Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Meningen en adviezen menbit gezocht

Profiel   

Hoi hoi,

Ik ben opzoek naar meningen en adviezen met betrekking tot menbitten. Ik houd dit topic wel graag positief en lief naar elkaar toe. :j

Ik moet nog een menbit aanschaffen voor mijn paard. Zijn maat is 12,5.
Alleen is er zoveel keuze dat ikzelf even niet meer weet waar te beginnen.

Als eerste het belangrijkste, de bakstukken waar het bit aan komt te hangen zijn 2,3cm breed laten we voor het gemak dus aanhouden dat de minimale ruimte 2,5 moet zijn om het bakstuk door het bit heen te halen. :+

Dan... mijn paard is gewend om met een ongebroken recht bit te lopen.
Alleen lijkt mij dat niet helemaal prettig.

Ik heb al een en ander gelezen over bitten met een tongboog maar ook hier zijn de meningen over verdeeld.
Het fijnste wat ik in mijn ogen tegen kwam was een bit waarbij het stuk in de mond voorzien was van een boog en volledig rond kon roteren.

Ik wil een bit dat in het normale contact zo min mogelijk druk in de mond geeft maar wel iets van indruk maakt op moment dat dit nodig is. Pony is nogal sterk en enthausiast om te mogen lopen, dus ik wil wel een "rem" erop kunnen zetten. (Jullie snappen hopelijk wat ik bedoel)

Budget is gratis tot een paar tientjes ;) . Vooral omdat ik snap dat het uitproberen is en met een paar tientjes is dat nog leuk, maar met een bit van 200 of meer is dat niet grappig natuurlijk :+

Dus, wie kan mij van wat advies voorzien? Eventueel met linkjes naar webshops of foto's van bitjes waar jullie goede ervaringen mee hebben :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-24 05:15 

Profiel   

Heb je er al een bitfitter bij gehad? En wat adviseerd jouw instructeur?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-24 05:32 

Profiel   

roekes schreef

Bitfitter had ik nog niet aan gedacht. Instructeur heb ik niet, ik men recreatief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-24 05:39 

Profiel   

Dan zou ik gewoon starten met een standaard Liverpool.

Als ie daar lekker op loopt, loopt ie er lekker op en niets meer veranderen.

Ik zou pas veranderen als het niet goed gaat daarmee.

Het is niet voor niets een klassieker voor het aangespannen rijden.
Door de verschillende leidselsleuven of bril heb je mogelijkheid om hetzelfde bit milder en scherper te maken.

En in principe bij gebruik in bril of 1e sleuf vriendelijk zat.

(Wel absoluut óngebroken bij Liverpool. Geldt voor meeste menbitten. Want de combinatie hefboomwerking en gebroken kan een bit écht een martelwerktuig maken. Óngebroken is dan veel vriendelijker)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-24 05:40 

Profiel   

Waarom lijkt jou het ongebroken rechte bit niet prettig? Loopt je paard er goed op?

Ik zou in eerste instantie gaan voor wat je paard gewend is, later kun je dit eventueel nog aanpassen. Liverpoolstang is het meest gangbaar maar je zou ook naar een bokkebitje kunnen kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-24 08:20 

Profiel   

roekes schreef

Zijn er bitfitters die Menbitten doen dan? Want de meesten doen alleen gewone bitten.

Ik heb zelf een B-stang/ Bokkebit met vaste scharen. Gewoon RVS. Daar loopt mijn tinker het fijnst op.
Zit een kleine boog in. En een niet te dik mondstuk (ze heeft een dikke tong en laag gehemelte)

Verder zou ik ook gewoon de liverpool stang proberen.
Die werkt voor veel paarden ook gewoon goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-24 08:30 

Profiel   

Bokkenbit werkte voor mijn oude tinker ook het beste. Ook daar breedbek kikker, laag verhemelte, dikke tong dikke lippen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-24 08:37 

Profiel   

De standaard liverpool (ongebogen en ongebroken) is een prima bit om mee te beginnen. Rijd je in de bril dan is het zonder hefboomwerking.

