Wat voor speciale druk-verdelende pads zijn er allemaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wat voor speciale druk-verdelende pads zijn er allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:02

Vraag staat wel in titel

Ik heb dus sinds een maand of wat een boomloos zadel voor erbij, gelijk een standaard Grandeur met Sympanova gekocht. Maar hij bevalt me toch niet goed. Zadel blijft nl wel gewoon liggen, maar de pad schuift naar achter. Heb de lusjes al vastgetapt, daarna nog strakker vastgebonden, met als resultaat dat pad nog naar achter glijdt en zadel daarzo inbuigt Ik mis eigenlijk de lussen vanonder om de singel door te doen.

Wat zoek ik eigenlijk?
- Pad met echt dikke inlages of goede verdeling.
- Brede ruimte voor ruggegraatvrijheid, zou breder mogen zijn dan die bij de Grandeur.
- Zoveel mogelijk katoen materiaal, of ander comfortabel spul.
- Lusjes, en ook eigenlijk een voor aan de onderkant voor singel, maar dat heb ik nog nergens gezien.
- Graag onder de 200 euro, meer wil ik er niet aan uitgeven

Ik heb gehoord over de Physio pads, maar gezien dat zeg maar de luxe versie van Grandeur zou zijn heb ik niet veel zin om dat te proberen, denk dat het niet veel verschil maakt in schuiven.

Wie heeft er dus ervaring met andere merken dan Grandeur? Skito, Lamicell, allemaal merken waar ik iets over heb horen vliegen, maar ken het zelf niet echt super.

Ik hoop op veel bruikbare reacties!

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:10

hey maay, teken af waar je de lussen wilt hebben, breng hem naar de schoenmaker en laat ze er op zetten (of bij kleermaker ) probleem opgelost en misschien blijft ie dan beter liggen

ziezosanne
Berichten: 12
Geregistreerd: 15-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:23

een zadel dient goed te liggen zonder pads en dekjes. Is dit niet het geval dan dien je als een haas terug te gaan naar je leverancier. Die dient een dergelijk probleem op te lossen!!

BonBon

Berichten: 462
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Groningen en Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:46

Ik geloof dat ze bedoelt dat het zadel wel goed blijft liggen, maar het dekje niet.

menollyke
Berichten: 361
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Eigen droomwereld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:58

ziezosanne schreef:
een zadel dient goed te liggen zonder pads en dekjes. Is dit niet het geval dan dien je als een haas terug te gaan naar je leverancier. Die dient een dergelijk probleem op te lossen!!


Een boomloos zadel heeft een dekje nodig om de ruggegraat vrij te houden. Dit dekje met inlages zijn eigenlijk de kussens van het zadel. Het past dus wel degelijk, maar het dekje eronder glijdt.

Ik ga dit zeker in de gaten houden, want mijn dekje glijd ook naar andere. Ik heb alleen de standaard grandeur en die heeft wel lusjes voor bij de singel. Hij kan dus niet zo ver naar achter, maar het irriteert me wel dat hij iets weg glijdt van voor.

Het schijnt dat de Physio-pad juist een andere boven en onderkant heeft. Aan beide kanten zit een speciaal materiaal dat het schuiven tegen gaat. Bij de opgewaarde grandeur zit dit alleen aan de onderkant, bij de paardenrug. Maar bij de physio zit het dus ook tussen het zadel en het dekje, waardoor dit ook moeilijker schuift.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:15

hey, ik weet dat er van equilline een heel fijne pad/onderlegger te koop is, deze is hemaal gevromd naar een zadel en past zich aan op de paarden rug. De manege waar ik vroeger reed had voor alle paarden deze pad en die zijn nu al wel 6 jaar oud denk ik en zien er nogsteeds keurig uit!

Anoniem

Re: Wat voor speciale druk-verdelende pads zijn er allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:37

Jilleroo, ik heb daar ook mee in mijn hoofd gezeten, maar sowieso wil ik er nog een pad ter reserve bij, bevalt die andere dan heel goed, dan verkoop ik de Grandeur en koop er nog zo'n andere bij

Ziezosanne, zie het antwoord van Menollyke, zadel blijft erg netjes liggen, beter dan verwacht zelfs, maar die pad glijdt gewoon naar achter. Het is een boomloos zadel, dus daar heb je een speciale drukverdelende pad voor nodig, je kan er niet een gewone sjabrak onder steken. Vandaar dat ik vraag naar reacties of er ook wat anders op de markt hierover is

Menollyke, bedankt voor je opheldering over die Physio pad, heb je die wel eens zelf gezien/gevoeld?

Muiszje, die pad van Equilline, is die ook speciaal voor boomloos? Dus met ruggegraatvrijheid? Ga het iig even opzoeken

DubbelFun

Berichten: 88830
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat voor speciale druk-verdelende pads zijn er allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:57

Die ruggegraatvrijheid moet niet te breed zijn anders krijg je aan weerszijden van de ruggegraat drukkingen en wordt de geul juist teniet gedaan.
Voor bij de schoft mag het 10 cm zijn, maar midden op de rug is 5 a 6 cm ruim voldoende. De kussens moeten bij indrukken voldoende ruimte overlaten voor de 'ophoging'. Hoe hoog dat moet zijn is afhankelijk van de rugvorm van het paard. Bij een 'vette' diepliggende ruggegraat is minder hoogte nodig als bij een opliggende ruggegraat.

Ik heb alleen maar ervaring met western pads en die hebben geen lussen. Wel heeft de Skito een lus waar de singel doorgaat

Alle pads die ik gebruik met mijn Bob Marshall blijven liggen zonder schuiven. De ene heeft een nep-bont onderkant, de andere een gladde katoenen.

De pad moet zowel op je paard als onder je zadel niet schuiven. Is de ene kant stug dan zal de frictie zich verplaatsen naar de kant waar nog wel beweging mogelijk is; dus óf beide 'schuifbaar' óf beide niet.

De aanschaf is vaak een behoorlijke kostenpost en het is heel vervelend om er naderhand achter te komen dat iets toch niet goed blijkt te werken.
Eigenlijk zou je er gewoon een paar moeten kunnen uitproberen.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:29

ik gebruik zelf een western pad en momenteel eentje met antislip en ruggegraat vrijheid , bevalt me erg goed op mijn bolletje bol

ziezosanne
Berichten: 12
Geregistreerd: 15-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:57

ok ben ik blij met mijn nieuw bestelde zadel. Boomloos is dan ook niet echt helemaal ideaal

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:08

Boomloos is wel ideaal, het past zich perfect an naar de rug van het paard.
Ik heb een gewone ouderwetse grandeurpad. Die schuift niet. De onderkant is van teddyfleece, waar de inlages in zitten, de rest van wolvilt. Daarbij heb ik nog een westernpad op de kop getikt, met vrij dikke inlages, ideaal voor mijn paard met hoge schoft. Nu ben ik zelf aan het naaien geslagen, ik moet zeggen, ik ben vrij handig, dus dat is mooi meegenomen. Ik hoop dat het wat wordt!
Ik heb een Barefoot trailrider, de western zonder knop, zeg maar.

Zeebries

Berichten: 2394
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: België

Re: Wat voor speciale druk-verdelende pads zijn er allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:13

Afbeelding

Palau® High Tech Dual Density injected saddle pad.
Een high tech produkt voor ruiter en paard.
Het geeft de ruiter een perfecte houding tijdens het rijden en voor het paard een maximale bescherming van de rug!

Technische data:
1. Optimaal design.
2. Dual Density.
3. High Power schok absorptie met PU Foam geïnjecteerd in Vitro tussen twee fleeces, speciaal design voor de onderkant voor lucht circulatie en elimineert transpiratie.
4. Top kwaliteit bekleding bestand tegen wrijving.

Kleur zwart.
Leverbaar in twee maten: 50cm voor springen en 53cm dressuur.


Zou dit eronder passen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:20

@ SM, het zou idd fijn zijn als je er eens wat kon uitproberen zonder ze allemaal gelijk te moeten kopen maarja, kennissen ken ik nog niet die ook een boomloze hebben

@ Nickyu, welke merken? Westernpads heb ik zelf ook liggen voor onder westernzadel.

@ Ziezosanne, zadel bevalt me uitstekend voor erbij, de pad echter niet, maar dat komt heus wel goed Maak je geen zorgen

@ Yulan, Hebben ze die pad ergens in een ruitershop nabij Brugge? Zie dat je daar woont, is niet gek ver weg van mij, wil het dan wel irl voelen enzo

Zeebries

Berichten: 2394
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:24

Ja ik woon in Brugge.
Ik heb in de ruitershop gelijkaardige zien liggen, ik weet niet zeker of ze van Harry's Horse zijn, ik dacht juist van een 'bekender' merk. Een merk dat ook die medicine boots maakt.
Ik ben het niet zeker hé
Mar de uitleg en foto komt van de site van harrys horse

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Wat voor speciale druk-verdelende pads zijn er allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:36

Paar weken geleden was ik in de gelukkige omstandigheid dat ik verschillende pads onder de Startrekk, boomloos, kon testen.

Ik heb zelf een Grandeur met sympatex onderkant. Voldoet, maar er is meer tussen hemel en aarde.

Ik kon van Kiara de Equitex lenen.
Prima ding!

Van Buitenzinnig heb ik een HAF dek geleend, knaloranje.
Superdek! Werkelijk waar.
Ik kreeg er echter wel een randje door, precies op de overgang van inlage naar zonder inlage.

Dit is nu verholpen, omdat ze de naad over de inlage heen hebben gemaakt.

Ik heb voor de HAF gekozen, ik hou dus wel van High tech materialen.

Ik heb op pasvorm, zweet opname en randjes gelet.
Daarnaast natuurlijk hoe het dek onder het zadel ligt, alhoewel de eerste punten veel zwaarder wogen.

Nu heb ik een HAF pad, maar dit is een trektocht dek en dus heel erg lang.
Uitstekend voor trainingen van de trektocht, maar ongeschikt voor bakwerk of een simpel blokkie om in het bos.

Verder heb ik een dek van Horsesarcade, die heeft T@nj@ voor me gemaakt. Deze is dus zeer geschikt voor de rustige blokkies om. Maar qua zweetopname loopt ie echt achter op de rest.
Qua kleur is deze weer het leukst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:59

Vertel mij, waarom ongeschikt voor bakwerk? Dat HAF-dek dan? Bedankt trouwens voor de foto's! Hier kan ik wat mee

Overigens heb ik zadel nu nog voor erbij omdat ik het vanwege schuivende pad niet vertrouw voor lange ritten, daar gebruik ik mijn western nog voor. Maar gezien die 20 kg weegt, wil ik dat minderen. En mettertijd een endurance starten als ik een goeie pad vind

Zo vanaf de foto vind ik die Haf-dek en Equitex het er interessantst uitzien. Wil je misschien van die twee nog eens een uitgebreid verhaal schrijven van je ervaringen?

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 00:13

Maya schreef:
Vertel mij, waarom ongeschikt voor bakwerk? Dat HAF-dek dan? Bedankt trouwens voor de foto's! Hier kan ik wat mee


Omdat het een heel erg lang dek is!

[img]
http://ma.rtij.nl/fotos.hester/trektochtdek.JPG[/img]

Citaat:
Zo vanaf de foto vind ik die Haf-dek en Equitex het er interessantst uitzien. Wil je misschien van die twee nog eens een uitgebreid verhaal schrijven van je ervaringen?


ALs ik nog eens zin heb.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 02:18

deze is lekker bij een paard met hogere schoft ,
Afbeelding
– orthopedische pad met drukabsorberend PK–schuim bij de schouders ( dikte 1`)
– anatomisch gevormd met ruggengraatvrijheid en schoftvrijheid
– de onderzijde heeft een wafelstructuur en daardoor wordt de paardenrug optimaal belucht
– de doorbloeding wordt bevorderd door een speciaal massage effekt
– anti–slip
– close–contact–form voor goed beenkontakt
– met leren beschermstukken
– afwasbaar, zeer snel drogend
– bijzonder sterk en een lange levensduur


voor mijn bolletje met nihil schoft vind ik toch een simpele goede degelijke roundskirt lekkerder ..verdeeld de druk goed
heeft na de rit geen warmere plekken oid

let wel er is een hoop troep op de markt
de roundskirts die ik heb zijn wel een zeer degelijke kwaliteit , heb er gezien die de naam pad niet eens verdienen

CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Re: Wat voor speciale druk-verdelende pads zijn er allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 06:50

Wat kost zo'n HAF dek ongeveer en waar kun je die kopen?
Ik vind hem in elk geval al heel erg mooi om te zien, en ben nog op zoek naar een dek erbij.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Wat voor speciale druk-verdelende pads zijn er allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:17

CSAArabians schreef:
Wat kost zo'n HAF dek ongeveer en waar kun je die kopen?
Ik vind hem in elk geval al heel erg mooi om te zien, en ben nog op zoek naar een dek erbij.


Er zijn verschillende uitvoeringen.

Ik heb nu deze:
Afbeelding

Je kunt ze oa bij
www.buitenzinnig.nl

bestellen

DubbelFun

Berichten: 88830
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat voor speciale druk-verdelende pads zijn er allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:38


Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:44

Er zijn nu ook gevormde westernpads SM.
Ik zou de lengte moeten nameten.

DubbelFun

Berichten: 88830
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:47

Als je dat eens wilt doen graag

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:15

Ik hou dit even in de gaten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:36

Antheman, die groene die je nu hebt, is dat van met hetzelfde materiaal als die oranje HAF-pad? Vind het wel een erg mooi ding.

Nickyu, waar kan je die jij gebruikt kopen?