ivm Zadel onderlegger in schapenvacht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephtj

Berichten: 979
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Blankenberge

ivm Zadel onderlegger in schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 16:31

Ik wou even weten wat jullie vinden van een schapenvacht voor onder jullie zadel. Ik had gedacht om deze te kopen : http://paardensport.2dehands.be/markt/r ... atuur.html

Maar ik wou even weten, of jullie dat graag gebruiken of gebruiken jullie liever een gelpad ???

Ik zou het namelijk gebruiken voor onder men dressuurzadel.

Grtjs stephanie

pantarhei

Berichten: 9070
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:37

Volgens een goede zadelmaker kan het geen kwaad in tegenstelling tot een gelpad wat hij afraadde, maar moet je wel oppassen als je zadel goed passen is en je trekt deze onderlegger in de kamer, dan kan je zadel er wel smaller van worden op de schouder en dat kan tot irritatie bij je paard lijden.
Ik heb hem er bij mijn jonge (4) merrie wel onder

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:14

Ik gebruik ook liever een schapenvachtje dan een gelpad. Een zadelmaker bji ons zei ook dat een schapenvacht toch de druk veel beter verdeeld dan een gelpad.

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:15

ik gebruik ook een schapenvacht op me 3 jarige

ben er wel tevreden over

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: ivm Zadel onderlegger in schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:38

Ik heb een schapenbonte onderlegger en een schapenvachtchabrak. Sinds ik de chabrak heb, gebruik ik de onderlegger niet meer. Het chabrak maakt de ligging van mijn zadel stabieler, dat idee heb ik bij de onderlegger niet, zefls eerder dat er dan meer afstand zit tussen mij en het paard (en dat is ook zo, want dan zi er ook nog een dekje onder).

Als je het toch doet, zou ik zeker het schapenvachtchabrak aanbevelen. €95,- bij Ooteman of bij de tentenkampen van de Hypo winkels. Een hele uitgaaf, maar echt de moeite waard!

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:53

Zowel een gelpad als een bontonderlegger komen de ligging en pasvorm niet ten goede. Een zadelmaker die één van beiden adviseerd zou beter moeten weten en niet aan zijn portomonaie denken. Helaas is commercie belangrijker dan een goed passend zadel.

brynja
Berichten: 57
Geregistreerd: 16-12-05

Re: ivm Zadel onderlegger in schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:43

Ik vind een schapenvacht echt ideaal. Mijn paarden worden daar veel losser van in hun rug. Op de een of andere manier dempt het beter denk ik. Let er wel op dat je een echte schapenvacht koopt. Deze zijn helaas wat duurder, maar gaan niet broeien onder het zadel en nemen vocht en vuil gewoon op. En je kan ze prima wassen.

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:10

Edit: Als je bemerkt dat je paard meer ontspant met deze of andere onderleggers zou je beter je zadel kunnen laten nakijken. Het beste voor de ligging en pasvorm (=contact) is een zo dun mogelijk dekje. Dekjes zijn ter bescherming van het zadel tegen zweet en huidvet en dienen niet ter correctie! Helaas worden ze wel zo verkocht, maar dat komt omdat de kassa ook gevuld moet worden!

Micha
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:31

Sorry kan het niet laten om de opmerkingen van harnessmaker te ondersteunen. Indien je zadel goed ligt heb je in princiepe geen dekje nodig en ligt een zadel gewoon goed zonder problemen. Het dekje is alleen ter bescherming van het zadel en de aankleding en dient absoluut verder geen functie te hebben.

Dus........... heb je een zadel waar een pad of een dekje onder moet om zo redelijk te liggen dan moet je contact opnemen met een goede zadelmaker om je zadel te laten nakijken en pas te laten maken (indien mogelijk) Ik heb vaak het idee dat mensen nog eerder een nieuw paard kopen dan dat ze hun zadel laten nakijken.