Wil je andere bitten proberen (zoals dat draaiende plaatbit met/zonder tongboog) neem dan eens contact op met demenner.nl . Bij haar kun je bitten gratis/borg uitproberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-24 08:43 

Profiel   

Hier gebruiken wij met mennen de liverpool.

En ook als mijn zusje op buitenrit gaat zit de liverpool erin.
Haar merrie vind dat but het fijnst van allemaal.
Op een dubbelgebroken trensje doet ze het ook wel.
Maar bij de liverpool merk je dat ze die het fijnst vind.

Ze hoeft dan echt niet veel aan de teugels te zitten en rijd vaak ook met losse teugels.

De verzorgster mag absoluut niet met dat bit rijden.
Die is met het normale trensje als niet vriendelijk genoeg. Laat staan met de liverpool(ze krijgt wel elke x een opmerking als ze weer 1 van beide teugels de hele tijd vasthoud. Maar ze heeft helaas geleerd teugels moeten strak en trek maar in de krul)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-24 10:42 

Profiel   

Ik zou gewoon met een eenvoudige Liverpool beginnen. Gewoon ff op marktplaats kijken.

Is de maat 12,5 de maat van zijn trens? Hou er dan rekening mee dat je voor een Liverpool stang een maatje groter moet nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-24 22:33 

Profiel   

Ik zou voor een licht gebogen b-stang gaan. Of, een liverpoolstang. Met of zonder pompwerking hangt van de voorkeur van je paard af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-24 23:41 

Profiel   

Gebogen mondstuk omhoog vinden de meeste paarden echt fijner dan rechte stang. Tongboog is idd een mooie gedachte, maar geen tong die er ontspannen in past haha. Let vooral op een dunner bit, geen ouderwetse dikke stang. Hefboom is aan jezelf en je paard, dan wel altijd bitringen gebruiken. Kinketting kun je zachter maken door gebruik van dubbele schakels of leren riempje bv.
Als je in midden NL woont mag je ook wat soorten komen proberen bij ons hoor, ivm wedstrijdsport en beleren hebben we veel soorten liggen.
Succes!

Ohja let ook op bij sommige bitten zit de eerste leidselsleuf ongeveer ter hoogte van de tweede bij andere bitten, die werken dus al scherper in als je in de eerste leidselsleuf rijd, ook minder prettig ;).

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-24 23:53 

Profiel   

Ik mag voor nu eens de ongebroken Liverpool van een vriendin proberen.
Alleen nog een vraagje.
Gebruiken jullie daar nog echt de kinketting, zo ene met allemaal ringetjes of zou ik daar voor de vriendelijkheid een zachtere kinketting aan kunnen hangen? Merken jullie verschil in inwerking als je ketting gebruikt of bijvoorbeeld lederriempje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-24 14:13 

Profiel   

Jawel toch wel, zo’n ketting is scherper. Je kan die ketting ook zachter gebruiken door een bescherming te gebruiken, dan hoef je het niet te vervangen.
En fijn dat je eerst een bit kan uitproberen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-24 14:17 

Profiel   

Ik gebruik gewoon een kinketting met fijne schakels (volgens mij zijn grove schakels normaal bij een menbit en fijne schakels bij een dressuur stang).

Eerder een bit gehad waar een riempje aan zat, later een ketting aan gehangen, maakte geen verschil voor mijn merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-24 14:18 

Profiel   

silvericathy schreef
Alleen nog een vraagje.
Gebruiken jullie daar nog echt de kinketting, zo ene met allemaal ringetjes of zou ik daar voor de vriendelijkheid een zachtere kinketting aan kunnen hangen? Merken jullie verschil in inwerking als je ketting gebruikt of bijvoorbeeld lederriempje.

Als je maar níet zonder of met een te losse rijdt.
Dat is nl gemener/scherper dan met, correct op maat en correct gedraaid.

Die ketting of ketting met hoesje (zou ik kiezen) rémt namelijk het te ver doortrekken van hefboom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-24 14:19 

Profiel   

Wij gebruiken de kinketting met fijne schakels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-24 14:19 

Profiel   

Femke_Tweety schreef
silvericathy schreef
Alleen nog een vraagje.

