Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48297
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 11:39

Dat is bij die Dr. Cook ook zo hoor , hangt ook allemaal los om het hoofd als het ware , zolang je niet aan de teugels gaat trekken.

Ik vind de Cook dan een fijner ontwerp omdat de kruisende riempjes de zijwaartse druk tegen de kaak geven ipv alles op de neus zoals je bij de goedkopere zeg maar ziet.

Dit lijkt mij voor een paard veel duidelijker , druk op verschillende plaatsen en zijwaartse druk tegen de kaak ipv alles op en rond de neus.

Allebei werken ze wel qua rem met het principe van aansnoeren.

Dat is sowieso niet mijn keuze , maar dan nog liever dat je knijpt om de kaak dan alleen om de neus... maar is maar net wat je zelf wilt.

Morrie

Berichten: 22331
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 11:59

Citaat:
maar zonder bit mennen, daar hoor je weinig over. hetgene wat ik ervan gehoord heb op Bokt is dat het levensgevaarlijk is, en dom, en noem maar op. door de meeste ervarener menners hier wordt het afgeraden. ik ga het allemaal bijhouden, met foto's en als het lukt filmpjes en verslagen, om te bewijzen dat het wel degelijk kan! mijn paardjes hebben al vaker mensen versteld doen staan, en dat kunnen ze zeker nog een keer!


neem eens contact op met Fred Kammer uit Assen, hij ment bitloos met zijn Shires, heeft nog niet zo lang geleden nog in de Mensport gestaan

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:14

pmarena schreef:
Dat is sowieso niet mijn keuze , maar dan nog liever dat je knijpt om de kaak dan alleen om de neus... maar is maar net wat je zelf wilt.

En wat zou je dan aanraden?

Ik heb een 4-jarige, hij reageert heel goed op de druk van het halster. Had in het begin erg veel moeite met het bit, nog steeds wel eens, maar met de Myler waar ik nu mee rij gaat het redelijk.

Omdat ik wel wat wedstrijdambities heb zal ik (denk ik) niet helemaal op bitloos overstappen. Maar het lijkt me ideaal voor bij de buitenritten (comfortabeler voor hem, en heeft de fijne bijkomstigheid dat een graaspauze wat makkelijker gaat). Ik denk dat dit ook prima zal gaan, want met zijn 4 jaar is hij al helemaal verkeersmak, is heel nuchter van karakter. Hij wilt wel hard gaan op het ruiterpad, en komt redelijk terug op m'n zit. Maar ik wil voor onze eigen veiligheid in nood wel m'n paard snel terug kunnen nemen. We wonen in de randstad, dus we moeten soms wel door het verkeer of door drukke recreatiegebieden.

Een hackemore of bosal hebben niet mijn voorkeur door de harde inwerking op de neus. Een touwhalstertje geeft mij niet genoeg vertrouwen... Daarom denk ik nu aan het hoofdstel van Dr Cook, of iets vergelijkbaars... maar het hoofdstel van Emiel Voest viel mij (met een ander paard) erg tegen...

Kan iemand me een fijn bitloos hoofdstel aanbevelen??

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 20:16

voor degenen die meer willen weten over de werking van de verschillende soorten bitloze hoofdstellen, kijk eens op

http://www.paardnatuurlijk.nl (onder het kopje 'onderzoek', en dan bitloze optomingen.)