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: ivm Zadel onderlegger in schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:45

Ik moet het eerste zadel nog vinden dat perfect op onze arabier ligt. Ik heb er al heel wat geprobeerd (ook bij een goede zadelmaker vandaan) en nog steeds niet het volmaakte zadel gevonden. Veel mensen met een arabier hebben problemen met een goed zadel te vinden. (korte rug, weinig schoft en schouder en rondgeribt) Daarnaast verandert het paard elke keer van model; 's zomers is ze veel ronder van het gras dan in de winter. Een bontje is dan toch een goede oplossing. Elke keer een nieuw zadel vind ik ook geen optie. Die geldboom staat nog steeds niet in onze tuin.

Micha
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:02

Helemaal mee eens, maar wees alsjeblieft eens open voor mogelijkheden. Ik ben het met je eens dat er maar weinig in Nederland is voor arabieren en daar poog ik ondermeer verandering in te brengen door niet uit voorraad te verkopen maar on demand. Onze zadels worden bijvoorbeeld rasspecifiek gemaakt voor het paard en daarnaast geheel vanaf de boom voor specifiek voor jouw paard en ruiter.

Voor eventueel een meer betaalbare oplossing bel hiervoor gewoon eens harnessmaker en ga met hem eens in discussie voor de mogelijkheden. De moeite en de kosten van een telefoongesprek wegen in ieder geval op tegen de problemen. je wordt er vast wijzer van.

Succes!!

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: ivm Zadel onderlegger in schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:09

Ja maar als je telkens door een zadelmaker wordt verteld dat dit het goede zadel is en na een tijdje blijkt het toch niet goed te zijn, dan heb je toch een probleem. Ik heb er elke keer flink op moeten toeleggen en dat wordt je toch echt zat. Niemand geeft de garantie dat het zadel na een maand nog goed ligt. Ik denk dat ik in de toekomst maar een boomloos zadel ga proberen, maar ik baal er ondertussen goed van.

Micha
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:17

Je blijft hangen... sorry mischien voor de botte opmerking. Ik zei je toch dat je gewoon eens moest informeren en naar een maand durf ik te wedden dat harnessmaker direct weer bij je op de stoep staat. Let wel...een zadelverkoper is nog geen zadelmaker

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:21

ik gebruik hem ook.
omdat mijn haf nunet onder het zadel is en totaal geen schoft heeft en ook nog veel verandert.
Ik gebruik het zadelbontje om het zadel wat beter te laten liggen dat het niet gaat schuifen want dat doet het nu eenmaal.
En elke maand een zadel opvullen is gewoon weg niet haalbaar.

Micha
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:24

nee elke maand niet, dat zei ik ook net........ dan wordt er iets niet goed gedaan. Maar onderhoud blijft natuurlijk belangrijk.

Als je in princiepe maandelijks je zadel opnieuw moet laten vullen dan heb je een handige maar heel foute zadelmaker.

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:40

tuurlijk de onderhoud is onmisbaar..
Maar aangezien mijn haf nu 3 is verandert hij erg veel lichaamlijk gezien dan.
En een paardje met totaal geen schoft en hafjes zijn ook nog ronder geribt iis het wel moeilijk.
Daarom een bontje en het zadel blijft keurig liggen.
En als hij ouder is kan ik een goed zadel laten aanmeten

Micha
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:58

ok mee eens, maar dit vind ik ook een heel ander verhaal dan is dit een tijdelijke overbrugging. (met nadruk op tijdelijke)

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: ivm Zadel onderlegger in schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:15

Ik had mijn zadel dus bij een zadelmaker gekocht en niet bij een zadelmaker. Ik ben met mijn laatste zadel zo'n vijf keer teruggeweest en hij kreeg hem niet passend. Volgens hem werd het zadel ook door de ruiter "naar voren gereden". Ik heb er alleen maar kosten aan gehad. Ik weet niet wat je bedoelt met dat ik blijf "hangen". Feit is dat als je een zadel ergens koopt en hij ligt na een paar maanden niet meer goed je echt je geld niet terugkrijgt. Ik kan hem elke keer met dik verlies inruilen, dus dat schiet niet op. Is dat bij harnessmaker anders? Geven zij garantie op het passend zijn van een zadel? Als dat zo is dan heb ik wel interesse en weet ik nog een paar mensen met arabieren die een goed passend zadel zoeken.