Als je maar níet zonder of met een te losse rijdt.
Dat is nl gemener/scherper dan met, correct op maat en correct gedraaid.

Die ketting of ketting met hoesje (zou ik kiezen) rémt namelijk het te ver doortrekken van hefboom.

O nooo dat was ik zeker niet van plan, wel absoluut met een ketting/riempje :D
Maar wilde gewoon wat verschillende ervaringen en meningen horen over het gebruik van een ketting of een ander materaal

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-24 14:34 

Ik heb met deze stang fijn gereden: https://www.zilco.eu/products/121228

[ img ]

Ik weet niet beter dan het de "elleboog-stang" genoemd werd, maar blijkbaar te koop onder de noemer 'Military bit' .

Blijf je toch een beetje minder scherp tov de Liverpool, maar biedt wel dezelfde veiligheid.
Imo heb je het hier meer mee in de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-24 19:59 

Profiel   

Deze minder scherp dan een liverpool? Waarom denk je dat?
En persoonlijk ben ik geen voorstander van dit mondstuk. Ik hou niet van de hoekige kanten en vind de tong”vrijheid” te uitgesproken.
Maar, indien je paard/pony op deze nageeflijk loopt, waarom niet dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-24 20:12 

Lukasje schreef
Deze minder scherp dan een liverpool? Waarom denk je dat?
En persoonlijk ben ik geen voorstander van dit mondstuk. Ik hou niet van de hoekige kanten en vind de tong”vrijheid” te uitgesproken.
Maar, indien je paard/pony op deze nageeflijk loopt, waarom niet dan.

Vanwege de hoek in de scharen.
Mondstuk ging het mij niet zo om, excuus voor die verwarring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-24 20:27 

Profiel   

Wat is de reden dat de elleboog minder scherp zou zijn? Ik zit een beetje naar het plaatje te kijken en probeer me in te beelden hoe het werkt.
Voor mijn gevoel werken de ellebogen juist scherper in omdat je meer hoek en meer arm hebt, of vertekent dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-24 08:47 

Profiel   

Volgens mij is de enige reden (en het enige verschil qua werking) voor een elleboogbit dat het paard de scharen niet in de mond kan nemen, wat bij een Liverpool wel kan. Voor de rest zijn ze hetzelfde qua inwerking.

Ik men mijn draver met een ongebroken trens. Liverpool was veel te scherp voor haar, bokkebitje (ook met leidsel in de bril) liep ze ook doorheen omdat dat nog steeds te scherp was, op een trens loopt ze als een zonnetje en zit er weer een rem op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-24 08:51 

Profiel   

Over bitfitters - ja die zijn er voor menbitten.

Over soorten bitten - er is geen standaard antwoord, aangezien elke paardenmond anders is.

Een tongboog is bijvoorbeeld niet altijd prettiger, want daar moet wel ruimte voor zijn.

Interessant leesvoer hierover vind je bijvoorbeeld in heb boek "Aanleuning" van Paul Versluis.

Verder de tip om bijvoorbeeld lid te worden van de Facebookgroep Mennen.

En lid worden van een menvereniging in de buurt en eens wat lesjes doen is ook een idee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-24 15:41 

Profiel   

Wij hebben inderdaad ook gewoon een bitfitter gehad voor ons menbit. Ons paard liep eerst met een standaard Liverpool met pompwerking ging opzich wel aardig maar ze had een beetje de neiging om het bit soms vast te houden. De bitfitter heeft toen verschillende bitten getest en het verschil was best wel groot op een van de geteste bitten wilde ze helemaal niet lopen en kroop ze er achter op de ander liep ze juist direct net wat relaxter dan normaal.
Ze houd natuurlijk nog steeds wel eens iets vast want het is ook rijtechnisch en er een beetje ingesleten maar het gaat wel beter en eerder zag de tandarts ook nog wel eens iets irritatie van de lagen en dat is ook helemaal over.

Ik zou bij voorkeur wel mennen met een menbit en een menhoofdstel maar verder is er denk ik geen hele algemene regel ieder paard heeft zijn eigen voorkeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-24 16:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen