Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 13:13

HAHAH!! oeps, het moest zijn Flicka. WHAAHAH!!! maar goed, mijn paard is ook bruin, hij is vos, en Flicka is Red Dun (soort lichte vos dus). ik denk wel dat zwart ook mooi is, omdat ze in het tuig komt te lopen, en het tuig zal ook zwart zijn...

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:17

Wahaha, oke, Flicka dus
Als je ook bitloos gaat mennen zou ik zwart nemen. Bruin tuig komt al niet zo vaak voor, laat staan in deze kleur.

geluksvogel
Berichten: 5096
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:21

welke teugels zouden er mooi staan aan die bruine imitatie van Voest? ik heb die net gekocht en wil graag er mooie teugels bij, heeft er iemand een link of tip voor mij?

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:52

Jippie, ik vond het hoofdstel zojuist in de brievenbus. Ziet er prima uit. Ben benieuwd of die goudkleurige ringen en gespen zo mooi blijven....

Morgen wordt het dus uitprobeermiddag

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Re: Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:48

Fijn Sox, ben benieuwd naar je ervaringen. Ik ga hem nu ook bestellen. Wat voor teugels gebruiken jullie er bij?

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:15

Ik heb bij figora hier op bokt gewoon zwarte teugels gekocht(met kopere gespen want dat staat zooooo mooi bij de rest van het hoofdstel) en heb er 2 koperkleurige clips bij gekocht(teugel door clip,clip vast aan hoofdstel)

Als we dan gaan rijden en maken een pitstop clip ik 1 teugel los en dan heb ik direct een lange lijn...Kan die bolle lekker snacken.

Heb het "voest"hoofdstel nu bijna 2 jaar en ziet er nog prima uit..

Ik heb het hoofdstel aangedaan en ben het bos ingegaan,nooit enig probleem gehad.
Paard reageerd hetzelfde met/zonder bit(zonder bit zelf beter in galop(krijg hem beter voorwaarts gereden ivm wegkruipen achter het bit)

Wat wel grappig is..Quint heeft nog weken zijn mond open gedaan als ik het hoofdstel aandeed

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:49

Leuk spetter dat je hem ook gaat bestellen. Levertijd ongeveer 1 week bij mij. Ik wou beginnen met mijn leren teugels (zitten ook koperen gespen aan ) maar overgaan op touwteugels straks. Eerst maar eens kijken hoe het bevalt. Wat een slim idee CarS van die clips! Daar zou ik nou zelf gewoon niet opkomen. Kun je die bij een DHZ zaak halen of zo? Anders is het idd een heel gedoe met zo'n teugelriempje loshalen, al dat gefrunnik dan weer aan dat hoofd...

Ik ga ook maar gelijk het bos in morgen, ik hoop dat ze juist wat nageeflijker wordt want nu pakt ze het bit soms vast. Ze heeft er gewoon een hekel aan. Over een stang gooit ze haar tong heen dus ik hoop van harte dat ik haar een plezier doe met dit hoofdstelletje.

Moest wel lachen want dingetje kwam aan in AH-zak. Nou ja, ook wel een gewone plastic zak eromheen. Ik denk dat die knul ze ergens goedkoper per dozijn koopt. Groot gelijk heeft ie. Advertentie is wel weggehaald van MP. Maar is vind het er prachtig uitzien, leer glimmend en neusriem echt super gestikt en lekker zachte padding.

Geluksvogel, waarom neem je er geen mooie beige touwteugels bij? Of wit met bruin gemeleerd of zo.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:52

Bij mij kwam het hoofdstel in een vuilniszak aan
De verkoper zit ook op bokt "Kowloon" ik heb het hoofdstel toen via pb besteld.
Ik kon zo snel geen teugels vinden met clip(of absurd duur) dus zelf maar verzonnen en gekocht bij "figora"

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Re: Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:55

Sox, er staat nog wel een advertentie hoor!!!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:14

Als ik die link van de TS aanklik krijg ik te zien dat de advertentie op MP verwijderd is. Misschien heeft hij hem verwijderd en later weer een nieuwe geplaatst. Maar ik zal nog eens kijken want wil dat fotootje even opslaan tot ik een eigen foto heb. CarS, ik heb touwteugels gezien met clip voor bijna 30 euro!! Komt zo'n compleet hoofdstelletje op 80 euro, doeiii.

