wat anders bij haar was. TS heeft al een pb gehad van mij.

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:06

Ik ben endurance ruiter in Zweden en het gebruiken van rendierhuid word hier inderdaad heel veel gebruikt :j Rendhierhuid is op een speciale manier meer drukverdelend. Het laat wel veel haren los ja, maar de haren zitten enorm dik op elkaar dus het is niet alsof je er kalen plekken oid in krijgt.

Ik heb zelf een pad met rendierhuid zoals Shalimar hierboven, die heeft een kanaal over de ruggengraat zodat het daar geen druk geeft. Zij heeft door een wat ongelukkige bouw en ontzettend gevoelige rug, maar ze voelde veel zachter in haar rug na het rijden hiermee. Ik rijd nu al een jaar lang echt elke rit met deze pad en ben er echt tevreden over. Hij was wel duur ja :') En de pad is best dik, ik heb hem via mijn zadelmaker gekocht dus mijn zadel is aangepast aan de pad dus ik kan ook niet even een keertje zonder rijden.

Bij Taur, dat is de webshop voor de 'alternatieve' ruiter, vind je veel verschillende soorten produkten met rendierhuid! https://www.taur.se/sok/Renskinn,%20sadelunderl%C3%A4gg,


Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 10:10

Piekosjj schreef:
Ik ben endurance ruiter in Zweden en het gebruiken van rendierhuid word hier inderdaad heel veel gebruikt :j Rendhierhuid is op een speciale manier meer drukverdelend. Het laat wel veel haren los ja, maar de haren zitten enorm dik op elkaar dus het is niet alsof je er kalen plekken oid in krijgt.

Ik heb zelf een pad met rendierhuid zoals Shalimar hierboven, die heeft een kanaal over de ruggengraat zodat het daar geen druk geeft. Zij heeft door een wat ongelukkige bouw en ontzettend gevoelige rug, maar ze voelde veel zachter in haar rug na het rijden hiermee. Ik rijd nu al een jaar lang echt elke rit met deze pad en ben er echt tevreden over. Hij was wel duur ja :') En de pad is best dik, ik heb hem via mijn zadelmaker gekocht dus mijn zadel is aangepast aan de pad dus ik kan ook niet even een keertje zonder rijden.

Bij Taur, dat is de webshop voor de 'alternatieve' ruiter, vind je veel verschillende soorten produkten met rendierhuid! https://www.taur.se/sok/Renskinn,%20sadelunderl%C3%A4gg,

[ Video ]

Dankje voor je tip! Ik ga zeker even kijken!

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 13:17

Ik zag op marktplaats en 2dehands ook rendieren voor 50 euro, heeft iemand hier ervaring mee? is dit gewoon sowieso af te raden of kan het wel? Ik zou namelijk misschien eerst met een goedkopere willen proberen wat ik er van vind, als die dan sneller slijt weet ik tegen dan of ik wil investeren in een echt goeie...
OP kapson.se verkochten ze ze ook aan ongeveer 58 euro.

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 17:14

Waidida schreef:
Macs schreef:
Ik heb ook een D&P barokzadel. Ik trek mijn gewone lemieux dekje ook de kamer in maar die zakt van achter tot midden toch weer op de rug.
Ik maakte vnml lange ritten ook met 25 graden, en wol is juist beter daarvoor. Als ik met warm weer 1 uur met katoen rij heb ik een garantie op witte haren. Dat zegt voor mij iets over de hitte regulatie. Kan me voorstellen dat rendier alleen nog maar beter is.
Scheerwol was echt vreselijk op de rug, dus de vilten dekjes van DP durf ik niet eens aan. Gelukkig voor mijn portemonnee!

Oh oké, dat wist ik niet! Zeker geen vilt voor mij dan. Ik denk dat het sowieso een beetje trial and error wordt en gewoon bekijken wat wel en niet goed gaat
EDIT: wel gek, die dingen kosten je dan een fortuin en dan zijn ze niet eens goed

Er zijn genoeg paarden die het er goed op doen hoor. Maar hier is scheerwol en katoen garantie voor witte haren.

Ik snap die onderleggers van wol en rendiervacht ook niet helemaal qua funtie? Het heeft toch juist de beste vochtregulerende functie direct op de huid? Waarom zou je er nog katoen, of zelfs synthetisch materiaal tussen doen?

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Rendierhuid onder je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 19:20

Omdat het m.n. gaat om extra demping.

Jadero
Berichten: 25
Geregistreerd: 25-09-23

Re: Rendierhuid onder je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 20:31

Begrijp ik goed dat pads van rendier vacht dan een betere demping hebben dan pads van schapenvacht?

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Rendierhuid onder je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 20:44

Ja klopt

Jadero
Berichten: 25
Geregistreerd: 25-09-23

Re: Rendierhuid onder je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 21:01

Wat interessant zeg! Mijn schapenvacht onderlegger begint langzaam te overlijden, dus wellicht is dit dan wel een goede nieuwe optie.

germie

Berichten: 25959
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Rendierhuid onder je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:46

Rendierhuiden kun je inderdaad zo kopen in Finland en je mag ze ook gewoon mee naar huis nemen.

Ik heb meerdere bontjes gehad, maar ik wil absoluut geen schapenbontjes voor onder het zadel meer. Er zit nog wel echt bont onder mijn westernzadel, en daar ben ik zuinig op, maar als losse onderleggers, nee, absoluut niet meer.
Ik heb er namelijk 2 weg kunnen gooien. Die gingen gewoon over een zadelsteun en werden een tijdje niet gebruikt. Toen ik ze weer wilde gebruiken zaten er beestjes in en viel het bont er zo af. Het was niet dat ze smerig waren of vochtig waren. Maar bontjes houden gewoon geen jaren. Ik heb ze in de container gedaan. En voor mij dus nooit meer echt bont.
Voor mijn wedsternzadel gebruik ik wel echte wollen onderleggers en gelukkig heb ik daar tot nu toe geen vreterij in gehad of dat je ze zomaar weg kunt gooien.

En ik ben niet de enige die na een tijdje niet gebruiken bontjes weg kon gooien. Dus nee, schapenbontjes nooit meer, niet duurzaam genoeg.
Geen idee of rendierbontjes langer meegaan. Geen ervaring mee.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Rendierhuid onder je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 14:02

Heb hem nu drie jaar, so far geen beestjes. Wel de nodige losse haren maar hij is nog steeds wel vol.

XladyX

Berichten: 1333
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 21:58

Ik heb 2 schapen wol bontjes waarvan 1 al zeker 10 jaar maar echt geen beestjes in. Heeft in veel zadelkamers gelegen en nooit in een luchtdichte zak/doos oid dus die ervaring deel ik ook helemaal niet. Wel af en toe gewassen (direct op huid gebruik) en gekamd maar dat zal misschien 5x zijn geweest oid.

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 14:13

Voor de mensen die een rendierhuid zoeken, ik zie ze bij de kwantum liggen voor 150 euro.