Reacties gevr over boomloze zadels!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:06

cremello schreef:
Toch heb ik er al 4 hoog aangeschreven zadelmakers bij gehad die zeggen dat het prima past. Is dat dan niet gek?


Ze heeft er al meerdere bij gehad ikke...
Informeren over eventuele andere opties kan toch nooit kwaad?

pmarena

Berichten: 48304
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 01:47

PhanteGarrow schreef:
Er is ons verteld bij Freddy's ruitersport in Nieuwegein dat het boomloze zadel maar ongeveer 2 jaar meegaat...


Goh , leuk verhaal van die ruitersportzaak.... vraag me af hoe ze daar in hemelsnaam bij komen ? En dit vertelden ze je neem ik aan vlak voordat je overstag ging voor de Maxam ? Haha!

Wat een onzinverhaal zeg Rolleyes

Als je er nog eens komt , vraag het voor de grap dan eens na hoe die mensen daar aan die info komen , want ik vind het niet zo fris eigenlijk dat ze dit soort onzin lopen te roepen... terechte kritiek okee , maar dit is wel ERG vaag.

Ben echt benieuwd hoe ze hierbij komen Lachen

Er zit 2 jaar garantie op het zadel.

Misschien dat dat in hun ogen inhoudt dat hij na 2 jaar uit elkaar valt ? Clown

Barefoot BESTAAT nog geeneens 2 jaar overigens....dus er zijn sowieso nog geen Barefoots overleden , maar dat kan dus nooit lang meer duren zo te horen Clown

Dus , dan zou het over de Torsion of Tuend gaan , want Barefoot doet nog niet lang genoeg mee.

De Torsion en Tuend daarentegen zijn al WEL een leuk aantal jaren verkrijgbaar , de Torsion is het meest vergelijkbaar met de Barefoot.

Tuend en Torsion gaan dus echt jarenlang mee , er rijden nog heel wat mensen rond met de ouwetjes daarvan.

Je moet het gewoon net zo zien als een ander zadel , er kan wel eens iets kapot gaan , maar dat kan altijd gerepareerd worden. Voor de rest is de staat van je zadel direct afhankelijk van hoe je ermee omgaat.

Vraag nou voor de grap eens na waarom ze daar zulke onzin uitkramen en hun klanten verkeerd voorlichten , dat is gewoon niet netjes.

Als je zoiets beweert moet je daar ook een goede uitleg bij kunnen geven... maar het werkt blijkbaar wel goed , je hebt die Maxam gekocht Clown

gizar
Berichten: 62
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:01

hoi Cremello,

Sinds begin maart dit jaar ben ik zeer enthousiast barefootgebruikster geworden. Het zadel past niet helemaal goed op mijn schimmel omdat hij erg diepe kuilen naast zijn schoft heeft, maar op mijn andere pony's past hij prima.

Ik rij heel veel endurance en train daarvoor ook heel veel. Mijn eigen rug is best wel zwak maar met dit zadel kan ik echt uren rijden. Op foto U van de fotowedstrijd van de site www.boomloosrijden.nl kun je mij zien bij de finish van de 91 km wedstrijd.

Ik heb er ook mijn driejarige pony mee ingereden zonder problemen. De barefoot is tot op heden het enige zadel wat niet naar voren glijdt, ze heeft namelijk geen schoft.

Helaas kan het zadel niet voor dressuurwedstrijden gebruikt worden, maar dressuur en springtraining gaat heel goed.
Als je meer wilt weten dan hoor ik het wel.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:09

Hoi Gizar

Doe een goede pad onder je zadel...liefst met een dikke vulling links en rechts van de wervelkolom. Dan kan hij ook op je schimmel. Op die manier kan hij misschien zijn spiern weer opbouwen. Wel opletten dat het niet op de schoft gaat schuren!!!!

gizar
Berichten: 62
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 12:49

Bedankt voor de tip, alleen is alles wat ik tot op heden heb geprobeerd niet dik genoeg, of wel dik genoeg maar dan toch nog te dicht bij de schoft. Probleem is ook dat het klittenband van het zadel niet goed aansluit bij de pommel. Ik weet niet goed hoe dat komt, waarschijnlijk omdat zijn schoft erg hoog is. Ik vraag me nog af of het zou helpen om een extra hoge pommel erin te doen, maar dat is ook weer smaller. En dan zit ik nog met het losse klittenband.

Ik zoek nog verder naar een goede oplossing. Ik begrijp namelijk heel goed dat die kuilen naast de schoft van zijn oude zadel komen.

