Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 01:02

hallo!

ik ben op zoek naar een bitloos hoofdstel, en kwam deze tegen. heeft iemand ervaring met deze verkoper, en met dit hoofdstel? het praatje dat erbij staat is leuk voor de verkoop, maar echt betrouwbaar klinkt het IMO niet namelijk. het hoofdstel zal best goed zijn, maar het is logisch dat er paarden zijn die eraan moeten wennen. Faram is prima bitloos te rijden, alleen wil ik nu weleens wat anders dan een (touw) halster.

bitloos hoofdstel
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-03-06 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:18

Dat is een nagemaakte Voest.
Rijden wel een aantal Bokkers mee rond!

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:52

Ik durfde deze idd ook niet aan, bang dat het leer bagger is enzo.
Ben benieuwd of er bokkers reageren die er ervaring mee hebben.

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:57

Dit lijkt op een Sidepull. Wat is de bedoeling: zoals het woord al zegt je trekt opzij en niet naar achter. Ik rijd er mijn jonge paarden mee in en ook mijn oudere paarden rijd ik er zo af en toe mee.
Er is ook zoiets van Linda Tellington-Jones die heet de lindel.
Ik vind het zelf een heel fijn ding, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent. Er aan trekken heeft geen zin, dan kunnen er allerlei vervelende dingen gebeuren.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:05

Ik heb zo'n hoofdstel. Het leer is prima, slechts wat slijtagesporen waar het leer over elkaar heen glijdt. Mij bevalt het prima. Andere hoofdstellen hebben vaak minder brede neusriemen.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:13

Hoe lang gebuik jij het hoofdstel al Opala?

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:19

Sinds september vorig jaar

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:21

Ow, moet kunnen
Op de foto's in je profiel ziet het hoofdstel er beter uit als op de foto's op marktplaats moet ik zeggen.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:23

Tnx, steekt lekker af op wit paard

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:30

Ja das waar

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 15:09

op zich weet ik wel hoe je bitloos moet rijden. ik heb een soortgelijk ding, maar die heb ik zelf geknutseld. en een hackamore vind ik minder omdat die niet losgaat als je de teugels lang hebt. (deze kan makkelijker als halster gebruikt worden tijdens een buitenrit bij het grazen)
maar heeft iemand het besteld bij deze verkoper? want je hoort soms nog weleens dingen over handel via internet... en hoe valt de maat? ik heb gemaild, en ze zeggen dat ik voor mijn E-pony maat Full moet nemen. er kunnen desnoods gaatjes bijgeprikt worden neem ik aan...

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:19

Bedoel je met een hackamore een natural hackamore of een mechanische (met scharen)?
De laatste heb ik aardig wat ervaring mee, en die gaat echt wel os hoor als je de teugels los laat Ik doen hem ook niet heel strak, een paar vingers moeten er tussen passen, maar ik heb er goede ervaringen mee

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:28

Ik heb het besteld bij dezelfde verkoper. Full is niet nodig, heb E-pony en heb nog veel riem over.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 15:37

@ allegra, ik had het inderdaad over een mechanische. ik bedoel dat de neusriem niet doorglijdt zoals bij deze. deze wordt ruimer als je hem loslaat. een hackamore ook, maar toch, op een andere manier. (kan het niet zo goed uitleggen) en aangezien Faram met een halster al prima te rijden is, denk ik dat dit voldoende zal zijn.
mooi Opala, ik denk dan dat ik het toch maar doe... ik begreep dat ze vrij klein vallen (omdat het op de foto door een shet wordt gedragen) maar dat valt dus wel mee. jammer eigenlijk, anders had ik er voor mijn shet ook eentje besteld (ook al wordt daar nog niet mee gereden). ik ga er maar eentje bestellen denk ik!
hier nog een duidelijkere foto, van de bruine (heb ik aangevraagd, ik heb nl een bruin westernzadel...) persoonlijk vind ik het er mooi uitzien, ook al is het geen merk ofzo. en voor 48 Euro zonder teugels lijkt het me dat je van de kwaliteit best wat mag verwachten.
Afbeelding

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 15:37

is de neusriem trouwens een beetje zacht? soms zie je ze wel met kussentje eronder zoals deze, maar dan is het keihard...