Ik ga het hoofdstel dus eerst uitproberen met mijn dressuurteugels. En wil dan niet te dunne touwteugels met clips

Anoniem

Re: Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:57

Dit zijn mijn teugels en goudkleurige clips (klik hier).

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:05

Midgie hier op bokt verkoopt ook soortgelijke als hier boven maar dan van dikker matriaal.

Anna8
Berichten: 53
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 01:08

merrieveulen schreef:
hallo!

ik ben op zoek naar een bitloos hoofdstel, en kwam deze tegen. heeft iemand ervaring met deze verkoper, en met dit hoofdstel? het praatje dat erbij staat is leuk voor de verkoop, maar echt betrouwbaar klinkt het IMO niet namelijk. het hoofdstel zal best goed zijn, maar het is logisch dat er paarden zijn die eraan moeten wennen. Faram is prima bitloos te rijden, alleen wil ik nu weleens wat anders dan een (touw) halster.

bitloos hoofdstel

Ik heb niet verder gekeken maar die van www.ruitersportshop.nl is mooi en goed. Kijk maar eens . Binnen no time heb je hem in huis.

Anoniem

Re: Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 01:14

Deze heeft ze inmiddels gekocht.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 16:18

Ziet er mooi uit Jovarna, mooie kleur touw ook!
Nu gaat het hier regenen en ik wou straks nog gaan uitproberen. Even aankijken maar.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:53

Nou meiden, ik heb het overleefd

Ben nèt terug dus zit hier nog te stinken achter de pc.

Het ging súper. Ben eerst rustig in de bak gaan rijden, ze snapte het eerst niet maar begon meteen te briesen en lekker te lopen met de oortjes naar voren. Toen wendingen in stap en toen gedraafd, grote en kleine voltes. Ging echt buitengewoon

Omdat het echt héérlijk weer was ben ik het kleine bos achter de pensionstal ingelopen. Daar komen we bijna nooit omdat het echt een stapbos is i.v.m. de vele stronken. Dus voor haar toch spannend. Ze reageerde prima en liep lekker vrij om zich heen te kijken.

Enige puntje van kritiek is dat die kruisriempjes wel iets langer hadden mogen zijn en dat ze ook niet echt losvallen bij losse teugels. Misschien moet het leer nog wat soepeler worden? Of het hoort zo, dat er toch effect blijft van een soort neusriem. Nu nog gouden clipjes. O ja, ze heeft ook heel even ermee gegraasd

Morrie

Berichten: 22333
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:00

bij mijn bitless bridle zijn die riempjes ook zo kort, geen idee waarom.... bij de NoBit waren ze veel langer.

Dat om zich heen kijken doet Morrie ook zonder bit, ik vind het de eerste keer heel eng, dacht dat hij liep te zoeken naar iets om eens flink van aan de kletter te gaan, maar nu we wat verder zijn met Parelli weet ik beter.

Ik heb hem vanmiddag opgetuigd en heb de bak eens op en adere manier gesleept als anders: ipv naast Morrie te lopen, ben ik op de sleep gaan staan, vlakt de bak wat beter uit. Meestal zit er wel een kind op de sleep, maar die waren niet voorradig vanmiddag

er liep 1 kind rond, maar die hoorde ik tegen de shet zeggen: als jij mij durft te bijten, zal je het gaan beleven, stak haar hand uit, shet snuffelt eraan en krijgt een klats voor z'n hoofd. Dat kind wilde ik dus niet meer

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:17

Sox is altijd al een kijker maar ik was er nu toch iets meer op gefixeerd Ze vond een putdeksel op de weg ook òntzettend eng maar liep er keurig langs met wat gesnuif

Heb je die NoBit verkocht?
Vrouwtje bij mij op stal doet al járen Parelli maar durft nog steeds niet OP haar pony het erf af. Ik zie haar alleen maar bezig met die wortelstok en het touw. En in het land staan tonnetjes maar ik weet niet waarvoor.

Heb je dat kind niet even ferm toegesproken zeg. Wat een rotjong. Die pony wordt zo binnen een mum van tijd mensenschuw.