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:41

He Gizar,

Ik had precies het zelfde probleem als jij met het testzadel van Barefoot !
Ook mijn paard heeft een redelijk hoge schoft en is behoorlijk teruggevallen naast zijn schoft. En idd de barefoot paste niet ( helaas). De boom lag wel netjes vrij van de schoft, maar het klitteband scheurde elke keer weer los van de boom zodat het zadel zelf wel heel strak over de schoft heen lag.
Dat bedoel jij toch ook ? Dacht al dat ik het enige paard had met dit probleem !
Een dikke pad hielp daarbij niet. Misschien wel alleen "vulling " aan de voorzijde voor in die kuilen ??? Met een schoftonderlegger b.v. of een handdoek of onderlappen. Houd je me op de hoogte ?

Groetjes,

Maris

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 16:26

He Gizar,

Ik ben erg benieuwd of jij nou hetzelfde probleem hebt als ik met de barefoot ?!!

Groetjes,

Maris

gizar
Berichten: 62
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 19:53

hoi Maris,

Ja wij hebben kennelijk hetzelfde probleem met onze paarden met een hoge schoft. Maar wat doen we eraan? De boom is hoog genoeg, maar het zadel komt te dicht op de schoft, terwijl ik er echt een dikke onderlegger onder heb gelegd. Ik blijf nadenken.

Met wat voor zadel rij jij meestal? Ik met een kieffer dressuur zadel. Al jaren, maar niet naar tevredenheid.

Ik hoor wel van je.

pmarena

Berichten: 48304
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:15

In theorie zou je met het hogere boogje echt meer schoftruimte moeten krijgen.... doordat het boogje ook wat smaller is knijpt hij het hele zadel natuurlijk meer in een dakje , OOK de laag eronder

Als T@nj@ de dekjes afheeft waarvan je er ook 1 krijgt ,
dan zal ik meteen die hoge pommel erbij doen zodat je eens kunt proberen of dat enige verbetering geeft ? Lachen

gizar
Berichten: 62
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:55

Lijkt me een heel goed plan!!!!!

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 16:35

ik heb dit probleem ook met m'n barefoot. mijn paard heeft een hele hoge schoft i.c.m. een doorgezakte rug. bij mij ligt het zadel aan de voorkant ook strak op de schoft en ook het klitteband tussen de onderlaag van het zadel en de pommel blijft niet vast zitten. als dat klitteband gewoon vast zou blijft zitten, heb ik wel schoftvrijheid. maar ja, blijft dus niet zitten. ik heb nu ook 2 inlages in de pad zodat hij wat hoger ligt. maar dit helpt niet voor de schoft.

DubbelFun

Berichten: 88830
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 17:41

Ik lees hier dat een aantal mensen last heeft van de schoft (te hoog) of dat het paard een iets ingezakte rug heeft (leeftijd). Voor deze problemen bestaat een speciale pad:
http://www.doublegtack.com/catalog_i105 ... ?catId=931
Deze pad heeft een vulling die in het midden iets dikker is als aan de voor en achterkant. Hierdoor wordt de holle rug iets meer opgevuld en hoeft het zadel dus niet extra in te buigen, waardoor het klem kan lopen op de schoft.
Verder heeft de pad een uitgesneden schoft (cutback) en is de rug gecontourd (dus 2 losse delen) , waardoor er ook ruggegraat vrijheid ontstaat.

Je zit wel iets hoger als je deze pad gebruikt.

gizar
Berichten: 62
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:35

Ziet er best mooi uit, maar waarschijnlijk toch te weinig schoftruimte. Mijn paard heeft trouwens (nog) geen holle rug, en als het pad dan in het midden dikker is, ligt het aan de voorkant teveel naar de schoft toe, lijkt me persoonlijk niet de goede oplossing, maar wel heel erg bedankt voor het meedenken.

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 19:06

Hoi Sugarmiss,

he bedankt voor het meedenken. Maar ook mijn paard heeft geen holle rug, dus de pad zal dan niet werken.

Enne, ik maar denken dat ik de enige was met dit probleem ! Ik heb om die reden dus GEEN barefoot zadel gekocht. Lijkt me toch geen vreemde voorwaarde dat de schoft vrij moet liggen.