hier staat een test met bitloze optomingen, waarin ook beschreven wordt welke de beste/ duidelijkste signalen geeft. het hoofdstel waarover dit topic gaat komt er erg goed uit, de hoofdstellen met de kruislings lopende riempjes die doorlopen tot aan het bakstuk/ kopstuk komen er veel slechter uit. lees de test maar eens, er staat heel duidelijk uitgelegd hoe en wat, en zal je zeker helpen bij je keuze.
ik heb vandaag weer heerlijk gereden met het geval, Faram reageert gewoon beter op álle hulpen, omdat dat bit (de storende factor) weg is. ik ben lekker zonder zadel gegaan, en ik heb mijn teugels niet eens aangeraakt! omdat ik nu nog met handschoenen rij gebruik ik nog vrij dikke leren teugels, maar als het weer het toelaat wil ik gauw ook de doorstap maken op mijn dunne touwteugeltjes.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 20:18

smurf schreef:
Citaat:
maar zonder bit mennen, daar hoor je weinig over. hetgene wat ik ervan gehoord heb op Bokt is dat het levensgevaarlijk is, en dom, en noem maar op. door de meeste ervarener menners hier wordt het afgeraden. ik ga het allemaal bijhouden, met foto's en als het lukt filmpjes en verslagen, om te bewijzen dat het wel degelijk kan! mijn paardjes hebben al vaker mensen versteld doen staan, en dat kunnen ze zeker nog een keer!


neem eens contact op met Fred Kammer uit Assen, hij ment bitloos met zijn Shires, heeft nog niet zo lang geleden nog in de Mensport gestaan

balen, ik lees al die bladen niet (oeps) maar ik zal eens kijken, hebben zij ook een website ofzo? het lijkt me super om ook hierover ervaringen uit te wisselen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:30

@merrieveulen:
Stop maar met balen!
Fred heeft mij een kopie van dat artikel gegeven, dus ik kan het voor je scannen!

Morrie

Berichten: 22331
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:30

ik ook niet, ik lees niet 1 blad, maar ik werd er door iemand op attent gemaakt, die ook zo aardig was het even voor me te kopieren.......

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 20:39

Jovarna schreef:
@merrieveulen:
Stop maar met balen!
Fred heeft mij een kopie van dat artikel gegeven, dus ik kan het voor je scannen!


als je zou willen?? lijkt me erg interessant!

jjs
Berichten: 184
Geregistreerd: 08-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:58

Javayo schreef:
pmarena schreef:
Dat is sowieso niet mijn keuze , maar dan nog liever dat je knijpt om de kaak dan alleen om de neus... maar is maar net wat je zelf wilt.

En wat zou je dan aanraden?

Ik heb een 4-jarige, hij reageert heel goed op de druk van het halster. Had in het begin erg veel moeite met het bit, nog steeds wel eens, maar met de Myler waar ik nu mee rij gaat het redelijk.

Omdat ik wel wat wedstrijdambities heb zal ik (denk ik) niet helemaal op bitloos overstappen. Maar het lijkt me ideaal voor bij de buitenritten (comfortabeler voor hem, en heeft de fijne bijkomstigheid dat een graaspauze wat makkelijker gaat). Ik denk dat dit ook prima zal gaan, want met zijn 4 jaar is hij al helemaal verkeersmak, is heel nuchter van karakter. Hij wilt wel hard gaan op het ruiterpad, en komt redelijk terug op m'n zit. Maar ik wil voor onze eigen veiligheid in nood wel m'n paard snel terug kunnen nemen. We wonen in de randstad, dus we moeten soms wel door het verkeer of door drukke recreatiegebieden.

Een hackemore of bosal hebben niet mijn voorkeur door de harde inwerking op de neus. Een touwhalstertje geeft mij niet genoeg vertrouwen... Daarom denk ik nu aan het hoofdstel van Dr Cook, of iets vergelijkbaars... maar het hoofdstel van Emiel Voest viel mij (met een ander paard) erg tegen...

Kan iemand me een fijn bitloos hoofdstel aanbevelen??



Waarom viel die van Emiel Voest jou tegen?
Ben ik wel benieuwd naar want ik heb hem net zelf

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:41

De kwaliteit vond ik wel netjes hoor, maar dat paard reageerde er slecht op. Ze kwam niet goed terug op m'n zit, waardoor ik naar mijn smaak te veel de teugels kort moest houden en daardoor d'r mond dichtgesnoerd hield... maar nu moet ik wel toegeven dat dat paard helemaal niet goed getraind was hoor, denderde overal doorheen.

Met mijn eigen paard zal het wellicht wel bevallen. Alleen qua gevoel lijkt die van Dr Cook met beter... ik ga ff de link van merrieveulen bekijken! Bedankt.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 00:07

ik merkte in het allereerste begin ook dat Faram (als hij niet luisterde op 'ho') niet goed begreep wat ik nou wou met die neusriem. doordat er ook druk onder de kaak ontstaat, en de kaken in feite op elkaar getrokken worden (dan moet je wel flink trekken hoor, maar Faram was toen in een jolige bui, en toen er een trekker kwam moest ik wel). hij was dat niet gewend, maar nu snapt hij dat het in feite hetzelfde is als 'ho' en dat na drie keer echt rijden ermee!!! vandaag viel het me op hoe goed hij al op het ding zelf reageert! hij was een beetje fris, en ik heb een paar keer wel mijn teugels erbij moeten pakken, maar dan was het heel even een beetje druk erop (een heel zacht 'rukje' , ik weet niet hoe je het moet omschrijven, maar ik denk wel dat jullie het snappen), en bij reactie gelijk weer de teugels los. ik rij altijd met waslijntjes, dus ik pak de teugels zo mijn mogelijk. door hulpen te combineren gaat het in zijn geheel steeds beter, Faram reageert beter op mijn zit, neckreining en hoofdhouding. (als ik mijn hoofd naar links draai, gaat hij links etc.) ik heb gewoon meer contact met hem nu, in plaats van alleen met zijn mond. met dit hoofdstel voel ik mezelf ook beter aan, omdat Faram's hoofd minder meegeeft als ik teugelcontact maak. ik merk het als het contact er is, en dat is dan voldoende. met een bit gaf Faram zelf meer mee, dus dan merk je dat minder snel en zou je (denk ik) al snel meer 'trekken' dan je bedoeling is... (oh, nee, ik heb mijn paard mishandeld!!!)

maar goed, hij heeft deze trainingen meer dan een half jaar niet gehad, dus ik vind het niet raar dat ik mijn teugels soms moet aanraken, maar het gaat met de dág beter, echt ik merk zo'n verschil!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:32

Ik verwacht het hoofdstel nu echt binnenkort. Volgens mij is de advertentie van MP weg.

Jovarna, kun je mij het artikel over Fred peebeejen of mailen?

Anoniem

Re: Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:37

Ja, doe ik. PM me je emailadres maar even.

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Re: Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:00

Ik heb nog een vraagje over bitloos. Heb vanavond Spetter met die van emiel voest gereden, geleend van stalgenootje. Eigenlijk reageert hij net als met bit. Maar als ik teugeldruk heb gegeven lijkt het best strak te blijven zitten om zijn neus. Ik wil er wel graag eentje bestellen, zoals hier omschreven in dit topic. Ben alleen bang misschien te veel druk te geven. Spet leek er geen last van te hebben hoor, was meer mijn eigen gevoel.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 01:35

ik heb dat niet, hij blijft na een tijdje in gebruik te zijn wel beter door de ringetjes hangen, maar hij trekt niet strak. Faram kan gewoon zijn mond openen als hij zou willen.

het is echt goede kwaliteit, ik had vandaag een ongelukje ermee, en het hoofdstel heeft vreemd genoeg niets!

zie deze link voor het hele verhaal

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:38

ik had ergens in een topic gezien dat iemand bitloos gewone dressuur reed maar ben het kwijt. Graag zou ik bitloos rijden maar wil wel klassieke dresuur kunnen rijden, dus verzamelen etc. Natuurlijk moet dit met de zit en benen ... maarja met een touwhalster zie ik dat niet zo zitten.
Op paardnatuurlijk komt het lederen hoofdstel als beste uit de rest maar zij hebben het getest met zijwaartse armbewegingen, Bij hun komt Cook dan weer minder uit de test maar dat klink mij eigenlijk het beste in de oren. Heb jaren geleden in de bossen met een klassieke hackamore gereden noodgedwongen door mondproblemen (met dresuur dus wel een speciaal bit maar daarmee was ze in de bossen niet te houden) maar dat beviel alleen als ik de teugels lang liet en er niet aankwam . Dus... welke vorm van bitloos bij verzameld rijden?