Bak slepen doen ze bij mij met hun auto en een zelfgemaakt raster erachter. Haflinger van stalbazin gaat binnenkort elders beleerd worden (voor de kar) dus misschien dat er straks een echt sleepje komt met haar ervoor

Morrie

Berichten: 22333
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:27

ik ga ook nog niet het bos in met Morrie, blijf alleen in de polder waar alles dood loopt en waar hij vertrouwen heeft, ik ga pas het bos in als ik zelf genoeg savvy heb, eind level 2 ofzo, over een jaar of 5.....

Ik weet waar die tonnen voor zijn, maar ga het hier niet uitleggen, dat zou te oninteressant zijn voor niet-Parelliers.

ik spreek niemand fel toe, ik word alleen vrijwel dagelijks toegesproken door normals die mijn natural way of life niet aanstaan, maar ik zeg niets, heb alleen de shet buiten bereik van het kind gezet. Is mijn Parelli-shet dus mag geen klapjes krijgen van normal kids, die dergelijk gedrag aanleren op de manege: happen=klappen..........

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:54

Soxje schreef:
Enige puntje van kritiek is dat die kruisriempjes wel iets langer hadden mogen zijn en dat ze ook niet echt losvallen bij losse teugels. Misschien moet het leer nog wat soepeler worden? Of het hoort zo, dat er toch effect blijft van een soort neusriem. Nu nog gouden clipjes. O ja, ze heeft ook heel even ermee gegraasd


Was in het begin ook bij mij...
Flinke klets vet aan gedaan en nu zijn ze soepel en glijden de riempjes soepel door de ringen na een ophouding.

@Smurf....kind had ik een vette klets op de handjes gegeven

Morrie

Berichten: 22333
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:12

jullie zouden het bij mij op stal niet lang volhouden..... regel 1: bemoei je niet met anderen, dit geldt echter niet voor normals die de enige natural de les lezen.... maar ik zal nooit iets zeggen tegen andermans kind, helemaal niet als de ouder erbij loopt, die ook hard roept: happen=klappen ipv blijf dan buiten het bereik van die pony.....

Anoniem

Re: Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:41

Heej Soxje, wat geweldig om weer zo'n positieve ervaring te lezen!
Echt top!!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:44

Ik zal gaan invetten CarS

Wij hebben 2 dressuur(wedstrijd)miepen op stal, 1 Parelli-dame die levenslang op level 1 blijft hangen, ik die boomloos en nu ook bitloos buiten rijd en quite natural maar ook normal is (meen ik toch) en de stalbazin die nu ook een officieel touwhalster+wortelstok heeft maar ook een hoofdstel heeft gekocht met flinke Liverpoolstang voor haar nog geen 3 jaar oude Haflinger.

Dus het is nogal een bijzondere mix. Volgens mij is de Parellidame de enige met commentaar op van alles en nog wat. Dekens, bitten, veel binnenstaan (haar pony gaat ook nog steeds op stal aan het eind van de middag) etc. etc.
Het is gewoon zo dat je je niet met elkaars paarden moet bemoeien tenzij er mishandeld wordt. Leef en laat leven verder.

Smurf, wat voor teugels gebruik jij?

Leuk hè, Jovarna. Maar ik heb dan ook een kanjer van een paard, dus alle hulde voor Sox

Morrie

Berichten: 22333
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:47

Citaat:
Smurf, wat voor teugels gebruik jij?


dikke touwteugels, ik houd niet van dunne, ik werk met nekreining en dunne teugels voelt ie niet eens met die vacht.... ik moet nog wel ergens een paar hebben liggen, maar waar..... rood met blauwe, vast niet jouw smaak....

met de natural hackamore rijd ik met horsemanreins, daar zit een leadrope bij, die heb ik, die ook levenslang in level 1 zit, geregeld nodig, als ik er onderweg af moet om wat grondwerkt te doen.

germie

Berichten: 26075
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:49

Ik zit er ook aan te denken om eens bitloos te proberen bij mijn 3-jarige merrie. Ze is dus nog erg groen en nog niet super stuurbaar (we komen wel ongeveer waar we zijn moeten). Het is dan voor in de bak (verder kom ik nog niet) En welk (betaalbaar) model is dan een aanrader?

Ik vind het model van merrieveulen wel mooi, maar er zitten geen frontriem en keelriem aan en dat vind ik toch wel jammer. Maar de neusriem is weer mooi breed.
Welke modellen zijn nog meer aanraders? Ik wil wel gewoon leer en het moet op een hoofdstel lijken (dus geen touwhalster o.i.d.)