Micha
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:41

Een zadelmaker bedoel ik een vakman die zadels hersteld en onderhoud. Daarentegen heb je ook zadelverkopers die je een zadel verkopen op standaardmaten en evt. een kussen op- of bijvullen veelal zijn dit ruitersportzaken die ook zadels verkopen (aub geen discussie over wie wel en niet want ok, er zijn uitzonderingen en ik doe geen uitspraak over goed of slecht)

Harnessmaker is een zadelmaker hier op dit forum waar velen zeer enthousiast over zijn aangaande zijn vakwerk in herstel en onderhoud. Een vakman die van alles herstelt en aanmeet. Hij komt bij je aan huis en kijkt naar zowel ruiter als paard en dat is iets anders dan iemand die langs komt met enkele tientallen zadels en altijd wel een redelijk passend zadel heeft ( al dan niet dmv opvullen van kussens)

Het makkelijkste om met hem in contact te komen is om hem even een PM of email te sturen bellen kan ook (tel 064610847)

En ja garantie geeft ie op zijn vakwerk anders begint hij er gewoon niet aan.

Daarnaast kan ik je ook maatwerk leveren voor zowel het paard als jezelf als ruiter. De kosten zijn niet anders dan gewoon standaardmaten (die ik ook evt lever maar wel speciefiek op ras). Ik verkoop niet uit voorraad maar het zadel wordt pas gemaakt nadat de order geplaatst is. Met andere woorden elk zadel is dus unique. De zadels zijn daarnaast enorm prettig in het vermaken ed omdat het echt degelijk vakwerk is.

Ik hoor het wel verder.

Ik bedoel met hangen, het blijven hangen in het verhaal van ongeloof, met andere woorden neem de proef op de som en informeer gewoon.

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:42

Jol 1 misschien wil je mij even bellen. Het probleem wat je aangeeft komt veel voor. Ik verkoop geen zadels zoals vele anderen. Mijn werk bestaat uit het pas maken van de kussens op je paard, uiteraard alleen als de boom past.

Daarnaast is er een andere, duurdere, mogelijkheid.
De zadels van Fleur de Lys worden exact op maat gemaakt. Dat betekend maatwerk voor paard en ruiter.

Meer info over beide opties? MAIL!

Resultaten over mijn werk vind je inmiddels ruim voldoende op Bokt!

Zoals Micha al aangeeft: een telefoontje kost er weinig maar kan heel veel duidelijkhid scheppen.

Micha
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:43

Een minuut verschil

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: ivm Zadel onderlegger in schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:48

Ik stuur een pb'tje naar harnessmaker. Overigens bedoelde ik met zadelmaker ook een echte zadelmaker. Ik zal zijn naam hier maar niet noemen, want dat is niet echt reclame en misschien hebben anderen wel goede ervaringen met hem.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:59

Volgens mij gaat het al niet meer over de schapenvacht!! Laten we daar dan maar op door gaan.
Ik heb er een zelf gemaakt en die is ook een stuk dunner dan die je in de winkel koopt. Het is het enige wat ik onder het zadel leg dus niet daaronder nog een dekje want dat slaat werkelijk nergens op want dan is de werking van de vacht namelijk weer weg.
Ik gebruik hem vooral omdat ik dan maar eens in de twee maanden (als het niet langer is) mijn dekje hoef te wassen. Het blijft super schoon en dat bevalt me wel.

Ik zou echter nooit zo'n dure kopen. Zie daar namelijk het voordel niet van in. Je moet er wel voor zorgen dat je een echte vacht hebt. dus wol op huid. neppers zijn namelijk een stuk minder in kwaliteit

Micha
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:59

ja absoluut dekoratief is het zeker, maar dan is het ook weer de functie zoals die van een gewoon dekje en dan is natuurlijk materiaal altijd het mooist (persoonlijk). Het is dan geen zogenaamde functionele aanvulling voor een zadel.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:16

Door de structuur van de vacht is het wel degelijk beter dan een gewoon dekje!! De vacht zal zeker minder schuren dan een gewoon dekje. Dus wat dat betreft denk ik dat het een stuk beteris voor de rug