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:50

Ik heb met dressuren (op mijn eigen, bescheiden niveautje) altijd fijn gereden met de imitatie-Voest. Geen enkel verschil met een bit. Sterker nog, dat ging beter omdat mijn paard meer ontspannen was, en dat is ook niet onbelangrijk bij het verzamelen .

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 13:04

inderdaad, gewoon het leren hoofdstel. ik rij gedeeltelijk western en freestyle, maar ook de dressuur wil er prima mee, Faram reageert er fijner op dan op een bit...

Anoniem

Re: Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:07

Spetter schreef:
Ik heb nog een vraagje over bitloos. Heb vanavond Spetter met die van emiel voest gereden, geleend van stalgenootje. Eigenlijk reageert hij net als met bit. Maar als ik teugeldruk heb gegeven lijkt het best strak te blijven zitten om zijn neus. Ik wil er wel graag eentje bestellen, zoals hier omschreven in dit topic. Ben alleen bang misschien te veel druk te geven. Spet leek er geen last van te hebben hoor, was meer mijn eigen gevoel.

Waren de riempjes van dat hoofdstel misschien een beetje vies en/of vettig?
Als je de riempjes schoonhoudt en regelmatig invet of oliet, dan blijven ze soepel en kunnen ze gemakkelijk in de riempjes terug glijden.

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Re: Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:18

Nog 1 vraagje over het hoofdstel wat Sox besteld heeft en merrieveulen al heeft. Is hij ook verstelbaar? De neusriem, kan hij hoger of lager? Mijn tinker heeft een vrij groot hoofd dacht ik.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:30

Yep, dat kan!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 11:52

Zeker! ik heb voor mijn E-pony, die normaal maar cob heeft, wel de maat full genomen. op het kleinste gaatje past deze goed. op zich kan je het kopstuk onbeperkt blijven bijstellen, als je gaatjes bijprikt.

ik weet niet hoe het met de cobmaat gezeten zou hebben, maar nu is de neusriem lekker ruim, en kan hij mooi hoog op de neus. ik spaar nu voor een aantal dingen, waaronder ook een zelfde hoofdstel voor mijn Shet Flicka.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:34

Merrieveulen wat een verhaal Fijn dat zelfs dan het hoofdstel mooi blijft.

De rede dat ik met hackamore rij (die dus scherper kan inwerken al gebruik ik het niet) is puur voor mijn eigen gevoel van veiligheid
Dat áls er iets gebeurt....

Heeft iemand eigenlijk toevallig bij het bruine hoofdstel van ruitersportshop.com teugels in dezelfde kleur gevonden (western of engels)?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 12:52

ja, ik heb er westernteugels bij. bij ons in de ruitersportzaak hebben ze ook Engelse teugels, maar die vind ik altijd zo kort. de westernteugels had ik nog. ik zit te twijfelen of ik voor Flivka nu ook bruin moet nemen, of toch zwart... iemand een goed argument voor één van de twee kleuren?

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:58

Ik vind westernteugels ook fijner. Alleen hangen ze bijna op de grond als ik enigzins kotakt heb
Maar ik vind die gevlohten teugels die je bij ijslanders vaak ziet ook erg mooi
Gevlochten westernteugels heb je dan natuurlijk weer niet voor een betaalbare prijs

Als Flivka bruin is zou ik zwart nemen, steekt mooi af, en je heb tenslotte al een bruine