Anoniem

Re: Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:39

Dit hoofdstel heb ik ook. Hij bevalt ons hartstikke goed!
Je kunt meer lezen op de pagina 'Bitloos' van mijn website (anders doe ik nl. telkens hetzelfde verhaal ).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:40

merrieveulen schreef:
is de neusriem trouwens een beetje zacht? soms zie je ze wel met kussentje eronder zoals deze, maar dan is het keihard...

De neusriem is van binnen idd lekker zacht.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:41

Neusriem is breed en zacht

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 15:54

JEEEEEJ! dit is dus (denk ik) helemaal wat ik zoek! ik rij veel met lange teugels (western), en dan vind ik het wel fijn als hij helemaal 'zelf' loopt. daarom wou ik ook iets dat lekker los is als ik de teugels los heb. ik rij nu met een ongebroken bit, omdat Faram geen gebroken bitten (meer) verdraagt. dit lijkt me een erg paardvriendelijke oplossing.

Jovarna, bedankt voor je reactie en PB, ik zal eens even op je site spieken!

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:55

Ik vind die bruine kleur erg mooi moet ik zeggen

Maar idd merrieveulen, als je dit fijner vind hoe je geen hack te gebruiken.
Ik vind de hack vooral buiten fijn, voor mijn eigen gevoel, stel dat je even goed moet inwerken, bij een weg ofzo (ben bij mijn vorige paard nogal wat vertrouwens kwijt geraakt helaas).

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 15:58

chips, ik kan niet op je site komen....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:01

merrieveulen schreef:
chips, ik kan niet op je site komen....

Ik wel . Gewoon blijven proberen .

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 16:01

Allegra schreef:
Ik vind die bruine kleur erg mooi moet ik zeggen

Maar idd merrieveulen, als je dit fijner vind hoe je geen hack te gebruiken.
Ik vind de hack vooral buiten fijn, voor mijn eigen gevoel, stel dat je even goed moet inwerken, bij een weg ofzo (ben bij mijn vorige paard nogal wat vertrouwens kwijt geraakt helaas).


inderdaad, je paard moet het er wel perfect op doen... wat dat betreft is een hackamore ook fijn voor veel mensen denk ik. ik vind het erg paardvriendelijk in ieder geval! veel paarden kunnen gewoon prima zonder bit. Faram doet het goed op een halster, maar omdat je hiermee als het nodig is toch meer kunt inwerken lijkt het mij het wel fijner. soms heeft hij dat best nog nodig hoor... al heb ik geen problemen met alleen een halster...

Inderdaad jovarna, ik moest even tijdelijk pop ups toestaan...

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:35

Nou ja, ik vind een hackamore niet perse vriendelijker hoor. Het kan ook heel erg scherp inwerken, maar dat ligt er maar net aan hoe hoog ie zit, hoe strak, of je een brede of smalle neusriem hebt, hoe lang je scharen zijn... Ik heb een S-hack met hele brede neusband, een kinriempje, en door de S-vorm ook hele korte scharen, én ik heb hem vrij hoog zitten. Dus al met al wel vriendelijk
Ik rij ook altijd met losse teugel. Sommige mensenrijden altijd met druk op de hack, dat vind ik dan ook weer niet vriendelijk
Maar ik ben een zeurpiet wat dat betreft
Goed, ik ga geheel off-topic hier

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 20:38

ik snap wel wat je bedoelt hoor! wat voor bit (of niet-bit) dan ook, het is altijd nog zo zacht al degene die het gebruikt. ik ben erg voor bitloos rijden, maar ook bitloos materiaal kan een martelwerktuig worden. helaas zie je veel mensen die het maar klakkeloos uitproberen. ik ben van mening dat je op een Hackamore toch anders moet rijden dan met een zacht trensje. ook door de scharen.
maar ervan uitgaande dat er goed mee wordt omgegaan, vind ik een Hackamore een erg goed rijmiddel.