Groetjes,

Maris

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 19:09

droebel schreef:
ik heb dit probleem ook met m'n barefoot. mijn paard heeft een hele hoge schoft i.c.m. een doorgezakte rug. bij mij ligt het zadel aan de voorkant ook strak op de schoft en ook het klitteband tussen de onderlaag van het zadel en de pommel blijft niet vast zitten. als dat klitteband gewoon vast zou blijft zitten, heb ik wel schoftvrijheid. maar ja, blijft dus niet zitten. ik heb nu ook 2 inlages in de pad zodat hij wat hoger ligt. maar dit helpt niet voor de schoft.
Hoi Droebel,

Gizar en ik zijn hierover dus al aan het pb-en. Misschien zou het helpen als je alleen aan de voorzijde iets onder de barefoot legt ? Zeg maar, alleen iets om de "kuilen" naast de schoft op te vullen.
Jij durft wel zeg om dan toch een barefoot zadel te kopen ! Ik heb om die reden dus GEEN barefoot zadel gekocht.

Groetjes,

Maris

gizar
Berichten: 62
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 19:17


Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 19:35

Ja, die had ik ook al gezien ! We blijven zoeken he ?
ik hoop dat tie helpt idd !!
Maarre zou die pad dan wel van voren die ingevallen schoft opvangen ? Ik bedoel, deze pad ligt toch over de hele lengte van de rug van je paard ?

Groetjes,

Maris

DubbelFun

Berichten: 88830
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:38


gizar
Berichten: 62
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:56


DubbelFun

Berichten: 88830
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 22:14

Nee in NL worden geen Skito's verkocht. Dit is de pad die ze bij de boomloze Bob Marshall zadels aanprijzen als de beste pad voor bij een boomloos zadel.
Kijk een op de Ebay.com, soms staan er 2e handsen te koop.

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 22:15

ik vind het zadel wel lekker zitten (net alsof je gewoon op deken zit vind ik)
alleen het zadel lijkt me niet echt super geschikt voor dressuur of springen maar gewoon echt recreatie.

DubbelFun

Berichten: 88830
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 22:16

Waarom denk je dat het zadel niet geschikt is voor dressuur ??
Citaat:
net alsof je gewoon op deken zit
Eigenlijk is dat natuurlijk ook zo.

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:57

mocht er iemand een westernbarefoot kwijt willen Knipoog
stuur mij dan gerust een pb-tje
groetjes fabske

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 21:22

Maris schreef:
Hoi Droebel,

Gizar en ik zijn hierover dus al aan het pb-en. Misschien zou het helpen als je alleen aan de voorzijde iets onder de barefoot legt ? Zeg maar, alleen iets om de "kuilen" naast de schoft op te vullen.
Jij durft wel zeg om dan toch een barefoot zadel te kopen ! Ik heb om die reden dus GEEN barefoot zadel gekocht.

Groetjes,

Maris


Ik heb nu 2 inleggers in de barefoot waardoor hij al iets hoger ligt. maar nog niet perfect. het is eigenlijk alleen het klitteband wat het zo moeilijk maakt. als dat klitteband gewoon zou blijven zitten aan de pommel heb ik zeker een paar cm. schoftvrijheid. ik heb de barefoot op de gok gekocht.
ik heb niet eerst een testzadel geprobeerd omdat daar toen een wachttijd op zat. ik had er eerst een kieffer op liggen, maar die lag steeds niet lekker. zodra hij iets dikker werd of z'n rug weer beter ging gebruiken, moest het zadel weer verbouwd worden. het zadel was immers aan z'n doorgezakte rug aangepast. de zadelmaker heeft me toen geadviseerd te wachten met verder verbouwen/ander zadel omdat dat geen nut had zolang m'n paard nog voor z'n rug behandeld wordt. dit is het enige zadel wat redelijk op m'n paard ligt. hij heeft alleen niet de goede schoftvrijheid, maar hij heeft hier verder geen last van. het knelt/drukt niet op de schoft. en het zadel ligt ietsje naar achteren gekantelt, maar dat komt door combinatie hoge schoft/holle rug. maar dat wist ik al toen ik hem kocht. dit achterover liggen is ook helemaal afhankelijk van hou hij z'n rug houd. ik heb ook dagen dat hij bijna helemaal recht ligt.

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:03

Hoi Droebel,

Dat is het, dat klitteband moet gewoon steviger vastzitten ! Schijnheilig

Ik heb er over gedacht om de barefoot wel te kopen en dan het zadel wat onder de voorboom zit, weg te snijden. Zodat je een soort zadel met teruggesneden "kamer" krijgt zeg maar. Alleen vond ik dat een beetje zonde van een nieuwe barefoot !

Groetjes,

Maris